4#3B:n säätämisestä:
- tarkista että swash on suorassa
Tähän korjaus: otin kuvat 4#3B:stä ja swash on aika lailla vinossa kun cyclic-tikku on keskellä.
Minähän en näistä vielä paljon mitään tiedä, 4#3B on ollut talossa vasta pari päivää ja lennetty alle 10 akullista. Enivei, minulla on swashplate kyllä aika suorassa joka suunnasta katsottuna ja nyt on kopteri todella mukavan vakaa. Ensimmäiset lennot kestivät vain parin sekunnin ajan, mutta nyt mennään jo melkein koko akullinen kerralla. Kaikkiaan kokemusta ei ole koptereista kuin vasta parin viikon verran.
4#3B paketista suoraan otettuna oli kuitenkin kohtuullisen hyvä, tottumattomuutta oli outoa tuo aloittajan mainitsema sivulle meno. Reilulla lähdöllä muutaman kymmenen sentin korkeuteen, niin siirtymistä sivusuunnassa ei tule juurikaan. Stabbarilavat ilmeisesti jonkin tällin yhteydessä muuttivat kulmiaan ja kopterista tuli aika mahdoton käsitellä. Olen laittanut molempiin lievää nousukulmaa silmämääräisesti huolella saman verran ja tarkistanut niiden pituuden (oli jo alusta asti hyvät).
Osassa, johon päälavat kiinnittyvät, ilmaantui (saattoi olla alusta asti) klappia. Sen ruuvit kiristämällä ääni (ehdin jo ihmetellä ääntä, joka hiljeni kun kierrokset nousivat tietyn rajan yli) ja vakaus paranivat. Akku pitää työntää kunnolla sisään asti ja tuoda siihen menevät piuhat akunpitimen alareunassa olevan kolon kautta - painopiste siirtyy lähemmäs oikeaa paikkaa. Voitelin kevyesti liikkuvat osat nupissa ja tarkistin myös muut ruuvit. Ilmeisesti valmistuksen jäljiltä jotkut saattavat olla vähän liian löysällä. Lapojen kiinnitystä kiristin hiuksen hienosti siten, että lavat pääsevät kuitenkin liikkumaan.
Servojen liikeratoja olen hieman pienentänyt, ettei tällaisella aloittelijalla tulisi suuria liioitteluja ohjausliikkeiden tekemisessä.
Tällaisillä pienillä, osalla jopa merkityksettömän tuntuisilla asioilla sain kopterin vielä huomattavasti vakaammaksi kuin mitä se alkuun oli ja pari edellistä lentoa ovatkin sitten olleet jo aika nautinnollisia leijutuksia. Ei, en osaa vielä
lentää hienommin. Mutta nyt kun tuntuu säädöt olevan kohdillaan, niin tämä tuntuu helpommalta kopterilta kuin olin kuvitellutkaan, hetkittäin tuntui että tuli liian vaikea hankinta tehtyä. On tämä hieno harrastus