Kirjoittaja Aihe: Röylän pellot (Röyläntie 38)  (Luettu 232538 kertaa)

Poissa jaska.t

• Modetorppari
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Röylän pellot (Röyläntie 38)
« Vastaus #250 : 25 Syyskuu, 2009, 07:33:51 »
Jep hieno,oli keli.Alkaa vaan hämärtämään turhan
aikasin.Toivottavasti huomenna olisi hyvä keli.
Ei me tarvita Iski enään niin paljon unta kuin ennen
kun ollaan,jo ikäihmisiä. ;D

Poissa Iski

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
« Vastaus #251 : 25 Syyskuu, 2009, 14:48:27 »
Mä tarviin paljon unta ja oon aina tarvinnutkin (en ehkä ihan aina  :) )

Ei me ikäihmisiä olla vaan erittäin NUOREKKAITA  ;) , ikä on vaan numero,
ainakin mulle  ;D  Yritän jaksaa tulla huomenna Röylään  ???

OT. Saksan baanalle olis kiva lähtee viel' joskus, kun siellä on paikkoja, joissa
EI ole nopeusrajoituksia !!! Jos olis vielä mopo, joka liikkuis 300 km/h, niin OK.

Siellä oon huristellut 220 prätkän mittarissa ja täysissä matkavarusteissa,
ex. avo takana nauttien ! Enhän mä koskaan täällä aja yli rajoitusten.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Arctikdiver

• Pro torppari
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
« Vastaus #252 : 25 Syyskuu, 2009, 14:51:26 »
Jatketaan OT:lla...
Tänä kesänä ajettu rekisterissä olevalla rätkällä 374,7 km/h...
ja ihan laillisesti.  8)
Itse ei pystyis kun teoriassa tällä hetkellä kuin 298, mopossa on vielä rajottimet päällä.
Lopetan oman OT:ni
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Iski

• Seniori torppari
« Vastaus #253 : 25 Syyskuu, 2009, 15:33:11 »
 :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix

Poissa jaska.t

• Modetorppari
« Vastaus #254 : 25 Syyskuu, 2009, 20:24:12 »
Noniin huomenna sitten sankoin joukoin kentälle.
Säätiedotus lupaa hienoa keliä.Voi olla viimeisiä
kunnon kelejä.

Poissa Maikko

• Jäsen 2024
« Vastaus #255 : 25 Syyskuu, 2009, 20:35:55 »
Tulossa ollaan.

Onko kentälle tulossa ketään jolla olisi myytäväksi Trex 500:sen pääakseli. Pitäisi saada koppero ilmaan ja pääakseli on kiero kuin juristi.

-

Poissa Affen

• Seniori torppari
  • Niilo Koivunen
« Vastaus #256 : 25 Syyskuu, 2009, 21:18:46 »
Mä voisin tulla jossakin välissä. Mulla pitäisi olla pääakseleitakin. Varmaa ei vielä ole että tulenko, mutta kahtellaan!

Poissa Affen

• Seniori torppari
  • Niilo Koivunen
« Vastaus #257 : 26 Syyskuu, 2009, 12:26:32 »
Sorry, ei ehdikkään tänään, käyn tossa lähempänä hyvinkäällä.

Poissa Iski

• Seniori torppari
« Vastaus #258 : 26 Syyskuu, 2009, 19:20:48 »
Röylän pellot tänään !

Eilen Jaska T:n kanssa päätettiin tänään lähteä lennättämään.

No, minä aamu-unisena pääsin paikalle vasta ennen yhtä  :( (Siihenkin kyllä oli oma syy...) ja oli sama syy parilla muullakin  ::)

Itse kun olin eilen illalla korjannut T-Rex450:stä, oli jo pitkään sen Askolan reissun torpin jälkeen jäänyt huomaamatta, että pyrstöroottoria pyörittävä akseli hieman kiero. No vaihdoin sen eilen uuteen.

Aluksi melkoisessa puuskittaisessa tuulessa kahden viikon lennätystauon jälkeen, päätin ekan akullisen vain leijutella ja treenata, sekä katsoa miten se pikkuinen nyt oikeen haluaa toimia.

Jaska T:n 600ESP:n lentoa yritin kuvata, videoo, mut kamera halusikin ottaa vain paljon still- kuvia  ::)
Olis ollut kiva saada videolle kun Jaska oikein hienosti lennättää !!! Ja hienon näköistä se olikin !

Itse sitten hieman lennätin, rauhallista taivaslentoa, välillä rupatellen muiden kanssa ja hauskaa oli  :D

Mnentwig saapui myös paikalle ja lennätteli hienosti ! Kuten teki myös Maikkokin  :)

Menin pois muiden "silmistä" harjoittelemaan pikkuisella omaa RAUHALLISTA taivaslentoa ja itse olin enemmän kuin tyytyväinen omiin suorituksiini päivän 30 minuutin lennoistani.
Oma 600ESP ei tänään noussut taivaalle vaikka kaikki oli senkin suhteen etukäteen suunniteltu, siis lentoa...

Ei ollut vaan oikea fiilis sen nostamiseksi taivaalle vaikka Maikko yritti "kovasti" mua rohkaista  ;)
Ajattelin myös muiden turvallisuutta, jos olis vaikka lähtenyt lapasesta.....!

No, seuraavalla kerralla sitten....

Porukkaa ei ollut kuin alle kymmenen vaikka olikin todella hieno, lämmin ilma. Tuulikin rauhoittui kun minä ja mnentwig lennettiin melko lähellä toisiamme  ;D

Hauskaa oli ainakin itselläni, mukavassa seurassa ! ! !  :) Ja tuntui olevan muillakin hauskaa  ;)

Iski

EDIT: Kopteri-eki sanoi, että kun hän saa turbiinikopterin valmiiksi ja tulee Röylän pelloille, niin sitten paikka on täynnä kopteristeja  :) (Toivottavasti muistan oikein henkilön) !
« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2009, 19:37:03 kirjoittanut Iski »

Poissa jaska.t

• Modetorppari
« Vastaus #259 : 26 Syyskuu, 2009, 20:13:17 »
Oli tosi hyvä keli vaikka välillä tuulikin.
Sääli tosiaan ettei tullut videoa.
Onhan,se lento vielä hakusessa mutta aina
vaan paremmin menee,ja uskaltaa.Kyllä se,
siitä.

Poissa Iski

• Seniori torppari
« Vastaus #260 : 26 Syyskuu, 2009, 20:18:08 »
Kyllä mä sun lennon vielä kuvaan, oikein videolle !

Jös vielä haluaisit MD500:sta videoo, niin siitä sais tosi upeaa, jos joku muukin kuvais, siis taivaslentoa  :)

Kyllä sekin aika vielä tulee.... !

Iski

Kopteri-eki

• Vieras
« Vastaus #261 : 26 Syyskuu, 2009, 22:26:12 »
VOI SIMALIAN KOIKALE kuten eräs kiihdytys auto kommentaatori totesi joskus.

Silloin kun kaikki ei mene hyvin niin ne ei mene :'(, tänään röylässä oli alussa sekä lopussa pelkkiä harmeja elektroniikan kanssa.
Onneksi oli osaava apua paikalla, ja näin ollen maikko sai tällä kertaa toimia hymy huulilla apparina kun tutkittiin miksi gauini perä ei pidä vaan liukuu oikealle. Maikko saikin perän loppujen lopuksi toimimaan mutta maikon lähdettyä ongelmat tulivat takaisin kun pari akkua halusin vielä lennätellä, kaikki maailman sub trimmit ja muut kaikki Hel...tin trimmit tutkittiin miksi perä lähtee luistamaan mutta kun kaikki on valikoissa ihan ok niin minkäs teet.

Eli tilanne oli maikon lähdetty seuraava:
Kopteri ilmaan normi modessa ja hienosti toimii sitten idle päälle vieläkin toimii hienosti. Sitten satunnaisesti rupeaa vaan yksi kertaisesti liukumaan oikealle muuta ei mene hallitsemattomaksi missään vaiheessa.
Vaihdoin sitten tässä kotona tuon GY520 gyron tilalle GY401:sen, ja testailin pöydällä sitäkin kaikella tavalla. Sitten siinä jätin radion pöydälle ja jotakin siinä hetken hääräsin niin yhtäkkiä peräservo lähtee itsekseen liukumaan toiseen laitaan vaikka en edes vilkase koko värkkiin saatika koske ohjaimeen ??? :o.

Jo kentällä maikon kanssa katsottin että rudder kanavan potikka ei keskity aina nollaa vaan saattoin jäädä -3 - -4,5 % tietämille keskeltä, eli siis näin maalaisjärjellä kun tuio potikka ei näköjään keskitä kunnolla niin gyro luulee sitä liikkeeksi?.

Eli voisiko tässä olla mitään järkeä ???.

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #262 : 26 Syyskuu, 2009, 23:00:23 »
Täysin mahdollista että perä lähtee kanittamaan sivulle jos potikka ei keskitä....

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Maikko

• Jäsen 2024
« Vastaus #263 : 26 Syyskuu, 2009, 23:20:24 »
Olisko tosiaan että se potikka siellä prakaa. Tee testi että laita raadio pöydälle ja anna olla siinä jonkin aikaa. Tarkkaile pysyykö se peräsimen arvo samana pitkällä aikavälillä (Idle 1 päällä).

Voisit myös kokeilla pienentää sitä sun servo armin vartta yhdellä pykällä. Gyro saisi hieman enemmän tarkkuutta.

-

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #264 : 27 Syyskuu, 2009, 00:02:59 »
Ja niin että liikutat tikulla perää vähän sinne puolelle mistä tuntuu että valuu, jos valuu niin vikaa potikassa...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

• Vieras
« Vastaus #265 : 27 Syyskuu, 2009, 02:00:07 »

Tähän väliin kymysys. Huomasin tuossa itelläkin pöydällä kummastellessa, että 9257 ei palauta aina keskelle. Jos käytän tikkua nopeasti jossain reunassa niin palauttaa, mutta jos vaikka hetkeksi käännän tikkua oikealle ja pidän siinä aivan pienenkin hetken ja päästän tikun palautumaan keskelle niin servo ei palauta keskelle, liikahtaa kyllä jonkin verran lähemmäs keskikohtaa, mutta jää kyllä kauas oikeasta paikasta. Asetuksissa vai missä vikaa, vai vikaa ollenkaan? Aivan uusi servo, pari lyhyttä leijutusta takana..

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #266 : 27 Syyskuu, 2009, 09:27:54 »

Tähän väliin kymysys. Huomasin tuossa itelläkin pöydällä kummastellessa, että 9257 ei palauta aina keskelle. Jos käytän tikkua nopeasti jossain reunassa niin palauttaa, mutta jos vaikka hetkeksi käännän tikkua oikealle ja pidän siinä aivan pienenkin hetken ja päästän tikun palautumaan keskelle niin servo ei palauta keskelle, liikahtaa kyllä jonkin verran lähemmäs keskikohtaa, mutta jää kyllä kauas oikeasta paikasta. Asetuksissa vai missä vikaa, vai vikaa ollenkaan? Aivan uusi servo, pari lyhyttä leijutusta takana..
Jos sulla on gyro HH modessa, niin se toimii pöydällä tolleen vähän epäloogisen oloisesti, mutta se kuuluu asiaan. Laita gyro rate modeen, niin palaa aina keskelle.

