Kirjoittaja Aihe: keken torpit  (Luettu 19738 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
keken torpit
« : 22 Huhtikuu, 2009, 11:52:23 »
Tulihan se sieltä! Eka Protos torppi nimittäin.

Autorotaatioita treenailin.
Ensin parista metristä pari kappaletta... hienosti menee. Ei ne nyt ehkä oikein autoja taida edes olla mutta lämmittelyä kuitenkin.
Sitten korkeutta joku ehkä kymmenen metriä, hankalampaa mutta onnistui jotenkuten. Sitten muistin että isot pojat on sanonut että autorotaatiot on helpompia kun on vauhtia eteenpäin.
Eikun kokeilemaan. Reilusti korkeutta ja nopeutta, lähestyminen omalta oikealta paristakymmenestämetrist ä. Holdi päälle ja menee aika kivan oloisesti paitsi viimeinen metri..  "jarrutuksessa" on tullut korkeus jo hassattua johonkin ja jäljellä on enää vauhtia eteenpäin jota tappaessa kopteri ui vähän pystympään ja perä ottaa ensimmäisenä EFNUun. Muovinen peräkasetti napsahtaa juuresta poikki.

Harmillista että juuri nyt, kun viikonloppuna taitaa olla vuoden paras lentokeli. Toivotaan että posti kulkee JP:ltä perjantaiksi.


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: keken torpit
« Vastaus #1 : 22 Huhtikuu, 2009, 12:01:58 »
Muista ettei se vauhti ole mikään kova vauhti. Liikettä pitää olla eteenpäin mutta ei mitään vaakalento nopeutta. Rotaation onnistumiseen tarvitaan kahta asiaa korkeutta tai nopeutta jotta voi onnistua. Hyvässä ja vakaassa hallitussa rotaatiossa vauhti on reipasta kävely vauhtia niin silloin jää enemmän aikaa tehdä se hallittu lähestyminen ja loppuveto josta sitten laskee koneen rauhallisesti maahan.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #2 : 22 Huhtikuu, 2009, 12:20:14 »
OK.  Täytyy muistaa jatkossa.
Ja kun vähän mietin niin liian aikaista taitaa olla noita autoja treenailla. Tajusin vasta etten ole laskeutunut normaalistikaan muuten kuin tail-in. Nousuja on tullut tehtyä kaikista kulmista mutta siinä riskit onkin aika paljon pienempiä.

Ensimmäisen akun tein sellaisia hitaita piroja leijussa molempiin suuntiin ja ne meni niin kivasti että itsevarmuus kasvoi liikaa.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #3 : 02 Toukokuu, 2009, 17:58:50 »
Ja Taas...

Olin harvinaisen hyvin varustautunut aamun lentoihin. Oli 5 akkua, loggeri, tuulimittari, läppäri, flycam, nicoretteä, hyvää mieltä...

Ensimmäisellä akulla kopterin perä katosi muovisilpuksi ilmassa. Tulin aika korkealta täysillä negatiivisilla kovaa alas ja kun tarjosin täyttä positiivistä kulmaa, perä ikäänkuin "räjähti".
Onnistunut autorotaatio tonttiin, mitään muuta ei hajonnut, hyvä minä!
Autorotaatio oli itseasiassa todella paljon helpompi kun pääroottori pyörii täysin vapaasti hihan höllättyä.

Tutkijalautakunnan palasista kasattu tuomio:  Viime torpissa on perälavan pidin ilmeisesti saanut vähän saiputtaa ja antoi periksi.


HobbyJP, valmistautukaa tilaukseen.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #4 : 07 Toukokuu, 2009, 21:50:50 »
Hassua... ehkä 200 lentoa ilman torppeja välillä syyskuu-2008, huhtikuu-2009, ja nyt meni jo kolmas perä lyhyen ajan sisään.

