Kirjoittaja Aihe: YSsin kosautus kipinäsytkällä...  (Luettu 9641 kertaa)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« : 07 Helmikuu, 2009, 21:18:41 »
Minuu on joskus kiehtonut ajatus (Lähinnä silloin kun bensa-Webra tuli markkinoille ja osoittautui sudeksi...) väsätä kipinäsytytteinen metskumoottori...osin juuri MJPilotin kirjoittamista syistä (edit: viesti, johon viitataan).

Eli tuosta bensa- webrasta pitäis saaha kiertokanki neulalaakereineen, kipinävehkeet, siihen metukkakoneen kaasari, puristussuhde metukalle sopivaksi, periaatteessa pitäis saada ilman nitroa about sama teho kuin hehkusytytteisellä 10% nitrolla, ja oljyksi riittäisi muutama prosentti....ajaminen olisi silloin radikaalisti halvempaa kuin normaalilla 20/20 nitrofuililla, vaikka vähän nitroa laittaiskin,
öljy ja nitrohan tuossa fuilissa maksaa, metsku itessään noin saman kuin normi bensa. Eli tuplamäärälläkään ei enempää kuin pienkonebensa.

Kaipaan tähän lähinnä MJPilotin kommenttia, kun asiasta tiedät, muutkin saa vastata jos on tietoa, mutu- teorioita en kaipaa.

Ja jos Jarno on jo kypsynyt siihen bensa-Webraan tarpeeksi, niin voisin ostaa sen pois koittaakseni tuota livenä....
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2009, 07:11:04 kirjoittanut masu »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #1 : 07 Helmikuu, 2009, 21:26:06 »
Webrasta et tarvii muuta kun kipinä vehkeet, ne kiinni johonkin 90:seen ja avot.
Öljyä kannattaa tosin käyttää hieman enempi jos ei neulalaakereita veivissä, joku 3-4% pitäisi riittää.
Tosin saahan sen bensa webran kaasarin muutettua metukalle sopivaksi, ei muuta kun mittaa suuttimet ja pora laulamaan  :P
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #2 : 07 Helmikuu, 2009, 21:46:28 »
Eikös siinä bensa-webrassa ollu ongelmaa mm. sytkässä?

Entäs jos:
CDI: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6292&Product_Name=Replacement_CDI_for_XYZ_Engines
Anturi: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6291&Product_Name=Hall_sensor_for_CDI_on_XYZ_Engines

toinen CDI: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7448&Product_Name=Replacement_CDI_Ignition_for_FTL_Engines
ja sen anturi: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7868&Product_Name=FTL-Engines_Hall_Sensor_part_#_014

Pikkutulppia: http://sparkplugs.morrisonandmarvin.com/index.cfm?menu=main2

Noilla hobbycityn kamoilla sais kokeiltua suht pienellä kustannuksella ja tuolta tulppafirmasta taitaa löytyä tulppia jotka menee suoraan metukkamoottorin hehkutulpan kierteelle.

Täälläkin on asiaa ajateltu, muttei vielä mihinkään ryhdytty..
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2009, 22:06:32 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #3 : 07 Helmikuu, 2009, 22:47:25 »
BME väsää Super Tigre 90 :stä bensaversiota... ne muuttaa kiertokangen neulalaakereille. Juurikin, jotta voi käyttää pientä öljyprosenttia.

CDI kipinäsytkä mulla on hyllyssä, ostin joskus lennokin bensakoneprojektiin. Anturi siinä pelaa erittäin luultavasti samalla magneetilla kuin governoori, eli vois käyttää samaa magneettia, asennus puhaltimeen suurin piirtein 20-30 EYKK kohdalle ja tarkempi säätö siirtämällä anturia.

4-5% kuulostaa vähän hintsulle öljymäärälle ilman neulalaakereita, joku joskus jossain ulkomaan foorumissa suositteli 8-10%, perusteena, että metsku voitelee vielä vähempi kuin bensa...en tiedä onko perää?

