Sain eilen messutuliaisiksi tuollaisen ja tuli illalla pikkasen tutkittua sitä.
Kirjoittelen kasauskokemuksia illalla mutta tässä esimakua muutaman kuvan muodossa.
No niin!
Koitetaanpas vähän muistella että mitä eilen illalla tulikaan touhuttua.
Kopteri tulee sellaisessa muovisessa esittelypakkauksessa ja siinä on jo runko ja nuppi valmiiksi kasattuna. Itse aloitin kasaamisen servoista. Otin rungosta irti laakeripukit joihin myös servot kiinnitetään. Pikkasen oli epäselvää että millaiset ruuvit ja prikat tulevat mihinkin. Niitä isoreikäisempiä prikkoja käytetään peräservon servotelineeseen asentamiseen.
Sitten oli sellainen huomio että jos irroittelee rungon ruuveja niin käytettävän kuusiokoloavaimen on syytä olla sopiva. Siis ainakin tasan 1,5mm. Normaalivälyksellä varustettu (1,47-1,48mm) meisseli saattaa jo nuljata. Servot olisi voinut asentaa myös ottamalla nokkakappaleen rungosta irti ja ruuvata servot paikallaan oleviin laakeri/servopukkeihin. Elevatorin servo tarvitsee pallopäisen kuusiokoloavaimen tai kohtuullista kovempaa voimankäyttöä. Tai tietty olisi voinut käyttää myös paketin mukana tullutta L-avainta... No, joka tapauksessa ne kyllä paikalleen saa! Tuo Alignille uusi tapa asentaa servot on kyllä hyvä. Kaikki servot ovat samalla korkeudella ja samalla etäisyydellä swashista. On syytä odottaa että swashin mekaaninen lineaarisuus on hyvä koska kaikki linkit ovat saman mittaiset ja samalla etäisyydellä. Mutta se nähdään ehkä jo huomenna!
Peräservo (Align 520) asennetaan erilliseen asennustalineeseen mikä puolestaan asennetaan kopterin runkoon kiinni. Ja sitä ei kannata asentaa ennen kuin on asentanut siihen perän linkkitangon paikalleen. Linkkipallo tulee niin lähelle peräputken pidintä että linkin paikalleenasentaminen on helpompaa ennen telineen asentamista. Tosin se vaatii ensin perän kasaamisen.
Peräkasetti on sekin jo valmiiksi kasattu ja en viitsinyt sitä purkaa. Kokeilin vain että kaikki ruuvit ovat tiukalla. Eli perän kasaaminen alkoi tukilaakerin liimaamisella ja silla aikaa kun se kuivui sovittelin ja mittailin muita osia ja peräputkea paikalleen sekä kasasin nupin. Liimaamiseen käytin mukana tullutta vihreää liimaa. Puolen tunnin kuivumisen jälkeen aloin tutkimaan että millä sen laakerin saisi työnnettyä silikoonispreijattuun putkeen. Isommissa se on käynyt näppärästi kardaanin omalla suojaputkella mutta tässä kardaani tuli ilman suojaputkea. No lopulta keksin työntää sen paikalleen peräputken tuen avulla. Ja hyvin onnistui! Perä kaikkinensa on skaalattu kopio viissatasen vastaavasta kardaaniperästä. Ja miksipä toimivaa rakennetta pitäisikään lähteä muuttamaan!
Nuppia kasatessa oli pienenä ongelmana pähkiä että kuinka päin pääakseli tulee. No, kokeilemalla se selvisi. Ontto puoli alaspäin. Tässä on seiskasatasen tapaan jätetty pääakselin kollari pois ja pystysuuntainen välys säädetään shimmiprikoilla. Laittamalla molemmat 0,1mm paksut shimmiprikat sain pystysuuntaisen välyksen pois kokonaan. Nupin layouttia on vähän muutettu ja mielestäni swash liikkuu tässä suhteessa pidemmän matkaa kuin aikaisemmin. Myös control armit on tukevamman näköiset kuin ennen.
Yksi mikä kanssa kiinnitti huomiota oli lepatusakselin tiukkuus. Tuntuu kun siellä ei olisi lepatuskumeja lainkaan. Ohjeen mukaan pitäisi olla 80° kumit. Laiskuuttani en viitsinyt lepatusakselia ainakaan vielä purkaa tutkiakseni rakennetta. Eiköhän siihen tule luonnon suoma tilaisuus melko pian!
Muutenkin nuppi ainakin näin uutena on melko "timmi". Ylimääräisiä välyksiä ei pahemmin ole. Kaikki kuitenkin liikkuu jouheasti.
Yleisesti ottaen tämä on tuttua Alignia. Kaikki osat menevät paikalleen ilman ylimääräistä maanittelua ja kaikki osat ovat matkassa. Ja pikkupussillinen varaosiakin. (linkinpäitä, ruuveja linkkipalloja A- ja B- linkit) Niin, nuo kaksi ylimmäistä linkkiä ovat kaksipuolikkaan tavoin kiinteitä. Sillai saadaan nuppi helpolla lineaariseksi mutta toisaalta säätömahdollisuudet pienenee. Lapaurat täytyy säätää C-linkeillä jos eivät kasauksen jälkeen asetu kohdalleen.
Päälavat ovat 325D hiilikuitulavat ja vaikuttivat niin kevyiltä että vaihdan niiden tilalle suosiolla Radixit. Ainakin V2 lensi niiden avulla tosi makeasti! Ja vakaasti.
Stabbarin tankoon tulevia lisäpainoja ei tässä ole matkassa. Vähän pelottaa että kuinka 3D tämä on kun ilmaan pääsee!
Noparin laitan ainakin aluksi oikeaan kylkeen. Align antaa vaihtoehdoksi keulan akkutelineen alta. Mutta vastarin paikkaa tuohon ei ole kauheasti mietitty. Edes manuaalissa ei yritetä ehdotella että mihin sen saisi mahtumaan. Spektrumin AR7000 ei ainakaan saa mihinkään sillei luontevasti. Täytyy tilata AR6200 ja sovitella sitä.
Lisää aiheesta kunhan pienempi vastari ja lavat tulevat.