Kirjoittaja Aihe: Realheli Maxum -bensakopteri  (Luettu 17930 kertaa)

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Realheli Maxum -bensakopteri
« : 14 Helmikuu, 2009, 18:04:01 »
Moi.

Olen tässä kolme-neljä viimeisintä vuotta ajellut Robben bensakoptereilla. Jostain ihme syystä kuitenkin tulee aina kummallinen halu saada jotain uutta, vaikka vanhoissa pelivälineissä ei olisi mitään vialla.  ::) Niinpä tulinkin tässä talven aikana hankkineeksi Realhelin Maxum -bensakopterin.

Kone on nyt mekaanisesti lähes valmis ja maalikin on pinnassa, joten pian pääsen ottamaan siitä testit kelien salliessa. Mukavaa siinä on, että akkuja ei tarvitse enää kentällä latailla. Kopterissa on oma laturi joka lataa akkupaketin lennon aikana. Joten lentoaikaa rajoittaa lähinnä polttoaineen määrä ja lähettimen akunkesto.  :)

Laitoin pari kuvaa näytille mun Runryderin galleriaan:

http://www.runryder.com/helicopter/gallery/2074/IMG_3973.jpg

Tällä koneella tulen ajamaan myös ensi kesän FAI-kisat. Painon puolesta se jää mukavasti alle rajan, vaikka  otin sen 80:llä lavoilla varustettuna.

Jarno
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2009, 18:20:43 kirjoittanut Jarno Mäkinen »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #1 : 14 Helmikuu, 2009, 18:12:28 »
ei aukea mulla toi linkki etkö saa kuvia siitä tänne?

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #2 : 14 Helmikuu, 2009, 18:20:13 »
Kummallista, mulla se toimii. No pelittäisköhän nämä liitteet?

Jarno

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #3 : 14 Helmikuu, 2009, 18:24:59 »
Ne oli member photoja sen rr linkin takana, sen takia ei näkynyt...

Komee on kopan maalaus ainakin 8) Kesällä sitten mitataan sen kilpailukyky :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #4 : 14 Helmikuu, 2009, 18:31:03 »
Hmm näyttää aika liukkaalta bensa kopteriks varmasti mielen kiintonen.  8)

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #5 : 14 Helmikuu, 2009, 19:03:07 »
Juu tuskin se kilpailukyky alentuu ainakaan tän kopterin johdosta. Eiköhän se heikoin lenkki liene yhä tikunheiluttajan paikalla.

Harmillista kun bensiksissä "joutuu" pysymään näiden marginaalimerkkien parissa, Hirobo kun ei ole suoltanut tuutista ulos bensakopteria sitten Tanakan puoliheppaisella bensapadalla varustetun Eaglen. ;D

Kabiinin maalasi paikallinen, itse asiassa oikein palkittukin, motiivimaalari. Hinta ei päätä huimannut, joten enpä taida enää itse maalailla ainuttakaan kopteriani.

Jarno

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #6 : 14 Helmikuu, 2009, 20:04:18 »
Tässä Sammyn kanssa pähkäiltiin, että onko perälapaset väärin päin kuvissa?
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #7 : 14 Helmikuu, 2009, 20:19:19 »
Mitäs siellä onkaan lauantai-illan kunniaksi otettu, kun kuvatkin vääristyvät. Kyllä ne lapaset ovat kuvissa ihan oikein päin.
Just tarkastin roottoria pyörittämällä.  ;D

Jarno

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #8 : 14 Helmikuu, 2009, 20:28:05 »
Melkein väittäisin kyllä että väärin päin tai perä pyörii poikkeavaan suuntaan. yleensä se etummainen lapa nousee kohti ilmavirtaa jolloin tehokkaampi perä...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #9 : 14 Helmikuu, 2009, 20:44:29 »
...niimpä niin. Allekirjoittanut on tietysti vetänyt remmin väärin päin.  ;D

Jarno

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #10 : 14 Helmikuu, 2009, 20:57:35 »
...siitä onkin aikaa kun meikäläisellä on ollut remmiperä kopterissa. Kaikkea olennaista sitä unohtuukin aikojen saatossa. Hehe. :D
Samalla kun ton fiksaa, niin sitähän vois toisaalta laittaa kuituputkenkin paikoilleen, niin ei tarvitsisi murehtia remmin säätöä talvikeleillä.