Tuolla lennunetin puolellakin muuten on aiheesta:
http://lennokit.net/showthread.php?t=41111

Eli, voisihan tuossa vaikka yhen YSsin tuhota kokeilussa, runsas puoletkin pois nykyisestä nitro- ja öljymäärästä puolittaisi polttiskustannukset puoleen...ja liemet sotken muutenkin itse, eli oikeastaan ei tarvi hankkia mitään, kaikki löytyy nurkista. Kairaa vaan YSsin kanteen isomman kierteen.Mulla muuten taitaa olla YSsin kanki ja mäntäputkisarjakin hyllyssä....

Savutuskin pienenisi, se on nykyään suuremmissa kisoissa ongelma, kun tuomarit joutuu sitä koko päivän haistelemaan. On ehdotettu nitromäärän rajaamista.

Uskaltaiskohan samalla lisätä puristuksia, varmaan kestäisi kipinäsytkällä enempi? YSsissä on melko pienet, kun tehty isolle nitromäärälle.

Ja jos Sulla, Jiri, on samankaltaisia suunnitelmia, niin voidaan hakata päitä yhteen, mä majailen vieläkin tässä samassa paikassa kun joskus poikkesit.

Ai joo, mulla on muuten tommonen XYZ cdi-sytkäkin hyllyssä, jonka linkin laitoit, itse asiassa koko moottori, ostin kerran kun sai halvalla.
Eli voidaan tehdä vaikka 2 protoa ja kosauttaa motteja kunnolla  ;D

Ja  kosauttelutarina kuvineen tänne, että muillakin on kivaa...

Ihmetyttää vaan, että miksei tuota jo ole yleisemmin käytetty, jos noin helppoa, tyrmätkää ny joku....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #4 : 07 Helmikuu, 2009, 23:52:13 »
Kyllähän tuommoinen kokeilu mielessä on ollut..
Mutta mulla ei ole kuin tuo yks hädintuskin sisäänajettu ys 91sr.

Kapineista itsestään, katselin tuolta hobbycitystä että nuo bensamotit kiertää max. 10k.
Mahtaako sytkän puhti piisata kun yssi pyörii 17k rpm.

Jos oikeen väsäämään ryhdytään ni kyllähän niitä pieniä neulalaakereitakin on "hyllykamana"
Pikaisesti löytyi tuommoinen: http://www.qbcbearings.com/BuyRFQ/NeedleB_ST_OE_M.htm
Toinen juttu sitten on, mahtuuko tuo kampikammion sisälle pyörimään jos tekee uuden kiertokangen..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #5 : 08 Helmikuu, 2009, 00:12:54 »
Hyvä pointti toi kierroshomma, ei varmaan selvii kuin kokeilemalla...uskoisin, että toimii, kun anturi on tarpeeksi lähellä magneettia.

Kampikammiohan antautuu Dremelille, kyllä tilaa syntyy...täytyy vaan veistää kanki jostain paremmasta alumiinista että kestää ohuilla lenkeillä. Orkkis kangethan näyttää ihan "perus" alusta veistetyiltä kun kosahtaneita kattelee.
 
Jos koittaa ensin liukulaakereilla kuinka pelittää, juurikin kierrostenkesto ja löytyykö voimaa, jos tulokset positiivisia, niin vois koittaa väkertää kangen neulalaakereilla.

Mulla on vanhoja ST YSsejä kolme, eiköhän niistä yhden voi uhrata säästämisen alttarilla.... ;D

« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2009, 12:23:45 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #6 : 08 Helmikuu, 2009, 04:33:50 »
Eli jatkoa aiheelle kipinäsytkä metukkamottiin, ei väliä mitä maksaa, kunhan säästöä syntyy....

