Kirjoittaja Aihe: Lentoturvallisuus  (Luettu 61159 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #50 : 05 Marraskuu, 2008, 00:14:42 »
Siis ymmärsinkö ton oikeen et oli kurkkuun iskeny lavat vai?
Kyllähän sitä vähemmästä henki lähtee  :(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #51 : 05 Marraskuu, 2008, 18:41:10 »
Siis ymmärsinkö ton oikeen et oli kurkkuun iskeny lavat vai?
Kyllähän sitä vähemmästä henki lähtee  :(
Ilmeisesti oli lavat osunu kurkkuun ja menehtynyt samantien.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #52 : 05 Marraskuu, 2008, 18:50:35 »
Jokaisen kentälle katsomaan/harjoittelemaan tulevan, ohikulkijoita lukuunottamatta, pitäisi hyväksyä riski että jotain voi tapahtua, koska aina on mahdollisuus että tapahtuu jotain. Pätee kaikkeen tekemiseen. Jokaisen joka lentää itse, pitää ottaa vastuu tehdä kaikki mahdollinen turvallisuuden ja koneiden toimivuuden eteen. Yleensä se riittää, joskus taas ei jolloin käy tuollaista. Mikään harrastus ei valitettavasti ole täysin turvallinen.

Joka torpille on joku syy, yleensä ihmisen virhe joten suurin panos turvallisuuden parantamiselle on oma huolellisuus.

Eli siis aivot narikasta mukaan kentälle ja turvallista lentoa oman osaamisen mukaan!  :)


-op-
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2008, 18:53:45 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #53 : 05 Marraskuu, 2008, 20:54:13 »
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #54 : 05 Marraskuu, 2008, 21:02:44 »
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Onneksi on vielä putkinäyttö  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #55 : 05 Marraskuu, 2008, 21:05:34 »
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Mites sen rikki sait menemään, ihtellä ottanut Hyundain laajis aika kovia tällejä eikä näy vielä missään  :D

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #56 : 06 Marraskuu, 2008, 13:46:40 »
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Mites sen rikki sait menemään, ihtellä ottanut Hyundain laajis aika kovia tällejä eikä näy vielä missään  :D
Laaman tuhovoimaa ei kannata vähätellä.
Kerrotaan nimittäin tuollaisen aikanaan tuolla saaristossa suuttuneen olohuoneen kattovalaisimellekin tuhoisin seurauksin. Pitkän kamppailun jälkeen käy kiittäminen vahvaa ontelolaattaa, jottei yläkerran laminaatti imeytynyt kattolampun mukana Laaman hyökätessä terässtabbarein avuttoman valaisimen kimppuun :D

Mutta mitä noihin isompiin koptereihin tulee, huolellisuus lienee hyvä turva harrastukselle
« Viimeksi muokattu: 06 Marraskuu, 2008, 13:49:52 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #57 : 06 Marraskuu, 2008, 17:29:23 »
Juu , ehkä ei ihan ontelolaatan läpi mene ,mutta kun tietsikan ex näyttö oli jotain "muovisekoitetta".
Tuskin lasisesta näytöstä olis sisään päässyt  ;D

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #58 : 06 Marraskuu, 2008, 18:39:35 »
Minä olen syyllinen tuohon "tapaus saaristo", ajoin olohuoneen lapun valaisimen säpäleiksi. Lasia oli koko pieni huone täynä kun siinä hajosi tietenkin lampun poltin kanssa. Huonoa oli vielä se että oli yleisöä katsomassa kun minun piti näyttää että kuinka helppoa ja hauskaa tämä on. Onneksi kopteri säilyi ehjänä ;D
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #59 : 04 Tammikuu, 2009, 18:12:03 »
Tää on vähän semmoinen aihe, että soisi jokaisen miettiä hetki ja kommentoivan jotain. Olohuonelennätyksessä pitää tosiaan tiedostaa kohonneet riskit, kun vehje on paljon lähempänä, aina voi tulla jokin tekninen ongelma tai inhimillinen virhe. Lapset (ja mahdolliset muut sivulliset) mielellään toiseen huoneeseen tai vähintään lennättäjän ja jonkin huonekalun kuten keittiön pöydän, sohvan tai tuolien taakse. Ei tosiaankaan lattialle istumaan tai makaamaan päät roottorin linjalle, ei edes lähikäytävään näköetäisyydelle. Itsekin parempi sijoittua siten, että ei seiso seinä selkää vasten, vaan mieluummin turvapaikka jonkin huonekalun takaa etukäteen katsottuna, jos äkämystynyt kopteri päättää hyökätä kimppuun esim. radiohäiriön tms. seurauksesta. 

Omakohtaisia kokemuksia on esim. lennokkimoottoreista, kun piti lähteä iskän viilleltyä etusormea aikanaan maalla tikkauttamaan n. 30 km:n päähän lähisairaalaan. Useita viikkoja parani. Seuraavalla kerralla muisti, että parempi näyttää vähemmän käsimerkkejä katsojille juuri ennen koneen heittoa ilmaan.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #60 : 04 Tammikuu, 2009, 21:49:33 »
Itse leijuttelen olohuoneessa siten että ei ole muita koko huoneistossa. Itse norkoilen oven suussa, ja kopteri keskellä lattiaa. Ainoat rikkoutuvat asiat on telkkari ja hmm... no ei muuta. Keskimäärin tuppaa tuleen pyörteitä huoneeseen sen verran paljon jopa tuosta 200 gauista että ei tahdo pysyä paikallaan vaikka maa-efektiä ei olisi enää... muuttuu yhdeksi isoksi maa-efektiksi koko huone. --> liian pieni olohuone --> kämppä vaihtoon ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #61 : 08 Tammikuu, 2009, 17:39:59 »
Itse tunnustan syylisyyden tuohon liian lähellä kopua olemiseen. Varsinkin näin aloittelijana on tosia vaikea olla heti siel 10:nkään metrin päässä lennättämässä kun yrittää hahmottaa kopun liikkeitä. Sama sitten se että alussa ainaki itellä tuli seurattua ihan kopun takaa että miten se liikkuu. Nyt tosin ihan yheltä paikkaa on oppinu leijuutteleen.

Toinen asia mihin törmäsin taannoin... Pikkujouluihin oli ostettu pikkusia "taistelukoptereita" ja niitä sitten porukka pikku huubelissa olohuoneessa lennätteli. Itekki syylistyin samaan. Ois voinu siinäki silimät mennä  :(
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

z0tis

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #62 : 08 Tammikuu, 2009, 18:29:23 »
No

Toinen asia mihin törmäsin taannoin... Pikkujouluihin oli ostettu pikkusia "taistelukoptereita" ja niitä sitten porukka pikku huubelissa olohuoneessa lennätteli. Itekki syylistyin samaan. Ois voinu siinäki silimät mennä  :(

No jaa, itse en tuota kauheen vaarallisena toimintana koe

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #63 : 08 Tammikuu, 2009, 22:26:49 »
Kyl sie oisit kun olisit nähny sen tavan miten niil lennettiin. Yhen kopun sai toinen toisen päähän. Ei se kaukana ollut.  ::)
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #64 : 16 Tammikuu, 2009, 20:45:15 »
Taas asiaa lentoturvallisuudesta. Teimpä beltille säätöjä ja aloin katteleen lapauraa joka oli vinksallaan. Polvella siirsin kaasun täysille ja kopu täydet kierrokset päälle ja viereiseen patteriin. Tuuria oli ettei tullu mun naamaa kohti. Ottakaa oppia..  ::)
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #65 : 16 Tammikuu, 2009, 20:48:58 »
Ota ite - älä säädä sitä sisällä ollenkaan, ilman että moottorin johdot on irti.
Ite kanssa laitoin holdin päälle, kaasu aika korkeella ja polvella kanssa holdi pois, ja kynsiin kunnon jäljet, kopteri ehti nousta jo hitusen ilmaan. No ei käynyt kuiteskaan pahemmin. Viuh...  En muuten enää säädä pelkän holdin varassa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #66 : 16 Tammikuu, 2009, 21:07:11 »
Mut ethän sä lapauraa nää ellei motti pyöri  :P

T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #67 : 16 Tammikuu, 2009, 21:12:05 »
Lapaura säädetään ulkona. ;)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #68 : 16 Tammikuu, 2009, 21:34:54 »
Tosi kovat jätkät säätää lennosta... ??? ;)
Nada

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #69 : 17 Tammikuu, 2009, 18:13:15 »
Lapauraa EI säädetä pöydällä eikä olohuoneessa vaan joko ulkona tai hallissa leijuttelemalla VÄHINTÄÄN 3 metrin päässä itsestä. Pikkukopteri riittää loistavasti puhkaisemaan silmän tai leikkaamaan isonkin haavan. Sisällä säätäessä joko moottori irti päärattaasta tai johdot irti.

