Kirjoittaja Aihe: Eagle has landed  (Luettu 13073 kertaa)

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Eagle has landed
« : 07 Maaliskuu, 2009, 22:04:49 »
Laitetaan nyt rakentelukuvia uudesta Eaglesta. Tänään aamulla käytiin Tonia Sabessa moikkaamassa ja mukaan tarttui tämä sarja. Sabessa näytti jo ihan hyvältä, kohta varmaan meillä on taas The Kauppa missä käydä eikä pelkkää nettiostamista tarvi harrastaa. Meiltäkään ei ole kuin reilu pari tuntia matkaa... Kärkkäiselle olisi 15 min... Mutta kyllä kannatti tuo käynti :D

Kopteri tulee vanhan WC laitteen paketissa mikä ehti jo vähän säikäyttää mutta Japanin poika säästää näemmä paketin painatuksissa, ei tule joka vuosi uutta. Hyvä niin sillä muualla ei säästöä näykään mikä toivottavasti kuvistakin näkyy. Kaikkien osien laatu vaikuttaa joltain sellaiselta mitä ei olla ennen nähty, varsinkin kun on harrastettu tähän asti lähinnä toisten torppaamien koneiden jälleenrakennusta... Hyviä osia on löydetty koptereihin myös esim Egen roskiksesta... Onnneksi ne on jo myyty uusina Koikkikselle ;D

Nyt on kopteria rakenneltu tämä ilta ja paljon on vielä tehtävänä.
-ylärunko "valeessa"
-perä valmis
-nuppi valmis
-kytkin keskitetty moottoriin 0.04 tarkkuudella :o 8)

Muita havaintoja asiaan liittyen:
Sarjassa tuli mukana uusi " D3 high torque autorotation clutch assy " joka on sininen ja maksaa yksinään 220e :P Taitaa olla mullakin nyt siis YYBERLAAKERI! Ja JariN sun pitää hommata tos äskeisen lisäksi myös Hirobon velcroa eihän vastari voi muuten pysyä oikeesti kiinni.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #1 : 07 Maaliskuu, 2009, 22:27:33 »
Vastari ei pysy kiinni ilman Hirobo-velcroa ja roottori ei pyöri ilman E3 yksisuuntalaakeria.

Onneksi omassa on muovirunko ja ainoa hiilikuitu on kabiinin lasissa... ;D

Mutta onhan tuo edelleen ihan v...un hieno!!
Nada

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #2 : 08 Maaliskuu, 2009, 15:17:11 »
Onnittelut yber -laakerista! Nyt alkaa tulosta syntyä. Ja maailma kaikkiaan näyttää paremmalta yberlaakerimiehen silmin  ;D

Hieno on peli muutenkin. Onneks ei oo omat taidot lähelläkään sitä tasoa, että tuollaisesta olisi hyötyä.

Hyvä, että laitoit Hirobo -velcron kuvaan niin, että varaosanumero näkyy, Toni saa tilata ensi tilassa.

Ilman tuotahan ei vastari paikallaan pysy. Eikä voi lennättää. Eikä mistään muutenkaan tule mitään.

Onko noita Haribo -kuusiokoloavaimia muuten Sabessa, nekin olisi aivan ehdottoman tärkeät olla ;D
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2009, 15:20:13 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #3 : 08 Maaliskuu, 2009, 19:58:56 »
Velcroa löytyy Sabesta hyllystä. Tietysti Hirobo-hintaan ;D Kyl sun pitää kans nähdä se lavantasapainotin, se on iha yybertsyybermagee. Tässä on kyllä merkkiuskollisuutta parhaimmillaan (pahimmillaan joidenkin mielestä 8))

On tässä edistystä tapahtunut myös. Runko on lähes valmis, se pitäis vielä suoristaa, asentaa SWMmän ohjaustsydeemit, laittaa servopukit paikalleen ja peräputken mountit paikalleen, sit olis runko valmis. Peräputken mountit ovat erilaiset hiilikuituperäputkelle joka ei ole tässä vakiona, alumiiniselle putkelle tarkoitetuissa on vähän pienempi halkaisija, ne jäi "jälkitoimitkseen", oli nääs kaikki Hirobon tavara isoissa pahvilootissa eikä Toni sitä löytänyt sieltä vielä. Niitä siis pitää odotella.
Sitten vielä perä kiinni putkeen, putki runkoon, nuppi kiinni, servot kiinni ja setuppia hieromaan :P 

