Kirjoittaja Aihe: ZAP400 probleema: Laakerin kiinnitys swashiin?  (Luettu 6933 kertaa)

Jay604

  • Vieras
ZAP400 probleema: Laakerin kiinnitys swashiin?
« : 13 Maaliskuu, 2009, 11:47:51 »
Moikka

Zap400:sta on kyse ja ohjauksesta.

En ole vielä saanut konetta ilmaan, olen tehnyt blade tracking säätöjä ym. Nyt tosin meni picth-servo hajalle, eikä löydy akkua joten laitoin co-axiaalisesta 2-kennoisen lipon tuohon (tarvis 3 kennoisen). Hyvin tuntuu toimivan tuolla 2-kennoisellakin, senverran että kyllä kopterin hoveriin saisi. Sähköt on tosin originaalit, eli RCMartin servot ym. joten ne menee vaihtoon sitten kun on rahaa, ja gyro myös tietysti.

Ohjaus mietityttää. Oikean tatin trimmiä on jo siirretty 75% vasemmalle, mutta aina jos yritän nousta ilmaan tai jos kokeilen kovilla kierroksilla vispilää kädessä pitäen, niin kun painan eteenpäin, kone kallistuu tuonne ylä-vasemmalle ylhäältäpäin katsottuna. Jos haluaa eteenpäin niin tatti täytyy laittaa melkein oikeaan ylänurkkaan. Sama taaksepäin mutta ei ihan niin voimakkaana, jos haluaa suoraan taaksepäin ohjavan pääroottorin niin tatti täytyy vielä melkein vasempaan alanurkkaan.

Pitäisikö tuossa nyt tehdä jonkinsortin mixaus kanavalle 1 ja 2, vai mikä tuossa on vialla..?

Zapissahan siis on 2 servoa edessä, toinen hoitaa swashplaten kallistusta sivuille, toinen eteen ja taakse. Servot kyllä menevät oikeaan suuntaan. Voiko tuo olla väärin säädetystä (ei muista nyt nimeä osalle) "pikkupropelleista", ohjaustehostimesta, mikä nyt onkaan..? Kaikki varmaan tajusivat mitä osaa tarkoitin.

Kiitos kaunis jo etukäteen vastauksista :)
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2009, 03:09:49 kirjoittanut Jay604 »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #1 : 13 Maaliskuu, 2009, 12:08:13 »
onko ccpm modessa radio? Mikä lähetin sulla on?
Nada

Jay604

  • Vieras
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #2 : 13 Maaliskuu, 2009, 17:05:35 »
onko ccpm modessa radio? Mikä lähetin sulla on?

Futaba T7CP.

Ei pitäis ccpm asennossa olla, eikös se miksaa servoja keskenään? Kyllä yksi tatti liikuttaa vain yhtä servoa, mutta sitten kun on hieman kierroksia ja konetta joko yrittää nostaa tai pitää kädessä ja lykkää tikun suoraan eteenpäin, niin kopteri vaan kallistuu aina oikealle/eteenpäin.

Aloittelija olen, mutta suht. hyvin päässyt radioon käsiksi sen kanssa räpetämällä ja samalla simulaattorilla ajamalla..
Miten Futabassa laitetaan CCPM mode päälle? Onko se tuo -advanced valikko ja sieltä "P-MIX1", "P-MIX2" ja "P-MIX3"? Kaikki noista on muuten -INH tilassa.

mutmut.. eikös tuo miksaa maksimissaan kaks kanavaa yhteen per yksi "P-MIX", miten CCPM saadaan päälle, eikös siinä miksata kolmea servoa yhtäaikaa? elevator, aileron ja pitch?

lisää neuvoja tarvittais... lol, onkohan tuo ZAP400:en "tyyppivika" hehh.. missään täydellissä säädöissä kopteri ei varmaan ole mutta pitch ja tracking on ainakin kohdallaan. En tiedä sitten mistä muusta tuo voi johtua. Ei painon epätasaisesti jakautumisesta ainakaan koska kun pidän kädessä kierrokset täysillä niin kopteri oikein yrittää "vääntää" itseään vasemmalle+eteen.

Poissa gonzo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #3 : 13 Maaliskuu, 2009, 17:48:32 »
Moi !

Jos se on se mun ex. nuppi, niin siinä oli mahdollisesti linkit väärissä paikoissa, laitoin ne vaan kuljetusta varten jotenkin kasaan ;)

Timppa
2x HK450 (osina, palikoita puuttuu)

Jay604

  • Vieras
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #4 : 13 Maaliskuu, 2009, 18:00:43 »
Moi !

Jos se on se mun ex. nuppi, niin siinä oli mahdollisesti linkit väärissä paikoissa, laitoin ne vaan kuljetusta varten jotenkin kasaan ;)

Timppa

Moikka, ei ollu sun. Siirsin siitä kopukasta vaan perän ja pääroottorin yläosan kun tuo swashplate oli jotenkin omituisesti ruuveilla kiinnitetty ja ruuvit estivät sen pyörimisen pienessäkin kallistuskulmassa. Kyllä pitäis olla oikein koottu.. täytyypi tarkistaa vielä.