Jarno

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #11 : 14 Helmikuu, 2009, 21:26:37 »
Mikä moottori tuossa on ja paljonko heppoja irtoaa? 98-bensallako nuo toimii? Kiinnostaisi myös lentopaino?

- 4D
fourdee

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #12 : 14 Helmikuu, 2009, 21:45:14 »
Siirsin tuohon mekaniikkaan moottorin ja osan sähköistä edellisestä Cuatrosta, joten moottori on jo sisäänajettu ja hyväksi havaittu. Se on Toxic Alin tunaama Zenoah G26. Kaveri taitaa ilmoittaa nettisivuillaan maksimitehoksi 4,8 heppaa. Mun mielestö tuossa on tehoa ihan riittävästi sekä FAI:hin että 3D:hen.

Lentopaino tuolla setupilla on tasan kuusi kiloa. 700:lla lavoilla ja lyhyemmällä peräputkella sitä voi helpostikin vielä tiputtaa.

Itse ajelen noita Zenoah-moottoreita pienkonebensalla, koska se ei haise eikä savuta. Tällöin koneita on kivempi säilyttää sisätiloissakin.
Kyllä ne 95:llakin toimivat. 98 on jo vähän liian korkea oktaaniluku, mutta kaipa se silläkin käy...tosin matalaoktaaniselle polttoaineelle noi on suunniteltu.

Jarno
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2009, 21:47:08 kirjoittanut Jarno Mäkinen »

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #13 : 16 Helmikuu, 2009, 20:12:40 »

Kyllä ne 95:llakin toimivat. 98 on jo vähän liian korkea oktaaniluku, mutta kaipa se silläkin käy...tosin matalaoktaaniselle polttoaineelle noi on suunniteltu.

Jarno

Siis mitä vit..? haluaako ne että kone nakuttaa vai mikä ihme että matala oktaanisella pitää mennä.
Mitä oon kaksareista oppinu niin mitä parempaa polttoainetta sen parempi kun on tuota öljyä seassa oktaani lukua laskemassa, kuumalla korkeaviritteisissä on isoja ongelmia nakutuksen kanssa.
Mäntiä sulaa vaikka mennään metanolilla kipuna koneessa.
MJP  ???
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #14 : 16 Helmikuu, 2009, 21:44:25 »
Kyllä ne 95:llakin toimivat. 98 on jo vähän liian korkea oktaaniluku, mutta kaipa se silläkin käy...tosin matalaoktaaniselle polttoaineelle noi on suunniteltu.

Jarno

Niin no kaipa toi ilmaisu oli hieman harhaanjohtava.  ::) Pahoittelen.

Zenoahin manuaalin mukaan siis polttoaineeksi käy kaikki yli 85 oktaaninen tavara. Yleisesti ottaen siis käytännössä sama mitä sinne koneeseen työntää. Itse en ole ainakaan tehossa havainnut eroa ajoinpa myllyä 91 oktaanisella tai 95:lla.

Toxic Alin mukaan just toi mun mosa pelaa parhaiten 95:sta vastaavalla tuotteella. Täällä rajan läheisyydessä kun asustetelen, niin ajelen ruotsalaisten tavaralla:


Nesteeltähän löytyy vastaava oma tuote, tosin sen hajusta en pidä.  :)

Jarno
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2009, 07:19:59 kirjoittanut Jarno Mäkinen »

El_magico

  • Vieras
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #15 : 26 Helmikuu, 2009, 20:48:11 »
Mielenkiintoista.

