Jos pilkkua tosiaan viilataan, sellaista käsitettä ei ole olemassakaan, kuin "suljinnopeus". Lähimpänä oleva käsite voisi olla vaikkapa sulkimen nopeus (eli nopeus jolla suljin liikkuu asentoon tahi toiseen eli kiinni tai auki), mutta sillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Jos puolestaan haet termiä "valotusaika", selittää se vain puolet ilmiöstä eli sen, että lavat näkyvät noin terävinä kuvassa suttuisen töhryn sijaan. En kuitenkaan usko, että se on ihmetyksen aiheena linkatussa videossa - aurinkoisena päivän kuvatessa suuren helikopterin lavat näkyvät kuvassa lähes aina terävinä. Se mikä videossa aiheuttaa silmienhieromista on roottorin näennäinen pyörimättömyys, ja tämän aiheuttaa nimenomaan kameran kuvataajuus, kuten ak9 sanoikin. Kun roottorin pyörimisnopeus on sopivassa suhteessa kameran kuvataajuuteen, sattuu roottorin lavat joka kuvassa lähes tai täysin samaan kohtaan (tai ainakin saman näköiset lavat sattuvat pyörähtämään samoille sijoille), jolloin roottori näyttää pyörimättömältä.
Kun nyt pilkkua halusit viilata...
Höpö höpö. Suljinnopeus eli suljinaika (tai slangissa shutteri) on aivan vakiintunut termi, jolla kyllä tosiaan tarkoitetaan valotusaikaa. Ja nyt kun puhutaan videosta, ei kamerassa ole enää liikkuvaa suljinta kuten filmikameroissa ja näissäkin elokuvakameroissa voidaan puhua sulkimennopeudesta, koska ajalla se sulkimen nopeus määritetään (1/50s jne...), tosin filmikameroissa puhutaan sulkimen kulmasta (180´-> 25fps = 1/50s), mutta ei mennä sinne kun videosta tässä on kyse.
Suljinnopeudella kun käsitetään yleensä aikaa, jonka suljin on auki, eikä suinkaan aikaa joka sulkimelta kuluu kulkiessaan auki asennosta kiinni asentoon tms. joka on aivan irrelevanttia, koska videolla ei ole mekaanista suljinta.
Ja erotetaanpa nyt sitten kuvataajuus/kuvanopeus tuosta suljinajasta. Tottakai jos kuvataan nopeammin (nostetaan kuvataajuutta), niin suljinaika (valotusaika) väkisinkin lyhenee. Eli totta on, että kyseinen efekti voitaisiin saavuttaa myös kuvataajuutta nostamalla, mutta ei kuitenkaan ilman suljinajan/nopeuden nostoa. Suljinaika on tässä se, joka pysäyttää kuvan. Kuvanopeus on se jota nostamalla saadaan kuvattua hidastettua kuvaa (tai sulavampaa jos kuvattu materiaali esitetään samalla nopeudella).
Roottorin pyörimättömyys on saavutettu juuri sillä, että suljinaika eli valotusaika on synkronissa lapojen liikkeen kanssa. Kameran kuvataajuus saa olla vaikka 18fps jos tuo kuvan valotus laukeaa aina silloin kun ja lavan asento on samassa kohtaa.
Mutta tullaan nyt vastaan kuitenkin sen verran, että tuollaisen noin täydellisest pysähtyneen kuvan saaminen voi vaatia todella huonolla säkällä sekä suljinajan, että kovanopeuden säätöä.
Ja mitä tuohon
aurinkoisena päivän kuvatessa suuren helikopterin lavat näkyvät kuvassa lähes aina terävinä
tulee, niin aika raju on yleistys. Otappa ja katso joku random leffa, jossa näkyy kopteri. Kovasti ne aurinkoisena päivän viatnamissakin roottorit sumeassa kehässä kulkevat. Valotusaika kun yleensä on näissä aika lailla 1/48s eli 180´ (koska leffat kuvataan 24fps) ja tuolla valotusajalla ei kyllä lavat pysähdy. Tämä yleistys liittyy siis lähinnä harrastajien kuvauksiin jolloin kameran aukko on pienimmällä mahdollisella asennolla, eikä kamerasta löydy ollenkaan DN-filttereitä tai ND-filtteritkin ovat liian ns. pieniä. Kamera joutuu pakottamaan suljinaikaa isoksi, jotta kuva ei ylivalottuisi ja silloin päästään taas tähän liikkeen pysähtymiseen.
Jeps. Ja anteeksi off topic, jatkossa saman aiheen väittelyn voi heittää yv:llä ja postataan sitten vaikka yv keskustelun lopputulos tänne