Kirjoittaja Aihe: Freya atomeiksi  (Luettu 11267 kertaa)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Freya atomeiksi
« : 11 Huhtikuu, 2009, 19:29:14 »
Kaunis iltapäivä porissa. Viimeinen tankki.

Meinasin, että lähdetään leijunnasta pirolla taivaalle. Idle päälle, tikku laitaan ja ylös. Kopu nousi muutaman metrin ja sitten jotain hajosi. Oli kun olis vetänyt täydet miinuskulmat, kun freya mäjähti ketoon jostain n.6 metristä.

Ehjää on vissiin sähköt ja perälavat...

Kuvaakaan en viittiny ottaa ku vitutti niin mallikkaasti.

Katsotaan,jos kevätleirille saa kuntoon. Epäilen...
Nada

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:09:50 »
Otan osaa.
Tiedän tunteen kun freya mätkähtää maahan idle päällä.
Mun torpissa ei jäänyt niitä perälapojakaan :P
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:11:19 »
Harmi. Ei pitäis lennättää tälläsinä juhlina! Viime jussina jukka torppas Freyan ja tänään mä Eaglen... Suorasta taivaslennosta yhtäkkii täys työntö ja miinuskulmia nuppiin, ei siinä kerennyt kissaa sanoa kun oli jo tontissa, ajoin kyllä vähän liian alhaalla. No onneks osu lumeen parin metrin päähän asvalttikiitotiestä :P Eikä mitään hajua mikä tän teki. Että säkällä mennään... Tää on NIIN tyypillistä. Kisoihin alle kolme viikkoo... Akselit, kopan kiinnikkeet, koppa, lavat, perälavat, landarit, hiiliperäputki. Pitää toivoo et tonilla on osat hyllyssä...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:27:04 »
Huhhuh itse olin vaan puuhommissa ja nyt vietetään kreikkalaista iltaa ouzo paukkuja vedellen.  ;D

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:36:46 »
No kyllä tänään on tullut romua! Ilma ollut varmaan liian hyvä. Täällä oli +10-12c ja lähes tyyntä, pilvetön taivas. Harmittaa ne torpit aina, mutta se kuuluu harrastukseen. Juuri yksi kaveri Järvenpäästä soitti ja kertoi kuinka 600 Rex oli tänään tullut tonttiin, kovaa, nuppi edellä ja sitä korjaili parhaillaan.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:56:20 »
Sinäkin, Juhoseni!

Sulla varmaan vielä paskempi homma...

Taidan siirtyä epp-lennuihin.
Nada

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #6 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:58:34 »
Älkääs nyt, mä pilkoin tänään epp-lennuakin ;D 500:stakaan päässyt ajaa ku muutaman kiekan kun ilmeisesti yksisuuntaislaakeri sanoi sopimuksensa irti, onneksi sentään tehoja oli käytössä ni siististi alas sain mutta outoa ääntä ja tehottomuutta.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu, 2009, 22:39:24 »
Mä oon ollu koko päivän Rukan laskettelurinteessä, ei pelkoa koneiden torppauksesta  ;D. Kerran meinasin kyllä torpata itteni, oli mukava hyppyri rinteessä ja hieman kovahko vauhti. Toivottavasti saat Juho koneen kuntoon kisoihin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2009, 10:33:49 »
Kyllä se siitä kait korjaantuu... Setupit menee vaan uusiks kun yks servopyörä halkes ja linkkejä meni kans. Niin joo ja kateltiin tossa noita haribon lapoja ja listahinta näyttää 300e 8) 8) Onneks on yhet SGt hyllys, nekin vaan vähän kolhitut :D Hyvin toimii. Pitää huomenna mennä torppaamaan sit kai toi toinen kopteri. Seuraavaksi kyllä moottori kilahtaa, sitten on kaikki menny kertaalleen paskaks ;D Pikkuhiljaa menee luotto näihin vehkeisiin kun ilmassa hajoaa, nyt on silti tälle kesälle jo torpattu ei tarvi enää. Sit taas vuoden päästä.

Niin joo ja Mika kyl sää sen reijan laitat kuntoon leirille. Tai viimeistään ekoihin kisoihin :)
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2009, 10:35:23 kirjoittanut Juho »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #9 : 12 Huhtikuu, 2009, 13:11:07 »
Suorasta taivaslennosta yhtäkkii täys työntö ja miinuskulmia nuppiin, ei siinä kerennyt kissaa sanoa kun oli jo tontissa,

Mitkä stereot sulla oikein on? Vai menikö se failsafeen ja FS asetukset päin honkia? Eihän tuollaista periaatteessa voi sattua ellei sitten joku sankari tullu patsastelemaan samalle taajuudelle...  :-\

muoks: sigussa tuo fassst lukee.. torpin jälkeen tietty varmaan vähän vaikea etsiä syyllistä mutta jos FS oli oikeassa niin irtoskohan sulta vaan joku servopyörä tai linkki?? ikävä torpata heti uudelleen joten vika olis hyvä löytää. kertoile jos löydät sähkövian tms..

