Kirjoittaja Aihe: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri  (Luettu 15236 kertaa)

tuupola

  • Vieras
Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« : 25 Maaliskuu, 2009, 20:17:15 »
Kun kaasu on keskellä on kaikki nupin servoarmsit 90 asteen kulmassa, ja lapakulmat 0. Finlessin videoitten mukaan full positive ja full negative kulmat pitäisi olla samat. Minulla on kuitenkin +11 ja -15. Johtuneeko siitä että jouduin käyttämään radiossa (DX7) subtrimmejä servoarmsien suoristamiseksi seuraavasti:

Aileron L 15
Elevator D 23
Pitch H 32 !!

Eli. Voinko korjata nuo kulmat samaksi käyttämällä radion travel adjustia? Vai pitääkö etsiä servo armsit jotka osuu kohdalleen paremmin ilman subtrimmejä?

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #1 : 25 Maaliskuu, 2009, 20:36:33 »
Joo, eti vielä servonsarvia keskemmälle, ja eihän se haittaa jos ei ihan keskellä oo, kunhan swash liikkuu oikein?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #2 : 25 Maaliskuu, 2009, 20:58:58 »
Kun kaasu on keskellä on kaikki nupin servoarmsit 90 asteen kulmassa, ja lapakulmat 0. Finlessin videoitten mukaan full positive ja full negative kulmat pitäisi olla samat. Minulla on kuitenkin +11 ja -15. Johtuneeko siitä että jouduin käyttämään radiossa (DX7) subtrimmejä servoarmsien suoristamiseksi seuraavasti:

Ei varmaankaan johtune. Siirrä swashia ylös- tai alaspäin (riippuen siitä, muuttuuko kulma positiivisemmaksi swashia nostamalla vai laskemalla) kaikkia kolmea servoilta tulevaa linkkiä ruuvaamalla. Tämän jälkeen palauta nollakulma tikkujen keskiasennossa ruuvaamalla swashista lähteviä linkkejä. Nupissa pitäisi olla kaikennäiköiset vivut ja vipstaakit vaakatasossa ja kohdikkain nollakulmilla, sinulla ei todennäköisesti tällä hetkellä ole.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #3 : 25 Maaliskuu, 2009, 21:09:38 »
Mikähän kopteri on kyseessä? Ja aika outoa, että kaasu keskellä on 0 kulmat. Hei, mullahan oli ihan sama ongelma hetki sitten. ::) Katohan kaasukäyrä, meneehän se yhtä ylös kuin alas? Yks vois olla semmonen, että nostasit käyrässä sen keskikohan vähän ylemmäs, ja lyhentäsit niitä linkkejä, jotka menee swashilta servoille, tai päinvastoin riippuen koneen tyypistä.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #4 : 25 Maaliskuu, 2009, 21:23:16 »
Ei varmaankaan johtune. Siirrä swashia ylös- tai alaspäin (riippuen siitä, muuttuuko kulma positiivisemmaksi swashia nostamalla vai laskemalla) kaikkia kolmea servoilta tulevaa linkkiä ruuvaamalla. Tämän jälkeen palauta nollakulma tikkujen keskiasennossa ruuvaamalla swashista lähteviä linkkejä. Nupissa pitäisi olla kaikennäiköiset vivut ja vipstaakit vaakatasossa ja kohdikkain nollakulmilla, sinulla ei todennäköisesti tällä hetkellä ole.

Kaikki on silmämääräisesti vaakatasossa (setup tehty Finlessing HDX 450 setup videoitten mukaan) voisin kyllä ottaa valokuvat josta kokeneemmat näkevät valehtelevatko omat silmäni. Testaan tuota swashin liikuttamista.

Saan korjattua ongelman radion travel adjustilla, mutta olen jostain ymmärtänyt että kovät kuskit ei käytä subtrimmejä ;)

tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #5 : 25 Maaliskuu, 2009, 21:27:29 »
Mikähän kopteri on kyseessä? Ja aika outoa, että kaasu keskellä on 0 kulmat. Hei, mullahan oli ihan sama ongelma hetki sitten. ::) Katohan kaasukäyrä, meneehän se yhtä ylös kuin alas? Yks vois olla semmonen, että nostasit käyrässä sen keskikohan vähän ylemmäs, ja lyhentäsit niitä linkkejä, jotka menee swashilta servoille, tai päinvastoin riippuen koneen tyypistä.

