Morooo,
Soiva pelihän se on, vaikka uudempia malleja on jo markkinoilla. Varaosia löytyy monesta paikasta ja ovat ihan kohtuu hintaisia. Skaala miehille juuri Raptoriin on tarjolla varmaan eniten koppia. Itsellä on kanssa Raptor (HT EvoR alunperin kylläkin) ja se on ollut mun luottoratsu. Aloitin kanssa harrastuksen sillä reilu vuosi sitten (ostin käytettynä) ja olen kyllä oppirahat sillä maksattanut
. Nyt alkaa sen sielun elämästä olemaan kokemusta, joka on välttämätöntä sillä jokainen kopteri on omanlaisensa.
Pari kommenttia:
- Vakio kytkin on ei ole mikään kaikista paras. Eli ensimmäisen käynnistyksen jälkeen se ei oikein kunnolla irrota. Tähän auttaa jos ostat ensimmäisen kengän kosahdettua uuden kengän. HT:n super clutch tms. on hyvä ja toiminut itsellä (en pikaisella haulla löytänyt linkkiä).
- Kytkinkellon yläpuolella oleva laakeri oli itsellä löystynyt ja täysin kulunut. Kun vaihdoin uuden niin laitoin locktitella kiinni akselin laakeriin ja laakerin liimasin runkoon.
- Alkupään Raptor versioissa on ollut ongelmia perähubin kanssa ja niitä on jotkut vaihtaneet uusiin. Epäilen että SE versiossa toi on jo korjattu.
- Vakiona Raptorissa on 85mm perälavat. Vaihdat ne muoviset lirpakkeet 92mm hiilareihin niin saat vähän auktoriteettia perään. Leijuttelussa lirpakkeet on ihan jees sillä kuitenkin kynnät niillä peltoa aluksi
- Laita nuppiin jäykät vaimennin kumit viimeistään siinä vaiheessa kun alat flippailemaan liikehtimään enemmän. Vakiot on aika löysät, joten boomstriken vaara olemassa. Vakion menee ok leijuttelussa ja ovat anteeksi antavat.
- Elevaattorin liike swashille on sellaisen keinukytkimen kautta toteutettu. Vakiopala on vähän joustava ja itse on mietityttänyt että aiheuttaako se mun Swashiin turhaa epätoivottua liikettä. Tähän on olemassa blingi pala (
http://www.fullkontroll.se/htpv0097-elevator-p-2075.html?name=HTPV0097%20Elevator%20set%20Alu) joka on jäykkä, mutta myös hintava. Mulla on ollut ongelmana se että peräkkäisissä flipeissä suunta kääntyy. Nupin ennakkoakaan ei tosin ole vielä loppuun asti säädetty. Jos jollain on käytettynä myynnissä saa tarjota köyhälle
- Mulla on jotkut ihme telineet siinä, joita ei saa rikki yrittämälläkään. Pohja ottaa maahan ennenkuin ne katkeaa. Martevuolla oli tällaiset myynnissä, jos originaali landarit ei kestä.
En kiistä sitä etteikö kopteri olisi iäkäs ja etteikö se jossain ratkaisuissa näkyisi. Tämähän oli THE kopteri vuonna 2006. Huonoa Raptorin rakenteessa on se kun pitää alkaa vaihtamaan laakereita, niin runkopalat pitää ottaa erilleen, joka aiheuttaa lisää työtä. Painoa tolla on saman verran kuin uusimmillakin tulokkailla.
Sitten kun oikein alat paiskomaan niin vakio nupista saat kulmia +-15 astetta modaamalla sitä hieman. Silloin liikettä alkaa olemaan ihan kivasti.
Laitan alle tähän tällaisen motivaatiovideon kaikille niille jotka sanoo että ei siitä ole mihinkään.
Kyllä se vaan kuskista on kiinni.
Colin Bell ja Raptor 50PS: TT:ltä on tulossa muuten uusi versio tässä lähiaikoina; Raptor 50 Titan
SE.
-