Nyt alkaa pinna palamaan.
En kerta kaikkiaan käsitä mikä tuohon toiseen p**ka belttiin on iskenyt. Nuppi on säädetty useaan kertaan. Lapaura kohdallaan. Perä purettu ja kasattu useaan kertaan, osia vaihdettu uudempiin ja parempiin, herkistetty ja öljytty ja säädetty gyro ja servon paikka penkissä. Mutta ei toimi! Leijuttelu paikallaan onnistuu, jos tekee pieniä ohjausliikkeitä. Viimeinen tikki tänään oli elevaattorin liikuttelun vaikutus perään (tai toki mahdollista, että oli jokin muu tuohon ajankohtaan osunut häiriö). Aileronista ei tuntuisi tulevan havaittavaa vaikutusta perään (mutua), mutta kevyt tikusta veto aiheutti perän heilahduksen reippaasti sivulle ja puulavat nappasivat sitten hiuksen hienosti asfalttiin ja menivät säleiksi. Muuta ei mennyt, lepatusakselin voisi tarkastaa, jos ei saa lapauraa kohdalleen uusilla lavoilla.
Seuraavana tulee vain mieleen joku ongelma gyron virransyötössä tai muu sähköinen häiriö. Ei voi olla enää mekaaninen juttu. Gyro ja peräservo oli aiemmin vaihdettu, vaikuttamatta suuremmin toimintaan.
Virran pitäisi riittää erillisestä 5V 3A SBEC:stä. Scorpionin säätimen aiheuttamaan häiriöön en oikein usko, vaikka IR-yksikkö on aivan vastarin kyljessä lähellä rudder-servoliitintä ja gain-liitintä. Punainen lanka on irrotettu IR-yksikön vastarin puolelta, eli nopari ei anna sähköä vastarille. Toki voisi kokeilla ottaa IR-yksikkö pois. Tai ottaa Scorpion ja SBEC pois ja vaihtaa vakionopariin...
Elevator-servon voisi kokeilla myös vielä vaihtaa, jos vie virtaa vain jossain asennossa jollain rasituksella. Ongelmaa ei kumminkaan havaittavissa liikuttelemalla kopteria käsissä (moottorijohdot irti) ja elevaattoria liikuttelemalla. Eli noin ei vaikutusta perään.
No joo, ei auta kuin mennä lapsia nukuttamaan, älämölötaso yltyy turhan kovaksi sängyssä. Ja sitten taas säätämään...Hitsi, kun on turhauttavaa (siis toi kun ei saa kopteria kuntoon)...