Jay604

  • Vieras
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #5 : 14 Maaliskuu, 2009, 02:42:55 »
Nupin ajoitus liian myöhässä. Zapissa muistaakseni normaali tämä nupin ohjaus, ei CCPM.
Zapissa ON NORMAALI nupin ohjaus, EI CCPM

Kukaan ei ole väittänytkään, että zapissa olisi ccpm. ???

Näin. Kommentit olisivat tervetulleita VARSINKIN zap/zoom/nuke 400-kopukan omistajilta. Miten tuo ajoitus voi olla noin pielessä, mielestäni homma on kyllä koottu juuri niinkuin ohjeet sanovat..(?) ..täytyypi tarkastaa vielä kerran, jotenkin mystisen oloinen juttu.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #6 : 14 Maaliskuu, 2009, 08:30:23 »
Pixy zap has ccpm  ;D

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #7 : 14 Maaliskuu, 2009, 22:38:13 »
Onkos sulla kopu sitä mallia missä pitchi toimii teräslangalla onton pääakselin läpi. Jos on niin sitten mennään edelleen.

Ota moottorista piuhat irti jotta saat rauhassa vispata tikkuja. Sitten kaasu/lapakulmatikku puoleen väliin. Pitäisi olla muutama aste plussaa lapakulmissa jos kasattu kuten ohjeessa. Kun vispaa kaasutikkua ylösalas niin kallistusservot eli edessä olevat ei sais liikkua. Tämä varmaan onkin ookoo jos mitään miksauksia ei ole päällä ja servot kerta liikkuu oikein kuten aiemmin sanoit.  Nyt pyöritä käsin roottoria ja tarkkaile ettei lapakulmat vaihtele kun roottori pyörii. Tämä siis siten että oikea tikku keskellä ja vasen likimain puolessa välissä. Sitten oikealla tikulla kallistus sivuille ja eteen/taakse ja taas käsin pyörittelyä ja lapakulmien tarkkailua. Jos homma on ookoo niin halutun liikesuunnan ja lapakulmien muuttumiskohdan välillä pitäs olla 90 astetta vaihe-eroa. Siis noin likimain näin.

Tuossahan sitten on tuo pitchin ohjaus aika venkula ja kannattaa virittää radiosta huolella servon maksimiliikeradat jostain natiivista paikasta (esim. servo travel adjust vai mikä tuossa Futabassa onkaan) ei siis lapakulmakäyrillä ettei kulu tulevaisuudessa niin paljon pitchi servoja. Ja ennenkaikkea ettei noparin becci kyykkäile sitten kun lähdetään kokeilemaan negatiivisia. Tuossahan muistaakseni toimi käänteisesti swashi eli alas liikkuessaan kulmat kasvoi?

Itselläni ollut tuommonen tosin aikaa sitten ja en oikeen tarkasti kyllä muista miten nuppi rakentui vaan jos sulla on linkkiä netistä löytyvään ohjeeseen niin vois koittaa siitä kattella.

Jay604

  • Vieras
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #8 : 16 Maaliskuu, 2009, 23:11:28 »
Joo, samasta mallista puhutaan. Eli siis terästikku/lanka ohjaa pitch -kulmaa. Tosin RCmart:in "laatuservo" sanoi sopimuksensa irti, täytyy odotella taas vähänaikaa että on rahaa ostaa uudet sähköt tuohon. Ajattelin että olisin wanhoilla sähköillä saanut edes säädöt kuntoon..mutta mutta..

Jaksaisko joku laittaa tuohon vähäsen listaa että mikä gyro/peräservo sekä muut kannattais ostaa? Vanhalla noparilla ja vastarilla varmaan pärjää, vai vaikuttaako nuo jotenki muitten komponenttien toimintaan tai yht. sopivuuteen?

Niin siis tarkoitus olis sitten ostaa kerralla kunnon gyro ja peräservo, maksaa sitten vähän enemmän jos maksaa. Eikös Logitech tee hyviä?

Nuo on tarkoitus siirtää joskus ennen kesää ehkä 450 tai 500 t-rexiin tai vastaavaan vähän parempaan vispilään.

EDIT: Ajattelin heittää pari kuvaa tosta nupista. Toinen manuaalista, toinen valokuva.

Kuva manuaalista (oma hävinnyt, jonkun muun myyjän tai valmistajan manuaali mutta 100% sama kopteri)


Ja toinen, tälläkertaa valokuva nupista niin kaikki tietää millaisesta setupista puhutaan:



-ja oikein muuten muistit tuon pitch servon. Lapakulma kasvaa kun pääakselin sisällä oleva 'tanko' liikkuu ylös, ja päinvastoin.
« Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu, 2009, 00:46:18 kirjoittanut Jay604 »

Jay604

  • Vieras
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #9 : 19 Maaliskuu, 2009, 00:46:54 »
Ihmeen hyvin tossa perässä on potkua kun sain nyt siihen kunnon rattaat. Mulla on siis vähän hassu tilanne tässä, ei ole toimivaa 3cell -akkua tuohon, mutta teippasin 2x esky:n co-comanchesta otettuja 2 kennoisia akkuja yhteen painon vuoksi, 2x tuollaista painaa suurinpiirtein saman kuin alkuperäinen 3cell lipo.