Kävi klassisesti, olen Vaimolle sanonut, että kentälle ei soiteta paitsi hätätilassa... noh, puhelin soi, ajattelin että tarttee vissiin sitte vastata. Kopteri alas, otin jostain toistaiseksi tuntemattomasta syystä hiekalle enkä asfaltille... kopu metriin, holdi päälle (sillai nykyään aina laskeudun) peräevä upposi santaan ja perälavat/lavanpitimet/peräevä ja ihme kyllä koko peräboksi taas p*skaksi.

Silloinkin V*tutti. 




Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: keken torpit
« Vastaus #5 : 07 Toukokuu, 2009, 22:04:29 »
Pistä vaan se hk kuntoon ni voit aina torpata sen ennen ku lennät Protoksella  :D

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: keken torpit
« Vastaus #6 : 13 Toukokuu, 2009, 11:05:04 »
no kai sillä vaimolla oli sitte oikeeta asiaa? :)
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #7 : 13 Toukokuu, 2009, 12:54:12 »
Lainaus
kai sillä vaimolla oli sitte oikeeta asiaa?

Nojuu,  nuorimmaista tikattavaksi piti lähteä viemään... 4 tikkiä silmäkulmaan. Koheltaavat nuo 5 vuotiaat joskus.
Hyväksytty syy soitolle siis.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #8 : 30 Toukokuu, 2009, 13:02:32 »
Ja nyt saatiin EP200 särki.

Flippejä reenailin aina vaan matalammalla, kunnes tuli maa vastaan ja gaui laskeutui nurmikkoon katolleen täydet jengat nupissa. Holdin kanssa olin sekunnin myöhässä, mutta pikkuratas lähti onneksi(?) pyörimään akselillaan. Silmämääräisesti ei mennyt kuin flybarista muovilinkki.

Ei kellään sattuis olemaan "Universal Links Pack (3.5mm) Gaui Hurricane 200" settiä ylimääräisenä?


Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: keken torpit
« Vastaus #9 : 30 Toukokuu, 2009, 14:08:32 »
Ei kellään sattuis olemaan "Universal Links Pack (3.5mm) Gaui Hurricane 200" settiä ylimääräisenä?
Löytyy, laitoin YV:n.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #10 : 21 Kesäkuu, 2009, 19:42:44 »
Järjettömän kestävä tuo ep200 mutta sain kuitenkin taas vähän särki.

Tällä kertaa täysillä katolleen kovalle hiekalle. Reippaasti pamahti, olin varma että nyt tuli kunnolla romua. Mutta ei.
Yhden linkin pää halki ja lavoissa pikkusen naarmua.  Ei ihan heti keksi mitä pitäisi tehdä että gauilla saa yli 15€ torpin aikaiseksi. Joo, ajaa järveen.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #11 : 23 Kesäkuu, 2009, 19:08:16 »
Röylän pellot, tänään.

Tarkoitus oli mennä vaan piipahtaman kun oli sattumalta kopterikin autossa. Töissä oli nääs lelupäivä.

Ensimmäinen akku. Kykyjen rajoilla kikkailua jonkin aikaa. Sitten jostain ihmeen syystä aivot väitti että osaan pakittaa katollaan matalalla. En osannut.
Räpeltävien pelastusyritysten jälkeen meni Protos otsalleen väärinpäin peltoon. Sain holdin päälle pikkuisen ennen osumaa. Hauskasti pölähti ja raatoa hakiessa epäilin että nyt meni ns. kaikki.

Saldo näin purkamatta näyttäisi jääneen kuitenkin kohtuulliseksi.

Molemmat SABin lavat samasta kohtaa poikki.
Peräevä poikki muuten perä vaikuttaa ehjältä.
Servoframe halkesi ja yksi inolabin nuppiservo luovutti kiinnityskorvansa.

pääakseli ja lepari voi olla vainaita mutta ei vielä näytä siltä. Lavanpidikkeet taidan vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, muovia kun ovat ja katolleen vielä tuli tonttiin.

Vähän harmittaa, mutta pahemmalta se näytti, joten tavallaan olen tyytyväinen. Mitään kovin kallista ei mennyt (lapoja olin ajatellut vaihtoon joka tapuksessa, nyt ei tartte miettiä)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #12 : 08 Heinäkuu, 2009, 12:34:37 »
Noniin... näitähän nyt tulee.

