Olen yrittänyt epätoivoisesti nyt pari viikkoa (pari kolme tuntia viikossa) saada t-rex 250 toimimaan. Aluksi oli erilaisia ongelmia perän kanssa, jotka olivat säädöistä kiinni. Nyt kuitenkin kopteri tuntuu olevan aika hyvin säädöissä, mutta jostain kumman syystä perä vaeltaa toiseen laitaan itsestään eikä sitä saa millään pysymään keskellä. Kummalista sinnä on, että se kyllä menee netistä molempiin laitoihin ja keskittyykin usein kun sen käynnistää oikein, mutta sitten alkaa vaellus toiseen laitaan. servo pyörää kääntämällä ja uudelleen gyron ( sparta ds760 sport) säätämällä olen saanut sen suunnan mihin se vaeltaa vaihtumaan, mutta se ei pysy millään paikallaan.
Vaellus ongelma siis ilmenee ihan vain kun pitää kopteria kädessä/pöydällä. Kun kopteria heilauttaa niin gyro tuntuu ottavan oikeaan suuntaan liikkeen, mutta heti liikeen jälkeen se palaa takaisin siihen jumi nurkkaan. Servo huutaa siis toiseen laitaan kokoajan, joka kuumentaa luonnollisesti servoa ja se ei ole hyvä (JR GS3500G). Ostin kopteriin jo upgrade peränkin, joka oli muuten aika jäykkä vaikka sitä kehuttiin kovasti ainakin fast-ladin sivuilla
Sama ongelma oli vakio perälläkin joten siinä ongelma tuskin on - tämä toimii sentää vähän paremmin.
Mikäli kopteri pistää maahan ja antaa kierroksia niin sitä saa hieman huonosti pyöriteltyä molempiin suuntiin. Parhailla se pyörii roottorin vastaiseen suuntaan hitaasti, ja toiseen suutaan todella nopeasti ( ei pysty hallitsemaan). Välillä säädöt epäonnistui jotenkin niin, että roottorin liikeen vastaiseen suuntaan sitä ei saanut liikkumaan yhtään vaikka kaikki kierrokset oli käytössä. Tämä ongelma ei ole kuitenkaan nyt akuutti. Gyroa olen koittanut reservoida, jos olisin vain pistänyt sen väärään suuntaa, mutta ei apua (huononee) joten oikein on sekin ilmeisesti. Kopteri myös pyörähtää helposti puoli kierrosta ikävästi ja pysähtyy sitten nätisti.
Futaban 12FGH radiosta pitäisi kaikki trimmit olla nollassa - myöskään servo status taulukossa ei ole gyrossa muuta arvoa kun gyron gain arvo eikä mitään hämäriä perän trimmauksia näy. Olen gainiakin vaihdellut 10-80 välillä eikä apua.
Mikä vois olla avuksi? Neuvoja todella tarvitaan, joten viskelkää ideoita - ratkaisijalle tarjoan kaljat kopteri leirillä keväällä
. Harmittaa jos kallis kopteri (ostin varaosia hirveesti varastoon) ei lähde edes ilmaan
Onneksi on t-rex 600, jolla tänäänkin sain taas muutaman akullisen lennelläkin kun tämä pikkuherhiläinen kenkkuilee.