Kirjoittaja Aihe: Blade 400  (Luettu 5747 kertaa)

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Blade 400
« : 13 Helmikuu, 2009, 21:11:43 »
Avataan nyt sitten kopterilleni ihan oma aihe, kun siitä kuitenkin tulee tänne kirjoiteltua. Vehje on siis E-flite Blade 400 3d RTF ja nimestään huolimatta ilmeisesti 450-koon kopukka (325 cm lavat). Paketin mukana tuli 3s 1800 mAh akku, simppeli tasaava laturi ja radiona Spektrum DX6i. Ennen Bladea lennätyskokemusta oli muutaman vuoden takaa Ikarus Eco Piccolosta ja Hirobon XRB Lamasta sekä parin kuukauden ajalta Walkeran 4#3B:stä, joten Blade oli ensimmäinen "oikea" CP-kopterini. Simulaattoreilla olin kyllä pörrännyt aika paljon ja jopa flipit ja selkäleijuttelut sujuvat virtuaalisesti ainakin jotenkin.

Kopteripaketin lisäksi olen ostellut sekalaisia varaosia, työkaluja, lisää akkuja, virtalähteen laturille ja uusimpana hankintana servot ja erillinen BEC. Bladen vakioservot ovat melko kehnot ja niissä tuntuu selvää klappia, kun vaikka swashia vähän heiluttelee. Epätarkat ja huonosti keskittävät servot eivät juurikaan helpota sisätiloissa (Lippulaiva) leijuttelua, joten korvasin nupin servot paremmilla (ja halvemmilla: HXT900, $3,95/kappale). BEC:in hommasin sen takia, että vakiona tuleva nopeudensäädin on mitoitettu vähän alakanttiin tai ainakin sen BEC on vajaatehoinen. Säädin kuumenee leijuttelussa ja on pari kertaa vetänyt moottorilta tehoja pois kesken akullisen. Erillinen BEC (HXT Ubec 5V/3A) auttoi asiaa tämänpäiväisen leijuttelun (5 akkua) perusteella. Säädin edelleen lämpenee, mutta siinä voi hyvin pitää sormea kiinni ilman että kuumuus tuntuu edes epämukavalta. Päivitys maksoi vajaat 7 taalaa.

Muita modauksia tähän mennessä ovat peräservon kiinnityksen muuttaminen pyrstöpuomiin (alunperin toinen pää puomissa ja toinen rungossa) ja kopan "ilmanottoaukkojen" avaaminen. Jälkimmäisestä on se hyöty, että ilmanvaihto sisällä paranee ja akun johdon saa vedettyä kopan ulkopuolelle, jolloin virrat saa kytkettyä kiinni ilman kopan availua.

Sain tänään perän pysymään melko hyvin paikallaan. Perässä on vielä alkuperäinen servo, joten senkin voisi vaihtaa toisenlaiseen, jos vaikka pito paranisi. Kopterin gyro ei ole mistään parhaasta päästä, mutta sen voinee saada jotenkin toimimaan ainakin leijuttelua ja pientä ajelua varten. Gyrossa on sekä lukko (HH) että rate-moodi ja gainia saa säädeltyä etänä. Gyro tukee myös digiservoja, mutta yllättäen kopterin mukana tulleita servoja (vaikka ovatkin olevinaan digejä) pitää käyttää gyron kanssa normaaleina servoina, sillä ne eivät kestä isompia ohjaustaajuuksia tai jotain vastaavaa. Olen vähän katsellut sillä silmällä Logictechin 2100/3100-yhdistelmää, mutta yritetään nyt ensin opetella säätelemään perää tuolla nykyisellä vekottimella.

Virallista poseerauskuvaa ei vielä ole otettu, mutta yritän saada edes jotain tänne näytille.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #1 : 15 Helmikuu, 2009, 15:25:23 »
Pääsin tänään lentelemään ensimmäiset "taivaslennot" Henttaalle.  ;D Sää oli vaan vähän turhan tuulinen ja kylmä, että olisi viitsinyt lennellä enempää kuin pari vajaata akullista. Kerrankin akun kesto ei rajoittanut lennon pituutta, kun sormet tuppasivat jäätymään jo kolmannen minuutin kohdalla.