Ensimmäisellä akulla viime torpin jälkeen..

Olin huomaavinani pientä tehottomuutta leijuttelussa, mutta ajattelin että uudet radixit on vaan hiljaisemmat (kuten ne on) enkä pitänyt vaarallisena. Pikkuisen kurvailin kevyesti ja edelleen tuntui että suora 70% kaasukäyrä ei riitä kunnolla. Vieläkään ei kellot soinut..  Idle kolmea kehiin, suora 100% käyränä, kierrokset nousi leijussa lupaavasti ja eikun kovaa vauhtia eteenpäin ja korkeaa pystäriä suorittamaan..

Pystäriin nousussa kierrokset alkoi hyytyä mutta kopteri kiipesi kuitenkin  korkealle. Sitten motti sammui vissiin kokonaan ja tässäkohtaa oli kopteri melkein pystyssä täysillä positiivisilla joten lavoista lähti kierrokset nopeasti.
Sen verran pyöri, että kääntyi vielä kyljelleen laella mutta sitten katselin ns "jalka lattiassa ja keppi munissa" kun eloton vekotin tulee kymmenistä metreistä kyljelleen maahan.

Saldona ainakin runko, servokehikko, mikserit, varmaan pääaksel, peräeväi. Radixit on ihmeellisesti naarmuttomat, oisko ne kyljellään tippuessa foldannut molemmat pystyyn ja säästyneet. Flycam2 oli kyydissä, mutta pudotessa meni sekin kahteen palaan eikä muistikortille tallentunut mitään. Saas nähdä saako siitä kalua.
 
Kaikki servot on hengissä joten rahallisesti tästä ei tullut iso torppi mutta taas saa vetää kopterin atomeiksi ja takaisin.

Syy tehojen katoamiseen on vähän hämärän peitossa, mutta luultavasti motti oli saanut siipeensä edellisessä torpissa. Huomasin nimittäin spoolupissa että noparilla oli vaikeuksia saada moottoria synkkaan. Soft startin ensimmäiset sekunnit meni siis mottorin täristessä, ei pyöriessä.
Oisko ollut joku lanka oikarissa tai poikki. En suostunut tuostakaan tajuamaan, että kaikki ei ole kunnossa. Tyhmä minä.

Päivän kruunaa se, että vissiin tapoin aamulla vakiomotin gauista (kuallu, ei piippaa/pyöri, tärisee vaan horkassa) ja longshot2 liidarista petti servotanko kun kiukkuisena viskoin sitä protos-torpin jälkeen. Käsikin kipeytyi, leipäkään ei maistu leivältä.
 

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #13 : 12 Heinäkuu, 2009, 07:04:07 »
Taas p*skana :)
Tästähän alkaa tulla tapa. Protoksen rikkomisesta nimittäin.

Noh, nyt tuntuu että vihdoin keksin mistä autorotaatiossa oikeasti on kyse ja sain useita onnistuneita pitkiä vetoja aikaiseksi jossa pyörintää riitti hienosti maahan asti.
Mutta sitten jostain syystä tuli napautettua liikaa negatiivista heti alkuvedossa korkealla ja roottorista kiekat pois. Kone tippui jaloilleen asfalttiin räks.
Räsänä: Runko, servokehikko, Peräkasetti edestä ja takaa. Mottorin jäähdytyspuhallin meni myös osiin, eli gorilla-gearit ovat kestäneet aivan täysniiauksen ilman vaurioita. Niitä ei taida saada vääntelemällä rikki lainkaan.

Voisi olla fiksua rajoittaa holdista negatiivista-puolta hieman. Tässä  kokoluokassa isoilla kulmilla kierrokset katoaa kuin seinään. Ja/tai sitten etsiä viimein se minimi throttle-asetus millä nopari ei enää ota soft-starttia ja laittaa napin taakse ratioon.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: keken torpit
« Vastaus #14 : 12 Heinäkuu, 2009, 08:02:46 »
Et sit malttanut pitää sitä ehjänä, kovin pitkään;)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #15 : 12 Heinäkuu, 2009, 08:17:38 »
Niih,

Jyriltä hain leparin  ennen  yhtätoista, ja muovikassissa vehje oli siinä kahden aikaan.

Täytyy tehdä asennemuutos, tämä alkaa tulla kalliiksi :)

EDIT:  Olis muuten alunperin kannattanut ottaa kaksi kopteria. Toinen sähköttä SABin lavoilla varaosiksi. Sitten vielä perään muoviosia ja ruuveja  sekä nuppiin  mikserivarsia/lepareita pikkutorppeihin.
Kannattas varmaan vieläkin.
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2009, 10:59:44 kirjoittanut keke »

hbfp

  • Vieras
Vs: keken torpit
« Vastaus #16 : 12 Heinäkuu, 2009, 16:37:48 »
Alkaa kuulostaa aika pieneltä noi mun 2,20€ vahingot jotka tuli tänään aamulla. ;) Henkinen vahinko on suurempi kuin taloudellinen.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #17 : 31 Heinäkuu, 2009, 09:38:30 »
jep, ja taas..

Röylän rypsimetsään räpsähti protos.

Rikki mäni: 
Radixit,
servon rattaat,
Pääakseli,
lepari (most likely),
runko,
peräfin,
Särkymättömät Gorillat!

Pääakseli vääntyi ehkä 25 asteen kulmaan, mutta servokehikko säästyi ehjänä. Akselina oli sellainen musta ontto. Teräsakseli on aina rikkonut torpissa servokehikon ja vääntynyt itse asteen osia.
Parempi kun menee kunnolla, tuota koukkua ei tarvitse lasipöydällä pyöritellä.

Muovirungot ovat kotimaasta loppu, mutta hiiltä en osta kuin lapoihin... ikinä. => fast lad

Röylätorpit tuntuu tulevan apinarallissa, eli kun kieputtelee kopteria miten sattuu ilman sen kummempaa suunnitelmaa ja jossain kohtaa ei enää tajua mitä olikaan aloittanut ja lopetus tulee tantereeseen. Samanlaista pöljäilyä kuin simussa ne viimeiset lennot ennen "jaahans, oliskohan tämä tältä erää taas tässä"-hetkeä. Kyllä te tiedätte.


Muistutus itselle:  Keskity lentämiseen tai älä lennä ollenkaan.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: keken torpit
« Vastaus #18 : 31 Heinäkuu, 2009, 09:53:05 »
Tää viimonen on niin kopio omasta viimesestäni, osanottoja turman uhrille :D

Mikäs sen sun kännyssä olleen softan nimi olikaan?
Uusi viksumpi käpälä tulossa jossain vaiheessa, ni vois testata :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #19 : 31 Heinäkuu, 2009, 10:07:38 »
Softa.. hmm.

Tällä loihdittiin wlani hotelliin: http://www.joikushop.com/
ehkä parhaiten kulutettu 15€ ikinä.

Nupin kierroksia mittailtiin hertseissä tällä http://hqh.unlink.org/s60/
Toimii yllättävän hyvin, kun vähän säätäisi softaa niin tuosta tulisi tosi hyvä kierrosmittari ja dopplertutka. Mutta kaverin kierrokset saa kohtalaisella varmuudella leijusta mitattua näinkin. Vaikka kopterista tuntuu kuuluvan eniten ininöitä ja surinoita niin  kovin ääni desibeleissä vaikuttaisi kuitenkin tulevan lavoista. Ne on vaan niin miellyttävän matalia ääniä ettei ne vaikuta kovilta.
Olen ottanut tekijään yhteyttä jotta saisi rajattua tuon tutkittavan taajuusalueen, asetettua lapojen määrän ja logattua nuppikierroksia.
Toinen hauska ominaisuus lennokkipuolelle olisi tuo dopplertutka.  Laitetaan puhelin kentälle ja lennetään vakiokierroksilla yli. Arvioidaan ylilentokorkeus ja luetaan nopeus ruudulta.

