Kirjoittaja Aihe: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla  (Luettu 10553 kertaa)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« : 22 Huhtikuu, 2009, 23:33:16 »
Ei kopterointia, mutta raio-ohjattavaa taas käytössä
Kolmosella, alkoi juuri
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #1 : 23 Huhtikuu, 2009, 09:27:10 »
Sitten siinä lopussa kun ultra nousi ilmaan, tietääkseni sen piti olla pitkälti paikallaan vaikka meni kovaa eteenpäin. Miks ihmeessä ne kokoajan jankkas että kun moottori on kiinni potkurissa, ei renkaissa...? Nii tuossa oli ideana, että potkurikoneessa kun sillä potkurilla luodaan eniten sitä ilmaa siipien alle, suihkumoottorilla ei olis muuten onnistunu.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #2 : 23 Huhtikuu, 2009, 09:51:43 »
Siis se hommahan meni niin että autossa, pyörät liikuttavat sitä eteenäin. Kun pyörät liikkuvat liukuhihnalla vastakkaiseen suuntaan, mutta samalla nopeudella, pysyy auto paikallaan. Mutta koska lentokoneessa potkuri vetää sitä eteenpäin ei pyörien, jotka siis ovat liukuhihnalla, liike vaikuta koneeseen, vaan kone liikkuu liukuhihnallakin.
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #3 : 23 Huhtikuu, 2009, 10:30:15 »
...suihkumoottorilla ei olis muuten onnistunu.

Jaa miksei?
Nada

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #4 : 23 Huhtikuu, 2009, 10:35:32 »
Niin ja ei se potkuri luo sitä nostetta/ilmavirtaa niiden siipien alle... Eteenpäin liikkeen se luo josta tulee ilmavirta 8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #5 : 23 Huhtikuu, 2009, 11:01:58 »
Mutta ensinnäkin, tuo kone nousi ilmaan 40km/h. Missähän nopeudessa vaikka suihkukone nousee? Veikkaan että yli 300km/h lukema nousee. Ja syy on se, että potkuri luo kovan ilmavirtauksen siipien alle ja ylle, ja se aiheuttaa nostetta. Suihkumoottori on takana, joten koneen on luonnostaan mentävä kovempaa.
No siis toki kun kaasua lisäät, ja nopeus maahan suhteutettuna nousee sinne sopivaan niin tietenkin se nousee... Yritettiinkö tuossa selittää, että vaikka kone menee liukuhihnalla, niin kunhan nopeus suhteessa maahan on oikea niin nousee ilmaan?? Joo toki mikä vaan nousee ilmaan sillä, mutta ideahan oli että kone on paikallaan suhteessa maahan. Ja jos se on paikallaan niin arvatkaa, kuinka paljon suihkukoneella siivet tuottaa nostetta??
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

geeni

  • Vieras
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #6 : 23 Huhtikuu, 2009, 11:17:56 »
mutta ideahan oli että kone on paikallaan suhteessa maahan.

Ei ollut. Kysymys oli siitä, nouseeko lentokone samalla nopeudella vastakkaiseen suuntaan pyörivältä liukuhihnalta.

Paikallaan pysyminen on vain se oletettu lopputulos siitä virheoletuksesta, että lentokoneen pyörien ja liukuhihnan välisellä kitkalla on jotain tekemistä lentoonlähdön kanssa.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #7 : 23 Huhtikuu, 2009, 11:23:37 »
Niin, eiköhän se riitä, että potkurin työntövoima riittää kumoamaan renkaiden ja laakereiden sekä liukuhihnan välisen kitkan. Jo tällöin kone pysyy paikallaan. Kaikki muu työntövoima siitä eteenpäin jo sitten viekin konetta eteen/ylöspäin.

Vai mitä mielipuolta insinöörit ovat? Itsellä peruskoulumatematiikka 6, fysiikka, mitä se on???
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2009, 11:55:35 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #8 : 23 Huhtikuu, 2009, 11:49:05 »
Vai mitä mielipuolta insinöörit ovat? Itsellä peruskoulumatematiikka 6, fysiikka, mitä se on???
Hikipinko  8)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #9 : 23 Huhtikuu, 2009, 12:12:43 »
Mutta ensinnäkin, tuo kone nousi ilmaan 40km/h. Missähän nopeudessa vaikka suihkukone nousee? Veikkaan että yli 300km/h lukema nousee. Ja syy on se, että potkuri luo kovan ilmavirtauksen siipien alle ja ylle, ja se aiheuttaa nostetta. Suihkumoottori on takana, joten koneen on luonnostaan mentävä kovempaa.

Riippuu minkälainen suihkukone on kyseessä... On joo Boeing 747n takeoff nopeus 290 km/h mutta esim. Fouga Magisterilla se on "vain" 176 km/h... Protkurikoneissa on yleisesti pienemmät siiven pinta-ala kuormat jotka sitten suoraan pudottavat lentoonlähtönopeutta. Ja jos nyt kyseessä oli ultrakevyt kone tai jopa lennokki niin molempien olen nähnyt laskeutuvan lähes peruuttaen kovassa vastatuulessa...

Ja sittes semmonen juttu että se keulassa oleva potkuri ei koskaan voi olla niin suuri (koko siiven mittainen) että sen tuottamassa ilmavirtauksessa siipi tuottaisi riittävästi nostovoimaa, näin siis jos siiven kohtauskulmaa suhteessa potkurivirtaan ei pysty muuttamaan ja koko siipi olisi potkurivirrassa...
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2009, 12:15:45 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #10 : 23 Huhtikuu, 2009, 12:46:16 »
Heh Heh... Kaverit sanoi, että tämä myytti on tuottanut miljoonia sivuja keskustelua. Näin käy nähtävästi täälläkin ;)
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #11 : 23 Huhtikuu, 2009, 14:01:48 »
Tulee jo mieleen Spede- vainaan naisen logiikka-sketsit.....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #12 : 23 Huhtikuu, 2009, 16:27:54 »
Pyörät on laakeroitu lentokoneeseen ja kitka on kohtuu pieni, joten sillä ei ole käytännössä suurta merkitystä lähteekö kone tavalliselta kiitotieltä vai liukuhihnalta. Liukuhihnalta lähtiessä pyörät vaan pyörii nopeammin kuin maalta lähdettäessä. Lentoonlähtinopeus taitaa olla hiukkasen pienempi johtuen ylimääräisestä kitkasta. Potkuri aiheuttaa lentokonetta liikuttavan voiman työntämällä ilmaa taaksepäin, ja ilmahan pysyy tuossa kokeessa yhtä paikallaan kuin normaalissakin lentoonlähtötilanteessa joten kone lähtee kiihtymään normaalisti.


-op-
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2009, 16:30:19 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #13 : 23 Huhtikuu, 2009, 18:58:11 »
Lentoonlähtinopeus taitaa olla hiukkasen pienempi johtuen ylimääräisestä kitkasta.
-op-
Ei. Se siipi alkaa kantaa samassa nopeudessa kuin normaalistikin, joten lentoonlähtönopeus on täysin sama kuin ennenkin :) Tosin, koska pyöristä tulee se merkityksettömän pieni vastus, menee lentoonlähtönopeuden saavuttamiseen merkityksettömästi enemmän tehoa... ;)

Taitaa olla niin kompakysymys että itse kenenkin aivot nyrjähtävät.... :D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa rahnmat

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #14 : 23 Huhtikuu, 2009, 19:32:07 »
Mutta toisaalta, täytyy miettiä että minkä suhteen lentokoneella sitä nopeutta on. Nimittäin, jos "mattoa vedetään sen alta" ja kone pysyy paikoillaan, on sillä nopeutta liukuhihnan suhteen. Mutta ympäröivän ilman suhteen nopeus on nolla. Sitten kun potkuria aletaan pyörittämään, saa lentokone nopeutta Ilman suhteen. Eli ratkaiseva tekijä on se, kuinka paljon nopeutta on ilman (koska nostehan riippuu väliaineesta, ei maasta)
T-rex 450>DX7>Nurkat täynnä lentävää rojua>Äite ei tykkää :D

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #15 : 23 Huhtikuu, 2009, 19:42:29 »
Mä rupesin pohtimaan sitä kautta, että onko edes teoriassa mahdollinen sellainen lentokone, jossa ei ole kytkentää renkaista mihinkään ja joka ei nouse paikaltaan tasamaalta, mutta nousee juoksumatolta muuhun maailmaan paikallaan ollessaan. Ääritapauksen kautta siis hain.
Pitkällisen pohdinnan päätteeksi täytyy todeta, että ei ole.  Maa on lentokoneelle kuin ranta kalalle. Ei kovin kiinnostava ja joskus vaarallinen.


Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #16 : 23 Huhtikuu, 2009, 19:56:37 »
joka ei nouse paikaltaan tasamaalta, mutta nousee juoksumatolta muuhun maailmaan paikallaan ollessaan

HAHHAHAAA! :D

Hiukan mä repeilen! Ei muuta ku luuri kouraan ja soitto McDonnel Douglasille...
Nada

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #17 : 24 Huhtikuu, 2009, 08:29:09 »
Toisaalta, jos liukuhihnan pinta on karhea (ilmanvastusta) ja se saa lähellä hihnan pintaa olevan ilman liikkumaan mukanaan, niin silloinhan periaatteessa lennokilla olisi jo hieman ilmanopeutta, vaikka se olisi maahan nähden paikallaan. Liukuhihnan aiheuttama "tuuli" tosin häviää lennokin noustessa, joten tuokin voisi teoriassa parantaa vain maavaikutuksessa roikkumista.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #18 : 24 Huhtikuu, 2009, 08:54:47 »
No tuon kyllä voi unohtaa. ;D Pitäis laittaa semmoset isot laipat kiinni hihnaan, jotta se ittessään vähän lois nopeutta koneelle, ja mites siinä kohtaa kone menee siinä hihnalla? No maastopyörillä tietenkin...
Mutta siis tuossa ei loppujen lopuksi ees ollu ideana, että kone on paikallaan, vaan että nouseeko hihnalta nopeudella millä hyvänsä...?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

TTM

  • Vieras
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #19 : 28 Huhtikuu, 2009, 14:31:44 »
Kyllä liukuhihnaefektillä on vaikutusta asiaan, muuten ei tuulitunneleissa käytettäisi liukuhihnaa.. Lentokoneen tapauksessa tietty hihnalla on paljon pienempi merkitys kuin autolla.
Boeingin take-off nopeudesta muistelen, että vajaatankeilla, esim 3h lento, take-off nopeus oli n 240kmh. Täysillä tankeilla (10h lento) nopeus oli lähemmäs 300kmh, paljon riippuu tietty lentäjästä, milloin haluaa nostaa. (Luulisin että tehdään käsiohjauksella, koska lienee lennon vaarallisin vaihe..)

Poissa Yrttikari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #20 : 04 Elokuu, 2009, 18:56:34 »
Kyllä liukuhihnaefektillä on vaikutusta asiaan, muuten ei tuulitunneleissa käytettäisi liukuhihnaa.. Lentokoneen tapauksessa tietty hihnalla on paljon pienempi merkitys kuin autolla.

Missäpä tuulitunnelissa olet nähnyt liukuhihnan?  Yleensä niissä saadaan se ilman virtaus aikaan tehokkaalla puhaltimella ainakin niissä joita itse päässyt katsomaan...

Mitenkäs sitten selitätte purjekoneen toiminnan kun siinä ei ole sitä "siipien alle ilmaa puhaltavaa potkuria" ?!   :D

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Myytinmurtajissa lennokki liukuhihnalla
« Vastaus #21 : 04 Elokuu, 2009, 20:06:02 »
Missäpä tuulitunnelissa olet nähnyt liukuhihnan?  Yleensä niissä saadaan se ilman virtaus aikaan tehokkaalla puhaltimella ainakin niissä joita itse päässyt katsomaan...

Ilmavirta toki saadaan aikaan puhaltimella, mutta ehkä liukuhihna pyörii auton alla jotta tuuliolosuhteet myös pohjan ja "tien" välissä olisivat mahdollisimman autenttiset. Jos alustalla on ollenkaan ilmanvastusta, aiheuttaa se pyörteitä ohi kiitävään ilmavirtaan.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
24 Vastauksia
10404 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2009, 21:36:50
kirjoittanut Rity
2 Vastauksia
4069 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2013, 15:08:44
kirjoittanut 4D
0 Vastauksia
2506 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2014, 10:11:47
kirjoittanut Juho
20 Vastauksia
6806 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Toukokuu, 2015, 22:29:35
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2237 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2017, 18:08:16
kirjoittanut Harri Pihl