Kirjoittaja Aihe: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen  (Luettu 14458 kertaa)

samos

  • Vieras
Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« : 22 Helmikuu, 2009, 14:08:20 »
Miten Belt-CP V2:n lapauran mahtaisi saada kohdilleen? Lavat on oikeinpäin ja samasta paketista. Lavat on tasapainotettu lasitempulla. Sopivaa vaakaa ei ole käytössä.

Olen yrittänyt säätää sekä pidempiä että lyhyempiä linkkejä, kun lyhyemmillä ei saanut riittävästi vaikutusta. Säädöillä saa kyllä lapauran kohdilleen pienemmillä kierroksilla, mutta mitä enemmän roottorissa on kierroksia, sitä enemmän lavat erkaantuvat toisistaan. Näyttää kuin toinen lapa taipuisi reilusti ylöspäin ja toinen vastaavasti alaspäin (tai sitten toinen pysyy suht suorana ja toinen taipuu; vaikea sanoa kummasta kyse).

Ideoita miten lapauran saisi kohdalleen vai onko se Beltin tapauksessa mahdoton tehtävä? Ongelmana siis se, että vaikka linkkejä säätää kuinka paljon ristiin(kin), niin jostain syystä lopputulos on aina sama. Pienillä kierroksilla lapoihin saa kyllä eroa säädöillä.

Lapauraongelman takia kaiketi kopteria on vaikea saada ilmaan?

Lapoina on 47-315B (hiilikuitujäljitelmä päälapoja (kuituvahvistettu), pituus 315*32*4,5mm 40g), alkuperäiset puulavat on mitoiltaan: 315*32*4,5mm 55g, joten ei näissäkään mitään isoa eroa pitäisi olla.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #1 : 22 Helmikuu, 2009, 14:16:33 »
Sun lepatusakseli taitaa olla vääntynyt?
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #2 : 22 Helmikuu, 2009, 14:17:04 »
Katsoppas wikistä -> http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato

Ja jos ne eri kierros alueella menee eri urassa(lavat ovat jotenkin vääntyneet),
 niin itse olen siinä vaiheessa  säätänyt uran kohdilleen niillä kieroksilla joilla kopteri leijuu,
ja laittanut tilaukseen uudet lavat.

Voihan sinulla olla tuo 'lepatusakseli' myös vääntynyt

Edit: hups enpäs kerinnyt vastaamaan ekana  :)
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #3 : 22 Helmikuu, 2009, 14:31:41 »
Katsoppas wikistä -> http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato
Juu, tota olen yrittänyt tavata, mutta tuloksetta. :(

Lainaus
Ja jos ne eri kierros alueella menee eri urassa(lavat ovat jotenkin vääntyneet),
 niin itse olen siinä vaiheessa  säätänyt uran kohdilleen niillä kieroksilla joilla kopteri leijuu,
ja laittanut tilaukseen uudet lavat.
Ei pääse leijuttamaan, kun kopteria ei saa ilmaan. Osa ongelmaa ilmeisesti huono lapaura, toinen pahempi ongelma on toisessa threadissa: Belt-CP V2: perä ei pidä (hh gyro vai servo rikki?).
Eli tää mun Belt on moniongelmainen.

Lainaus
Voihan sinulla olla tuo 'lepatusakseli' myös vääntynyt
Aiheuttaako leputusakselin vääntyminen nimenomaan lapauraongelman, jota ei saa millään kuntoon linkkien säädöillä?

Tiedättekö jotain parempaa (kestävämpää) leputusakselia kuin toi E-Skyn oma?

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #4 : 22 Helmikuu, 2009, 14:34:57 »
Luulen että jos tuohon laittaisi jonkun karkaistun teräsakselin joka ei anna yhtään periksi, niin sitten torpatessa hajoaisi jotain paljon kalliimpaakin.
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #5 : 22 Helmikuu, 2009, 15:03:38 »
Aiheuttaako leputusakselin vääntyminen nimenomaan lapauraongelman, jota ei saa millään kuntoon linkkien säädöillä?

Tiedättekö jotain parempaa (kestävämpää) leputusakselia kuin toi E-Skyn oma?

Jos lepatusakseli on vino niin lapauraa ei luonnollisesti saa säädettyä kohdalleen koska lavanpitimet osottaa eri suuntiin riippuen akselin asennosta.

Kannattaa käyttää vakio leparia ja yrittää välttää torppeja.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #6 : 22 Helmikuu, 2009, 15:15:46 »
Minulla oli sama ongelma,sit huomasin sen akselin pikkuisen vääntyneen,uusi tilalle ja homma alkoi pelittämään.

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #7 : 22 Helmikuu, 2009, 15:18:15 »
Jos lepatusakseli on vino niin lapauraa ei luonnollisesti saa säädettyä kohdalleen koska lavanpitimet osottaa eri suuntiin riippuen akselin asennosta.
Eikö tällaisessa tapauksessa pitäisi sitten molempien lapojen seilata vähän miten sattuu? Nyt kuitenkin lavat on pienillä kierroksilla linjassa ja ongelma pahenee mitä enemmän kierroksia?

Ilmeisesti leputusakseli hakee tietyn asennos ja jää sitten siihen eikä se pyöri sen enempiä siellä matkan varrella ja muuta tilannetta.

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #8 : 22 Helmikuu, 2009, 15:20:12 »
Minulla oli sama ongelma,sit huomasin sen akselin pikkuisen vääntyneen,uusi tilalle ja homma alkoi pelittämään.
Pitänee hankkia moinen jostain ja kokeilla. Kyseinen akseli pitäisi kyllä olla täysin suora. V2:n varaosia saa vaan vähän heikosti. V1:n leputusakseli on vähän erilainen, mutta kaipa sekin käy...

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #9 : 22 Helmikuu, 2009, 15:22:12 »
Eikös sulla ollut sen normi beltin alusetti kiinni?

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #10 : 22 Helmikuu, 2009, 17:05:39 »
Eikös sulla ollut sen normi beltin alusetti kiinni?
Jep. Siinä itse asiassa taitaa olla V1:n akseli.

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #11 : 22 Helmikuu, 2009, 17:39:57 »
Vaihda se akseli uuteen,jos siinä kuitenkin on pieni heitto.
Jos sinun lavat on tasapainossa keskenään ja silti toinen lapa kulkee ylempänä,niin lyhennä sen ylemmän lavan puolelta linkkiä kierros ja toiselta puolen pidennä kierros. Näin minulla tuli asia kuntoon.

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #12 : 22 Helmikuu, 2009, 19:02:17 »
Vaihda se akseli uuteen,jos siinä kuitenkin on pieni heitto.
Jos sinun lavat on tasapainossa keskenään ja silti toinen lapa kulkee ylempänä,niin lyhennä sen ylemmän lavan puolelta linkkiä kierros ja toiselta puolen pidennä kierros. Näin minulla tuli asia kuntoon.
Täytyy kokeilla sitä uutta akselia jahka jostain moisen saa. Ei tässä oikein muutakaan enää pysty tekemään.
Linkkejä on ruuvailtu enemmänkin, jopa ääriasentoihin asti, mutta ainoa mihin tolla näyttää olevan vaikutusta on se, missä lavat kulkee pienemmillä kierroksilla. Eli linkeillä saa lavat joko samaan uraan tai eri uraan. Kovilla kierroksilla ne on kummassakin tilanteessa erillään ja suurin piirtein yhtä paljon.

Voiko tohon lapauraan vaikuttaa vielä jokin muu säätö kuin noi linkit + leputusakselin kierous? Ei kai swashplate tjv. vaikuta tällä tavalla?

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #13 : 22 Helmikuu, 2009, 19:04:46 »
Oliko toi ongelma jo ennenkuin laitoit sen alu setin kiinni?

Onko sulla varmasti lavat tasapainoitettu KESKENÄÄN?

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #14 : 22 Helmikuu, 2009, 19:12:43 »
Oliko toi ongelma jo ennenkuin laitoit sen alu setin kiinni?
Ei kaiketi. Tosin eipä tossa aluksi tullut kovin isoilla kierroksilla asiaa tutkittua. Pienemmillä oli kyllä täydessä balanssissa. Tosin saanhan mä nytkin noi balanssiin pienillä kiekoilla.
Alunperin oli puulavat. Tiedä sitten onko noi hiilikuitujäljitelmähalp islavat jotenkin sudet, mitkä siinä nyt on paikallaan.

Leputusakseli on uusi alusetin mukana tullut.
Nuppi ei vippaa enempiä ilman lapoja eikä lapojen kanssakaan.

Lainaus
Onko sulla varmasti lavat tasapainoitettu KESKENÄÄN?
Pultilla lavat yhteen ja sit vesilasien varaan roikkumaan ja katsomaan, että lavat pysyy tasapainossa. Ei niissä mitään järin isoa eroa ollut alunperinkään, mutta pienen teipinpalan laitin toiseen, ni sain ne timmiin.

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #15 : 22 Helmikuu, 2009, 19:17:41 »
Onko molemmat lavat yhtä tiukalla/löysällä??

Asutko missä päin Suomea? Ajattelin vain jos yritettäis yhteis tuumin säädellä.

Itse asustelen Järvenpäässä.

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #16 : 22 Helmikuu, 2009, 20:21:37 »
Onko molemmat lavat yhtä tiukalla/löysällä??
Kutakuinkin, siis silleen mitä sormituntumalla saa aikaseks. Momenttiavainta en oo käyttäny. :)

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #17 : 23 Helmikuu, 2009, 21:25:46 »
Nyt on vaihdettu kopteriin lepatusakseli ja muoviset lavanpitimet takaisin alulavanpitimien tilalle, koska Belt-CP V1 lepatusakseli (46 mm) oli liian lyhyttä mallia alulavanpitimiin. Tn. V2:n (50 mm) lepatusakseli olisi riittänyt, mutta moista ei ollut saatavilla tähän hätään.
Lisäksi hankin lapakulmamittarin ja säätelin lavat samalle kulmalle alusta asti (linkit ensin takaisin ohjekirjan kertomiin mittoihin) ja tämän jälkeen kokeilu uudelleen. Nyt on lapaura kohdillaan. Tosin linkit on kyllä varsin ristissä pituuksien puolesta, mutta tämä ilmeisesti on tyypillistä Beltille.

Se jäi vielä arvoitukseksi, että oliko lepatusakseli ainoa ongelmallinen osa (pöydällä se kyllä vaikutti suoralta) vai oliko alulavanpitimissä(kin) vääntymää. Pitää tutkia tilannetta uudestaan, kun saan jostain sopivan lepatusakselin.

Kun lapaura ja lapakulmat on kohdillaan, niin johan alkoi taas olemaan nostettakin kopterissa.


Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #18 : 23 Helmikuu, 2009, 22:02:55 »
Oliko sittenkin alu setissä vika?? siis yhteensopivuudessa.

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #19 : 23 Helmikuu, 2009, 22:19:38 »
Oliko sittenkin alu setissä vika?? siis yhteensopivuudessa.
Ei mun mielestä, mutta se on nyt vielä arvoitus, kun pitäis saada uus alusettiin sopiva lepatusakseli.

Ei kai toi alusetti aiheuta tollasta lapaura ongelmaa yksinään. Jossain muualla oli pakko olla jotain vialla tai vinossa.

Ainakin ite oon tyytyväinen tohon alu flybar central holderiin, ku siitä muovisesta vastineesta katkes aina toinen bell control armin kiinnike ja sit sen jälkeen lapa tippuu ikävästi alas -> pyrstöputki kovilla, lavankappaleet lentelee, lepatusakseli mutkalle, yks nupin servoista sököks, pääratas hampaattomaks ja diplore oval push bar poikki. Kyseisestä tapahtumasta on kokemus tilanteessa, missä kopteri oli maassa paikallaan ja roottorissa jonkin verran kierroksia. Sitä jäin kyl ihmettelemään (onnellisena), miksei pääakseli tai muut nupin osat hajonnu sen enempiä. Oletin että koko seutu ois ollu täynnä kopterinpalasia. Ei oo ollu tän Beltin alku mitenkään helppo ja kolhuton...

Mut joo, toi alusetti sopi kokonaisuutenaan ihan hyvin paikalleen (paitsi se flybarin reikä oli liian pieni). Muovinupin linkit sopi sellasinaan paikalleen jne.
Siitä en sit tiä mitään, että kumpi on lentämisen kannalta pare. Ei oo niin paljoa lentokokemusta.

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #20 : 24 Helmikuu, 2009, 17:14:14 »
Ikävä juttu,että sulla on ollut huonoa tuuria ton kopterin kanssa.
Niinkuin aikaisemmin totesin niin mulla ei ole ollut mitään vikaa kopterissa, ainoa vika on ollu ohjaimen ja kenkien välissä  ;D
Yhden kerran kun laskeuduin ehkä liian kovaa niin johan meni toi 0401 osa poikki ja sen myötä muutama muukin. Nyt tosiaan tekis mieli ostaa se alu setti mutta tuleekohan se mahdollinen lentovirhe/torppi vielä kalliimaksi,noi muovi osat kun toimii myös tietynlaisena sulakkeena ettei isompaa vahinkoa pääse tapahtumaan.
Se tässä vielä harmittaa kun noita hiton VARAOSIA ei ole saatavilla mistään,toivottavasti tilanne korjautuu piakkoin,kopteri ollu jo pari viikoa osia vailla.