Itse olen miettinyt myös bensiini kopteria kun toi gaso maksaa nitro koneisiin kohtalaisesti.
Mietintä myssyä on vain askarruttanut se kun Haribon tuotoksia ei ole saatavilla. Nyt olen miettinyt tuota iso pölynimuria :D Mieluusti kyllä ottaisin jonkun muunkin, isomman tieteski... Varaosia pitäis vain saada nopeasti ja helposti...

Nykyisellään ennen  kuin otan bensiini kopterin nitron rinnalle, minua on kiinnostanut tuo lataus systeemi ja mihinkä kopteriin se kenties sopii?
Lataako se niin paljon, että ei tarvitse huolehtia lentoakusta ollenkaan. Vai pidentääkö se pelkästään akun käyttöaikaa/lataus.

Toivottavasti saa selvää

 ;D
HiKh

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #16 : 26 Helmikuu, 2009, 21:06:11 »
Another option are A123 batteries. No extreme 3D, but for sports flying they'll certainly do. All over all it's actually quite a cheap option.

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #17 : 26 Helmikuu, 2009, 21:25:56 »
Nykyisellään ennen  kuin otan bensiini kopterin nitron rinnalle, minua on kiinnostanut tuo lataus systeemi ja mihinkä kopteriin se kenties sopii?
Lataako se niin paljon, että ei tarvitse huolehtia lentoakusta ollenkaan. Vai pidentääkö se pelkästään akun käyttöaikaa/lataus.

Juu siis ton laturin tarkoituksena on lopettaa turhat selitykset kentällä siitä, miksi kopteri ei ole ilmassa: "...noku mulla on kone latauksessa seliseli".
Tehtaan pojat ovat jopa lennättäneet testimielessä kopteria ilman akkua eli homma toimii. Mutta käytännössä akku tietysti on oltava varalla.
Systeemissä on jonkin verran älykkyyttä, joten se ei käräytä akkupakettia pidemmänkään lennätyspäivän aikana.

Tuon härvelin voi asentaa periaatteessa mihin kopteriin vain, kunhan löytää sopivan kiinnityspaikan- ja tavan. Metanolikopteriin se käytännössä pitäisi asentaa jonnekin muualle kuin starttiadapterin päähän, koska moottoria ei tällöin voi käynnistää. Olen nähnyt sekä hihna- että hammasratasvirityksiä muun merkkisissä pelivälineissä.

Eikä tässä vielä kaikki. Itse asiassa tuosta härvelistä on olemassa myös sellainen versio, josta saa otettua virrat myös kopterin alla roikkuville kameroille ja down linkeille.

Toi mun systeemi on Realhelin oma, mutta tämän koko homman on keksinyt kaveri nimeltä Raja Bortcosh ja hän myy vastaavia tuotteita omilla kotisivuillaan (http://mysite.verizon.net/vze49gsg). En ole niihin sen paremmin tutustunut, joten en tiedä onko niissä tuotteissa samanlaiset säätömahdollisuudet käytettävän akkupaketin mukaan kuin tuossa Realhelin härvelissä. Jos en väärin muista, niin toi Raja tekee laitteen aina käyttäjän mieltymyksien mukaan.

Jarno

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #18 : 26 Helmikuu, 2009, 21:40:21 »
Valistakaas vielä tietämätöntä...
Noissa latureissa on vissiin ihan normi harjaton motti joka pyöritettäessä työntää sähkö ulos kolmessa eri vaiheessa.
Tasasuunnataanko saatu "sähkö" esim kuudella diodilla? mistä saisi soveltuvat schott-diodit? (vai jotain muuta, mitä _____?)
ja tämän jälkeen nuo diodeilla käännetyt "aallot" tasataan esim konkilla (vai miten _____?)
Sitten jännnite pitäisi nostaa/laskea lataustarkoituksiin sopivaksi regulla (vai millä ______?)

Jotenkin tuntuu että näissä generaattori-virityksissä rahastetaan peruskomponenteilla, joten jos joku voisi valaista miten harjatonta mottia pyörittämällä saadaan aikaiseksi  tasajännitteistä tasasähköä, säästäisi moni tuulivoimalan rakentaja pitkän pennin.

Tai sitten se on oikeasti hankalaa, ja kannattaa ostaa bensakopteriin latauspalikat valmiina. Auta, sinä elektroniikkaihminen.
« Viimeksi muokattu: 26 Helmikuu, 2009, 21:43:59 kirjoittanut keke »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #19 : 26 Helmikuu, 2009, 21:58:49 »
Jotenkin tuntuu että näissä generaattori-virityksissä rahastetaan peruskomponenteilla, joten jos joku voisi valaista miten harjatonta mottia pyörittämällä saadaan aikaiseksi tasajännitteistä tasasähköä, säästäisi moni tuulivoimalan rakentaja pitkän pennin.

Tossapa jotain kuvia.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #20 : 26 Helmikuu, 2009, 22:22:46 »
Lainaus
Tossapa jotain kuvia.
Kiitokset Vispilälle! Tottakai, halpa UBEC hoitaa sen hankalimman osan projektista. Onko Visipilällä  myös 700G(asser) tähtäimessä vai mistä tuli kuvat noin nopeasti :)


Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #21 : 26 Helmikuu, 2009, 22:35:15 »
Epäilen sillä Herrahan on jo rakentamassa 700 Electrikkiä. Mutta eipä kaksi 700 kellekään pahaa tee ::)
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #22 : 26 Helmikuu, 2009, 23:41:38 »
Pienellä askartelulla vois metanolivehkeeseen kuvitella myös kuvan mukaista ratkaisua jolloin starttiakselin saa vedettyä tavallaan moottorin läpi. Valmiisiin latureihin voi vaihtaa moottoriin vaan pitemmän akselin ja starttisoketti sitten sinne päähän.

Varmaan joku jo jossain tommosen toteuttanutkin vaan itsellä tuli mieleen noita maailman hihnavirityksiä ihmetellessä. Tuossa tietenkin täytyy ottaa huomioon startissa tulevat voimat kiinnitystä miettiessä ja lisäksi varmistaa että tilaa jää vielä lapojen pyöriä.




Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #23 : 27 Helmikuu, 2009, 00:13:33 »
just thinking aloud:
if I go through all the trouble of installing a generator and rectifier, I might just as well use a switching converter like CC 10 (an example, I picked the best-known and cheapest).
Depending on the voltage drop, it can be MUCH more efficient than a linear regulator.
For example, if the voltage after the rectifier is 12 V, and you need 5 V for the servos, the linear regulator will consume more power than all the electronics together. In comparison, a switching converter might manage 80..90 % efficiency. And as I understand, gassers don't have that much power to start with, so the power savings might be worth it...
But, as said, just a thought.

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Realheli Maxum -bensakopteri
« Vastaus #24 : 27 Helmikuu, 2009, 07:41:00 »
just thinking aloud:
if I go through all the trouble of installing a generator and rectifier, I might just as well use a switching converter like CC 10 (an example, I picked the best-known and cheapest).
Depending on the voltage drop, it can be MUCH more efficient than a linear regulator.
For example, if the voltage after the rectifier is 12 V, and you need 5 V for the servos, the linear regulator will consume more power than all the electronics together. In comparison, a switching converter might manage 80..90 % efficiency. And as I understand, gassers don't have that much power to start with, so the power savings might be worth it...
But, as said, just a thought.

A switching regulator would be the way to go, if you could be sure that the switching freguency is properly filtered. I would be a bit cautious - with a high frequency, component sizes would be reasonable, but you might get uncomfortably close to the (35 MHz) receiver frequencies (at least with the harmonics) while a lower frequency would mean larger components and possibly interference with the servo signals.

A quick Google search found this: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=748220

With a reasonable output voltage it could just be connected in parallel with the receiver battery, perhaps with diode protection.

Kopteri on aina oikeinpäin!