HDX 450 SE v4 jossa on siis tuo allaoleva nuppi ja perä:

http://www.helidirect.com/hdx450se-complete-cnc-head-and-tail-system-black-sx450sehsa-p-10165.hdx

Finlessin videoitten mukaan kun vasen tikku keskellä pitäisi olla olla 0 kulma? Kaasukäyrät on tällä hetkellä lineaariset koska teen vielä setuppia.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #6 : 25 Maaliskuu, 2009, 21:44:01 »
Jaa ei saa käyttää subtrimmejä? Eikä travleladjustmenttejä? Tottakai niitä pitää käyttää! :)
Sitäpaitsi, jos 11 ja -15 kulmat ei riitä niin kyllä ihmettelen :o, ei se finless ole mikään jumala.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #7 : 25 Maaliskuu, 2009, 21:51:05 »
Sitäpaitsi, jos 11 ja -15 kulmat ei riitä niin kyllä ihmettelen :o, ei se finless ole mikään jumala.

Kysymys oli siis siitä että olen ymmärtänyt että jos kaikki on nupissa kunnossa ja kaasutikku keskellä 0 asteen lapakulmat niin full negative ja positive kulmat pitäisi olla samat (esim 11 ja -11). Minulla on eri jostain syystä eri. Kysymykseni onkin että yritänkö korjata fyysisesti muuttamalla nupin linkkien pituuksia vai onko Oikein (tm) korjata radion travel adjustmentilla.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #8 : 25 Maaliskuu, 2009, 23:58:58 »
Ehkä se oikein tapa tehdä on se mikä sinusta itsestä tuntuu järkevimmältä. Voihan olla että pärjäät ihan mainiosti +-10 asteella. No, kumpaan käytät enemmän aikaa, siihen että nysväät linkkejä vai siihen että piipität radioo... (tai jos radio ei piippaa, niin sit et piipitä). Taikka se kultainen keskitie, säädetään mekaanisesti "sinneppäin" ja korjataan radiolla se hienosäätö.

Itse koitan silmämääräsesti arpoo asiat kohdalleen mekaanisesti ja sit laiskuuden takia säädän loput radiolla. Joku tosi hardcore-mecanic-purifisti varmaan nysvää niitä linkkejä paaaaljon enemmän. Itse nautin siittä lennättämisestä sen verran enempi että en vain viitsi käyttää aikaa tuohon nysväämiseen ihan niin paljoa.

Et... tota... se Oikea(R) taitaa olla vieläkin hakusessa ;) kannoimpahan oman 0,05€ kasaan.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #9 : 26 Maaliskuu, 2009, 03:36:15 »

Saan korjattua ongelman radion travel adjustilla, mutta olen jostain ymmärtänyt että kovät kuskit ei käytä subtrimmejä ;)

Täällä kirjoittaa muutama kova "nettikuski", kannattaa lukea useampia saman henkilön kirjoituksia pitemmältä ajalta, niin saa jotain pohjaa, ketä kannattaa uskoa, ketä ei....kyllä ne subtrimmit ja travel adjustit on käytettäväksi tehty, tietysti mekaniikka pitää koittaa tehdä niin, että subtrimmiä ei mahdottomasti tarvitsisi, lähinnä siksi, ettei servo ala mekaanisesti rajoittaa liikettä laidassa. Servon kiekon hammasvälin tarkkuus riittää normaali tallaajalle, isompi tarkkuus on vähän pilkun n***intaa.

Ja turha tarkkuus on muutenkin teknistä tietämättömyyttä.