Kaksi lentoa (tai oikeastaan räimimistä) olivat lähinnä edes-takaisin lentelyä, mutta pitihän siinä kokeilla yksi silmukka ja pari flipintapaistakin, kun se kerran simulaattorillakin menee niin hyvin. Taisi jonnekin väliin livahtaa joku vaakakierreyritelmäkin. Torppaus oli pari kertaa aika lähellä, kun kopterin asennon hahmottamisessa on vielä vähän opettelua. Blade on kuitenkin aika liukkaan tuntuinen kopteri ja pääsee aloittelijan ohjaamana helposti karkaamaan kauemmas kuin alun perin oli tarkoitus. Lisäksi se on paikalla olleisiin T-Rex 600:iin verrattuna aika pieni ja tuntuu katoavan helpommin taivaalle. Vehje pysyi silti ehjänä koko reissun ajan. Tyynemmällä säällä olisi voinut keskittyä enemmän hiomaan leijuttelutaitoja, mutta tuulisella kelillä tuntui paremmalta ajella taivaalla. Sitä paitsi leijuttelua on tullut treenailtua jo Lippulaivassa ja nyt piti päästä kunnon lentämisen makuun.

Perän kanssa oli vieläkin vähän ongelmia. Toisella lennolla piti naputella jonkun verran trimmiä, että perä pysyi suorassa. Vaihdoin kotiin päästyäni peräänkin HXT:n servon, jos vaikka klapittomalla servolla olisi jotani vaikutusta perän pitoon. Lisäksi tilasin eilen perähihnan etupäähän uuden akselin, jolla pyrstöroottoriin saa lisää kierroksia. Sekin kuulemma auttaa asiaa jonkun verran. Samassa tilauksessa pitäisi tulla myös alumiininen washout base ja washout armit, mitä sitten ovatkaan suomeksi. Muovisissa vakio-osissa oli juuri tuolla kohtaa jonkun verran klappia ja alumiininen versio toivon mukaan parantaa vähän tuota puolta.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #2 : 19 Helmikuu, 2009, 21:03:32 »
Tänään tuli postissa alumiiniset washoutin osat ja stabbarin kehikon päätypalat. Asentaminen ei mennyt ihan putkeen, sillä pääakseli ei mennyt läpi washoutin akselin reiästä. Pieni viritys 5 millin poranterällä pyyhkäisi juuri sen verran ainetta pois, että nyt sovitus on todella hyvä. Klappi on huomattavasti pienempi kuin muovisissa vakio-osissa. Stabbarin kehikon päädyn sain kyllä auki, mutta toinen ruuvi oli korkannut kierteet siitä alumiiniputkesta, johon swashilta tuleva tanko kiinnittyy, joten pitää tilailla uudet pötkylät. Muoviset päätypalat ovat suoria, mutta alumiiniset vähän mutkalla (stabbarin reikä ylempänä kuin kehikon sivuputkien reiät), joten tuo asennus vaikuttanee vähän myös nupin linkkien säätöihin.

Tänään oli myös Lippulaiva-päivä ja lentelin melkein neljä akkua. Lentoa sai myös videoitua, joten siitä voisi laittaa pätkän jopa näytille. Neljännen akun välilaskun jälkeisessä nousussa perästä kuului pahaa ääntä ja kun vedin kaasuvivun alas, peräakseli viipotti aika pahan näköisesti. Takaroottorin puoleinen laakeri oli levinnyt ja sen joku suojalevy hengaili keskellä akselia. Joten tilaillaan sitten vähän laakereitakin. Samalla voisi ottaa auki koko perän ja katsoa, onko siellä jotain ehkä epätasapainossa tai muuta säädettävää.

Video lentelystä ja taka-akselin viipotuksesta ilmestynee, kunhan saan materiaalin iMoviesta YouTubeen.

