Kirjoittaja Aihe: lapakulmat sekaisin?  (Luettu 6295 kertaa)

heligo

  • Vieras
lapakulmat sekaisin?
« : 26 Maaliskuu, 2009, 00:19:28 »
honey bee king 2 sai tällin ja ei nouse enään, mielestäni päälapojen yläpuolella olevat pikku lavat on nyt erikulmassa kuin alkujaan, miten tarkistaa ja voiko tuo ilmaan nousu johtua tuosta. Moottori pyörittää hyvin vaikka pienet höyryt tuli sieltäkin... Apua vasta alkajalle?

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #1 : 26 Maaliskuu, 2009, 08:15:35 »
Miten ison tällin? ;D
Ne stabilointilavat pitäisi olla suorassa kulmassa kun tikku on keskellä. Voit tarkistaa niin että katsot stabilointitangon päästä että stabbarilavat on suorassa. Tarvittaessa käännä niitä, taitavat olla kuusiokoloruuvilla/kierteillä kiinni?

Yleensä torpissa vääntyy myös pääakseli, eli se jossa on kiinni toisessa päässä pääratas ja toisessa päässä nupin keskiö. Toinen varma on lepatusakseli, eli se joka on lavanpitimien välillä. Nämä kannattaa tarkistaa, varsinkin lepatusakselin käyryys voi sotkea päälapojen kulmat niin ettei kone enää nouse. Myös se stabilointitanko jossa ne pikkulavat on kiinni vääntyy helposti. Eli pura nuppi, pyörittele akseleita suoraa pintaa vasten, osta tarvittaessa uudet ja kokoa nuppi uusiksi.
-flybarless, sedative stabilized head-

heligo

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #2 : 26 Maaliskuu, 2009, 09:03:41 »
näin ajattelinkin, pikkulavat ei ole suorassa. On nyt käännetty suoraan. Katotaan tänään uudelleen täydellä akulla. Ohje kirjassa oli myös että päälapojen ja pikkulapojen kulma pitäisi olla 0 astetta, eli samassa linjassa? Ei ollut suuren suuri tälli, heh, ja kyseessä jopa jo toinen lento yritys ! 

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #3 : 26 Maaliskuu, 2009, 10:06:51 »
Ohje kirjassa oli myös että päälapojen ja pikkulapojen kulma pitäisi olla 0 astetta, eli samassa linjassa? 

Jaa että millä tavalla? Stabbilavat (pikkulavat) on vaakatasossa kun oikea tikku on keskellä, päälapojen kulmat vaihtuu lapakulmien ja oikean tikun kallistuksen mukaan. Voitko kirjottaa sen ohjekirjan pätkän?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

heligo

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #4 : 26 Maaliskuu, 2009, 10:46:49 »
kirjassa oli vaan kuva ja kulmat asteina joka oli 0 astetta. Kaikki muut osat kuvatuna vaakatasoon...

Poissa Liekki

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit Ry
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #5 : 26 Maaliskuu, 2009, 12:28:37 »
honey bee king 2 sai tällin ja ei nouse enään, mielestäni päälapojen yläpuolella olevat pikku lavat on nyt erikulmassa kuin alkujaan, miten tarkistaa ja voiko tuo ilmaan nousu johtua tuosta. Moottori pyörittää hyvin vaikka pienet höyryt tuli sieltäkin... Apua vasta alkajalle?
Mulla sai kanssa kingi pienen osuman ja sen jälkeen ihmettelin miksi ei nouse, niin se lepatusakseli oli toisesta päästä vääntynyt. Nyt odotellaan osia ja katsotaan miten käy.
Trex 600 ESP
Gaui 425 (2kpl)
Gaui 200 V2
Gaui 255
Trex 425 XL HK 450  Solo Pro II,Trex 450 Pro

heligo

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #6 : 26 Maaliskuu, 2009, 13:59:55 »
mistä pieni hylsysarja. Vaikeaa säätäminen kun ei oikein tietoa mitä asetukset vaikuttaa mihinkin toimintaan. Mitenkäs muilla akun kesto, parilla ekakerralla max toiminta-aika 5min?!

heligo

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #7 : 26 Maaliskuu, 2009, 23:20:17 »
kone nousee taas mutta. leijailee mihin haluaa. Kaikki akselit tarkastettu ja ok, akku kestää 3min !?! Eikö säädöistä löydy selvällä suomen kielellä ohjeita mistään? Ei taida tästä koneesta olla lentäjäksi.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #8 : 27 Maaliskuu, 2009, 08:54:21 »
kone nousee taas mutta. leijailee mihin haluaa.

Mitä tarkoitat sillä, että kone "leijailee mihin haluaa"? Niinhän helikopterit tekevät... :) Vanha viidakon sananlasku sanoo, että kopteri menee aina sinne, mihin et kiellä sitä menemästä.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #9 : 28 Maaliskuu, 2009, 20:25:01 »
Säädöt...
Kun luet tätä, pidä konetta kädessäsi ja katsele samalla nuppia. Täysi heprea ja oudot nimet avautuvat pikkuhiljaa...

Pöydällä:
Moottorin piuhat irti, kaasutikku keskelle ja idle-up(3d mode) päälle. Nyt linkit säädetään niin että joka mikserivarsi on vaakatasossa. Sekä ne jotka on swashplaten (se keinuva levy johon servojen tangot kiinnittyy) päällä, eli Washout, sekä ne jotka ovat siellä ihan ylhäällä stabbaritangon luona, eli Seesaw-mikserit. Näin pitäisi saada päälapoihin 0-kulmat, jos ei niin ruuvataan linkkejä. Nyt pitäisi perussetuppi olla niin hyvin kuin ESkyn nupilla sen saa. Jos washout on vinossa, käännetään jokaista servolta tulevaa linkkiä (ne kolme swashin alapuolella) ja jos seesaw-mikserit on vinossa, käännetään niitä kahta pitkää linkkiä jotka on swashplaten ja seesawin välissä.

