Kirjoittaja Aihe: Koptereiden peräputkesta.....  (Luettu 5396 kertaa)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Koptereiden peräputkesta.....
« : 06 Huhtikuu, 2009, 20:02:53 »
Nyt on yhden duunikaverin kanssa "vääntöä" siitä, miksi hihna pitää kiristää kun vie ulos kylmään ilmaan, jotta hihna ei löysty.... ???

Kun aina porukat täällä säätää putken kotona ja vie kopun ulos kylmällä ilmalla, ja taas joutuu kiristämään, että hihna olisi tarpeeksi kireä  ::) ettei tule ongelmia.

Siis, mitä ainetta ovat (alumiinia?) ?

Ne, jotka todella tietävät, niin olisin tyytyväinen, että voisin työkaverilleni perustella asian !

T:Iski
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #1 : 06 Huhtikuu, 2009, 20:13:07 »
Alumiininen putki lyhenee hieman kylmässä. Esim +20 huoneenlämmössä oikealle kireydelle laitettu hihna onkin liian löysällä -20 asteen pakkasessa jolloin hihnaa joutuu kiristämään. Perustuu ihan materiaalin lämpölaajenemiseen tai tässä tapauksessa kutistumiseen. Hiilikuituputkellahan tätä ilmiötä ei synny.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #2 : 06 Huhtikuu, 2009, 20:17:51 »
Muutos on kyllä aika pieni. Katsoin taulukkokirjasta ja siellä luvataa alumiinille pituuden läpötilakerroin 23,2E-6/K ts. 450 rexin putki kutistuu 20 asteen muutoksessa vain n. 0,16 mm. Tietääkö joku miten hihna käyttäytyy?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #3 : 06 Huhtikuu, 2009, 20:24:41 »
Itse en ainakaan ole Freyan hihnaa kiristellyt vaikka yli kahdenkymmenen asteen ero kesän lennätyksiin onkin ollut. Hyvin on pelannut.
Nada

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #4 : 06 Huhtikuu, 2009, 21:38:31 »
Mikaelin ja Vispilän tietoa kaivattaisiin......

Mikael, kun on alumiinin kanssa tekemisissä työnsä puolesta ja Vispilän kokemukset/tiedot ?
Ja kuten jo kerroin, niin materiaali, seoksia on alumiinilla erilaisia, luulisin  ::)

Kaikki, jotka todella tietävät, niin kommentit vaan kehiin.

Nyt on jo muutama hyvä vastaus tullutkin, kiitti niistä !


4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #5 : 07 Huhtikuu, 2009, 09:20:53 »
En minä ole ikinä peräputkeen koskenut ulkona lennätellessä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #6 : 07 Huhtikuu, 2009, 13:56:23 »
90 koptereiden remmin kireyteenkin löytyy pitkällisen haeskelun tuloksena juuri sopiva kireys ettei siihen tartte kajota lämpötilan vaihteluiden vuoksi. 450 kokoisissa on ylimainostettua ko. lämpölaajenemis ilmiö... esim 450 kokoisissa talviolosuhteissa remmin kovettuminen kylmässä johtaa ennemmin hampailta hyppimiseen ku mitä persröörin kutistuminen...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #7 : 07 Huhtikuu, 2009, 13:59:01 »
Persremmiin voi sitten laittaa hieman silikonia niin pysyy "tuoreena"
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #8 : 07 Huhtikuu, 2009, 14:46:24 »
Moro,

Niin siis toki kopterin koko jne. vaikuttaa asiaan, mutta kyllä se niin on, että joskus sitä hihnaa joutuu ehkä kiristelemään ainakin Freyassa. Se hihnahan ei saa olla kauhean kireä koska se kuluttaa laakereita enemmän ja hihnakin kuluu kun kitka on suurempi. Suurehko kitka myös syö autorotaatiossa suotta inertiaa jne.. Eli ei sen hihnan kannata liian kireä olla. Sitten kun se hihna säädetään sopivaksi sisällä. Niin jo millinkin lyhentyminen tuntuu merkittävästi. Eihän ne perähihnan hampaat taida olla kuin pari milliä korkeita ja jos siitä vaikka puolet katoaa, niin onhan sillä vaikutusta. Tosin se ei välttämättä näy kun rajummissa liikkeissä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

z0tis

  • Vieras
Vs: Koptereiden peräputkesta.....
« Vastaus #9 : 07 Huhtikuu, 2009, 16:16:44 »
Joo ite oon kyllä huomannu ainakin 450 ja 500 kokoluokan aligneissa että hihna löystyy jos pakkaseen sen vie, niinpä teinkin itse silleen että laitoin ulkona hihnan sopivalle kireydelle ja sisällä se oli ehkäpä liiankin kireä mutta aina kun vein ulos niin se oli sopiva. Ja jos se hihna on liian löysä niin se helposti lähtee pois paikaltaan joko perästä tai edestä, molemmat oon nähny tapahtuvan :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3267 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2011, 22:50:47
kirjoittanut Veke
3 Vastauksia
3461 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2011, 20:39:08
kirjoittanut Eispii
3 Vastauksia
12499 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2013, 17:14:43
kirjoittanut Koippa
45 Vastauksia
35326 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2016, 17:19:09
kirjoittanut jesi
24 Vastauksia
13622 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Maaliskuu, 2015, 17:50:16
kirjoittanut Koippa