Muutamat täälläkin kai tavaa ulkomaan foorumeita, ymmärtää niistäkin puolet väärin, ja seuraavaksi julistavat "tietojaan" kuin herran sanaa....eikä ne muun maalaisetkaan aina oikeassa ole ja asiaa kirjoita.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #10 : 26 Maaliskuu, 2009, 10:01:08 »
Tuupola, ihan normaalia on 30 pykälän subtrimmi jos mekaniikka on silloin suorassa. Kulmia et saa korjattua subtrimmillä vaan mekaanisella säädöllä. Kannattaa lukea se CCPM säätöohje käytännön toimenpiteet osiossa, pitäisi auttaa säädöissä.

- Ekana servoarmit ja swash suoraan subtrimmillä ja linkkejä säätämällä.
- Swash mix valikosta swashin liike ja kallistukset mahd. isoksi.
(- travel adjustilla joka servon max liike alueen säätö, että on swash suorassa myös max ja min kulmilla)
- Sitten säädä washout armit yhdensuuntaiseksi toistensa kanssa 0 kulmilla.
- Nupin pisimpiä linkkejä säätämällä nupin upper mixing armit vaakatasoon 0 kulmilla ja stabbitangon ollessa vaakatasossa.
- lavanpitimiin 0 kulmat nupin lyhimpiä linkkejä säätämällä.

Jos tuon säädön jälkeen on epälineaariset kulmat niin on jotain vialla. Pienssä kopussa voi olla vaikea mitata kulmat luotettavasti joten kannattaa heittää kulmat sinne päin ja säätää lisää sitten jos lennossa on ongelmia.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #11 : 26 Maaliskuu, 2009, 10:23:33 »
Linkistön täytyy tosiaan olla "symmetrinen" eli kaikki nupin leverit pitäisi olla ylös asti "vaakasuorassa" tikun ollessa keskellä ja lapakulmat 0:ssa. Näinhän Finless tuossa ohjeessa kyllä kertookin tekemään, mutta noin suuri heitto vihjaa kyllä, että joku on mekaanisesti vielä pielessä. Asteen heitto tulee melko helposti, mutta 4 astetta on jo aika paljon.

tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #12 : 26 Maaliskuu, 2009, 12:21:57 »
Jos tuon säädön jälkeen on epälineaariset kulmat niin on jotain vialla.

... noin suuri heitto vihjaa kyllä, että joku on mekaanisesti vielä pielessä. Asteen heitto tulee melko helposti, mutta 4 astetta on jo aika paljon.

Ok tätä juuri hain. Eli parempi etsiä ongelmaa linkistöstä (vaikka saankin ongelman parannettua radion travel adjustila). Kiitoksia!

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #13 : 26 Maaliskuu, 2009, 15:29:40 »
Ja siitä ravel adjustista- ethän aikonut silleen että toiseen suuntaan laittaisit enemmän ravelia? Sen pitää aina olla yhtäsuuri molempiin suuntiin!!! Ja jos se nyt ei millään oikene, niin entä jos kaasukäyrän muokkaa niin, että menee yhtäsuuresti molempiin suuntiin...?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #14 : 26 Maaliskuu, 2009, 15:36:04 »
Ja siitä ravel adjustista- ethän aikonut silleen että toiseen suuntaan laittaisit enemmän ravelia? Sen pitää aina olla yhtäsuuri molempiin suuntiin!!!

Aioin :) Siksipä täällä kyselen että en mokaisi liian pahasti.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #15 : 26 Maaliskuu, 2009, 16:48:00 »
Ja siitä ravel adjustista- ethän aikonut silleen että toiseen suuntaan laittaisit enemmän ravelia? Sen pitää aina olla yhtäsuuri molempiin suuntiin!!!

 ??? Olikohan taas ihan faktaan pohjautuva neuvo? Nupin travel adjustia saa muutella miten huvittaa, ei se mitään aiheuta jos on servon travelit eri suuruiset eri suuntiin.. Sitähän varten on olemassa travel adjust että saa säädettyä yksittäisen servon liikealueen erikseen kumpaankin suuntaan.

Eri asia perän travelin kanssa, ainakin gy401:n kanssa pitää perän travel olla sama kumpaankin suuntaan esim. +-80% että gyro resetoituu käynnistäessä oikein. Omien kokemusten pohjalta kommentoin.

a jos se nyt ei millään oikene, niin entä jos kaasukäyrän muokkaa niin, että menee yhtäsuuresti molempiin suuntiin...?

