Onpas taas helpottunut olo, kun sai kopterin kuntoon. Useampi päivä siinä menikin.
Noparin vaihtohan lähti siitä, että vanha Eskyn nopari ylikuumeni ja katkaisi sähköt metrin korkeudessa, jolloin maakosketuksessa lapa iski peräputkeen kolon. Lennätin tämänkin jälkeen vähän, eli kuvittelin ongelmaksi vain sivuäänen, koska hihna hankasi peräputkeen kolhun kohdalta.
Vahingosta viisastuneena vaihdoin noparin parempilaatuiseen, vaihdoin myös peräputken ja hihnan. Peräputken vaihdon yhteydessä oli myös hyvä vaihtaa muovinen perä aiemmin pussiin jääneeseen alumiiniperään (kuvittelen, että alumiinisten lavanpitimien tuoma lisäpaino saattaa kumminkin parantaa perän toimintaa; aiemmin ajattelin, että koko alumiiniperä on vain lisäpainolasti). Lisänä vielä, että gyro, servot ja vastari alkoivat käymään uuden noparin antamalla 6 voltilla.
Eli ei muuta kuin noparin säätöjen jälkeen ulos kokeilemaan. Gyroakaan en jaksanut penkissä säätää, eli otin työkalut mukaan. Tulos oli, että väristää ja ei meinaa saada edes ilmaan ja jos vähän sai ilmaan, niin muljahtelee kummasti. Myös perä vaeltaa oudosti. Lapauraa yritin myös ulkona säätää, mutta huonolla menestyksellä.
Sitten meni pari iltaa sisäsäädöissä. Pääakseli meni vaihtoon. Oli suora, no tulipahan vaihdettua (ei ollut helppoa). Vieläkin väristää, lapakulmia yritin säätää yhden illan. Sitten luovutin ja laitoin kopterin penkkiin. Perä ei tosiaankaan pitänyt, servon asennolla ei tuntunut olevan vaikutusta vaeltamiseen. Luulin jo gyron säätöjen muuttuneen 5 V -> 6 V muutoksessa. Alumiiniperää kasatessa olin jättänyt perästä sen hihnaa painavan pyörivän osan pois, en kumminkaan vielä lähtenyt sitä lisäämään. Kopterioppaastakaan (mun tulostettu versio saattaa olla vanha) en löytänyt paljoa apua. Perän vaeltamiseen löytyi kumminkin syy. Kasatessa jätin tarkoituksella perälavat hyvin löysälle. Pieni kiristys auttoi. Jos tätä ei ole oppaassa, niin voisi olla hyvä lisätä (?).
Toisen ongelman selvitystä yritin jatkaa lapakulmien säätämisellä ja lapauran katsomisella penkissä. Ei meinannut tulla yhtään mitään. Viimeiseksi, kun ei enää muuta keksinyt perän säädössä havaittuun roottorikehän outoon muljahteluun, niin päätin tarkastaa lavanpitimien kiinnityksen lepatusakseliin. Sieltähän se vika löytyi, akseli oli kyllä hyvin kiinni, mutta aivan kiero. Onneksi sattui olemaan vielä yksi uusi lepatusakseli ja kumit varastossa. Vaihdon jälkeen lapakulmat ja lapaura asettui heti sopivasti kohdilleen.
Eli perälapojen pieni kiristys, lepatusakselin vaihto ja pallolinkkien ja laakereiden öljyäminen sai taas kopterin kuntoon. :-)
Semmoinen huomio vielä, että pieni väristys voi johtua itse alunupistakin (nyt ainakin muilta osin värinät minimoitu).
ps. Tarina alkoi täältä:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3437.0