Jatketaan nyt vaikka tähän aiheeseen...
Eilen kävin illalla kentällä ekan kerran kokeilemassa Protosta, josta olikin unohtunut aika kasa osia nupista pois uudelleen rakentaessa. Spartankin sai väistyä ja vaihtui Gyrobottiin. Gyrobotin setupin tekeminen oli kyllä mielestäni todella yksinkertaista ja se olikin mennyt ekalla kerralla oikein. Suunnat tarkistettiin vielä Emtyn kanssa yhdessä ennen ekaa spool uppia. Liikkeet oli rajattu Gyrobotin ohjeen mukaan 20% DR:llä ja Expoa 50%. HUH HUH, oli muuten vaikea lentää, hyvä et tuli ehjänä alas. Ihan ku olis yrittäny rekkaa leijuttaa! Kääntyi hiiiiiiitttaaaaassssttti iii.
Liikkeitä nostin heti reilusti ja päädyin arvoon 50% näin aluksi. Expoa taisi jäädä 23%. Perä oli kohtuullinen jo alun setupilla, mutta kovemmilla kierroksilla potki vähän pysähdyksissä ja päädyin laskemaan P arvoa perälle. Mulla on käytössä 3 eri phasea, joita säädän ehkä lentotilojen mukaan myöhemmin, nyt säädin vain yhtä. Perän pitää todella hyvin näinkin vähällä säätämisellä. Jatkossa sitä joutuu varmasti vielä hienosäätämään, kun pääsee kunnon taivaslentoon.
Aluksi kone tuntui vastaavan tikkuihin liian hitaasti. Nupin liikkeistä puuttui semmoista terävyyttä eli tikkua sai vatkata vaikka aileron suunnassa laidasta laitaan, mutta kopteri ei keikkunut oikein ollenkaan. Silti kun tikun jätti laitaan alkoi liikettä löytymään. Tätä käytöstä yritin korjailla nostamalla P ja I arvoa, mutta P meni aileronin osalta liian korkeaksi ja se alkoi wägäämään. Laskin P:tä ja jätin I:n korkeammalle. Nyt oli kohtuu hyvä heilutella, mutta tuntui vähän erilaiselta elev ja aile suunnissa. Ehkä pitää säätää eri liikealueet näille suunnille ja koettaa saada käytös samanlaiseksi. Aikaa (ja akkuja) tuhraantui näitä säädellessä.
Sitten ekaa flippiä kokeilemaan. Ei ole kovin nätti... kone ei tunnu flipin aikana erityisen vakaalta, hakee hiukan ja tärisee. Ehkä pitäisi tuolle elev suunnalle laskea P:tä ja nostaa I:tä. Tätä en enää kerennyt tekemään, koska viimeisellä akulla yhtäkkiä hävisi koneesta kierrokset. Vähän kumma, kun idle oli silmässä ja kiekkoja nupissa tosi vähän. En nyt vielä tiedä kuumeniko nopari liikaa vai mistä oli kyse, mutta lennot loppu siihen. Loggeri ei näyttäny mitään kummallista tuon kierrosten laskun aikoihin, akussa oli jännitettä, mAh oli menny vasta noin 800. Ämpäreitä oli menny hetkellisesti max 62, mutta yleisesti pyörittiin 18-30 välillä, joten 60A noparin pitäisi kestää ihan hyvin. Prkl, sähkökoneet, yksi nopari jo briteissä vaihdettavana ja toinen katkoo tehoja. Tosin tuo noparin paikka Protoksessa on kyllä aika huonosti tuuletetussa paikassa. Ei se silti kovin kuumalta vaikuttanut. Oli jo niin myöhäkin, ettei enää ois voinukaan kunnolla jatkaa. Ensi kerralla sitten.