Kaasukäyrällä ei paljoa saa lapakulmiin vaikutettua vai mitä tarkoitat? Eikä nupin max min kulmia tartte muutenkaan mennä säätämään lapakulmakäyrälläkään, sen saa tehtyä mekaanisesti.

Jospa opiskeltaisiin ensin perusasiat ja sitten alettaisiin neuvomaan aloittelijoita?


-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2009, 16:50:40 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #16 : 26 Maaliskuu, 2009, 20:52:44 »
Öh, tarkotin tuossa lapakulmakäyrää... :-\
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #17 : 26 Maaliskuu, 2009, 21:55:40 »
Vispilän kanssa samaa mieltä. Ja sitte itte oon huomannu sen että ku jaksaa nysvätä mekaniikan kuntoon / symmetriseksi, nii radion setuppi on huomattavasti "siistimpi", eikä tartte muutoksia tehessä muistella että miksiköhän tuossakin on tuommonen lukema...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #18 : 27 Maaliskuu, 2009, 09:04:11 »
Linkistön säätämisellähän sen kuntoon sai. Ensiksi tarkistin vielä kerran servoarmsien kulmat. Tällä kertaa pienellä suorakulmalla servon runkoa vasten. Ennemmin oli subtrimmien arvot 15-32 välillä. Nyt on 5-13 välillä. Silmät siis valehtelivat.

Sen jälkeen muutin linkkien pituuksia niin että vastakkaisten mixer lever armsien pallolinkit ja pultit ovat vaakatasossa. Alun perin olin katsonut että armsien alareuna on samassa tasossa.

Tuloksena se että full positive ... full negativet kulmat ovat +10 ... -11 Tarpeeksi lähellä ottaen huomioon että lapakulmamittarikin voi heittää jonkin verran.

Poissa Niemma-2

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Nieminen , Pälkäne
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #19 : 20 Toukokuu, 2009, 02:52:10 »
Tossa katselin äskettäin T-rex-450:seen hyvän kikan asettaa swashplate 0 kulmaan, tähän käyttöön myydään semmoinen kaksois liuska juttu joka menee swashplaten alle akselin molemminppuolin, itselläni sattu olemaan 10mm korkeeta ja 2mm paksua alumiini liuskaa ja väänsin siitä U mallisen tulkin ja kyllä vaan, sai hyvin asetettua tönärit kohdilleen, toisella tulkilla joka laitetaan swashplaten päälipuolelta niin näytti ihan ok.

Onko kukaan muu käyttänyt tätä tyyliä kun taas sitä toista joka tulee yläpuolelle jolla näkee vaan että swashplate on suorassa.

http://www.fortunemodelproducts.com/trex450setuptool.html
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2009, 03:15:47 kirjoittanut Niemma-2 »
JR X388s + Spektrum
HK-450

  Savun hälvennettyä tarkistetaan kytkennät.
--- Teen edullisesti tarroja ja tulosteita..ym ---

Poissa Yrttikari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #20 : 20 Toukokuu, 2009, 22:34:59 »
Tossa katselin äskettäin T-rex-450:seen hyvän kikan asettaa swashplate 0 kulmaan, tähän käyttöön myydään semmoinen kaksois liuska juttu joka menee swashplaten alle akselin molemminppuolin, itselläni sattu olemaan 10mm korkeeta ja 2mm paksua alumiini liuskaa ja väänsin siitä U mallisen tulkin ja kyllä vaan, sai hyvin asetettua tönärit kohdilleen, toisella tulkilla joka laitetaan swashplaten päälipuolelta niin näytti ihan ok.