Ilmassa:
säädetään tracking, eli lapojen kiertorata. Lapoihin pannaan värikästä teippiä, että erotat ne toisistaan ilmassa niiden pyöriessä. Teippi tulee tietysti samaan kohtaan molempiin lapoihin ettei sotke tasapainoa. Kun leijutat kopteria silmiesi korkeudella, näet jos toinen lapa kiertää ylempänä kuin toinen. Sitten vain ruuvataan taas linkkiä, että ylempänä olevan lapakulma pienenee tai toisinpäin, ja lavat asettuvat samalle kiertoradalle (ESkyn nupilla eivät asetu). Normaalisti säädetään niitä linkkejä, jotka on lavanpitimien ja seesawin välissä, mutta eskyssä nämä ovat kiinteät, joten joudutaan säätämään niitä kahta pitkää välillä seesaw-swasplate.

Nyt kopterisi on trimmattu ja säädetty toimimaan niin hyvin kuin se vain voi toimia, eli torppaat sen todennäköisesti heti seuraavalla akullisessa tuhannen päreiksi, ja alat alusta. ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

newbie78

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #10 : 23 Heinäkuu, 2009, 10:22:19 »
Säädöt...
Kun luet tätä, pidä konetta kädessäsi ja katsele samalla nuppia. Täysi heprea ja oudot nimet avautuvat pikkuhiljaa...

Pöydällä:
Moottorin piuhat irti, kaasutikku keskelle ja idle-up(3d mode) päälle. Nyt linkit säädetään niin että joka mikserivarsi on vaakatasossa. Sekä ne jotka on swashplaten (se keinuva levy johon servojen tangot kiinnittyy) päällä, eli Washout, sekä ne jotka ovat siellä ihan ylhäällä stabbaritangon luona, eli Seesaw-mikserit. Näin pitäisi saada päälapoihin 0-kulmat, jos ei niin ruuvataan linkkejä. Nyt pitäisi perussetuppi olla niin hyvin kuin ESkyn nupilla sen saa. Jos washout on vinossa, käännetään jokaista servolta tulevaa linkkiä (ne kolme swashin alapuolella) ja jos seesaw-mikserit on vinossa, käännetään niitä kahta pitkää linkkiä jotka on swashplaten ja seesawin välissä.


Tyhmiä kysymyksiä:

Kun irroittaa moottorin piuhat ko. säätöjä tehdessä, onko olemassa riski, että nopari kärvähtää? Etenkin, kun antaa tuota kaasua kopterille piuhat irti. Akkua kytkettäessä pitää ilmeisesti aina sekä noparin että moottorin olla kytkettynä.

Missä asennoissa muuten noiden hov. pit - ja gyro gain -namikoiden pitää olla, kun tekee säätöjä HBK2:een? Etteivät mene säädöt sitten niiden vuoksi metsään. Manuskassa ne on mainittu, mutta toiminnasta ei tarinoida...  ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #11 : 23 Heinäkuu, 2009, 12:05:24 »
Ei nopari kärvähdä jos moottori on irti, lämmetä voi kum bec touhuaa muille virtaa.
Eikä sen moottorin tarvitse olla kiinni aakua kytkettäessä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

newbie78

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #12 : 23 Heinäkuu, 2009, 12:35:13 »
Ei nopari kärvähdä jos moottori on irti, lämmetä voi kum bec touhuaa muille virtaa.
Eikä sen moottorin tarvitse olla kiinni aakua kytkettäessä.

Osaatkos vielä sanoa, missä asennoissa noiden hov. pit - ja gyro gain -namikoiden pitää olla, kun tekee säätöjä? Menneet "tehdasasetukset" varmasti paketissa sekaisin.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #13 : 23 Heinäkuu, 2009, 12:40:06 »
Hov. Pit on lapakulmien hienosäätöön. Ehdottaisin että teet säädöt tämän namikan ollessa keskellä, niin voit siitä sitten tarpeen tullen lisätä tai vähentää kulmia.

Gyro-vivulla käännät gyron joko HH tai Rate tilaan. Tämä vipuhan ei toimi ESky Pro-vakiogyron kanssa, mutta jos paikallaan on joku viritysgyro tai uudemman mallisarja violetti HH-gyro, se kannattanee pitää ON-asennossa. Se, onko On ylhäällä vai alhaalla selvinnee kokeilemalla, kuvista en löytänyt vastausta asiaan....
-flybarless, sedative stabilized head-

newbie78

  • Vieras
Vs: lapakulmat sekaisin?
« Vastaus #14 : 23 Heinäkuu, 2009, 13:24:50 »
Ja kiitos Hermikselle!  :) Nyt sitten vain kopua säätämään.

Off the topic: Kopterit.net-foorumi on mielestäni erittäin toimiva. Täällä on aktiivista sekä osaavaa porukkaa vastaamassa "tyhmempiinkin" kysymyksiin. Hieno juttu!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2470 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2011, 22:35:23
kirjoittanut mct76
14 Vastauksia
6164 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 19:37:43
kirjoittanut Luigi Cravatto
3 Vastauksia
2760 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2011, 17:33:30
kirjoittanut Eispii
6 Vastauksia
6211 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2013, 05:46:27
kirjoittanut Dutchman
2 Vastauksia
7759 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2017, 21:19:24
kirjoittanut VERTICAL