Sellaisesta softasta voisi pikkuisen maksaakin
« Viimeksi muokattu: 31 Heinäkuu, 2009, 10:10:57 kirjoittanut keke »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: keken torpit
« Vastaus #20 : 31 Heinäkuu, 2009, 10:12:28 »
Softa.. hmm.

Tällä loihdittiin wlani hotelliin: http://www.joikushop.com/
ehkä parhaiten kulutettu 15€ ikinä.

Nupin kierroksia mittailtiin hertseissä tällä http://hqh.unlink.org/s60/
Joikusta onkin tullut maksullinen näköjään, no tuon maksaa kyllä ilomielin, kun nuo vanhatkin versiot on jo kovin toimivia.

Juuri tuota hertsimittaria mie meinasin, kiitosta :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: keken torpit
« Vastaus #21 : 31 Heinäkuu, 2009, 10:13:30 »
Eilen taisi olla Röylässä neljä kopteri torppia. Keke Protoksesta tuli kyllä ehdottomasti paras mäjäys! Yllättävän vähän meni rikki siihen nähden kuinka kovaa se alas tuli.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #22 : 31 Heinäkuu, 2009, 10:49:39 »
Lainaus
Joikusta onkin tullut maksullinen näköjään, no tuon maksaa kyllä ilomielin, kun nuo vanhatkin versiot on jo kovin toimivia.
Joo, tuolla präämium joikulla toimii IPSEC vpn:t ja Spotify,  ilmaisella, ainakaan niillä ensimmäisillä ei toiminut.
Spotify on muuten tehnyt musiikille saman kuin google teki tiedolle... käykää kimppuun jos ette jo ole asentaneet. Jos puuttuu kutsu, niin minulla on 5 ylimääräistä. yv:llä saa.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: keken torpit
« Vastaus #23 : 31 Heinäkuu, 2009, 17:00:39 »
Jännä kakka oli jo niin lähellä, kun ite olin vie paikalla.  :o

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: keken torpit
« Vastaus #24 : 16 Syyskuu, 2009, 19:32:59 »
Semmosta löysää "rainbowta" aloin tekemään ja meni sateenkaaren toinen pää heti maahan asti. Ei ollut kulta-aarretta sateenkaaren päässä kun menin katsomaan, vaan se isompi sähkökopteri katollaan. RJX EP90 siis.

En oikeen osaa sanoa mitä kävi, ehkä tuo massa vaan pääsi taas yllättämään. Sillä ei voi kikkailla kuten viissatkulla, mutta joskus kun sitä vähän kauempana rauhallisesti pyörittelee tulee sellainen illuusio että se on pienempi tjsp.


Nopea arvio: Hammaspeikko rattaaseen, lavat, peräputki, stabbarin tanko, ehkä flybarcage... tarttee tutkia...

Eli sinänsä ei paljoa mutta kyllä harmittaa silti.

Miten te muut pidätte itsekurin tuossa lentämisessä niin ettei torppeja synny. Onko jotain kikkaa? Ensimmäistä oikeaa kopteriani en torpannut kertaakaan vaikka asenne oli alusta asti että antaa tulla jos on tullakseen.
Nyt kun luulee osaavansa jotain niin torppeja tulee paljon enemmän.

Ehkä auttaisi jos miettisi miten aikoo lentää, lentää sen, laskeutuu ja miettii lisää..  vai mikä?
 

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
8007 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Lokakuu, 2008, 09:40:44
kirjoittanut jippo
46 Vastauksia
14042 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2009, 16:59:20
kirjoittanut Jänkhäkopteristi
14 Vastauksia
6329 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Helmikuu, 2009, 17:12:50
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2389 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2009, 15:13:43
kirjoittanut jpietari
Keken RJX X-90EP

Aloittaja Jussi. « 1 2 » MyFleet

46 Vastauksia
15252 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Lokakuu, 2009, 01:38:05
kirjoittanut Jussi.