Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] T-Rex 250 perä vägää  (Luettu 13627 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #25 : 11 Huhtikuu, 2009, 11:03:03 »

mutta vieläkin kopteri hyppii, mutta ei enää 90-120 astetta vaan useimmiten 30-90.


Eli pienensit vissiin gainia kun hyppää vähemmän... Tuo on sen verran äkkinäistä että jotain on jossain rikki. Vaihtoehtoja jotka tulee mieleen:
1) Servo on rikki: potikassa kuluma tai likaa niin että hyppää joskus liikaa niin että gain sitten vahvistaa vahingon vastakkaiseen suuntaan. Tai sama efekti rikkinäisten rattaiden vuoksi tosin tuo oire näyttää enemmän virheelliseltä ohjaukselta hetkellisesti eli tarkista ainakin seuraavat:
2) joku johto pätkii. En tiedä miten tuo gyro käyttäytyy kun gainikanava pätkii mutta tarkista ihmeessä varsinkin rudder kanavan liitin. jos se pätkii ongelmat on just ton näkösiä.
3) rudder tikku radiossa pätkii: rikkinäinen radion potikka tai pätkivä johto siellä voi aiheuttaa tuollaista. Onko ollut sivari ohjauksen kanssa ongelmia muissa laitteissa?
4) Oletko pudottanut gyron tai muuten kolhinu sitä? Sensori voi olla hiukan rikki että saa vähän epilepsiakohtauksia.


- Ilkka

Kiitos kaikille taas hyvistä ideoista. Vastaukset Ijan vinkkeihin:

Pitää tutkia johdot - mikä tähän on paras tapa tarkistaa johtoja? En ole kuitenkaan koskaan saanut tosiaan rudderia liikuttaessa mitään ongelmallisia liikkeitä. Myöskin tönäri liikkuu herkästi (vähintään yhtä herkästi kun t-rex 600: ssani, jossa ei mitään ongelmia)

radio toimii hienosti niin t-rex 600: lla kun simullakin ja simussa on muistaakseni samat kanavatkin.

Gyroa ei ole kolhittu. Se on tosi ds760 sport joka on päivitetty tavalliseksi ds760: seksi - ongelmat oli yhtä pahoja myös sporttina.

Miten voisin testata servon rattaat purkamatta servoa? Onko mitään konstia? En haluis purkaa sitä ennen kun saan vahvemman epäilyn, että servo on rikki. Nyt siihen ei mielestäni viittaa mikään muu kun kumma oire jota en saa muuhun yhdistettyä, mutta te tiedätte nää paremmin - olen sen verran aloittelija vielä.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #26 : 11 Huhtikuu, 2009, 11:40:20 »
Pitää tutkia johdot - mikä tähän on paras tapa tarkistaa johtoja?

Laita laitteet päälle ja heiluttele johtoja gyron juuresta, servon juuresta ja vastarin päästä. Jos jossain pätkii gyron pitäis sätkiä.

Gyroa ei ole kolhittu. Se on tosi ds760 sport joka on päivitetty tavalliseksi ds760: seksi - ongelmat oli yhtä pahoja myös sporttina.

Varmaksihan sitä ei voi tietää. jos ovat vaikka kaupassa tai tehtaalla sen pudottaneet lattialle... Saisitko jostain samanlaisen gyroyksikön lainaan. olis helppo testata päittäin että onko sun yksilö potilas.

Miten voisin testata servon rattaat purkamatta servoa? Onko mitään konstia?

varmaa konstia ei ole todeta sitä purkamatta. tosin purkamallakaan ei välttämättä näe rikkinäistä potikkaa. servotesteri pyörimään hitaasti laidasta laitaan (joissakin radioissa löytyy tai sitten hitaalla miksauksella, tai sormin tikkua liikuttamalla mutta paremmin onnistuu edm tavoilla) ja sormella pientä vastustusta tönikselle. rikkinäinen ratas pitäis tuntua sormessa vaikkea välttämättä näy liikkeessä aina.

helpoin tässäkin on ottaa kaverilta servo lainaan... Luin tuota sun alkukuvausta uudestaan ja kyllä se kuulostaa sensorivialta. Tai sitten.. laitas vielä varuiksi häiriönsuoto ferriitit gyrolle meneviin johtoihin ja säätimelle menevään johtoon. Tiedä vaikka säätimeltä tulis jotain kakkaa.