Yhden kerrallaan tietysti kytken :D Vaikka pieniä ovat, muistaakseni 7,4v 800mAh 10C, kuitenkin tuolla leijuttelin kopteria eilen ja tänään lyhyen hetken ihan kokeilun vuoksi kun on tullut tuota säädeltyä. Pitch servo kun meni rikki muutama päivä sitten niin piti käyttää "fixed" pitch modea, eli heitin lapakulmat melkein kaakkoon niin sain noilla kierroksilla kopterin leijuntaan. Perän kanssa kyllä oli tekemistä kun ei riitä nopeutta tuolla akulla muuhun kun säätämiseen, ja aika vispaamista oli. :/

Vieläkin tuo ongelma on kyllä pysynyt että kopteri pyrkii eteen+vasemmalle, eteenpäin painettaessa. Trimmit ei riitä nousemiseen vaan täytyy vispata oikeanpuoleista tikkua n. 25% kumpaankin eteen ja vasemmalle jotta kopukka nousisi suoraan ylös.

Tuosta tuli muuten mieleen että kun noilla akuilla en saa kunnollista headspeediä niin voisko tuo ongelma moninkertaistua tuon takia? Eli kunnon headspeedillä pelkkä pieni trimmeillä korjaus vois riittää, vai olenko aivan hakoteillä?

Juuri esimerkkinä tuo ilmaan nouseminen melkein max pitch:llä ja matalimmalla mahdollisella roottorin nopeudella..?

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Kopterin ohjaus (pielessä?)
« Vastaus #10 : 19 Maaliskuu, 2009, 14:37:02 »
Ettei toi johtuisi liian pienistä kierroksista... ::)

EDIT: ymh, kannattaisi lukea viestit loppuun, eli joo itsekkin jo mainitsit asian. Se voi olla ainakin osasyyllinnen, liikkuuko se swashi nyt kuitenkin ihan oikeisiin suuntiin eika kallistu vasemmalle/oikealla ku työnnät eteen jne?

Jay604

  • Vieras
ZAP400:en omistajajille: uusi kysymys (oneway bearing)
« Vastaus #11 : 21 Maaliskuu, 2009, 01:55:53 »
Liikkuuhan tuo ihan niinkuin pitääkin..

Täytyy kai ostaa kunnon akku, jos sillä lähtis..

Mitä muuten Zap400:en omistajat ootte tehny tuon yksisuuntalaakerin kanssa, jotain lukitetta/pikaliimaa..? Siinä swashplatessa on pienet muovireiät, mutta jos niihin laittaa ne pienimmätkin ruuvit niin kallistettaessa ottaa runkoon ruuvinpäät kiinni heti?

Mietin tuota että onko noilla rei'illä on jotain tekemistä tuon one-way-bearingin kiinnityksen kanssa..?

EDIT: Tuli mieleen kun katselin noita swashin reikiää jotka näyttävät kyllä siltä että kaipaavat jotain sisäänsä.. Onko muissa kopterimalleissa käytetty sentyyppistä oneway-bearing kiinnitystä että reikiin ruuvataan kannattomat ruuvit? Silloinhan swashi ei ottaisi reikiin kiinni, ja laakeri pysyisi paikallaan. Kyllä tuo nytkin aika napakka sovitus on, mutta ei tarvitse kauaa olla kierroksia niin laakeri on laskenut noin 0,5 - 1mm joten jollain se täytyy sinne kiinni saada.

Tuossa ZAP400 rungossa minkä ostin huuto.net:stä varaosiksi oli kiinnitetty swashi juuri ruuveilla, mutta vaikka kannat olivat aika olemattomat, swashi alkoi ottamaan ruuvinkantoihin kiinni jo 35-40% kallistuskulmalla, eli ei tuo noin voi olla tarkoitettu..

EDIT: En tiedä miksi höpötin jotain yksisuuntalaakerista.. siis siitään ei ole kyse niinkuin lukeneet varmaan jo tajusivatkin. Eli siis siitä laakerista joka kiinnittyy swashplateen tässä puhun..
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2009, 03:11:16 kirjoittanut Jay604 »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
24 Vastauksia
10432 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2009, 02:32:07
kirjoittanut Jay604
6 Vastauksia
3515 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2009, 21:43:40
kirjoittanut Jay604
8 Vastauksia
3572 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Kesäkuu, 2009, 17:01:27
kirjoittanut roosa
4 Vastauksia
3190 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2010, 16:38:38
kirjoittanut ch053n
5 Vastauksia
4071 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2013, 20:32:40
kirjoittanut Juizzi