- Ilkka
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2009, 13:15:11 kirjoittanut ija »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2009, 13:16:28 »
Setupit menee vaan uusiks kun yks servopyörä halkes ja linkkejä meni kans.

Ettei olis hajonnut joku linkki jo ilmassa? Selittäisi äkillisen nokalleen muljahduksen.. Eikös teillä ole Futten FASST systeemi? Kannattaa tarkastaa failsafe näin jälkeenpäin, kääntyykö servot laitaan kun laittaa radion kiinni.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #11 : 12 Huhtikuu, 2009, 13:39:05 »
Servot jää keskelle failsafessa... En sitä(kään) ole vielä laittanut kuntoon. Ja kun se oli tontissa, vastarissa oli vihree valo ihan normisti. Eikä voinut servopyörän takia mennä, koska vaan toinen puoli push-pullista hajos. Toinen puoli siis täysin ehjä.

Sähkövikaa luulen. Akku saattoi kyykätä :-[ Olin laittanut siihen 1500mah Futaban nicadin painopisteen takia, syklannyt sitä kymmenisen kertaa, ladannut lopuksi aamulla jolloin meni sisään n.1350mah. Ajoin tankillisen leijuntaa, jonka jälkeen pari suoraa lentoa ja sit räps. Virtaa pitäs viedä vajaa 400mah per lento... Että tälleen. Vaihdan kyllä vielä vastarin uuteen, toi edellinen oli samassa paketissa kuin nyt korjattavana sähkövian takia oleva 12z. Mutta siis valo paloi oikein ja servot väänsi käsissä oikein mallikkaasti, että ihan kun ei olis ollu failsafessa missään vaiheessa ja virtaakin olisi. Vaihtoehtoja on liikaa. Pitää laittaa tilaukseen oikeenpainonen akku. Mutta myös antennit on sielä hiilikuitulasin alla, reilun sentin päässä siitä, on siitäkin voinut tulla jotain.

Pitää laittaa uus vastari ja kunnollinen akku ja toivoo parasta. :P
Niin ja kopteri oli siinä 10-20m korkeudes ja melkein naaman edessä, kun sanoi sopimuksen irti, et ei pitäis olla kantamastakaan kiinni.
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2009, 13:41:21 kirjoittanut Juho »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #12 : 12 Huhtikuu, 2009, 14:03:21 »
Tarkista katkaisija. Virran pätkiminen voisi sen tehdä kun moottori käydessä tärinä katkoo virran mutta pöydällä toimii...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #13 : 12 Huhtikuu, 2009, 15:34:56 »
moi! Juho minkä teit ei noin kalliiseen kopteriin saa laittaa tommosta akkua mullaki on 3000nicadin akku OPssa ja vois tosiaan olla toi katkasija niinku muistatte mun kopterista meni batt failsafeen. No mutta ei saa lannistua.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #14 : 12 Huhtikuu, 2009, 16:22:07 »
Jos se akku on AA -kokoisilla kennoilla (normi sormipariston koko) niiden sisäinen vastus voi olla niin suuri, että akku kyykkää kun virtaa tarvitaan enempi....vaikka kapasiteettia olisikin.

Siksi aina C -kokoiset kennot vastarin akuiksi.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #15 : 12 Huhtikuu, 2009, 16:35:35 »
Eikös Juholla ollut ReactorX ? Siinä kytkin on 'Auki' kun virrat on päällä ja kytkimen kärjet taas kiinni, kun virrat on pois. Vastariakun kyykkääminen on todennäköinen syy.

Meinaan vaan, että auki-asennossa ei edes Futaban heavy duty mene kiinni värinästä, aueta se kyllä voi - siksi mm. Fromecot ja ReactorX:t on toteutettu noin ::)

Mites Ropellihattu, löytyikö syytä? Jos ja kun selkeä syy löytyy, niin voi mennä kentälle seuraavan kerran paljon luottavaisemmin mielin  ;)

Otan osaa: 4D
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2009, 23:49:36 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #16 : 12 Huhtikuu, 2009, 17:43:00 »
Joku vastari/sähköhäiriö on se todennäköisin syy. Muuten tuosta paskakasasta on paha sanoa...