seppinen

  • Vieras
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #27 : 16 Huhtikuu, 2009, 21:37:13 »
sain oman Trex 250 postissa muutama päivä sitten ja kasailin niin että tänään tuli ensilennot, huomasin tuon perän linkin ja myös peräputken tukien suhteen sen että noiden ominaisresonanssitaajuus on helposti moottorin aikaansaaman värinän taajuudella. Se että esim mihin kohtaan laittaa tuon perän linkin tuen niin saa muutettua tuota värähtelyä.Tuo värähtely herkästi välitty suoraan perälapoihin. Ajattelin itse hankkia lisää yhden linkinpitimen jotta ominaisvärähtely taajuus tuossa linkissä nousisi korkeammalle. Perä pitää nyt ihan ok, vaikka pientä heiluntaa on vielä havaittavissa.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #28 : 19 Huhtikuu, 2009, 11:58:15 »
Nyt sain vägäämisen pois - en ole ihan varma mikä ongelmaan auttoi, mutta ainakin purin perän ja vaihdoin hihnan kun siitä oli 'harpaita' lähtenyt (eli ilmeisesti kuistanut jossain vaiheessa kun säädin sitä). Nyt kuitenkin ilmenee sellaista ongelmaa, että perä ei pidä :( Eli vaikka pistää kuinka gainiä (nyt kestää jo 35 gainiä) niin kun tekee nopeita liikkeitä niin perä siirtyy hyvin voimakkaasti oikealle ja nokka kääntyy vasemmalle. Itse järkeilin, että jos hihna esim luistaa niin sen pitäis mennä vasemmalle, mutta ilmeisesti olin väärässä kun joku täällä sanoi, että se menisi oikealle? Kumpaan suuntaan sen pitäis karata tällöin? Mikä on todennäköisesti nyt syynä kun se luistaa oikealle? Peräroottirihan pyörii tossa vastapäivää ja pääroottori myötäpäivää - eikös se ole kuitenkin oikein?

Oma käsitykseni on, että tämä johtuu tyypillisesti liian pienestä gain arvosta, mutta kun sitä ei saa lisää. Kuitenkin mekaanisesti kopteri pyörii ihan nätisti (nopeasti) molempiin suuntiin, joten tuskin kyseessä on mekaaninen liikealueen loppuminen tai vastaava.
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2009, 12:14:05 kirjoittanut kamakaze »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #29 : 19 Huhtikuu, 2009, 12:12:10 »
Nyt sain vägäämisen pois - en ole ihan varma mikä ongelmaan auttoi, mutta ainakin purin perän ja vaihdoin hihnan kun siitä oli 'harpaita' lähtenyt (eli ilmeisesti kuistanut jossain vaiheessa kun säädin sitä). Nyt kuitenkin ilmenee sellaista ongelmaa, että perä ei pidä :( Eli vaikka pistää kuinka gainiä (nyt kestää jo 35 gainiä) niin kun tekee nopeita liikkeitä niin perä siirtyy hyvin voimakkaasti oikealle ja nokka kääntyy vasemmalle. Itse järkeilin, että jos hihna esim luistaa niin sen pitäis mennä vasemmalle, mutta ilmeisesti olin väärässä kun joku täällä sanoi, että se menisi oikealle? Kumpaan suuntaan sen pitäis karata tällöin? Mikä on todennäköisesti nyt syynä kun se luistaa oikealle? Peräroottirihan pyörii tossa vastapäivää ja pääroottori myötäpäivää - eikös se ole kuitenkin oikein?
Pääroottori pyörii myötäpäivää, jolloin kopu pyrkii pyörimään vastapäivää. Peräroottorin pitää siis puhaltaa takaa päin katsoen oikealle jottei perä pyörisi. Havaitsin Gauin kanssa samankaltaisia ongelmia ja luulin ensin että perä luistaa mutta ilmeisesti peräroottorissa ei vaan riittänyt paukkuja pitää perää paikoillaan ts. siinä oli liian pienet kulmat tai liian vähän kierroksia.

Kannattaa ensin säätää perä rate-moodissa siten että pysyy paikoillaan että perään saadaan riittävästi kulmia kumpaankin suuntaan. Jos tämä ei vielä riitä lisätään nuppiin kierroksia.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #30 : 19 Huhtikuu, 2009, 12:16:24 »
kiitos jpietari taas nopeasta reagoinnista. Perä pysyy rate modessa ihan hyvin paikallaan. Liike tapahtuu vain head-hold modessa ja jos annan kierroksia nopeahkosti.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #31 : 19 Huhtikuu, 2009, 12:22:32 »
spartan supportti vastais näin kyseiseen ongelmaan:

Question #15
The tail kicks to the right when I suddenly increase the collective.
Answer

This it typically the result of low gyro gain, slow tail servo, excessive collective or tail mechanics that are unable to provide enough thrust to compensate for main rotor toque.

Try increasing the gyro gain as high as you can reach without and tail wag seen at any time during flight. A slow tail servo, stiff push-rod or faulty tail grip bearing may prevent you from reaching the optimal gain value for your helicopter. On these grounds it should also be noted that the S9650 servo that has been a popular tail servo choice in past in 450 size helicopters is not fast enough to bring out the best performance from your Spartan gyro.