Piti tossa kuumehoureissa telakoida Freya olohuoneen pöydälle ja suorittaa alustava tutkimus...saa ne kipinäroinat siihen tungettua, kiertokangen neulalaakerointi vaan ei ihan helpolla onnistu, pitäisi pienentää kampiakselin tappia, jotta laakeri mahtuu kehiin, en muistanut, että kampikammioon on jo ura kaivettu kangen lenkin kohdalle....siispä liukulaakereilla mennään toisteiseksi.

Sytkäkin löyty varastosta, nyt vaan kaivamaan isompi kierre kanteen. Romut painaa akun kera 260 grammaa, ei paljon Reijan lentoon vaikuta...

Siis, ketä ei aikaisempaa horinaa aiheesta lukenut, tarkoituksena on väkertää elektroninen CDI kipinäsytkä 90 YSsiin, ajatuksena vähemmän nitron ja öljyn tarve, nehän siinä fuilissa maksaa. Jos molempia tarvis puolet vähempi, niin fuilin hintakin tippuu lähes puolet, metsku ei paljon maksa....
Eli, kun palamistapahtuma on hallitumpi, motin pitäis antaa enempi tehoa ja lämmetä vähempi, silloin öljyä ja nitroa tarvitaan vähemmin saman tehon saavuttamiseen.Tai 30 nitrolla saisi poskettoman tehon, vaviskaa sähköjenne kanssa  ;D

Hall- anturin saa väkerrettyä kivasti vastapuolelle RevMaxin anturia, magneettikin osuu hyvään kohtaan, kun muuttaa puhaltimen asentoa varttikierroksen.

Tossa Falconin sytkässä (aito Tsekkiläinen, ZDZ:n sytkä) lukee, jotta 40-50cc moteille, ei se varmaan ole niin älykäs, että huomaa motin olevan vain 15cc, vaikka "älysytkä" onkin...ei kerrota sille....


Lopputuloksena, jos ei ihan säästöä, niin ainakin kaljanjuonti- ja autorotaatioharjoittelua kauden koitoksiin....ja kosahtanut YSsi  ;D

Nyt on pakko se tehdä valmiiksi kun tuli kehuttua.....parit iloiset kuvat siinä:
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2009, 04:43:10 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #7 : 08 Helmikuu, 2009, 04:53:19 »
Suunnittelin että ottaisin tuon yssin tutkittavaksi huomenna, mutta ehdit ensin :)
Noo, vielä tarttis kattoa kuinka ylös se mäntä oikeen tulee (ts. kuinka pitkä tulppa saa olla ettei osu mäntään)

Pistin muutamaan paikkaan (rapakon taa) kyselyä noista hehkutulpan reikään sopivista kipinätulpista.
Minkä kokoinen tulppa siinä sun bensamotissa muuten on?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #8 : 08 Helmikuu, 2009, 05:41:52 »
Toi Falcon sytkän mukana tullut tulppa näyttäis olevan vakio tulppakierteellä, kartiotiivistys ja lyhyt kierre. NGK BMR6F. Varmaan joku sahan tulppa. Attelin kylmästi vetäistä kanteen ton kierteen vaikka onkin vähän iso. Kai se siellä säkenöi.

Pitää kattoo minkä kokonen XYZ motin tulppa on, se vaan taitaa kieriä mulla jossain töissä. Muistaisin sen siellä nähneeni....

Mäntä tulee YSsissä jokseenkin sylinteriputken reunan kanssa tasan.

Kannesta pitää kai koneistaa vähän pois, tuo tulpan ilmaväli elektrodin eristeen ja rungon välissä tuo vähän tilavuutta lisää.
Tai sit pitää tilata pienempi tulppa.

Tulpan korkeutta voi passata prikoilla, jos menee liian alas.