EDIT Ei niitä kuusiokoloavaimia ollut kait kun 2mm ja 3mm, mulle jäi 1,5 ja 2,5 milliset jälkitoimitukseen Japanista ihan oikeesti. Mutta tosi hyviä avaimia tuntuvat olevan.
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2009, 20:54:39 kirjoittanut Juho »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #4 : 20 Maaliskuu, 2009, 16:03:51 »
Homma etenee. Vielä olisi setupin teko jäljellä, muuten kaikki alkaa olemaan valmista. Koppaan pitäis kehittää jotain, saa nähdä mitä. Ensi viikolle ensilento. Akku ei ole vielä tullut eikä govi, ja kuvissa on kiinni 3000mah NiCd akku. Painopiste tankki puolessa välissä aivan keskellä, kun on kiinni hiiliputki ja jotain muuta hiilikilkettä perällä..
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #5 : 20 Maaliskuu, 2009, 18:44:15 »
Hei, laita vielä yyber hyvät pitimet noille moottorin letkujen T-haaroille. Tuo hiilikuitu on aika terävää ja hinkkaa letkut rikki kopun tärinöissä pitkässä juoksussa ;)
Ohessa kuva omasta virityksestä.

- 4D
fourdee

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #6 : 20 Maaliskuu, 2009, 20:02:50 »
Eiköhän Juho tiedä ongelman minä hion muovi rungonki reunat pyöreäks ja sitte laitan vielä halkaistun fuililetkun muovin reunaan missä letkut kulkee.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #7 : 20 Maaliskuu, 2009, 20:35:32 »
Letkutukset on vielä aikalailla vaiheessa :P Varmaan hommaan metalliset t-haarat, sitten letkujen päälle kutistesukka kriittisimpien alueiden läheisyyteen. Mulla oli noita pitimiä mutta kummatkin hajos parinkymmenen gallonan jälkeen, pitää yrittää uudestaan.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #8 : 20 Maaliskuu, 2009, 22:20:39 »
parinkymmenen gallonan jälkeen...

Mä olen ajanu varmaan yhteensä ton verran kaiken kaikkiaan. Tässä tullaan siihen, että ne ketkä panostaa, joutuu miettimään letkujenkin kiinnityksiä. Muut ei juurikaan...

Niin no, miksiköhän mä en osaa mitään, varmaan samasta syystä... :D
Nada

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #9 : 20 Maaliskuu, 2009, 23:39:30 »
Tuo näyttää todella makeelta! Ensimmäinen Hirobo josta voin sanoa niin. Hintaa kun tiputtaa 300% niin se olisi jo kilpailukynen laite ;D

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #10 : 21 Maaliskuu, 2009, 09:15:39 »
Letkutukset on vielä aikalailla vaiheessa :P Varmaan hommaan metalliset t-haarat, sitten letkujen päälle kutistesukka kriittisimpien alueiden läheisyyteen. Mulla oli noita pitimiä mutta kummatkin hajos parinkymmenen gallonan jälkeen, pitää yrittää uudestaan.

Metalliset T-haarakiinnikkeet olisi varmaan vielä paremmat, mutta nuo muovisetkin on ihan hyvin kestäneet kun laittaa letkut niin, että ei jää "jännitykseen". Itsekin hioin hiilikuidun reunat räxän rungon puolikkaista ennen kuin aloin laittamaan kopua nippuun - siinä säästyy sormet, johdot ja letkut ::)  Anyway, todella hieno laite ja lentää varmaan vielä paremmin ;D

- 4D

(Ps. Joko tänä viikonloppuna lentää?)

fourdee

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #11 : 21 Maaliskuu, 2009, 10:22:24 »
300%... :D Onhan se HIROBO... :P

Ne t-haarat vaan metalliset, muoviset kiinnikkeet kyllä riittää kun vaan vaihtelee kun tulee tarvis. Hiilikuitulevujen reunat oli niin YYBERhyvää jälkeä että ei tarvinnut ruveta hiomaan edes. Ja laiskuus iski.

Se ensilento... Kun setuppi on tehty, ehkä säkällä sunnuntaina jos ens yön jaksaa hieroo sitä. On meinaan ccpm:än säätö hieman pyllystä, jos sen kunnolla tekee, vois repii jo ranteet auki kun ajattelee mitä se oli Freyan kanssa... ::)
Ihan vaan näin neuvona juza kun sulla on nyt hyvä radio niin käytä sen ominaisuuksia, lentää sen jälkeen räksä hemmetin paljon paremmin ;) :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #12 : 21 Maaliskuu, 2009, 10:36:55 »
Hei Juho hiero ccpm kuntoon päivällä, niin ei yöllä tarvitse :D Mikä siinä Freyan ccpm:n säädössä niin vaikeaa on? Onko siinä mekaanisesti epälineaarisuutta, mikä pitää radiolla kompensoida vai mitä? Onko se muuten 120 asteen ccpm vai 135 tai jotain muuta?

- 4D

(Nimin. ei ikinä Freyaa omistanut  ::) - koptereita saa pölyimurikauppiailta :P)

fourdee

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #13 : 21 Maaliskuu, 2009, 12:48:55 »
Siinä on kaikkea hauskaa. Homma toimii niin että:
-50 prossaa pitchiä, servot keskelle, swash suoraan
-sitten heilutellaan aileronia, ja katotaan kunnollisella työkalulla että ei swash mene puolikasta milliäkään ylös eikä alas, sama elevatorilla. Kun se menee ylös alas, käytetään radion swash-valikossa olevia säätöjä. Näitä löydy kuin Futten parhaista radioista(fg, z, mz) ja varmaan JR 12X:stä, 9x ei ole tietoa.
-käännetään elevatoria, ja katsotaan ettei aileron käänny elevatorin ääripäissä. Tätä se tekee tosi paljon. Säädetään tämä pois seuraavasta radion kohdasta
- tikku alas, katotaan että on swash suorassa. Jos ei niin käytetään taas radion seuraavan kohdan säätöä. Tän voi tehdä millä vaan radiolla end pointteja säätämällä
- tikku ylös ja sama manouveri
- tikku ylös, käännetään aileronia, ja säädetään ylös-alas-liike swashista pois linkage compensationilla eli seuraavalla säädöllä mankasta.
- tikku ylös , sama homma elevatorilla
- tikku alas, ja aileronilla sama homma
- tikku alas, ja elevatorilla vielä.

Tän jälkeen toistetaan koko homma niin monta kertaa, että ei tarvi koko kierroksen aikana koskea mihinkään prosenttteihin. Jos kunnolla tekee, niin aikaa menee n.5h kun homma toimii.

Eaglessa on 135 ccpm, joka on paljon puhtaampi kuin 120ccpm. Tästä juttua: http://www.runryder.com/helicopter/t498965p1/?highlight=120+vs+135

Kaiken voi tietenkin tehdä ihan normi radiolla jos on tarpeeksi käyrällä ohjelmoitavia miksauksia. Näitten hommien jälkeen alkaa koneet lentää oikeesti hyvin. Kun tehtiin tää trex450:seen, niin leijutuksesta tuli tosi paljon vakaampi, ja taivaslennosta paljon helpompaa. Sääli vaan kun porukka ei tätä tajua ja ostelee dx7:ja, joka on aika kivikautinen vehje mutta kait toimii räiminnässä jotenkuten...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #14 : 21 Maaliskuu, 2009, 13:31:59 »
Hieno runko on tuossa Eaglessa, varmasti lentää hyvin kun saa säätöihin  ;D.

Sääli vaan kun porukka ei tätä tajua ja ostelee dx7:ja, joka on aika kivikautinen vehje mutta kait toimii räiminnässä jotenkuten...

Jaa että jotenkuten? Ja silti melko iso osa tehdaspiloteista ja kisaajista käyttää DX7:aa kuten mm. ASJ, Bert Kammerer ja Ray Nemovi. Ajatellaan, että jos kaikki aloittelijat ostaisivat 12Z:tan, niin kuinkahan moni osaisi tehdä ensimmäiselle kopterilleen tuon yllä kertaamasi säätöoperaation? Sitäpaitsi suurelle osalle porukasta on pääasia saada kopteri ilmaan ja laskeutua torppaamatta leijuttelun päätteeksi, siihen riittää perus CCPM säädöt.


-op-
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2009, 13:47:43 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #15 : 21 Maaliskuu, 2009, 13:49:26 »
niin kuinkahan moni osaisi tehdä ensimmäiselle kopterilleen tuon yllä kertaamasi säätöoperaation?


-op-

Siksi on Finless Bob syntynyt.... Mutta tämäkin Herra puhuu kuinka tuon yllämainitun saa p-mixilläkin poistettua, eli ihan riittävä on se Dexä 7
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #16 : 21 Maaliskuu, 2009, 16:14:05 »
Sääli vaan kun porukka ei tätä tajua ja ostelee dx7:ja, joka on aika kivikautinen vehje mutta kait toimii räiminnässä jotenkuten...

22ms latenssilla servot liikkuu niin vikkelään että ei pieniä epätarkkuuksia kumminkaan huomaa... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #17 : 21 Maaliskuu, 2009, 19:53:28 »
Tsori poijjaat en meinannut haastaa riitaa :) Mutta silti täällä Suomenmaassa on jokaisella mielipiteeseensä oikeus ::)
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2009, 19:55:26 kirjoittanut Juho »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #18 : 21 Maaliskuu, 2009, 21:13:21 »
Niin, kaikilla kun ei ole varaa tonnin lähettimeen. Ei ainakaan jonkun ominaisuuden takia varaa.