If the helicopter has been fitted with a significantly more powerful motor than the helicopter manufacturer's recommendation and the collective range gas been increased it is possible that the tail may not be able to provide enough thrust to compensate. If enough clearance is available between the main and tail rotor, try fitting longer tail blades.

Finally, it should be noted that some ESCs with build in governor create an irregular/delayed response resulting to such tail kick on sudden collective changes. Disable the governor function and observe in the problem persists.

- Minullahan on sellainen tilanne, että moottorini on huomattavasti tehokkaampi kun mitä alkuperäinen, mutta mielestäni pyörähdys tapahtuu niin hitailla kierroksilla (tikusta noin 60% kierroksia), että sama käy mitä ilmeisemmin myös vakio motilla.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #32 : 19 Huhtikuu, 2009, 13:19:40 »
Mitä pienemmät kierrokset nupissa/perässä on sitä suuremmat kulmat pitää olla sekä nupissa että perässä että kopteri pysyy paikoillaan. Jos kierroksia lisätään pienenevät lapakulmat ja perälle jää enemmän varaa kasvattaa kulmia. Ihan näin suoraviivaista se ei varmastikaan käytännössä ole kun lisääntynyt nupin pyörintänopeus lisää tarvetta kompensoida mutta taas pienemmät lapakulmat vähentävät sitä.

Joka tapauksessa ehdotan että kokeilet nostaa kaasukäyrää esim. 5%-yksikköä. Tai laita isommat perälavat :D

Jossain vaiheessa ihmettelin miksi gyro ei korjaa tällaisessa tapauksessa takaisin - epäilen että se antaa suunnan muutokselle periksi kun täydet ohjauskulmat eivät enää riitä korjaamaan sitä. Eihän gyro lentoonlähtötilanteessak aan pyri kääntämään kopteria siihen asentoon jossa virrat on kytketty gyroon, vähän se kyllä yleensä vetää johonkin suuntaan.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #33 : 19 Huhtikuu, 2009, 14:04:32 »
ihan totta. Sain ihan uskomatonta edistystä aikaan asiassa vaihtamalla vihdoin alignin ESCin YGE esc:iin mitä Markus suositteli jossain vaiheessa kun minulla oli ongelmia ESCin kanssa. Tein äsken ihan lyhen testilennon ja sen aikana perä ei karannut kertaakaan (noin 3min lentelyä) ja jouduin tiputtamaan gainia 30 35, mutta saattaa olla, että ongelma on nyt korjaantunut :) Jotenkin ilmeisesti ongelma liittyy tohon alignin govin toimintaan, sillä muutakaan syytä en keksi miten esc vois vaikuttaa asiaan. Eli tuo kaasukäyrän vaikutus mitä sanoit voi hyvin olla syynä ongelmaan.

Vähän tosta YGE: en eskin käytöstä oletus asetuksilla arveluttaa tuo todella nopea softastartti - siinä voi nakit mennä jos/kun käy niin, että kaasua tulee vahingossa pistettyä kun vielä pistää johtoja tai muuta tarkistustusta virrat päällä. Kait tostakin saa softstarttia hidastettua tosta oletusarvosta, mutta pitää nyt ensin tehdä lisää lentotestejä kun tulee vähemmän puuskainen keli - nyt siellä tuulee niin pahasti, että en viitsi enää säätää tänään, että ei tule noloa torppia.

YGE ESC on ainakin siitä kiva, että sen initialisointi ei kestä niin tuhottoman kauan kun alignin oman - 3sekunttia niin ESC on lentokunnossa virtojen kytkemisestä :)



« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2009, 15:39:17 kirjoittanut kamakaze »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #34 : 19 Huhtikuu, 2009, 16:32:26 »
ihan totta. Sain ihan uskomatonta edistystä aikaan asiassa vaihtamalla vihdoin alignin ESCin YGE esc:iin mitä Markus suositteli jossain vaiheessa kun minulla oli ongelmia ESCin kanssa. Tein äsken ihan lyhen testilennon ja sen aikana perä ei karannut kertaakaan (noin 3min lentelyä) ja jouduin tiputtamaan gainia 30 35, mutta saattaa olla, että ongelma on nyt korjaantunut :) Jotenkin ilmeisesti ongelma liittyy tohon alignin govin toimintaan, sillä muutakaan syytä en keksi miten esc vois vaikuttaa asiaan. Eli tuo kaasukäyrän vaikutus mitä sanoit voi hyvin olla syynä ongelmaan.