Noh, uusi on jo tiedossa... ;)

Muokkismuokkis: Niin, tuo failsafe oli minullakin ilmeisesti "kaasu pois-täydet negat"-asetuksissa joten saattaa olla syy tuossa...
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2009, 17:45:53 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #17 : 12 Huhtikuu, 2009, 17:54:28 »
Muuten sitten ihan varmuuden vuoks kannattaa jokaisen torpin jälkeen vaihtaa se katkasija ja FUTABAN heavyduty.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #18 : 12 Huhtikuu, 2009, 19:48:07 »
Niin joo ja Mika kyl sää sen reijan laitat kuntoon leirille. Tai viimeistään ekoihin kisoihin :)

HELL YEAH!
Nada

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #19 : 12 Huhtikuu, 2009, 21:39:03 »
Tuota tuota... Homma on niin että akku ei kyykänny. Sain sieltä purettua 3A:lla reilu 600mah... Liike oli niin nopee että jos akku kyykkäis niin ei servoissa kyllä niin paljon olis potkua. Käänty ihan sairaan nopee! Sieltä irtosi jotain nupista ehkä, varmaan linkki, mutta ne oli kyllä niin tiukat että en usko. Radiohäiriötä pelkään, joka kohdistui elevator-servoon, joka meni alas jolloin menee työnnölle ja tulee miinuksia. Mutta ei voi tietää... Virtakytkin menee kyllä kans vaihtoon sellanenkin on yks hyllyssä, tällä hetkellä se on täynnä hiekkaa ja öljyä :D
Todennäköisin syy on siis tällä hetkellä joku radiohin liittyvä, ajelin kylläkin tolla vanhalla vastarilla ja mankalla lennokkia äskettäin ja kantamaa oli nii pitkälle kuin näki eikä mitään häiriöitä :-\
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #20 : 12 Huhtikuu, 2009, 22:00:05 »
Tuota tuota... Homma on niin että akku ei kyykänny. Sain sieltä purettua 3A:lla reilu 600mah... Liike oli niin nopee että jos akku kyykkäis niin ei servoissa kyllä niin paljon olis potkua. Käänty ihan sairaan nopee! Sieltä irtosi jotain nupista ehkä, varmaan linkki, mutta ne oli kyllä niin tiukat että en usko. Radiohäiriötä pelkään, joka kohdistui elevator-servoon, joka meni alas jolloin menee työnnölle ja tulee miinuksia. Mutta ei voi tietää... Virtakytkin menee kyllä kans vaihtoon sellanenkin on yks hyllyssä, tällä hetkellä se on täynnä hiekkaa ja öljyä :D
Todennäköisin syy on siis tällä hetkellä joku radiohin liittyvä, ajelin kylläkin tolla vanhalla vastarilla ja mankalla lennokkia äskettäin ja kantamaa oli nii pitkälle kuin näki eikä mitään häiriöitä :-\

elevaattoriservon liitin pätkii tai signaalijohdon juotos murtunut joko servon tai vastarin päässä? Voisi ihan hyvin ajaa servon laitaan. Nää on veemäisiä kun ei tiedä mikä tiputtaa taivaalta  >:( . Mun ensimmäinen taivaslentotorppi 10v sitten Concept46VR:llä johtui pätkivästä virtakytkimestä ja sen kytkimen takia piti torpata kahdesti ennenkuin tajusin syyllisen (pätki kun koputti pöytää vasten).

- Ilkka

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #21 : 12 Huhtikuu, 2009, 22:06:40 »
Mulla eagle teki viime kesänä vastaavan nopea yhtäkkisen nokka alas ja nopea vajoaminen onnellisesti kuitenkin päättyen. Viime hetkellä ennen maa kosketusta hallinta palasi holdin mennessä päälle ja sain ehjänä alas. Syy oli katkaisijan joka pöydällä toimi kyllä mutta kun moottori kävi ja tärinää tuli alkoi pätkimään virtoja.