Mutta jos tuntuu että ilman jotain ominaisuutta ei tule toimeen, niin ostettavahan se on.

Senverran spektrum vs. Futaba-keskustelusta, että pari ominaisuutta esim. 9c:ssä oli joita hieman kaipaan, mutta muuten on aika yliarvostettu laitos.

Loppujen lopuksi ihminenhän siellä tikkujen päässä häärää...
Nada

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #19 : 21 Maaliskuu, 2009, 22:05:49 »
Käteviä nuo swashin säätöön tarkoitetut ominaisuudet kuitenkin olis... mutta ihmettelen näiden raatiovalmistajien omituista fiksaatiota kanavien lisäämiseen softaominaisuuksien mukana. Minä en tee mitään yli 7 kanavalla. Joku kätevä valmistaja voisikin tehdä 7-kanavaisen heliradion, jossa olis sisällä parempi softa ja hintaa vaikka 150 euroa enemmän ku nykyään DX7:lla. Heti ostasin ja varmasti moni muukin. Nuo valmistajat on kuitenkin jo sen softan kehityksen maksaneet, joten sen monistaminen ei maksaisi enää mitään. Tahdotaan vaan keinotekoisesti pitää nuo herkut arvokkaissa laitteissa, että joku semmoseenkin rahansa laittaisi ja saisi ne 7 hyödytöntä kanavaa kaupan päälle... ::)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #20 : 21 Maaliskuu, 2009, 22:14:47 »
Tuon Juhon proseduurin mukaan olen säätänyt ja ainakin 700:n nupin epälineaarisuudet saa pois pelkästään endpointeilla yllättävän hyvin. Tarkistin juuri pöydällä. Jos pitchiä vaatii "liikaa", niin epälineaarisuuttaa tulee ihan ääripäissä (Radiona minulla JR 9XII, missä on kaksi valinnaista 7-pisteistä mixausta). Seuraava kysymys: tiedätkö vielä tarvitseeko Eaglen nuppi muita mixauksia, että tuo FAI-ohjelma menee ongelmitta? Entäs kaasu? Onko sinulla Govi käytössä vai käyrät?

- 4D

(Ps. kunhan vaan utelen...nice to know)
« Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu, 2009, 20:51:03 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #21 : 21 Maaliskuu, 2009, 22:37:42 »
Noi miksaukset. Niitä tarvitaan pari. Pitch to elevator että menee suoraan kaasu pohjassa oikein- ja väärinpäin. Sitten aileron to elevator että kierre menee kunnolla putkeen. Nyt ei ole vielä govia, niin aileron to throttle ja elevator to throttle. Nää kaikki siis taivaalla, ja idle2 on kierteelle erikseen.



SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #22 : 21 Maaliskuu, 2009, 23:23:49 »
Noi miksaukset. Niitä tarvitaan pari. Pitch to elevator että menee suoraan kaasu pohjassa oikein- ja väärinpäin. Sitten aileron to elevator että kierre menee kunnolla putkeen. Nyt ei ole vielä govia, niin aileron to throttle ja elevator to throttle. Nää kaikki siis taivaalla, ja idle2 on kierteelle erikseen.

No onhan tuossa sitten hieromista myös ilmassa koelentojen muodossa, että saa kaiken kohdalleen :)

- 4D
« Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu, 2009, 20:50:27 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa koikkis69

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #23 : 22 Maaliskuu, 2009, 17:07:50 »
Hienosti se leijjjjui. Olis vaan toivonut sellaista ylösalasin lentoa enemmän.
Kaikki romut myyty parempaan kotin

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eagle has landed
« Vastaus #24 : 22 Maaliskuu, 2009, 17:17:17 »
Ois kyl voinu ajaa vähä kolomereetä ja kräkkää se on nii hianoo 8)

Paremmalla kelillä pitää mennä sääteleen, oli taas niin kylmä et ei ollu kivaa. Mut se ihme kyllä lens.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3834 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2010, 21:49:39
kirjoittanut stratocaster
18 Vastauksia
10579 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2011, 17:42:53
kirjoittanut Anssi
12 Vastauksia
8437 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2013, 07:46:14
kirjoittanut Jerkku
2 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2013, 21:40:13
kirjoittanut Anssi
4 Vastauksia
5151 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Maaliskuu, 2016, 23:12:22
kirjoittanut jukka