Kirjoittaja Aihe: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta  (Luettu 7722 kertaa)

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« : 16 Helmikuu, 2009, 21:24:21 »
Yritin lennätellä ensimmäistä kopteriani mukavassa 5 asteen pakkassäässä. Harjoittelujalakset alle, tavaraa tankkiin ja kone käyntiin ja
siitä kierroksia nostamaan. Mukavaa pörinää ja pärinää laite piti, mutta ei ollut oikein nousemassa ilmaan, vaikka
kaasu oli 75 % auki ja lapakulmia n. 8 astetta. Sitten kun kaasun avasi kokonaan, rupesi vehje juuri ja juuri nousemaan ilmaan
mutta samalla aika rivakasti myötäpäivään kiertäen, joten en uskaltanut sitä pitää ilmassa.

Jotenkin tuossa tuntui että lavat eivät pyörineet tarpeeksi vinhaa vauhtia. Pytty on ys 50st ja ajoaine 15 % byron.

Tarkastin kotona että lapakulmat olivat tosiaan lähellä 10 astetta ja kaasuvivun servo kunnolla kiinni. Otin myös moottorin irti
ja tarkistin että kytkin on ok.

Moottorin ohjeissa suositellaan 30 % ainetta. Voisiko tuo 15 % byron olla liian laihaa vai osaisiko joku arvailla miksei kopteri oikein halunnut
nousta maan kamaralta ilmaan. Vai olisiko konetta pitänyt reippaasti kierrättää että se lämpeää ennen kuin siitä saa tehoja kunnolla irti?

« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2009, 21:26:18 kirjoittanut Mesikämmen »
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #1 : 16 Helmikuu, 2009, 21:35:34 »
Kyllä 15% riittää. Osaatko arvioida paljon nupissa kiekkoja? Ehkä ajat liian rikkaalla eikä teho riitä nousuun täydellä kaasullakaan. Röpöttääkö moottori? Saatko videoo näytille, vaikee noilla tiedoilla sanoa mikä on ongelma.

Lainaus
Vai olisiko konetta pitänyt reippaasti kierrättää että se lämpeää ennen kuin siitä saa tehoja kunnolla irti?

Ei, kyllä se antaa hyvät tehot heti käynnistyksen jälkeenkin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #2 : 16 Helmikuu, 2009, 22:02:13 »
Arvaan että moottori oli lähtenyt käyntiin väärin päin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #3 : 16 Helmikuu, 2009, 22:05:16 »
Mitenkäs se kone ilmaan nousis jos motti käy väärin päin?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #4 : 16 Helmikuu, 2009, 22:11:00 »
En lukenut koko viestä.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #5 : 16 Helmikuu, 2009, 22:19:00 »
hmm... kaasu 75% auki... Radion mukaan vai? oliko kaasuttimen rumpu kuitenkaan niin paljoa auki??? Eli aukeaahan kaasutin varmasti kokonaan 100% kaasulla? meinaan pitäis skeadun nousta melkoista vauhtia jo 75% teholla jos kulmia on 10astetta... tokikin nuppi kierrokset tuolla kaasumäärällä ja lapakulmalla ois varmaanki jotain 1200-1400, mutta silti ppitäis nousta...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #6 : 16 Helmikuu, 2009, 23:43:03 »
Tuolla näkyy pätkä sohelointia



Kone liian rikkaalla? Kaasu auki 75-90% siinä vaiheessa kun rakkine yrittää nousta ilmaan.
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #7 : 16 Helmikuu, 2009, 23:47:58 »
Kovin kuullosti pieniltä kierrokset koneessa, maallikon korvaan.

(lennän sähköllä  ::) )

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #8 : 16 Helmikuu, 2009, 23:48:41 »
Joo ihan liian vähän kierroksia nupissa. 50 kiekuu jo aika lailla ennenku nousee isot kopterit on hiljasempia. laitat leijjuntaan 5astetta kulmia eli tikkukeskellä ni kulmia 5astetta sitte säädät nekiekat sillein että leijjuu tikkukeskellä.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #9 : 17 Helmikuu, 2009, 00:48:43 »
edellisten kannoilla... liekö ollut kunnolla tuhatta kierrosta nupissa, josta johtuu tuo pyörähtäminen, perälavat ei puhalla tarpeeksi -> vähemmän lapakulmaa keskelle tikkua ja tarkista että keskellä tikkua kaasuttimen kyljessä oleva "mittari" on siinä puolessavälissä asteikkoa. Siitä kohtaa lähdet sitten säätämään oikean kaasumäärän.

Ja leijunta pisteessä, mihin kohtaan tikun liikealuetta sen sitten haluatkin, n. 5astetta lapakulmaa aluksi. Siitä sitten hienosäätöä halutulle kierrosluvulle... Ja hanki hyvä mies semmonen kunnollinen kierroslukumittari!!

Taisi YS:n ohjekirjanenkin mainita tuosta "mittarista".
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa TAlho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #10 : 17 Helmikuu, 2009, 01:45:41 »
Juu lisää jenkaa koneeseen se vaatii.

Ja hanki hyvä mies semmonen kunnollinen kierroslukumittari!!

Taisi YS:n ohjekirjanenkin mainita tuosta "mittarista".

Itse olen pärjännyt toistakymmentävuotta ihan hyvin ilman kierroslukumittaria.
Caliber 30
Caliber 5

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #11 : 17 Helmikuu, 2009, 08:14:44 »
Tässä vallitsee selvä yhteisymmärrys siitä että lavat eivät vispaa riittävää tahtia. Kiitokset kaikille neuvoista! Nyt on enää (mahdollisesti) epäselvyyttä mistä matalat kierrokset johtuvat.

Tuntuisi noviisille siltä että kone oli liian rikkaalla (main needle valvea avattu 1,5 kierrosta), pitää kokeilla sulkea valvea enemmän ensi kerralla. Kuitenkin, voisiko ongelma aiheutua jostain muusta tekijästä, esim.

-hieman mutkalla oleva bensaletku - kuinka tarkkaa on että eivät tee liian jyrkkiä kulmia
-paineletku jotenkin vastaavalla tavalla kehnosti
-muita syitä?


Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

seppomikael

  • Vieras
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #12 : 17 Helmikuu, 2009, 09:08:04 »
Tarkasta ensimmäisenä että kaasu aukeaa kokonaan.
Eli koneeseen virrat päälle ja sitten katsot että kaasuvipu liikkuu aukimerkkiin asti kun annat kaasun täysille.
Jos ei, niin radiosta säädät kaasukanavan liikealueen kohdalleen.



Tuossa vielä varmuudeksi YS50ST moottorin manuaali

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #13 : 17 Helmikuu, 2009, 09:10:37 »
Kyllä tuo näyttää aukeavan
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #14 : 17 Helmikuu, 2009, 09:18:08 »
Moottori lienee uusi? Ei uutena ihan heti pääse optimi käyntiin vaan vaatii muutaman tankin sisäänajoa ennenkuin saat tehoja asiallisesti. Isot lapakulmat vaan tappaa moottorin kun vääntö ei riitä jolloin kone ei nouse maasta...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #15 : 17 Helmikuu, 2009, 10:04:58 »
Joo kone on suoraan pakasta vedetty. Tuota videota kuvattaessa kone oli käynyt ehkä 5-10 minuuttia. Pitänee antaa sille vähän kierroksia että lämpiää ja hieman "ajautuu sisään" kun kerkiää seuraavalle yritykselle.
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #16 : 17 Helmikuu, 2009, 10:54:05 »
juu tarvii sisäänajoa rikkaallaan muutamia tankillisia. Saat siitä tehoja kunnolla vasta kun sisäänajo tehty ja sitten neuloja säätämään. Toimii sillä 15% aineellakin ihan hyvin. Sattuuko olemaan ketään lähellä joka auttaisi alussa?
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #17 : 17 Helmikuu, 2009, 14:50:23 »
Sattuuko olemaan ketään lähellä joka auttaisi alussa?

No varmuudella en tiedä, mutta voisi kuvitella että on kun asun Helsingissä ;) Eli ehkä tässä vielä sattuu samaan aikaan kentälle jonkun hiukka kokeneemman lennättäjän kanssa, varsinkin kun hyvät lennätyspaikat ovat suht. harvassa.

Tuo video on kuvattu Leppävaarassa, jossa oli aika paljon turreja liikkeellä ja helikopteri ja koira eivät ehkä ole parhaiten yhteen sopiva yhdistelmä.
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #18 : 17 Helmikuu, 2009, 15:00:42 »
>> mutta voisi kuvitella että on kun asun Helsingissä
if you like we can meet this afternoon at Hentta and have a look.

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sceadu evo .50 ei irtoa maan kamarasta
« Vastaus #19 : 17 Helmikuu, 2009, 15:10:15 »
>> mutta voisi kuvitella että on kun asun Helsingissä
if you like we can meet this afternoon at Hentta and have a look.

Thanks a lot for this opportunity. Unfortunately, the next potential time slot (during daylight) for flying is not until next weekend, at the earliest.
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4287 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2007, 23:07:42
kirjoittanut Ege
9 Vastauksia
4369 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2011, 22:40:57
kirjoittanut Ege
247 Vastauksia
118642 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Lokakuu, 2014, 22:28:36
kirjoittanut Otou
10 Vastauksia
15134 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2015, 20:17:34
kirjoittanut zem122
3 Vastauksia
7075 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Kesäkuu, 2015, 16:59:24
kirjoittanut tompe