Voi säätää kotona jos löytyy tarpeeksi iso olohuone  :)


-op-
« Viimeksi muokattu: 17 Tammikuu, 2009, 20:00:10 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Beginer

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #70 : 17 Tammikuu, 2009, 18:35:48 »
Tälläseen ohjeeseen törmäsin lukiessani leluja.net palaute osiota! Ei siis minun ohjeistus enkä suosittele kokeilemaan....


leluja.net Re: Belt CP  12.1.2009 17:36

Hei,
tässä hiukan vinkkiä:

Irrota moottorille menevät johdot, kytke virta lähettimeen ja vastaanottimeen.
Lapa työnnetään lapakulmamittarin lävitse, ja mitataan asteet linjaamalla lapakulmamittarin yläreuna samansuuntaisesti stabilointitankoon (flybar) kanssa. Pyri pitämään stabilointitanko noin 90 asteen kulmassa pääakseliin (main saft) nähden. Säädä lapakulmat nollaan kaasun ollessa 50%, HOV. PIT kytkimestä (idle up kytkin N asennossa, normaali lennätys, ei 3D- taitolento) Mikäli säätö ei riitä, säädä swashplatelta nuppiin kulkevia ?push? linkkejä (2 kpl, molempia yhtä paljon). Kaasun ollessa 100% lapakulma on n. +7 astetta, jolloin kopteri leijuu noin 70% kaasulla lapakulmien ollessa n. +4%. Liian suuri lapakulma heikentää kopterin vakautta ja pienentää nousukiihtyvyyttä (vajoaminen hitaammin pysäytettävissä esim. laskeutumisessa), myös peräroottorin pyörimisnopeus tippuu, joka vaikuttaa perän suuntavakauteen.
Tämän jälkeen säädä lapojen nousukulmat siten, että lapojen kärjet kulkevat samaa rataa/ korkeudella (trackaaminen). Näin helikopteristasi tulee helpommin hallittava ja se resonoi vähemmän. Tämä tapahtuu seuraavasti: merkkaa yhden lavan kärki esim. tussilla. Pidä kopteri kädessä ja lisää kaasua (noin 50 %), katso kulkevatko lavankärjet samalla tasolla. Elleivät kulje, lyhentämällä ?push? linkkiä lavan kärki nousee, muista säätää molempia linkkejä samanaikaisesti eli jos lyhennät toista esim. puoli kierrosta niin pidennä toisen puolen linkkiä sama puolikierrosta.
 -------------
Toi ota kopteri käteen ja laita kaasua iski jotenkin pahasti mulla silmään.. En ikinä pitäisi kädessä kun ropellit pyörii. Käsi on lyhyt ja lavat aika pitkät:) Mitäs te muut mieltä tästä ohjeesta?

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #71 : 17 Tammikuu, 2009, 18:39:13 »
Joo en oikee pidä mäkää... Sehän pitäs leijuttaa silmien korkeudella... Eiä kädessä...
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #72 : 17 Tammikuu, 2009, 18:41:43 »
EI MISSÄÄN NIMESSÄ KÄDESSÄ!  ??? Onko linkkiä tuohon ohjeeseen heidän kotisivuilla? En löytänyt palautepalstalta.


-op-
« Viimeksi muokattu: 17 Tammikuu, 2009, 18:44:35 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Beginer

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #73 : 17 Tammikuu, 2009, 18:49:40 »
Mitenhän on tuo vastuu asia kun joku tolla ohjeella menee tekeen säätöjä ja sokeutuu onko tuo firma jotenkin vastuussa tollasesta neuvosta?

Aika rohkee on säätäjä jos kädessä säädöt saa tehtyä..

Beginer

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #74 : 17 Tammikuu, 2009, 18:50:45 »
Tässä tämä linkki menkää ennenku poistuu..

http://www.leluja.net/keskustelu.html/380?p=&c=