JCA

• Vieras
« Vastaus #267 : 27 Syyskuu, 2009, 09:30:51 »
ja taas ollaan vähän viisaampia, kiitos! :)

Poissa mnentwig

• Elävä Legenda
  • this sentence no verb
« Vastaus #268 : 27 Syyskuu, 2009, 11:10:06 »
>> että 9257 ei palauta aina keskelle
see it like this: The HH gyro remembers where the tail should be.
If you move the heli, the gyro sees "OK the tail is too far left, so I start pushing right". And on the bench with zero headspeed, will continue to do so until night falls  :)

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #269 : 27 Syyskuu, 2009, 12:45:33 »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Iski

• Seniori torppari
« Vastaus #270 : 27 Syyskuu, 2009, 17:29:49 »

Tätä eilen Jaskalta myös kysyin, ettei palauta keskelle, kopun ollessa paikallaan, ilman kierroksia nupissa  ???
Jaska näytti, ettei hänen 600:lla palauta. Oli hyvä demo Jaskalta, ja itsekin olin tyytyväinen, että hänen kopun perä käyttäytyi kuten mun "pikkuisessa" !
No, säätökurssilla varmaan opitaan enemmän  :) Toissailtana myös itsekin ihmettelin ekaa kertaa moista....

Poissa Tuukka

• Pro torppari
  • RC-Kopterit Ry #14
« Vastaus #271 : 27 Syyskuu, 2009, 17:32:46 »

Tätä eilen Jaskalta myös kysyin, ettei palauta keskelle, kopun ollessa paikallaan, ilman kierroksia nupissa  ???
Jaska näytti, ettei hänen 600:lla palauta. Oli hyvä demo Jaskalta, ja itsekin olin tyytyväinen, että hänen kopun perä käyttäytyi kuten mun "pikkuisessa" !
No, säätökurssilla varmaan opitaan enemmän  :) Toissailtana myös itsekin ihmettelin ekaa kertaa moista....

Gyro taitaa olla heading hold tilassa. Ota pois HH, niin pitäis palauttaa.
edit: tähän näköjään vastattiinkin jo...
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Iski

• Seniori torppari
« Vastaus #272 : 27 Syyskuu, 2009, 18:10:20 »
Joo, oli HH-tilassa  :)

Pointti olikin, että jälleen tuli uusi asia mieleeni, jota ihmettelin. Onneksi on henkilöitä, jotka haluavat neuvoa, KIITOS jälleen kerran.
Nyt alkaa vaan itse enemmän epäilemään kaikkea mahdollista (turhaan), mutta näinhän sitä vaan kukin itse tahollaan oppii enemmän jne.  ???  ;)  (En varmaankaan ole itse,yksin, ihmeissäni monien kysymysten kanssa) ?

Aina vaan jotain uutta "juolahtaa" mieleen. Ja itse uskallan myös kysyä, sillä tyhmiä kysymyksiä kun ei ole !
(Tai sitten on  8) )...

JCA

• Vieras
« Vastaus #273 : 27 Syyskuu, 2009, 23:57:17 »

Jeejee, kiitoksia vastauksista! Heti ensimmäisen vastauksen luettuani muistin "ainiin sehän se oli".. varmaankin justisa wikistä olen tuon lukenut, mutten osannut yhdistää.
Wikissä taisi olla gyrosta/HH:sta jotenkin että HH = Heading hold = suunnan pito = nokka aina sinne alkuperäiseen suuntaan mihin halutaan, ei vain tajunnut että juuri tätähän se tarkoittaa, että perä ei palaa pöydällä ollessaan keskelle, ellei itse käännä kopteria sitten takasippäin..  :D

Tulee tosiaan kyseenalaistettua kaikki pienetkin "erikoiset" jutut omassa kopterissa kun ei ole niin hallussa vielä nuo säätämiset, vaan eiköhän se tästä. Säätökurssia odotellessa  8)

Poissa Maikko

• Jäsen 2024
« Vastaus #274 : 01 Lokakuu, 2009, 16:31:24 »
Jou jou,

Hyvä sää sai mut taipumaan Röylään, eli menen sinne. Karkkiskin on tulossa.

-