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #21 : 24 Helmikuu, 2009, 19:32:37 »
Niinkuin aikaisemmin totesin niin mulla ei ole ollut mitään vikaa kopterissa, ainoa vika on ollu ohjaimen ja kenkien välissä  ;D
Mä en oo vielä päässy ees noin pitkälle. :) No onpahan tullu tutustuttua purkamiseen, kasaamiseen ja säätämiseen.

Lainaus
Yhden kerran kun laskeuduin ehkä liian kovaa niin johan meni toi 0401 osa poikki ja sen myötä muutama muukin.
Musta toi muovinen 0401 on lähinnä vitsi. Tietysti se toimii hyvänä suojana periaatteessa, mutta kun mulla ainakin lapa tuli ton jälkeen hervottomaksi, ni siitä ne tuhot sit vasta alkoikin. Alusetin kanssa ei oo moista ongelmaa ollu. Hiilikuitujäljitelmälava t vaahtosisuksineen tuntuu suojaavaan varsin mallikkaasti muita osia. Lavat ei kyl oo kaikkein halvimmat vaihtaa, mut kaikkein helpoimmat kyl.

Lainaus
Nyt tosiaan tekis mieli ostaa se alu setti mutta tuleekohan se mahdollinen lentovirhe/torppi vielä kalliimaksi,noi muovi osat kun toimii myös tietynlaisena sulakkeena ettei isompaa vahinkoa pääse tapahtumaan.
Muoviosilla mä sain ton täystuhon aikaseks...

Lainaus
Se tässä vielä harmittaa kun noita hiton VARAOSIA ei ole saatavilla mistään,toivottavasti tilanne korjautuu piakkoin,kopteri ollu jo pari viikoa osia vailla.
Alusetti tilaukseen ja kopteri taivaalle. :P

samos

  • Vieras
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #22 : 24 Helmikuu, 2009, 19:38:16 »
Ikävä juttu,että sulla on ollut huonoa tuuria ton kopterin kanssa.

Ootko muuten käyttäny tota Beltin mukana tullutta laturia vai ootko hankkinu jonkui paremman?
Kestää ihan tolkuttoman kauan akkujen lataus.

Poissa Leskentekijä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #23 : 24 Helmikuu, 2009, 20:11:40 »
En ole vielä ostanu parempaa laturia. Se on kyllä "ostos listalla",mutta odottelen lento taitojen karttumista paremmaksi ensiksi.

Tosin tää kyllä on yhtä odottelua kun osia ei saa.

Onko kukaan tilannu tuolta ebay:n sivuilta kopteri kamaa?? Siellä näyttäisi olevan ainakin noi lavat tosi halpoja ja alu settiäkin saisi vähän reilu 20e.

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Belt-CP V2: lapaura kohdilleen
« Vastaus #24 : 24 Helmikuu, 2009, 21:02:53 »
En ole vielä ostanu parempaa laturia. Se on kyllä "ostos listalla",mutta odottelen lento taitojen karttumista paremmaksi ensiksi.

Tosin tää kyllä on yhtä odottelua kun osia ei saa.

Onko kukaan tilannu tuolta ebay:n sivuilta kopteri kamaa?? Siellä näyttäisi olevan ainakin noi lavat tosi halpoja ja alu settiäkin saisi vähän reilu 20e.
Lapoja olen ostanut ja akkuvahdin (6 lediä ja äänimerkki) ja olihan se scale koppakin joka on yhä edelleen kirjahyllyn päällä. Kaikkiaan 10 tilausta olen tehnyt ja kaikki on tullut perille.
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Belt CP

Aloittaja Belt pilot E-Sky Sähkökopterit

23 Vastauksia
10455 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2008, 07:14:10
kirjoittanut sami1308
Lapaura

Aloittaja Tuukka Teoria

24 Vastauksia
16586 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Maaliskuu, 2009, 21:57:41
kirjoittanut Anders
6 Vastauksia
3922 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Heinäkuu, 2011, 21:01:21
kirjoittanut racem
3 Vastauksia
2463 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2012, 09:15:30
kirjoittanut LoneWolf
15 Vastauksia
5952 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2014, 20:48:52
kirjoittanut Eispii