Kirjoittaja Aihe: MSH Protos goes FBL  (Luettu 54825 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #25 : 19 Toukokuu, 2009, 12:49:16 »
Juuri näin ja sitten alkoi mieltä kaivertamaan juuri tuo torppien pelko, eli jos käyttää kovin modattuja osia niin työmäärä torpin sattuessa olisi moninkertainen.



Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #28 : 21 Toukokuu, 2009, 00:54:21 »
Tämähän menee vallan yksinpuheluksi ;)
Mahtaako kukaan tietää miten tuon GyroBotin Swashplate asetuksen kanssa tulee toimia, kun kerran GBn ohjeissa on sellainen 120 asteen setup jossa on edessä kaksi servoa ja takana yksi ja Protosissa on toisin päin eli edessä yksi ja takana kaksi, vaikuttaako tuo johonkin, olettaisin niin  ::)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #29 : 21 Toukokuu, 2009, 07:33:37 »
Tämähän menee vallan yksinpuheluksi ;)
Mahtaako kukaan tietää miten tuon GyroBotin Swashplate asetuksen kanssa tulee toimia, kun kerran GBn ohjeissa on sellainen 120 asteen setup jossa on edessä kaksi servoa ja takana yksi ja Protosissa on toisin päin eli edessä yksi ja takana kaksi, vaikuttaako tuo johonkin, olettaisin niin  ::)


Swashplate base -> servo 1 direction, servo 2 direction, servo 3 direction

Noita muttamalla pitäisi servojen suunta saada oikeaksi.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #30 : 21 Toukokuu, 2009, 07:49:58 »
Tämähän menee vallan yksinpuheluksi ;)
Mahtaako kukaan tietää miten tuon GyroBotin Swashplate asetuksen kanssa tulee toimia, kun kerran GBn ohjeissa on sellainen 120 asteen setup jossa on edessä kaksi servoa ja takana yksi ja Protosissa on toisin päin eli edessä yksi ja takana kaksi, vaikuttaako tuo johonkin, olettaisin niin  ::)


Kyllä kait swashplaten täytyy Protosissakin kallistua samalla logiikalla kuin muissakin, eli eteenpäin kun elevator-sauvaa työnnetään eteen jne. Valitse Cockpitin menusta "Swashplate base -> servo 1 direction, servo 2 direction, servo 3 direction". Noita parametrejä muttamalla pitäisi servojen suunta saada oikeaksi.

Toinen tärkeä menun kohta on elevator ja aileron direction. Siinä määritellään mihin suuntaan gyro tekee korjausliikkeet. Jos kallistat kopteria eteenpäin, pitäisi Gyrobotin kallistaa swashplatea taaksepäin jne. Gyron Jos direction on väärin päin, kopteri kaatuu välittömästi.
« Viimeksi muokattu: 21 Toukokuu, 2009, 11:23:30 kirjoittanut Picofly »

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #31 : 21 Toukokuu, 2009, 07:56:52 »
Moikka Jyri,

Servo armin pituus riippuu servosta, Mulla noi JR DS3517MG:t ja JR isosta servopyörästä on leikattu kaikki ylimääräinen pois.
Keskeltä oikeeseen reikään on 14mm.

Servo - Swashplate 30.25mm (siis muovi - metalli - muovi, metalli osuus mitattu)

Swashplate Trex pallolinkki D lavanpitimessä. 41,80mm molemmat linkit.

Lavanpitimen päässä Trex H50094T pussista pallolinkki D.
Swash päässä normaali protos pallolinkki.
Linkkitangossa toinen pää on herkistetty Trex muovi ja toisessa päässä protos muovi.
Kun oikea mitta on löydetty, niin olen liimannut nuo muovit tangonpäihin ohuella cyanoacrylaatilla.

Jos gyrobot näyttää 120 setuppi on hankkala, niin kokeilemalla noi selviää, mulla oli sama ongelma tuon SK360 purkin kanssa.

SK360 ohjeissa oli hyvin kuvattu tuo asetusten teko, kallista kopteria oikealle ja vihreä valo syttyy, kallista taaksepäin ja vihreä valo syttyy.

Noin siis perus asetusten teko SK360 gyrolle lyhykäisyydessään.
Ohjeissa on varmaan kerrottu kuinka tuo gyrobotilla pitäs tehdä.