Mulla on jotenkin semmonen olo, että kohta saatetaan tarvita landareita ja lapoja....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #9 : 08 Helmikuu, 2009, 05:56:36 »
Yks tulppapaja vastas jo.. $12 + postit lähtis sellanen tulppa mikä menee hehkutulpan reikään (kierre 1/4-38)
Tuon kipinätulpan kierreosan pituus vaan on 0.275" (~7mm) kun hehkutulpassa sama mitta on n. 0.175" (~4.5mm)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #10 : 08 Helmikuu, 2009, 10:33:04 »

"ulkomaan foorumissa suositteli 8-10%, perusteena, että metsku voitelee vielä vähempi kuin bensa...en tiedä onko perää?"

No niin no, samalla tavalla se öljy voitelee oli bensaa tai mettua, molemmille on tämän takia omat öljynsä kehitetty.
Ainoana erona että prosentuaalisesti sitä öljyä kiertää metukka koneen läpi tupla määrä ihan luonnostaan bensaan verrattuna.
Polttoainetta menee tosiaan tupla määrä, ja jos nitroa sotketaan mukaan niin vieläkin enemmän.
Kyse on vain siitä miten liukulaakerointi toteutetaan, pienemmällä öljymäärällä voitelureikiä joutunee hiukan suurentamaan ja mahdollisesti tekemään laakerin voitelu uran.
Itse lähtisin kuitenkin kokeilemaan vain suurennetulla voitelureijällä.

OT:itsellä apuja tehon puutteeseen tuloillaan, osa osista kesken mutta tästä rojektista lisää hieman myöhemmin...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Mika08

  • Vieras
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #11 : 08 Helmikuu, 2009, 12:09:12 »
Tervehdys.

Tuli taannoin tusattua metukka skootteri.
4 tahti normi kone muutettiin metukkamyllyksi.
Ainetta kului abot 3x enempi kun tavallista bensaa.
Tartti helvetin kokoset suuttimet.
Viileenä kävi ja ajot loppu kun variaattori suli klimpiksi.
Näin meillä.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #12 : 08 Helmikuu, 2009, 12:16:11 »
Tämä keskustelu on kehittävää, MJPilotin esittämät faktat periaatteessa tiesin, mutta en osannut asioita yhdistää, totta joka sana.

YSin kangessa on yläpäässä voitelureikä, ihan suurennettavan näköinen, alapäässä lenkin sivuilla melko reilut kolot voitelulle, uraa laakerin ympäri (sisäpuolella) ei ole.


Jiri, jos tilaat tulppia, ota mulle kans. Saat kulut puolitettua.

Jossain olen kuullut puhetta 10mm kierteisistä tulpista, vois olla hyvä kompromissikoko. Kuinkahan tommonen hehkutulpan reikään sopiva tulppa toimii ja kestää, onko kellään kokemuksia?

Sen tulpan alle voi mielestäni huoletta laittaa pari ylimääräistä tiivistettä, ettei mee liian syvälle...ainakin kokeiluprotoon.


Oliko Mikan metukkamopossa muuten yhtään parempi puhti kuin bensalla?
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Mika08

  • Vieras
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #13 : 08 Helmikuu, 2009, 12:37:06 »
No,olihan tuossa jotain tehoja,olisiko ny menny urku auki jotai satasta? (Tietysti suljetulla alueella koetettu ;D)
Ei kuitenkaan kannata metukka mopoa alkaa tusaamaan.
Helvetillinen vähti ja laihat tulokset (putket,sytkäennakot,suuttimet...ym.)
Mutta Jari jos saat toimimaan tuon koneesi niin tilaisin sulta yhen sellasen.
Joten laitappa tehtaasi laulamaan. ;D ;D ;D


Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #14 : 08 Helmikuu, 2009, 13:24:54 »
Just Engines Englannissa myy hehkun korvaavia kipinätulppia metanoolille:

http://www.justengines.unseen.org/acatalog/CDI_Ignitions_Systems.html
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Mika08

  • Vieras
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #15 : 08 Helmikuu, 2009, 13:35:57 »
Eipä tuo järjestelmä ainakaan ole hinnalla pilattu,40 puntaa.
Maksaa itsensä takaisin parissa viikossa...jos toimii.


Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #16 : 08 Helmikuu, 2009, 15:58:20 »
Saiton pienemmässä bensanelarissa FG-20:ssä näyttäisi manuaalin mukaan olevan 1/4-32 kierteinen tulppa, noita vois Tonilta löytyä.


Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #17 : 08 Helmikuu, 2009, 19:30:48 »
Saiton pienemmässä bensanelarissa FG-20:ssä näyttäisi manuaalin mukaan olevan 1/4-32 kierteinen tulppa, noita vois Tonilta löytyä.

Näyttäisi olevan tämä (kai) http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=40940&grpid=5019

Tuossa taas taitaa olla -joku- 10mm kierre: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39311&grpid=5019
Aika iso kyllä hehkutulppaan verrattuna. Voin tilata pikkutulpan jostain jos Tonilla ei niitä oo.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #18 : 08 Helmikuu, 2009, 19:50:11 »
Toi jälkimmäinen on näköjään Zenoahiin tarkoitettu tulppa ja näin ollen aika iso. Samoin 36:n Saiton tulppa on isompi. Tuossa pikkuisessa on Saiton oma (ja näkyy näemmä myös hinnassa). En ole ollenkaan varma jotta sopiiko tuo yssiin mutta voisi ainakin olla yksi vaihtoehto.


Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #19 : 10 Helmikuu, 2009, 11:17:50 »
Pientä selvittelyä:

* XYZ mottien valmistaja sanoo ettei niiden sytkä toimisi kuin 7000-8000rpm nopeudella..

* Justengines taas kertoo että:
Lainaus
I am sorry but our ignition system is designed to work with petrol, I think
the spark is not compatible with glow fuel because glow fuel is compression
ignitable not spark ignitable.

Noo.. Koittaa voi kuitenkin. Sabessa kuulemma on niitä Saiton tulppia. Tosin hukuksissa tällä hetkellä - tai jossain.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #20 : 10 Helmikuu, 2009, 14:02:47 »
Ei se kipinä ole yhtään erilaisempi esim YS170 CDI:ssä joka myöskin on kipinäsyttyinen metanoolikone...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #21 : 10 Helmikuu, 2009, 14:15:57 »
Tuota pitikin googlettaa..
Lainaus
Hi Atull

Steph uses 5 % and 7 % oil with 20 % nitro (propeller is APC 19x11).
He did'nt test lower nitro. But there is no problem of reliability with 15 % nitro, only engine will be less powerfull.
I saw his flights. With normal 170 duration is about 9 mn and with YS170 cdi duration is about 17 mn.
After flights no need to clean the plane.
Regards
(Lähde: http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=7973099 )

Öljymäärä vaikuttaa ihan kohtuulliselta tuossa seoksessa, mutta onkohan tuossa isossa yssissä neulalaakerit kiertokangessa..?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #22 : 10 Helmikuu, 2009, 14:39:43 »
Kokeilemalla sen huomaa,riittääkö kipinä kierroksilla. Ja kosahtaako kk-laakerit. ;D

Jostain syystä luottamukseni Just Engines:in asiantuntevuuteen romahti justiinsa.
Aika paljon olen nähnyt kipinäsytkällä toimivia metanolimoottoreita, on ne ainakin tähän asti käyneet....

Lisää intoa vaan, kun joku väittää, ettei onnistu....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #23 : 10 Helmikuu, 2009, 15:02:25 »
Minäkin olen muutaman nähnyt.. Tosin telkusta vaan.
Niitähän on sellaisia metukalla (vai onko pelkkää nitroa) käyviä autoja jotka kulkee reilun neljännesmailin kerrallaan.
Nehän ne vasta komiasti kilahtaa sille päälle sattuessaan..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YSsin kosautus kipinäsytkällä...
« Vastaus #24 : 10 Helmikuu, 2009, 15:18:45 »
ei oo pelkkää nitroa missään... Niissäkin nitropuikoissa on n. 3.5% bensaa nitron seassa....
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG