Täytyy heittää pieni väli pähkäily omalta osalta.
Itse olen koptereita harrastanut vasta pari viikkoa päälle puolivuotta, hauskaa on ollut
Ensimmäiset hankinnat tuli tehtyä 23.7.2008, jolloin FedEx toi Phoenixin ja päivää aikaisemmin hain Sabesta sille kaveriksi DX7'n. Phoenixin valkkasin foorumin juttujen perusteella, mutta eka harha-askel tuli budjetin suhteen radion kohdalla. 150€ budjetti hieman joutui venymään, kun luin Phoenixin sivuilta listaa soveltuvista radioista, eikä yhtään USB-ohjainta tuettu. Se siitä 30€ halpiksesta.
Pienen pähkäilyn jälkeen valitsin DX7'n, koska tulin siihen tulokseen että jos innostus hyytyy, pääsen molemmista eroon helposti.
Asensin Phoenixin, kalibroin radion ja aloin harjoittelemaan leijuttamista. Lueskelin foorumilta kaikenmaailman juttuja ja törmäsin
kopterioppaaseen, josta luettuja tietoja koitin käyttää radion säätöjen parantamiseen. Kaasukäyrät sain kohdalleen, mutta expoja en osannut säätää. Leijuttelu helpottui ehkä snadisti, muttei mitään radikaalia muutosta tapahtunut.
Lisää foorumin lueskelua ja huomasin, että on kotikisat (
Kopterikisat/kesäleiri Paattisilla 25-27.7.2008) 15minuutin ajomatkan päässä. Pahus, siellähän äijät lentää kilpaa, joten joku niistä varmaan osaa säätää radioon ne expot.
Meinasin jo jättää menemättä, kun en ketään tuntenut, mutta ajattelin kuitenkin rekisteröityä foorumille ja päätin että tuonne menen, heittäköön sitten pihalle jos eivät halua auttaa tai olen muuten häiriöksi.
Menin joskus päivällä paikalle kummastelemaan kun äijät räimi isoilla polttiksilla taivaalla jos jonkinlaista solmua ja rusettia
. Kysyin siinä sitten grillimestarilta että tarvitsisin hieman apua radion säätöjen kanssa. Grillimestari katsoi radiota altakulmien ja sanoi: Jaa DX7, mees ton pitkän sinilippalakkipäisen kaverin luo ja kysy siltä, se osaa säätää ton radion.
Ei muuta kun jalkaa toisen eteen ja jutuille, josko saisin apua, kun en osaa expoja säätää ja se saattaa hieman auttaa leijuttelun treenaamista simussa?
"Joo, annas mä laitan sulle expoja, paljonko laitetaan
"
Illalla kotiin ja testaamaan miten radio toimii. "Sällihän laittoi mulle autopilotin tähän radioon"- oli eka fiilis, koska kopterin hallinta helpottui paljon.
Simulla pörräsin pitkälti toistasataa tuntia kuukauden puolentoista aikana.
Sitten hankin itselle Quarkin ja 25.12.2008 leijuttelin ekaa kertaa 450 Rexiä.
Quarkilla tullut pörrättyä ehkä parisataa akullista, Rekulla takana about 50 akullista.
Muutama viikko sitten sain koittaa
Turun Messukeskuksen sisälennätyksessä kaverin Twister CP'tä. Twister on muutaman vuoden takaa, mutta muuttuvalapakulmainen hieman 450 kokoluokkaa pienempi kopteri.
Kädet tutisten nappasin ko vekottimen RTF-paketin mukana tulleen radion käsiin ja ei muuta kun koittamaan. On se vaan vaikea vehje pitää ilmassa näillä taidoilla, vaikka Saku sillä lentää pienessäkin tilassa kahdeksikkoa
Tikkujen liikuttaminen ilman expoja vaati todella paljon keskittymistä alkuun, kun expoihin oli tottunut. Lisäksi usko meinasi loppua kesken, kun Twisterin selkeä halu olla olematta hetkeäkään paikallaan oli melkoinen
Näiden kolmen lennättämäni kopterin osalta voin ainakin todeta, että jos olisin Twisterillä aloittanut ilman kunnollista simulaattoritaustaa, olisi harrastus jäänyt omalta osaltani lyhyeksi kokeiluksi.
Belt CP'stä en osaa valitettavasti sanoa mitään, koska omaa kokemusta ei ole, mutta täytyy koittaa päästä jonkun Belttiä koittamaan.
Editti: Ei tänään mitään sisälennätystä ole turussa.