Hinaa vehkeet Paattisille niin katotaan porukalla, kamat kuntoon.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #32 : 21 Toukokuu, 2009, 10:53:45 »
Niin että ei tarvitse muuta kuin kääntää servojen suunnat oikeiksi. Jotenkin ajattelin että tuo sotkisi enemmänkin GyroBotin toimintaa, mutta ei kai sitten.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #33 : 06 Kesäkuu, 2009, 00:36:21 »
Kiitos noista linkkien pituuksista, pitää tarkistaa vielä, nyt meinaan käy sillä tavalla omituisesti, että kun olen mielestäni kaiken tehnyt ohjeiden mukaan niin negatiivisia löytyisi >15 astetta mutta positiiviset jäävät alle 10, nyt ei enää väsyneet aivot jaksa miettiä, mutta onko jotakin eroa jos lyhentää noita linkkejä servo-swash väliltä tai sitten swash-lavanpitimet???



Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #36 : 08 Kesäkuu, 2009, 08:50:41 »
Ihan hyvät ohjeet, jos vaan noi sais rekisteröimättä itseään tuonne saitille;) mulle riittää ainakin 4 helifoorumia.

Jyri, laitatko tuon ohjeen YV:llä.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #37 : 18 Heinäkuu, 2009, 14:06:12 »
Gyrobot 700:llä varustettu Flybarless-Protokseni teki aamulla ensilentonsa.

Ohjelmoin Gyrobottiin Jyrin asetukset ja vähensin P&I gaineista -50. Elevator & aileron servojen liikeradat olivat alkuun 40% mutta kopteri tuntui niillä todella jähmeältä. Nostin liikeradat 45 prosenttiin ja vaste parani huomattavasti. Liikeratoja voi varmaan isontaa jatkossa vielä jonkin verran. Gauissa ne ovat 48% ja Protokseen sopii varmaan hyvin tuo Jyrin kopterissa oleva 50%. Perä ei ole vielä täydellinen, mutta sille en voinut tehdä mitään, kun en ottanut läppäriä mukaan Henttaalle.

Uskalsin tehdä jo ensimmäisellä akullisella muutamia silmukoita ja vaakakierteitä ja lentelin muutaman inverted - kahdeksikon. Kopteri tuntuu Gyrobotin kanssa selkeästi paremmalta kuin Phoenix 2.5:n Protos. Eron huomaa erityisesti selkälennossa. Pieni pettymys oli kopterin havaittavuudessa. Olin olettanut, että Protos erottuisi ilmassa selkeästi paremmin kuin Gaui EP200 mutta ero oli ainakin omaan silmääni yllättävän pieni. Täytyy varmaan sovittaa Protokseen Trex 500:n isompi koppa.

4000 mAh 5S-akuissa ei ollut mikään räjähtävä suorituskyky 85% kaasukäyrällä ja 18T pinjonilla mutta tuollaiseen peruslentelyyn ne kelpaavat. 50% liikeradoilla uskoisin saavani Protoksen liikehtimään jo varsin ripeästi.
« Viimeksi muokattu: 18 Heinäkuu, 2009, 14:08:17 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #38 : 18 Heinäkuu, 2009, 15:18:08 »
Pieni pettymys oli kopterin havaittavuudessa. Olin olettanut, että Protos erottuisi ilmassa selkeästi paremmin kuin Gaui EP200 mutta ero oli ainakin omaan silmääni yllättävän pieni. Täytyy varmaan sovittaa Protokseen Trex 500:n isompi koppa.
Eli tässä siis pätee se sama viisaus minkä vaimo heitti, kun olin ostamassa isompaa kopteria: "Eikö se ole sama kun lennättää sitä pienempää vähän lähempänä..?" ;D

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #39 : 18 Heinäkuu, 2009, 15:22:46 »
Pieni pettymys oli kopterin havaittavuudessa. Olin olettanut, että Protos erottuisi ilmassa selkeästi paremmin kuin Gaui EP200 mutta ero oli ainakin omaan silmääni yllättävän pieni. Täytyy varmaan sovittaa Protokseen Trex 500:n isompi koppa.
Eli tässä siis pätee se sama viisaus minkä vaimo heitti, kun olin ostamassa isompaa kopteria: "Eikö se ole sama kun lennättää sitä pienempää vähän lähempänä..?" ;D
No joo, vähän samanlaisia kommentteja minullekin on heitetty  ;).

Mutta Protoksen canopyn muoto on ihan oikeasti sellainen, etten hahmota sitä kovin hyvin. Lensin alkuun kymmenkunta akullista Gauilla ja sitten Protoksella suurin piirtein samalla etäisyydellä (päästän Gauin siis aika kauas välillä).

Tottumuskysymys varmaan...

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #40 : 20 Heinäkuu, 2009, 00:28:37 »
Hommasin Dx7 mankan viime maanantaina, tiistaina sain Freyan ja Protoksen jonkun moiseen säätöön. torstai oli ok lennätys ja Nentwigin kanssa käytiin Protoksen bänk asetusta läpi ja perustestausta. driftauksen sain pois lisäämällä hiller ja bell gainia ja poistamalla tuon auto trimmin initin yhteydessä.

Lensi ihan nätisti eilen puol akullista ennen kun kadotin orjentaation ja en saanut korjattua kylkiluisua peltoon.

Tämän hitaan 2g yhteyden yli mökiltä olen selvitellyt tarvittavia palikoita Protoksen lento kuntoon saattamiseks ja uus kitti on loppupeleissä helpompi hankinta.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet


Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #42 : 20 Heinäkuu, 2009, 08:31:20 »
Viikko ilman kopu fixiä on liikaa,joten DX7 oli oiva valinta.
12X tulee tänään tai huomenna.
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #43 : 25 Heinäkuu, 2009, 02:22:38 »
Uus Protos Carbon työn alla ja  mekein runkovalmis.
Tilasin FastLadistä  JR DS3500G servo runkoja, mutta sain servojen rattaita >:(
Soitto UK:hon ja homma hallussa uudet kotelot tulee ensviikoksi, joten saan harsittua kasaan tuon peräservon kotelon.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #44 : 30 Heinäkuu, 2009, 01:00:22 »
Kävin eilen hakemassa servokotelot postista ja kotelon vaihto tulille. valmista tuli ja nyt on varalla koteloita.

klo 12 Röylään...

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #45 : 06 Elokuu, 2009, 12:35:14 »
Taisin löytää uuden ennätyksen alumiinin ja muovin kilohinnalle! Tuo Mikadon 8mm swash driver maksaa posteineen briteistä 47 euroa. Kysessähän on vain kikkare, joka ruuvataan akseliin kiinni samalla tavalla kuin pari euroa maksava collari sillä erolla, että siihen on ruuvattu parin euron muoviset armit mukaan. Yhteishinta vaan on vähän toinen ::).

Se Protoksen oma muovinen washout base ei oikein toimi pitkälle tuossa FBL muunnoksessa, kun tosiaan siihen muoviin ei saa kunnon kierteitä enkä luottaisi sen pysyvyyteen vaikka sen kanssa voi jättää paikalleen ne phasing pinnit. Ois ehkä pitäny vaan ostaa Protoksen oma main shaft collar ja tehdä siihen 2mm kierteet ja ruuvata ne alkuperäiset armit paikalleen. Välillä tuntee ittensä jotenkin tyhmäksi, kun maksaa noita osia...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #46 : 06 Elokuu, 2009, 16:06:59 »
Taisin löytää uuden ennätyksen alumiinin ja muovin kilohinnalle! Tuo Mikadon 8mm swash driver maksaa posteineen briteistä 47 euroa. Kysessähän on vain kikkare, joka ruuvataan akseliin kiinni samalla tavalla kuin pari euroa maksava collari sillä erolla, että siihen on ruuvattu parin euron muoviset armit mukaan. Yhteishinta vaan on vähän toinen ::).

Se Protoksen oma muovinen washout base ei oikein toimi pitkälle tuossa FBL muunnoksessa, kun tosiaan siihen muoviin ei saa kunnon kierteitä enkä luottaisi sen pysyvyyteen vaikka sen kanssa voi jättää paikalleen ne phasing pinnit. Ois ehkä pitäny vaan ostaa Protoksen oma main shaft collar ja tehdä siihen 2mm kierteet ja ruuvata ne alkuperäiset armit paikalleen. Välillä tuntee ittensä jotenkin tyhmäksi, kun maksaa noita osia...

Minulla on Protoksessa Gauin swashdriver. Se on liki puolet halvempi mutta armit voisivat olla pidemmät. Saan nupista juuri ja juuri riitävät lapakulmat ilman että swashdriver bindaa.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #47 : 06 Elokuu, 2009, 21:52:24 »
Mitä swash toolia olette käyttäneet, mulla HDX 500 tooli lainassa ja on vähän liian väljä.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet


Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH Protos goes FBL
« Vastaus #49 : 06 Elokuu, 2009, 22:40:51 »
Tuo ilmeisesti on tiukka sovitteeltaan?

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
MSH Protos

Aloittaja JiriK « 1 2 ... 15 16 » MSH Protos

381 Vastauksia
188926 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2016, 08:20:05
kirjoittanut TimoK
7 Vastauksia
4752 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 15:20:11
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2305 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 08:39:30
kirjoittanut SJo1
Protos kabiinit

Aloittaja JiriK « 1 2 » MSH Protos

30 Vastauksia
17743 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2010, 16:52:48
kirjoittanut Sammy
protos 500

Aloittaja jupe MyFleet

2 Vastauksia
2590 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2009, 11:59:39
kirjoittanut sgtpepper