Juhon torpistaan kertoman mukaan omani oli hyvin samanlainen tilanne. SWM saattaa virtojen pätkiessä aeromystiikan voimien aiheuttamana kääntää elevatorin työnnölle.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #22 : 12 Huhtikuu, 2009, 22:07:38 »
Ei vaan jaksais uskoo et on servojohto menny, kun on ihan uudet servot ja johdotkin mukamas niin hyvin vedettynä eikä yhtään kireellä. Varmaan vois ne BLS-252kin vaihtaa kun on kolme s9255sta hyllyssä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Kyllä ottaa päähän ja on pelko perseessä että tekee ton uudestaan >:(
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #23 : 13 Huhtikuu, 2009, 00:19:25 »
Mulla eagle teki viime kesänä vastaavan nopea yhtäkkisen nokka alas ja nopea vajoaminen onnellisesti kuitenkin päättyen. Viime hetkellä ennen maa kosketusta hallinta palasi holdin mennessä päälle ja sain ehjänä alas. Syy oli katkaisijan joka pöydällä toimi kyllä mutta kun moottori kävi ja tärinää tuli alkoi pätkimään virtoja.

Juhon torpistaan kertoman mukaan omani oli hyvin samanlainen tilanne. SWM saattaa virtojen pätkiessä aeromystiikan voimien aiheuttamana kääntää elevatorin työnnölle.

SWM voi tosiaan tehdä mitä vaan aerodynaamisten voimien vaikutuksesta, jos servoille ei tule käskyä vastarilta, eli jos vastari pimenee, nuo BLS:t on aika 'massattomia' siinä vaiheessa. Eikös sinulla Juho ole FASSTit käytössä? Jääkö se vilkuttelemaan yhteyden katkeamisen jälkeen? Nyt ei ilmeisesti ole vilkutellut, eli 'linkki' on ollut ehkä kunnossa. Toisaalta vaikka linkki olisi katkennut servojen pitäisi pitää paikkansa. Sitten jää vaihtoehdoksi tuo ija:n teoria viallisesta servojohdosta - uutenahan ne viat yleensä ilmenee :'(. Itse kallistuisin virtapuolen pätkimisen kannalle. Oliko sinulla regu vai akku suoraan katkaisimen kautta vastariin? Suosittelen Regua, koska nuo BLS:t saattaa ottaa varsinkin SWM:n tapauksessa 6-8A virtaa pitchiä pumpatessa (spindatessa 3A/servo) - siinä parempikin akku kyykkää kylmässä, jos on vielä ohuet piuhat ja kulunut kytkin. Minä ainakin luottaisin enemmän reguun, (esim. ReactorX tai Fromeco tms.) missä akku on kiinni suoraan regussa ja katkaisu hoidetaan käänteisesti, eli kytkin auki on virrat päällä, tällöin ei viallinen kytkin (ei siis kytke edes tärinässä, katkaisee kylläkin) voi tehdä katkoa eikä kaikki virta kulje minkään mekaanisen (=epävarman) virtakytkimen kärkien kautta. Akuksi min. 15A jatkuvaa virtaa antava. Itsellä menee näin talvella noin 500mAh/lento ja 3600mAh:n LiPolla ajaa laskennallisesti 7 lentoa, mutta viiden keikan jälkeen latailen. Minulla on ReactorX, kulutusta/lento lisää SwitchGlo! mikä hoitaa tulpan hehkutuksen. Nupissa 700 Räxässä on BLS 451:t ja perässä Spartan + DS8900G ja Alignin oma govi + S9254. 10 ledin jännitemittari on kytketty suoraan akkuun, mikä on siis Outragen 3600mAh:n RX-akku.
 
- 4D -

(Ps. Kunhan spekuloin, itsekin on tullut aikoinaan ajettua virtakytkimen takia kopuja ketoon, puhumattakaan viallisesta antennista :-[)

« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu, 2009, 00:52:08 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freya atomeiksi
« Vastaus #24 : 13 Huhtikuu, 2009, 08:06:24 »
Siitä vastarista. Siinä paloi vihree valo, joka siinä tavallisesti palaa.

Ja akusta. Mulla oli siis väliaikasesti kiinni lähes uusi futabaska 1500mah niCd, koska pp:n kanssa oli suuria ongelmia, ja Fullymax 3700 sekä Outrage 5000rx olivat 50g liian painavia eikä painopistettä saanut tarpeeksi taakse. Toi akku oli just sopiva ja toimiva. Akku oli kytkettynä kytkimeen. Nyt akuksi on tulossa Outrage 3600rx

Pakko uskoa että servossa on jotain tai se oli vaan radiohäikkä. Pitää testailla...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9376 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2012, 20:19:36
kirjoittanut Einari Lindberg
7 Vastauksia
7742 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2010, 10:44:22
kirjoittanut Vispilä
5 Vastauksia
3970 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2011, 22:11:51
kirjoittanut SJo1
5 Vastauksia
4180 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2012, 21:29:22
kirjoittanut juhamoisio
7 Vastauksia
4356 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2012, 23:09:25
kirjoittanut Sammy