Äänestys

Mikä meni tikkujen takana pieleen, kun viimeksi torppasit?

Korjasin väärään suuntaan
Korjasin liian vähän
Korjasin liikaa
Olin myöhässä
"Jäädyin"
Väärä nappi radiossa
Väärät asetukset radiossa
Muu, mikä

Kirjoittaja Aihe: Inhimillinen tekijä?  (Luettu 9266 kertaa)

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Inhimillinen tekijä?
« : 11 Huhtikuu, 2009, 20:53:23 »
Kaikkihan nykyään torppaa vain erinäköisten teknisten seikkojen vuoksi, mutta usein tilanteesta on eriteltävissä jokin merkittävä lentäjän toimi, joka viimekädessä tekee lentovauriosta väistämättömän. Näistä mankan takana tehdyistä viimeisistä valinnoista toivon kaikilta tietoa.

Viimeisin omani on "kop kop" viime syksyltä, jolloin olin myöhässä, kun 600E:n kiinadeans suli ilmassa. En vain täpinöissäni huomannut kuinka nupin kiekat laskee ja jouduin tekemään auton niin että ropelli oli lähes seis, kun keppi tuli tonttiin. Laskutellinki petti, mutta ei muuta. Myöhässä siis.

Pekka
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:56:36 »
kerpele, pankaa siis vain yksi vaihtoehto tarjolle. Emmä osaa näitä äänestyksiä näköjään tehdä.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2009, 20:57:18 »
Viimeksi tuulen puuskan takia kopteri meni kauas, käänty selälleen ja lähti putoamaan, se oli kyllä täysin oma vikani. Korjasin väärään suuntaan ja liian myöhään.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2009, 21:00:32 »
Viimeksi tuulen puuskan takia kopteri meni kauas, käänty selälleen ja lähti putoamaan, se oli kyllä täysin oma vikani. Korjasin väärään suuntaan, liian vähän ja liian myöhään.

Pahoillani tästä. Tässä vain koetan hakea sitä perimmäistä, peruuttamatonta yksittäistä virhettä, jonka jälkeen szabokaan ei enää pelasta. Koetetaan analysoida porukalla.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu, 2009, 21:02:19 »
Viimeks torppasin sen takia että vaihdoin lentotilaa... idle 2 oli säädetty 3S lipon kansas futaan ja idle 1 ja normi mode 2S lipolle... no, arvatahan sen voi mitä tapahtuu jos kaasu käyrä muuttuu 30% --> 80% yhdenllä naksahduksella. Ihan oma moka, ajattelemattomuutta tai jotainl.

Sitä edeltänyt torppi oli ihan ehta radiohäidiö. Perä itteenpäin leijuessa kopteri kaatuu nokalleen maahan... täys akku jne.

Sitä edellinen oli puhdasta osaamattomuutta mutta sitä ei lasketa... Shuttlen aika oli muutenkin tullut jo ;)

Yhteensä 3 torppia mahtuu mun oikeeseen lennättämis historiaan, ja simulla varmaan 200 torppia.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu, 2009, 21:07:54 »
p*rkele, pankaa siis vain yksi vaihtoehto tarjolle. Emmä osaa näitä äänestyksiä näköjään tehdä.

Korjasin vähän äänestyksen asetuksia.

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #6 : 11 Huhtikuu, 2009, 21:12:36 »
Korjasin vähän äänestyksen asetuksia.

Iso kiitos. Amatööri puikoissa.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu, 2009, 22:35:47 »
Pikkurexä on tullut tonttiin melko monta kertaa, en oo laskenut  :). Näistä torpeista (ehkä 10 kertaa) on neljä johtunut näppivirheestä. Kerran on tullut totaali blackout, ei ollut siis mitään hajua koneen asennosta. Kerran korjasin väärään suuntaan, kerran kävi liian lähellä maata ja kerran meni autorotaatio mönkään. Loput torpeista on ollut omia mokia ja koneen pettämisestä johtuvia, yleensä perän mekaniikan ongelmia. Kerran lähti puulavat omille teilleen kesken lennon ja yks johtu radio häikästä.

Rapukan torppasin kait 2 kertaa, ekalla kerralla sammu muistaakseni motti ja toisella kerralla ei vaan nuppi kestänyt äkkitempaisua lennossa.

Isot rexät on pysyneet ehjänä ilmassa, 600:sta oon autorotaatiossa hajottanut perän rattaita.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa MikaH

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #8 : 11 Huhtikuu, 2009, 22:44:10 »
Itsellä on käyny muutaman kerran niin et liian pimeässä yrittäny lennättää ja kopterin asento on kadonnu totaalisesti.
Eli väärään suuntaan on yritetty korjata :(

Ei sitä vaan ota opikseen omista virheistään... kele
450 Rekkula+Dx6i

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #9 : 11 Huhtikuu, 2009, 22:44:44 »
Edellinen isompi torppaus taisi tulla Protosilla kun lennätin akun liian tyhjäksi ja möhlin autorotaation.
Ei suuria vahinkoja kuitenkaan, peräputki, akselit ja joku muoviosa meni vaihtoon.

Aiemmin onkin sitten käyty läpi koko lista: on korjausta väärään suuntaan ja liikaa tai liian vähän, tekniikan pettämistä ja ehtaa lapasesta lähtemistä.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #10 : 11 Huhtikuu, 2009, 22:54:28 »
Tämä säie herätti kysymyksen:
Mikä on torpin tarkka määritelmä :)

Mulla kävi 450 reksillä syksyllä yksi lapa-peräputkeen osuma jossa puulapa katkesit. Torppi?

Tänään ensimmäinen kunnon autorotaatio protosilla päätyi pieneen kuperkeikkaan nurmikolla ja vääntyneeseen flybar:iin. Suoristus ja takaisin taivaalla. Torppi?

Muuta en ole vielä onnistunut särkemään.. (kopkop)

Poissa MikaH

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #11 : 11 Huhtikuu, 2009, 23:18:28 »
Tämä säie herätti kysymyksen:
Mikä on torpin tarkka määritelmä :)

Mulla kävi 450 reksillä syksyllä yksi lapa-peräputkeen osuma jossa puulapa katkesit. Torppi?

Tänään ensimmäinen kunnon autorotaatio protosilla päätyi pieneen kuperkeikkaan nurmikolla ja vääntyneeseen flybar:iin. Suoristus ja takaisin taivaalla. Torppi?

Muuta en ole vielä onnistunut särkemään.. (kopkop)


En oo mikään filosofi mut itse ajattelisin ton torpin määritelmän niin että jos kopu hajoaa ilmassa tai omasta ohjausvirheestä johtuen putoaa  maan kamaralle huonossa asennossa ja hajoaa niin silloin se on torppi. :)

En tiedä miten oikeasti sit on ..

450 Rekkula+Dx6i

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #12 : 11 Huhtikuu, 2009, 23:33:51 »
Viimoseen torppiin liittynee oman kämmin lisäksi ehkä osittain pieni tekninen puute. Nupissa kun taisi olla säädöt rauhalliseen oikeinpäin opetteluun. Tuossa kun olin hajonneet osat vaihtanut ja ajattelin tarkistaa nupin antamat kulmat yms...
Moottorin piuhat irti, kopteri pystyyn ja idlellä tikku keskelle(kulmat nollan paikkeilla), tikku ylös (kulmia vaikka kuinka) ja tikku alas (negatiivisia löytyy vain nimellisesti >:( )
Juolahtipa mieleeni että joskus tuota rekkua kasatessani jätin nuo negatiiviset kulmat aika naurettavan pienelle mekaanisen säädön osalta ja pähkäilin että säädän sitten kun tuntuu tarvetta lentää jotain muutakin kun löysää kasia....
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa kapa990

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #13 : 12 Huhtikuu, 2009, 14:49:11 »
Kävipä eilen niinkin että Beam ilmaan, vähän kaartelua. Vastatuuleen tuntu että vauhti loppuu, nokkaa alas ja yritin kääntää takas toiseen suuntaa. kopteri putos henttaan mutavelliin ku kivi. Ei puhettakaan mistään autorotaatiosta...
Moottorin pinioni irtos lukituksestaan ja alkoi pyöriä tyhjää! >:(
- T-Rex 600N LE, YS56SR, Hatori SAB55, 3x JR DS8717, Spartan ds760+JR DS8900G
- T-Rex 500E ESP, Spartan 760+9257, 3x DS510
- Spektrum DX7 2,4GHz
- Bantham BC8DX
- Phoenix RC -

seppomikael

  • Vieras
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #14 : 12 Huhtikuu, 2009, 15:27:36 »
Minun torpeistani, puolen tusinaa, ovat yhtä lukuunottamatta kaikki johtuneet siitä että kuski on menettänyt koneen hallinnan. Ja siinä yhdessä hirtti perästä yksi irti päässyt laakeri kiinni...

Ja torpin määritelmä?

Teknisestä viasta ja tai kuskin virheestä johtuva enemmän tai vähemmän hallitsematon laskeutuminen josta aiheutuu kopterin rikkoutuminen.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #15 : 12 Huhtikuu, 2009, 20:31:46 »
Ihmeen vähillä torpeilla porukka on selvinnyt jos tosiaankin torpiksi riittää että kopteri menee rikki -> osia vaihtoon. Gauin kanssa olen käyttänyt jo varmaan pari pussillista lavanpitimen ruuveja, viimeksi toissapäivänä säädin trimmiä maassa eikä kierrokset olleet kokonaan pois, kopu kallistui ja lapa haukkasi nurmikkoa -> lavanpitimen ruuvi vaihtoon. Teknisen vian takia en ole torpannut kertaakaan. Viimeaikaset torpit ovat pääasiassa johtuneet siitä etten ole osannut korjata tuulenpuuskan vaikutusta riittävän nopeasti kopun ollessa minulle vielä "vaikeassa" leijutteluasennossa (side-inistä parikymmentä astetta nose-in -suuntaan). Montakohan tuntia tuota pitää veivata ennen kuin hallitsee kaikki suunnat samalla varmuudella kuin tail-in? Sen jälkeen voikin sitten aloittaa inverted-harjoitukset...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #16 : 12 Huhtikuu, 2009, 21:31:26 »
Montakohan tuntia tuota pitää veivata ennen kuin hallitsee kaikki suunnat samalla varmuudella kuin tail-in? Sen jälkeen voikin sitten aloittaa inverted-harjoitukset...

Simulla pari viikkoa intensiivistä perustemppujen harjottelua: flippejä, selällään leijuttelua, taivaslentoa, pystäreitä, selällään lentoa ym. niin on oikealla kopterilla aika hyvin hallussa leijutus joka suuntaan ja perus ympyröiden ajo.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #17 : 13 Huhtikuu, 2009, 09:37:53 »
Omat viitisen torppia johtuneet puhtaasti omista ohjausvirheistä.. Naurettavin 450 maasta suoraan eteenpäin lentoon... Tikku eteen ja kopu sätkimään maahan. Muut ilmasta maahan "yli yritystä"

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #18 : 13 Huhtikuu, 2009, 10:02:59 »
Vastasin "Jäätyminen", mikä terminä kuvaa täydellisesti mun torppeja. Jossain vaiheessa asennon/liikesuunnan taju katoaa ja korkeutta ei ole tarpeeksi saada ymmärrystä takaisin. Tehot pois, rytinä alkaa, silmät kiinni, rytinä lopuu ja silmät auki. ;)

Lennokeilla on viimeaikoina tullut vain mid-aireja, ne ovat mulla niin helppoja malleja, että ovat pysyneet lapasessa.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #19 : 13 Huhtikuu, 2009, 19:47:30 »
Isoa konetta (50:n polttomoottori) ei ole tullut torpattua kertaakaan näppivirheestä, aina on ollut joku säätö pielessä tai tullut radiohäiriö. Pienempiä 400-450-koon koneita on sitten tullut kämmättyä miten sattuu, kokeiltua jotain liian vaikeaa, liian pimeällä, ja mieluiten niin, että sitä ei osaa itse eikä konekkaan taivu. ::) Zap400:sta ja HBK2:sta tuli myös säädettyä vähän "sinneppäin" ja kokeiltua eri juttuja, sekä pihtailtua sähkö-osissa jonka takia romua tuli...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #20 : 13 Huhtikuu, 2009, 23:26:20 »
Torpit mitä on tullut tehtyä ~ 10 vuoden aikana:

- 2kpl normaalista vaakalentokurvista tonttiin peräkkäisillä lennoilla kun virtakytkin alkoi pätkiä. Sitten tajusin vaihtaa kytkimen.
- 1kpl kyljelleen ojanpohjalle kun GY601:n sensorin maajohto oli murtunut ja gyro ohjasi servon laitaan kesken vaakakierteen.
- perän tönis katkes ilmassa myötätuulessa --> autorotaatio toooodella kauas --> tottakai ojanpohjalle kun syvyysnäkö petti.
- 2kertaa autorotaatio ruohomättään päälle ja siitä mukkelismakkelis - pienet vauriot
- suoraan pyrstö edellä pystytys puuhun kun pystykäännöksessä koppero failsafeen rikkinäisen kytkimen laakerin takia. aika toivoton olo kun tikkujen vispaus ei auta vaikka mitä tekis.

sitten alkuvaiheessa tuhosin muutamat laskutelineet ja perälavat överiks menneissä autorotaatioissa mutta siinäpä se saldo. Muutaman kerran on mennyt torppaus läheltä kisoissa kun hermot meinaa pettää (näitähän ei satu kun lennättelee yksinään):
- melkein grillikatokseen freya kun moottori hyytyi matalalla ajetun kierteen aikana ja ei vaan ollut voimaa. no nippanappa meni yli.
- kerran legendaarinen knife-edge hyvin matalalla kun ajoin silmukan aurinkoon...

--> eli lähinnä tekniikka pettänyt ennalta-arvaamattomalla tavalla. Nyt koputan puupäätä sillä seuraava varmaan tulee sitten tikkujen vispaajasta  :-X

- Ilkka

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #21 : 16 Huhtikuu, 2009, 20:49:19 »
Mitä tästä opimme? Luultavasti emmä mitään ;D Missä muussa harrastuksessa kurkokuskin euforia ja luuseritorpparin maansuru on 0,2 sekunnin päässä toisistaan? Kopterin torppausvariaatioita on niin miljoonia, jotta tällä äänestyksellä tuskin kuitenkaan saadaan niitä laskemaan. Hiukan kuitenkin kiinnitin huomiota siihen, että tasapäin toiset korjaavat vaikka tilannetaju/tilannekoordinaatio on heikko ja toiset jäädyttävät tikut toivoen parasta. Itse tunnustaudun kuuluvani edelliseen porukkaan; korjaan, kunnes isänmaa ottaa omansa enkä osaa vetää holdia päälle edes pakkotilanteessa. Mutta saappaat jalassa kaadun.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #22 : 16 Huhtikuu, 2009, 22:47:42 »
Eilen ehtoolla meinasin torpata... syynä on liika hidas peräservo + liian kova tuuli. Pompottelin tosi ahtaassa pihassa eestaas kunnes tuuli nappas perän liikkeeseen ja 1m korkeudella melkeen pystykäännös, no siittä sitte korjailemaan ja vaappumaan niin kavvan että meinas usko loppua, mut sain haltuun vähän ennen koivua.

Perä servo vaihtunee ens viikolla hätäsempään. Sit ei pitäs enää tulla tollasia. On aika orpo olo kans ku vääntää nokkaa ylös ja koittaa lapakulmaa nostaa sen verran että lähtis tuleen puusta poispäin ja samalla perä ei enää halua pitää vaikka jenkaa riittää nupissa ja perässä....
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #23 : 18 Huhtikuu, 2009, 16:34:00 »
Toissapäivänä meinasi MiniTitan tumpsahtaa lumihangen syleilyyn kun hyydytin mosan flippaamalla 13 asteen kulmilla ja taisin sitä perääkin pyörittää samaan aikaan... ::) Kone pyörähti hassusti, asento hukkui ja lähti putoamaan tehojen hyytyessä. Aivot kytkeytyivät pois päältä, ja sormet ja selkäydin korjasivat koneen leijuntaan. Vaikka kuinka pohdin ja mietin, en saa selvää missä asennossa kone oli, tai miten sen korjasin. Ilmeisesti simutunnit eivät ole menneet ihan hukkaan...  :o
-flybarless, sedative stabilized head-

z0tis

  • Vieras
Vs: Inhimillinen tekijä?
« Vastaus #24 : 18 Huhtikuu, 2009, 19:00:40 »
Heh meinas munki 450 taas napahtaa järven jäälle pääsiäisenä :)

ajattelin lentää pystärin mutta pirottaa alastullessa vähän enempi, oon tota ajanu enneki ja se on iha hauska "temppu", tälläpäkertaa menetin vähä havainnon et mitenpäin se kopukkaa siellä nyt onkaa, ja sain sen just ennen maata suoraks ja takas ylös :)