Onko kukaan muu käyttänyt tätä tyyliä kun taas sitä toista joka tulee yläpuolelle jolla näkee vaan että swashplate on suorassa.

http://www.fortunemodelproducts.com/trex450setuptool.html


Pistänpä minäkin lusikkani soppaan ja ilmottaudun kyseisen keinon käyttäjäksi tosin ehkä vieläkin helpommalla ja halvemmalla tavalla.  Eli mennään äidin/emännän/tyttöystävän pyykkitarvikepussukalle ja otetaan sieltä tavallinen vanhan ajan puinen pyykkipoika joka laitetaan akselille.  Nyt onkin helppoa säätää tuo swashplate suoraan ja ellei se pyykkipoika meinaa mahtua alle, otetaan se useimmiten hieman pienempi muoviversio tuota maagista yhdistettyä pyykinkiinnitys ja swashin mittausvälinettä.

Pyykkipojat tulivat jo nuorena poikana tutuiksi erilaisina lennokkirakentelun apuvälineinä ja siksi olikin luonnollista etsiä siitä apua tähänkin hommaan kun ekoja kertoja säätelin pikkureksääni.


Poissa Niemma-2

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Nieminen , Pälkäne
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #21 : 20 Toukokuu, 2009, 22:59:21 »
Keh  ;D
Teit saman kun minäkin, eka käytin pirukseni puista pyykkipoikaa ja sit tein tuon alusen.
Mittasin et tuo muovinen ja puinen on tasan 10mm paksu.

juu, iteklkin käyttänyt käännettyjä puu pyykkäreitä lennokkien balsan liimailussa puristimena..ym.
JR X388s + Spektrum
HK-450

  Savun hälvennettyä tarkistetaan kytkennät.
--- Teen edullisesti tarroja ja tulosteita..ym ---

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #22 : 20 Toukokuu, 2009, 23:21:39 »
Keh  ;D
Teit saman kun minäkin, eka käytin pirukseni puista pyykkipoikaa ja sit tein tuon alusen.
Mittasin et tuo muovinen ja puinen on tasan 10mm paksu.

juu, iteklkin käyttänyt käännettyjä puu pyykkäreitä lennokkien balsan liimailussa puristimena..ym.

Puisista pyykkipojista tehtiin pentuna "pyssyjä"  ;D

tuupola

  • Vieras
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #23 : 02 Heinäkuu, 2009, 00:34:31 »
Kärsivällisyys tuntuu loppuvan nupin säädössä :)

Mulla on kaksi noit Sonixin nuppeja. Ensimmäinen kehitti niin paljon klappia että vaihdoin uuden ja tuliterän Sonixin johon vaihdettu Alignin pallolinkit. En saa loogisesti enkä kokeilemalla ratkaistua ongelmaa. Eli keskitikusta full positiveen lapakulma muuttuu 7 astetta. Keskitikusta full negativeen lapakulma muuttuu 11 astetta.  Olen testannut muutella kaikkia mahdollisia linkkejä. Tulos tuntuu olevan aina sama, esim:

10, 3 -8
7, 0 -11
9, 0, -10

Servoarmsit on katsottu suorakulmalla. Radiossa kaikilla travel adjust 100. Minun logiikkaan ei mahdu tuo neljän asteen ero kulman muutoksessa... Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Positiivinen ja negatiivinen lapakulma eri
« Vastaus #24 : 02 Heinäkuu, 2009, 08:22:12 »
Mulla on kaksi noit Sonixin nuppeja. Ensimmäinen kehitti niin paljon klappia että vaihdoin uuden ja tuliterän Sonixin johon vaihdettu Alignin pallolinkit. En saa loogisesti enkä kokeilemalla ratkaistua ongelmaa. Eli keskitikusta full positiveen lapakulma muuttuu 7 astetta. Keskitikusta full negativeen lapakulma muuttuu 11 astetta.  Olen testannut muutella kaikkia mahdollisia linkkejä. Tulos tuntuu olevan aina sama, esim:

Swashia ylös (tai alas) servoilta tulevia kolmea linkkiä säätämällä ja tämän jälkeen taas nupista kaikki mahdollinen tasan ja suoraan kulmaan. Eikös se tuolla lähtisi?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
34 Vastauksia
12944 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2008, 00:25:27
kirjoittanut Jussi.
2 Vastauksia
2894 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2009, 17:05:05
kirjoittanut Hermis
4 Vastauksia
2818 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2013, 20:15:20
kirjoittanut varis