Minulla on kopterissani
Scorpion V2 55A ESC ja Scorpion 2213-14 moottori. Vastarina Spektrumin AR6100e, radiona DX7. ESCissä on GOV päällä, mutta se toimii todella hämärästi. Aina silloin tällöin kierroksia on hillittömästi liikaa, joskus puolestaan reilusti liian vähän. Tähän mennessä minulla on ollut kolme erilaista ongelmaa:
1) Kun kytken akun kopteriin ja otan holdin pois (idle1, 80% tasainen kaasukäyrä), päätyy kierrokset soft startin jälkeen johonkin todella ylös. Veikkaisin 100% kaasua. Siirtyminen idle-tilojen (80% vs. 90% tasainen kaasukäyrä) välillä ei aiheuta mitään muutoksia kierrosnopeuteen. Edes siirtyminen normaali-moodiin (tasainen 0-100 kaasukäyrä) ei vaikuta kierroksiin, kun tikku on yli ~1/4:n. Jos normaalimoodissa tikun laskee reilusti alas, moottori hidastuu ja lopulta pysähtyy. Jos pysytellään idlellä ja lennetään muina miehinä, voi kierrokset tippua suurin piirtein asetettuun arvoon (80% tai 90%) jossain vaiheessa lentoa tai pysyä tapissa lennon loppuun asti.
2) Kesken lennon kopterista voi loppua yht'äkkiä teho siten, että kierrokset tippuvat noin puoleen. Kyseessä ei ole low voltage cutoff (säädettynä reilusti alakanttiin eli kuuteen volttiin) eikä myöskään kuoleva lipo (jännitettä reilusti jäljellä yleensä vielä tässä vaiheessa lentoa). Ottamalla vehje maahan, kytkemällä TH yli 12:ksi sekunniksi ja nousemalla taas ilmaan ongelma poistuu (uusiutuakseen taas myöhemmin samalla lennolla, seuraavalla akullisella tai joskus paljon myöhemmin).
3) Spool upissa moottori ei saavuta asetettua kierroslukua, vaan jossain puolen välin jälkeen hidastaa kesken kiihdytyksen ottaen hieman jopa pakkia ja päätyy tuohon samaiseen noin puolitehoon, joka lentäessäkin silloin tällöin pykkää päälle. Ongelma korjaantuu yleensä yrittämällä spool uppia uudestaan, eli kytkemällä TH yli 12:ksi sekunniksi päälle ja taas pois.
Noita kolmea mainittua ongelmaa esiintyy todella satunnaisesti silloin tällöin, vailla mitään järkevää syytä saatika kaavaa. Joskus samalle lennolle sattuu jopa kaksi edellä mainituista kolmesta, joskus voin lentää kahdeksankin akullista ilman huolen häivää. Tänään viimeksi minulla oli ongelma numero 3 kahden akun kanssa, kahden toisen kanssa ei mitään häikkää. Mistä mahtaa kenkä puristaa?