(Edit)
Laitoin sitten tilaukseen uusia laakereita, peräakselin ja flybar frame setin. Peräakselikin oli siis mutkalla. Joku on varmaan katsonut sitä kieroon, koska ei se mihinkään ole missään vaiheessa osunut. No, odotellaan ja odotellessa voi lennellä Bladea Phoenixissa, jonka sain juuri asenneltua.

Ja tässä se video:


Kiitokset Juicelle kuvaamisesta.
« Viimeksi muokattu: 19 Helmikuu, 2009, 22:11:21 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #3 : 25 Helmikuu, 2009, 12:50:43 »
Nyt on Blade taas lentokunnossa, kun kusti sai vihdoin poljettua puuttuvat osat perille asti. Vaihdoin uuden peräkselin ja laakerit, pistin mukaan vähän öljyä ja muistin vielä ruuvilukitteenkin.

Hieman yllättävää on, että perän saa taas säädellä kuntoon uudestaan. Vaihdoin hihnan etupäähänkin toisen akselin, jossa on enemmän hampaita, joten perärusetti pyörii vähän kovempaa. Pitänee kokeilla suoraan sitä metodia, jota eri foorumeilla suositellaan kovasti, eli säätää perä kohdilleen gyro rate-moodissa. Sitten jos ei pysy paikallaan HH-modessa niin olkoon pysymättä. Hommaan sitten vaikka jostain paremman gyron.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #4 : 26 Helmikuu, 2009, 19:14:16 »
Blade lensi tänään Lippulaivassa ehkä parhaimmin tähän saakka. Perä piti hyvin, kun gainia sääsi vähän pienemmälle, ja muutenkin kopukka käyttäytyi todella nätisti. Ehkä pientä vaikutusta oli sillä, että olin vääntänyt kaasukäyrää reilusti pienemmälle. Uskalsin jopa lennellä pitemmässä tilassa edestakaisin muutenkin kuin vain kylki edellä ja perä tiukasti itseen päin.

Seuraavaksi pisäisi sitten päästä ulos lennättelemään, kun Lippulaivassakaan ei ole enää vuoroja kuin huomenna.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Blade 400
« Vastaus #5 : 26 Helmikuu, 2009, 19:41:00 »
Seuraavaksi pisäisi sitten päästä ulos lennättelemään, kun Lippulaivassakaan ei ole enää vuoroja kuin huomenna.

Onko tosiaan näin? Jaska.t kirjoitti Vs: Kiinnostaako lennätys Espoon lippulaivassa? että homma jatkuisi vielä maaliskuun ajan.

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #6 : 09 Maaliskuu, 2009, 09:29:53 »
Onko tosiaan näin? Jaska.t kirjoitti Vs: Kiinnostaako lennätys Espoon lippulaivassa? että homma jatkuisi vielä maaliskuun ajan.

Näin on. Lippulaivan lennätykset ovat menneen talven lumia.

Olin viikonloppuna Henttaalla kumpanakin päivänä ja lennättelin yhteensä viisi akullista. Perä ei meinannut pysyä taas yhtään paikallaan, mutta sen sai trimmillä edes jotenkin kuosiin. Jäi vielä arvoitukseksi, johtuiko perän oikuttelu pakkasesta vai oliko gyro vain huonolla tuulella kun ei päässyt sisään lentämään. Olen alkanut vakavasti harkita vähän paremman gyron (ja peräservon) hankkimista, päällimmäisenä ehkä Logictechin 2100T + 3100G tai sitten käytettynä Futaban 401 (jos sellaisen ehtii jostain bongata ennen muita). Tuon saisi sitten siirrettyä vaikka myöhemmin seuraavaankin kopteriin, kun taas E-fliten gyroa ei viitsi siirrellä mihinkään.

Huomasin lauantaina, että vaaleaa pilvistä taivasta vasten Blade 400:n asento näkyy aika huonosti, varsinkin valkoisilla lavoilla. Illalla tussailin lapojen alapuolelle punaiset raidat ja sunnuntaina asento erottuikin vähän paremmin. Tosin osasin myös sunnuntaina olla päästämättä kopteria karkaamaan liian kauas. Blade on taivaalla yllättävän liukkaan tuntuinen ja kiihtyy aika nopeasti, jos lennättäjä jää hetkeksi miettimään kopterin asentoa.

Vaihdoin vielä viikonlopun päätteeksi nuppiin uudet lepatuskumit. Vanhoista oli lähtenyt irti ohut siivu ja nuppi tuntui aika löysältä. Se vaikutti todennäköisesti lentämiseenkin, koska uusilla kumeilla nuppi tuntuu paljon jäykemmältä. Kulutustavaraahan nuo kumit ovat ja ne olisi varmaan pitänyt uusia jo aiemmin. Vanhoilla on kuitenkin lennelty (lähinnä leijuteltu) jo kymmeniä lentoja.

Laskeskelin  muuten, että voisin pidentää lähettimen ajastinaikaa viidestä kuuteen minuuttiin. Akkuihin meni viiden minuutin lennon jälkeen suunnilleen 1200 mAh ja laskeskelin, että minuutin pidemmällä lentelyllä virtaa menee 1440 mAh, mikä on 80% akkujen kapasiteetista (1800 mAh). Pitää kokeilla tuota vielä tarkemmin niin, että lentää koko akullisen normimoodilla ja toisen idle-upilla. Tosin pakkasella viisikin minuuttia on pitkä aika, kun lennättää ilman käsineitä.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Blade 400
« Vastaus #7 : 09 Maaliskuu, 2009, 10:01:01 »
Komeastihan tuo lensi - olisikohan tuulella ollut osuutta tuohon perän pitämättömyyteen? Minusta näytti että perä antoi periksi sivutuulessa. Oman reksini oli sisäleijuttelusäädöissä ja näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä pitänyt nostaa kaasukäyrää hiukan kun perä tuntui hieman nykivän - kiristin kyllä hihnaa peräputken jäähdyttyä. Tosiaan lämpötila ja tuuli oli sellainen että näpit kehottivat ottamaan kopun alas ennen timerin piipitystä. Kuinka paljon lämpötila mahtaa vaikuttaa linkkien pituuksiin? Aileron-linkki on kaikista pisin ja kopu tuntui kallistuvat juuri siihen suuntaan. Lämpötilaeroa sisäleijutuksiin oli n. 25 astetta.

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #8 : 09 Maaliskuu, 2009, 10:45:49 »
Kyllä se taivaalla meni ihan nätisti, mutta leijuttelussa perä ei tuntunut pysyvän välillä mukana ollenkaan. Voi tietysti johtua tuulestakin. Toisaalta perä myös heilui välillä ikävästi, vaikka laskin gainiakin alemmas.

Voisi piruuttaan ottaa Piccolosta CSM HLG-200:n ja kokeilla sillä. Olisi ainakin kevyt vaihtoehto. :) Tai sitten pitää vaan kaivaa kuvetta ja ostaa kunnollinen gyro ja sille hyvä servo. Futaban ja Logictechin gyrot osaavat varmaan kompensoida lämpötilavaihtelutkin vähän paremmin kuin tuo kiinanihme.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #9 : 12 Maaliskuu, 2009, 09:55:08 »
Nyt Bladen gyron paikalla komeilee GY401 (kiitoksia JRu), jonka komennossa perän pitäisi pysyä paremmin aloillaan. Ajattelin kokeilla aluksi samalla servolla (HXT900), ja jos se ei toimi, niin sitten satsataan vähän parempaan. Katselin kyllä jotain Futaban s9257:aa, mutta sillä on hintaa enemmän kuin muulla elektroniikalla (gyroa lukuunottamatta) yhteensä. En kuitenkaan lennä mitään hullua 3D:tä, vaan ihan perusleijuttelua ja taivaalla ajoa satunnaisella silmukalla tai flipillä, joten vähän hitaampikin servo riittänee. No, se selviää viimeistään viikonloppuna, jos sää vain sallii.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #10 : 14 Maaliskuu, 2009, 16:38:16 »
GY401 piti hyvin. Lennättelin tänään Henttaalla 3,1 lentoa. Perä pitää hyvin sivutuulessakin, mitä nyt vähän heilahtelee puuskissa ja jos kaasua pumppaa ylös ja alas. 401:kaan ei tosin pysty ihmeisiin, jos sen käytössä on halpa ja hidas servo, mutta normilennossa toimii sellaisellakin loistavasti.

Kolmannella lennolla kopterissa oli tasapaino-ongelmainen akku, jonka olin saanut ladattua 0,02 voltin tarkkuudella tasapainoon. 5 minuutin lennon jälkeen akku näytti ikävästi pullistuneelta (päällimmäinen kenno n. 2 mm), joten ehkä tuo akku pitää saattaa lepoon ja ostaa sen tilalle uusi. Kennojen jännitteet näyttivät ihan hyviltä (pienin jotain 3,68V), mutta ehkä tuo yksi kenno oli jotenkin vahingoittunut ja joutui rasituksessa tiukemmalle kuin muut.

Sen viimeisen 0,1 lennon lopputulos näkyy tuossa alapuolella.  :-[ Kopterin perä lähti heti nousun jälkeen pyörimään eikä kopua saanut enää hallintaan, vaan tonttiin tultiin kylki edellä vajaasta metristä. Torpin syy jäi epäselväksi. Ehkä nousin liian rivakasti, eikä perä ehtinyt mukaan, tai sitten kyseessä oli joku hetkellisen teknisen häiriön ja aivopierun yhdistelmä.

Akun lisäksi tappioita:

  • lavat
  • stabbari
  • lepatusakseli
  • peräputki
  • toinen lavanpidin
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #11 : 22 Maaliskuu, 2009, 16:49:37 »
Perjantaina tuli paketti Fast-Ladilta ja kopteri pääsi tänään taas lentämään. Eroa edelliseen kokoonpanoon oli alumiininen nupin keskiö, joka taitaa olla vähän eri kokoa kuin vanha muovinen, sillä lapaura ja -kulmat olivat pielessä. Huomasin tuon tietysti vasta ilmassa, kun eihän sitä tuollaisia tullut kotona katsoneeksi.  ::) Olin tussannut uusiin lapoihin mustat leveät raidat alapuolelle ja ne näkyivätkin ilmass paremmin kuin ohuemmat punaiset raidat.

Blade lensi 3 lentoa upeassa ilmassa Leppävaaran golf-kentähköllä. Tuuli nousi hetkittäin vähän kovemmaksikin, mutta se haittasi menoa yllättävän vähän. Kerran oli torppaus aika lähellä, kun kopteri pääsi karkaamaan vähän liikaa auringon suuntaan, mutta muuten lentely meni ihan siististi.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400
« Vastaus #12 : 11 Huhtikuu, 2009, 15:43:31 »
Tähän väliin vähän kuvia kopterista ilmassa. Henttaalla oli tähän mennessä varmaan kevään paras lentokeli, mitä nyt välillä pientä puuskaa, ja oli kiva lennättää ilman takkia ja palelevia sormia. Tähän asti pisin inverted-"leijuttelu" tallentui myös kennolle ja askartelin yhdestä uuden avatarin. Hieman yllättäen kopteri näkyy kuvissa aika pienenä, kun en ihan pinnassa uskaltanut alkaa leijuttelemaan. Olisi äkkiä ollut kopussa kaksi likaista puolta.  :o

Perässä oli tällä kertaa HXT900:n tilalla Futten S3114, joka on ainakin vähän pienempi ja nopeampi. Toimi kohtuullisen hyvin, vaikka perä ei oikein kunnolla pitänytkään, kun kääntyi hiljaisessa vauhdissa vastatuulesta kovahkoon myötätuuleen. Sivutuulessa leijuttelussa ei tuntunut olevan ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2009, 15:45:19 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
154743 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
10 Vastauksia
9590 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2009, 22:50:27
kirjoittanut Vispilä
49 Vastauksia
23760 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman
46 Vastauksia
17086 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2009, 23:33:21
kirjoittanut FreduV
555 Vastauksia
287980 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2023, 20:09:17
kirjoittanut Dutchman