Vähän tosta YGE: en eskin käytöstä oletus asetuksilla arveluttaa tuo todella nopea softastartti - siinä voi nakit mennä jos/kun käy niin, että kaasua tulee vahingossa pistettyä kun vielä pistää johtoja tai muuta tarkistustusta virrat päällä. Kait tostakin saa softstarttia hidastettua tosta oletusarvosta, mutta pitää nyt ensin tehdä lisää lentotestejä kun tulee vähemmän puuskainen keli - nyt siellä tuulee niin pahasti, että en viitsi enää säätää tänään, että ei tule noloa torppia.

YGE ESC on ainakin siitä kiva, että sen initialisointi ei kestä niin tuhottoman kauan kun alignin oman - 3sekunttia niin ESC on lentokunnossa virtojen kytkemisestä :)
En tiedä mitkä ESCin vakioasetukset ovat - taitaa olla Acro-moodissa, minulla on asetuksina:

TimingAuto Timing
Brakeoff
cut off type/accutypeslow down/LiPo
cut off voltage2.9
Act. Freew./Gov. Modeon/Gov. store
P-Gain1.9
I-Gain0.09
Startup SpeedHeli slow
PWM-Frequency16 kHz
Startup PowerAuto 1-32%

Tuosta alimmasta cut-off -jännitteestä huolimatta 2S pakalla ja 5150 kV Z-power moottorilla ESCi piippailee jatkuvasti kahden piippauksen alijännitepiippauksia - saisihan sen pois mutta silloin ei olisi cut-offia ollenkaan vaikka eihän tuota tarvitsen jos lentää ajastimella ja aina täysillä kennoilla.

Heli slow on aika hidas - pitäisi kokeilla middle-asetusta - usein ei malta odottaa että kierrokset ovat kohdallaan.

Gov. store moodi oppii ensimmäisellä spool-up kerralla moodin valinnan jälkeen millainen moottori on ja kaasukäyrä voi olla suora ja kierrokset pysyvät vakiona vaikka vaihtaa 3S akun tilalle :D

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #35 : 25 Toukokuu, 2009, 18:51:29 »
Ongelma taisi ratketa vihdoin lopullisesti. Perä alkoi vägätä aika paljonkin (kuten leiriläiset huomasivat esim. leirillä) tuon edellisen korjauksen jälkeen jos pisti vähänkin enemmän kaasua. En huomannut sitä ensitestissä, kun en tossa pihassa yhdellä akulla niin nopeasti kierroksia nostanut.

Tänään kuitenkin vaihdoin gyron paikkaa pohjalevyyn kuten leirillä vähän suunnittelin ja otin gyron johdon irti kaikesta muusta. Tällä oli aivan tramaattinen vaikutus lentoon ja 12 akullisen aikana perä vähän pärähti ehkä vain 3 kertaa eikä kertakaan enää niitä 120 asteen käännöksiä - JEE sanon minä :)

Olihan lentely aika kevyttä, mutta tein useita isoja nousuja ja ei mitään suurempia ongelmia yhdessäkään nousussa ilmennyt. Kiitos kaikille apua tarjonneille! Avusta on ollut vaihtelevaa hyötyä ja leirillä sain välillä ohjeita vähentää perän liikealueita ja välillä taas kasvattaa. Näitä sopivasti yhdistelemällä sitä viisaampien seurassa oppii itsekin säätämään ja saa lopulta aikaa jotain järkevää :)

Taida mennä vielä lentämään tänään 5 akullista ja pistän akkuja tilaukseen. Lentoajat on ikävän huonot - vain noin 3min 30 sek  - siinä ei paljon yhdellä akulla päristellä - onko muilla vastaavia kokemuksia?

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #36 : 25 Toukokuu, 2009, 20:33:57 »
Tuotahan leirillä katsottiin että sinulla oli gyro puristuksissa peräpuomin tukien välissä ja noparin johto oli myös tiukasti gyron ympäri. Gyro sai näistä varmasti runkoonsa pahoja tärinöitä. Gyron pitää olla täysin gyroteipin varassa - mikään gyron kohta ei saa suoraan koskettaa runkoon. Myös gyron kaapelin pitää ensimmäisen n. 5 cm matkalla olla vapaana ilmassa ja tuon n. 5 cm:n kohdalla kaapeli kiinnitetään tukevasti runkoon.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-Rex 250 perä vägää
« Vastaus #37 : 25 Toukokuu, 2009, 23:11:59 »
Näinhän se oli - hyviä neuvoja. Tosiaan nyt se ei ota mihinkään kiinni. Tilanne vielä vähän parani kun pistin paljon teippiä niin, että se gyro makaa tosi pehmeästi siinä ilmassa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4334 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2008, 14:57:38
kirjoittanut harsa
108 Vastauksia
52949 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2009, 21:04:42
kirjoittanut Tuukka
11 Vastauksia
4684 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 16:27:18
kirjoittanut 1m4s0_
6 Vastauksia
4123 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2009, 19:41:56
kirjoittanut Affen
19 Vastauksia
8188 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen