Kirjoittaja Aihe: T-rex 450 se, säätöä  (Luettu 11504 kertaa)

Juice

  • Vieras
T-rex 450 se, säätöä
« : 23 Huhtikuu, 2009, 16:45:32 »
Olen juuri kasannut T-rexin, servot on laitettu vastariin kiinni (spektrum ar 6100e). Gyro ja vastari on edellisen koneeni Blade 400 3d peruja, samoin lähetin Spektrum dx7. Jostain netin syövereistä katselin kytkentäjärjestyksen. Nyt tarvis neuvoja tuohon säätöhommaan, etten tuhoa ihan heti tätä härveliä  :)

tuo lähetin on nyt säädetty Blade 400:lle
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2009, 16:47:04 kirjoittanut Juice »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #1 : 23 Huhtikuu, 2009, 19:12:18 »
Otat uuden mallimuistin, ja säädät sieltä:
-moottori irti, hold-tila päälle ja tikut keskelle. Nyt kaikki servot pitäisi olla keskellä, swash puolivälissä vaakatasossa ja mikserivarret vaassa. Ellei ole, niin linkkejä ruuvaillen...
-Reverset niin että kaasutikku liikuttaa servoja samaan suuntaan ja cyclikit erisuuntiin. Liikesuunnat saa olla väärin, kunhan liikkeet on oikeat. Samalla voit tarkistaa että perä ohjautuu oikein.
-Swash menusta/Swash afr:stä + ja - arvoja niin että saat liikesuunnat oikein. % arvojen määrällä rajoitat ettei pindaa reunoissa. Liikettä niin paljon kuin saat aikaiseksi.
-Pitch-curve valikosta säätämään käyriä... Leijuntaan esim. 30-50-65-85-95 tyylinen (riippuu koneesta) mutta kuitenkin niin että alhaalla -4, keskellä +4-5 (leijuu) ja huippuun vähän vähemmän kuin nuppi antaa (eli jotain +9-10). Jotkut tykkää tehdä käyräksi esim. 25-35-50-75-100, jolloin kone käyttäytyy kuten taivaslennossa (leijuu keskitikun yläpuolella), alapää on vain loivennettu. Itse tykkään että leijuntamodessa on isompi liikevara säätää korkeutta, aina keskitikusta ylälaitaan, joten käytän ensimmäistä tapaa.
Taivaalle käyräksi 0-25-50-75-100, jos liikealueet on ihan hullut, voi päitä hieman pienentää. Holdiin sama kuin taivaalle.
-Throttle-curve kannattaa alkuun laittaa kuten valmistaja suosittelee, ja hienosäätää sen mukaan kiekuuko vai hyytyykö...
-Gyron herkkyys kuten valmistaja suosittelee, tarkistat että korjaa oikeaan suuntaan, ellei niin gyron rev-kytkintä, tai asennat sen katolleen.
-Lopuksi End-pointit ja Expot, leijuntaan esim 85-90% ja 20% expoja, taivaalle 100% ja vähemmän expoa, esim 15%... Perään liikealueeksi 100% ja expoiksi 30-40% joka lentotilaan.

Sitten vain kone kainaloon ja ulos katsomaan miten käy. Tällä tyylillä pistin eilen TRex250:n säätöihin ja nyt on 6 akullista takana...
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2009, 19:15:32 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #2 : 24 Huhtikuu, 2009, 08:42:37 »

Taivaalle käyräksi 0-25-50-75-100, jos liikealueet on ihan hullut, voi päitä hieman pienentää. Holdiin sama kuin taivaalle.


Saako udella, että miksi holdiin sama kuin taivaalle? Mulla on leijuttelussa suunnilleen 35-43-50-75-100 ja holdilla sama. Ainakin simussa kun tekee autorotaatioita, voi heittää holdin päälle ja kaasutikun alas ja lapakulmat on suunnilleen kohdillaan rauhallista alastuloa varten. Livenä en ole kokeillut holdia vielä kopteri ilmassa, kun ei Phoenixillakin on vielä vähän vaikeuksia onnistua autoamaan 450-kokoisia vehkeitä.

Tosin nyt kun asiaa ajattelee, niin on tuosta taivaskäyrästä holdilla se hyöty, että saa holdi päällä testattua täydet liikealueet.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #3 : 24 Huhtikuu, 2009, 09:47:12 »

Taivaalle käyräksi 0-25-50-75-100, jos liikealueet on ihan hullut, voi päitä hieman pienentää. Holdiin sama kuin taivaalle.


Saako udella, että miksi holdiin sama kuin taivaalle? Mulla on leijuttelussa suunnilleen 35-43-50-75-100 ja holdilla sama. Ainakin simussa kun tekee autorotaatioita, voi heittää holdin päälle ja kaasutikun alas ja lapakulmat on suunnilleen kohdillaan rauhallista alastuloa varten. Livenä en ole kokeillut holdia vielä kopteri ilmassa, kun ei Phoenixillakin on vielä vähän vaikeuksia onnistua autoamaan 450-kokoisia vehkeitä.

Tosin nyt kun asiaa ajattelee, niin on tuosta taivaskäyrästä holdilla se hyöty, että saa holdi päällä testattua täydet liikealueet.
Sen holdin kanssa on nyt juuri nuo kaksi vaihtoehtoa. Itsekään en mikään rotaatioexpertti todellakaan ole, mutta tykkään silti pitää holdissa samat kulmat kuin idlessä. Se tietty rotaatioon tarvittava negatiivisen kohta tulee aika luonnostaan siinä taivaslentokäyrässä ja hienosäätelyyn on varaa. Lisäksi ainakin positiivisen puoli on oltava sama kuin taivaalla, ettei kopteri pompi holdia silmään lykätessä. Muutenkin liikkeen symmetrisyys holdissa idlen kanssa on luontevaa, koska jos jotain omituista sattuu vaikka kopterin ollessa inverted, holdi silmään ja kääntäminen jne menee rutiinilla... kokeneemmat kommentoi varmasti lisää :).

Paikalla Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #4 : 24 Huhtikuu, 2009, 10:15:26 »
Mulla on kaikissa lentotiloissa (normi, idlet 1-3  ja hold) suora 0-100 lapakulma "käyrä". Päätin laittaa näin sen jälkeen kun pompahti kerran kopteri melkein sähköjohtoihin normilta holdille laitettaessa.

Onhan se vähän herkkä leijuttaa, mutta yllättävän äkkiä siihen tottuu. Nyt voi liksutella lentotiloja vapaasti ilmassa ilman pelkoa mistään hyökkäyksistä. Ja aivoilla on vähemmän työtä kun tikun asento vastaa aina samaa lapakulmaa.

Toki sitten jos alkaa harrastamaan kisamielessä tuota kelluttelua, niin tarttee viissiin nöyrtyä tasaamaan normimodessa leijutuskohdan ympäriltä. Toisaalta, jonkun pitää kisoissakin olla se viimeinen.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #5 : 24 Huhtikuu, 2009, 12:30:16 »

Taivaalle käyräksi 0-25-50-75-100, jos liikealueet on ihan hullut, voi päitä hieman pienentää. Holdiin sama kuin taivaalle.


Saako udella, että miksi holdiin sama kuin taivaalle? Mulla on leijuttelussa suunnilleen 35-43-50-75-100 ja holdilla sama. Ainakin simussa kun tekee autorotaatioita, voi heittää holdin päälle ja kaasutikun alas ja lapakulmat on suunnilleen kohdillaan rauhallista alastuloa varten.
Siinäpä se onkin, entäs jos tarvitsisi hieman enemmän miinusta? Ja tikku on jo pohjassa?

Toisekseen, aina kun on tullut autorotaatiotilanne leijunnassa, olen älynnyt missä mennään siinä vaiheessa kun kone on jo maassa. Sitä hold-vipua ehtii siis nykiä vain taivasajossa, joten pistetään sinne taivaslentokäyrä, jolloin koneen käytös on sama kuin muutenkin taivaalla. Sinun käyräsi tosin ei aiheuta mitään kummempaa muutosta, mutta entäs jos moottori sammuu selälleen? Tästä päästäänkin kolmanteen syyhyn...

Kolmannekseen pyrin säätämään koneet varsin symmetrisiksi, eli rotaatiokin pitäisi pystyä ajamaan samoilla säädöillä oikein- ja väärinpäin. Vaikka aloittelijat, enkä minä itsekkään, vielä moisia temppuja tee, niin on mukava ajatella että koneesta saa irti kaiken potentiaalin, ja kun alkaa opetella uutta, ei tarvitse tehdä setuppia uusiksi, senkuin vääntää tikkuja.

Neljäs syy on juuri tuo, että Holdilla voi testata niitä liikealueita, paitsi minä en voi, koska Futaba 9C käyttää holdille ja leijuntaan samoja dual-rateja, joten cyclic on rajoitettu holdilla.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #6 : 24 Huhtikuu, 2009, 12:58:04 »
Hyviä pointteja. Pitänee vaihtaa holdille taivaskäyrät ja opetella simulla autoilemaan vähän herkemmällä tikunsäädöllä. Olenkin vähän miettinyt, että on se vähän epäkäytännöllistä, kun holdi päällä ei saa täysiä liikeratoja. Niinpä olen aina nyppinyt moottorin johdot irti, mikä nyt ainakin on turvallinen ratkaisu mutta ei aina kovin kätevää.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

tuupola

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #7 : 24 Huhtikuu, 2009, 13:30:49 »
Hyviä pointteja. Pitänee vaihtaa holdille taivaskäyrät ja opetella simulla autoilemaan vähän herkemmällä tikunsäädöllä. Olenkin vähän miettinyt, että on se vähän epäkäytännöllistä, kun holdi päällä ei saa täysiä liikeratoja. Niinpä olen aina nyppinyt moottorin johdot irti, mikä nyt ainakin on turvallinen ratkaisu mutta ei aina kovin kätevää.

Itseasiassa nypi vaan ne johdot irti vaikka laiskottaisi. Itse säädin nuppia throttle hold päällä. Vasen tikku ylös full pitch. Naama 5 sentin päähän nupista radiot sylissä. Kaikki kunnossa. Nojasin takaisin taaksepäin selkänojaa vasten ja samalla throttle hold napsahti pöydän reunaa vasten pois päältä. ONNEKSI olin samalla vaihtamassa lapoja ja olin ottanut ne irti hetkenaikaa aikaisemmin. Olisi muuten tullut Pahaa Jälkeä (tm).

Nyt otankin sitten aina moottorista johdot irti säätöhommia varten. Ne onkin mulla sopivasti käsien ulottuvilla tuossa laidassa.




Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #8 : 24 Huhtikuu, 2009, 13:43:47 »
Hyvä pointti tuokin.

Pitää vaan sitten merkitä noparin johdot jotenkin, kun kaikki ovat punaisia. Moottorissa oli sentään muistaakseni eri väriset piuhat.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #9 : 24 Huhtikuu, 2009, 16:39:34 »
Joo sain kopterin kasaan ja tietysti piti pöydällä testata, että pyöriikö, Ja pyörihän se. Sitten päätin kokeilla tuommoista namiskuukkelia missä lukee F mode. Ja kas, vaikka pidin kiinni kopterista, se lähti käsistä ja lapa napsahti peukaloon, tuli sen verran iso haava, että piti lähteä terveyskeskukseen paikkauttamaan...

Taitaa olla aikas paljon tehoa tuommoisessa pikku moottorissa.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #10 : 24 Huhtikuu, 2009, 22:04:45 »
Ei näin!!  ??? ::) Pienelläkin kopterilla saa aikaan sen verran tuhoa että ottakaa hyvät ihmiset vähän selvää koneen toiminnasta ennenkuin alatte kytkemään akkuja kiinni keittiön pöydällä ja kääntelemään kytkimiä että "mitäköhän tästä tapahtuu..". !  >:( Onneksi ei ollut 500 tai 600 kokoinen sähkökone. Ei tainnut olla soft start aktivoituna sun säätimessä?

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #11 : 26 Huhtikuu, 2009, 17:11:09 »
joo ei ollu, kaasutikku oli alhaalla, että ei olis pitänyt lähteä, mutta näin nyt kävi. Varovainen kannattaa olla näiden kanssa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #12 : 26 Huhtikuu, 2009, 17:29:33 »
joo ei ollu, kaasutikku oli alhaalla, että ei olis pitänyt lähteä, mutta näin nyt kävi. Varovainen kannattaa olla näiden kanssa.

Edellä seisova quote alleviivaa parhaalla mahdollisella tavalla Vispilän kirjoitusta. Ottakaa selvää ennen kuin teette!

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #13 : 26 Huhtikuu, 2009, 19:25:55 »
joo ei ollu(softstart aktivoitu)

Alkaa höyry nousee päästä pikkuhiljaa  >:(

En mä kyllä ole mitään näistä vehkeistä väittänyt tietävänikään, siksipä täällä kyselenkin. Ja muistakaa, että tekin olitte aloittelijoita joskus...

Mutta asiaan: Jos radio ei ole päällä ja laitan kopteriin virrat servot asettuvat paikoilleen ja swashplate ja lavat ovat suorassa, mutta kun laitan virrat päälle lähettimen kanssa, kulmat ovat negatiiviset. Eli tuossa lähettimessä on ilmeisesti jokin esisäätö, josta sitä vois säätää. se on siis spektrum dx6i tuo lähetin.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2009, 19:37:59 kirjoittanut Juice »

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #14 : 26 Huhtikuu, 2009, 20:03:16 »
joo ei ollu, kaasutikku oli alhaalla, että ei olis pitänyt lähteä

Flightmode kytkintä kun kääntää, niin kaasu pysyy täysillä kaasutikun asennosta riippumatta, tämä siis se lentotila missä kopterilla voi lentää selällään.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #15 : 26 Huhtikuu, 2009, 20:22:45 »
joo ei ollu(softstart aktivoitu)

Alkaa höyry nousee päästä pikkuhiljaa  >:(

En mä kyllä ole mitään näistä vehkeistä väittänyt tietävänikään, siksipä täällä kyselenkin. Ja muistakaa, että tekin olitte aloittelijoita joskus...

Mutta asiaan: Jos radio ei ole päällä ja laitan kopteriin virrat servot asettuvat paikoilleen ja swashplate ja lavat ovat suorassa, mutta kun laitan virrat päälle lähettimen kanssa, kulmat ovat negatiiviset. Eli tuossa lähettimessä on ilmeisesti jokin esisäätö, josta sitä vois säätää. se on siis spektrum dx6i tuo lähetin.

Spektrumissa on sellainen Fail Safe tila mihin vastari menee jos se ei saa lähettimeen yhteyttä tai jos yhteys katkeaa.
Fail Safe ohjelmoidaan siten että bindauksen yhteydessä pidetään kaasu- ja elevator/aileron tikku siinä asennossa mihin ne halutaan yhteyden katketessa. Yleensä siis kaasutikku alhaalla ja ele/ail keskellä.
Jokaisen Spektrumistin olisi syytä tarkistaa omat Fail safe asetuksensa...

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #16 : 26 Huhtikuu, 2009, 20:40:07 »
Niin, mutta kulmat olis pitäny olla negatiiviset, eli sen olis pitänyt pysyä alustassa.

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #17 : 26 Huhtikuu, 2009, 20:59:43 »
Lainaus
Spektrumissa on sellainen Fail Safe tila mihin vastari menee jos se ei saa lähettimeen yhteyttä tai jos yhteys katkeaa.
Fail Safe ohjelmoidaan siten että bindauksen yhteydessä pidetään kaasu- ja elevator/aileron tikku siinä asennossa mihin ne halutaan yhteyden katketessa. Yleensä siis kaasutikku alhaalla ja ele/ail keskellä.
Jokaisen Spektrumistin olisi syytä tarkistaa omat Fail safe asetuksensa...

eli kun mulla on tuossa safe modessa lavat 0 kulmassa, niin se on ok? Samaten tuossa F-modessa tikku keskellä on 0 kulmassa. eli mulla alkais olla säädöt kohillaan. Swashplaten pitäis ilmeisesti kääntyä aina siihen suuntaan, mihin tikkuakin kääntää. Mitenkäs kun tuo tail control guide liikkuu tuon servovivun mukana, pitäiskö se kiinnittää esim. pikaliimalla

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #18 : 26 Huhtikuu, 2009, 21:11:31 »
Mitenkäs kun tuo tail control guide liikkuu tuon servovivun mukana, pitäiskö se kiinnittää esim. pikaliimalla
Tämä on taas näitä Alingin mallikohtaisia nimityksiä... ;D tarkoitako sitä osaa joka tukee perän työntötangon peräputkeen? Se kannattaa liimata putkeen kiinni, kun heiluttelet perää, niin se guide hakeutuu itsestään parhaaseen ja kitkattomimpaan paikkaan ja sitten vaan pikaliimaa putken ja tuen väliin :)

Swashplaten pitäis ilmeisesti kääntyä aina siihen suuntaan, mihin tikkuakin kääntää.
Kyllä, kopterin takaa katsottuna. Ylös-alas suunta ei välttämättä aina vastaa lapakulmatikkua, mutta kallistukset noudattaa cyclic tikun liikkeitä.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #19 : 26 Huhtikuu, 2009, 21:51:43 »
eli kun mulla on tuossa safe modessa lavat 0 kulmassa, niin se on ok? Samaten tuossa F-modessa tikku keskellä on 0 kulmassa. eli mulla alkais olla säädöt kohillaan.
Tuon Fail Safen kanssa kannattaa olla siinämielessä tarkkana, että jos olet bindannut vasen tikku keskellä normi käyrillä, jää kopteriin vikatilanteen iskiessä ~50% konetehoja.

Omat sormet saattaa kärsiä jos vahingossa napsauttaa radion pois päältä ennen kuin on kopterista irroittanut akun.
En niin välitä jos kone menee päreiksi vastarin sekoillessa, mutta itselleni en pystyisi antamaan anteeksi, jos kopterini leijailee puolella kaasulla esimerkiksi naapurin hiekkalaatikkolla leikkivien kersojen seuraksi...
Moottori sammuksiin, kulmilla ei niin väliä ole koska alas se tippuu niillä nollakulmillakin.

Jos haluaa nuo nollakulmat jättää, tulisi kaasukäyrä laittaa vaikka pelkästään nollille, jolloin tikku puolessa välissä tarjoillaan lapakulmat nollille mutta moottori sammuu.
(ja ennen kuin joku hihkaisee, niin kyllä. Voi sen käppyrästön muokata myös kulmien osalta 50% tikun ollessa alhaalla)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #20 : 28 Huhtikuu, 2009, 19:04:56 »
Noushan tuo värkki ilmaan, noin puolen metrin korkeuteen, tuulta oli, mutta ehjänä pysyi :) Täriseehän tuo ja kulmat on varmaan miten sattuu, eikä peräkään pidä kunnolla, mutta Heureka se lentää sittenkin  ;D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #21 : 28 Huhtikuu, 2009, 22:32:44 »
Noushan tuo värkki ilmaan, noin puolen metrin korkeuteen, tuulta oli, mutta ehjänä pysyi :) Täriseehän tuo ja kulmat on varmaan miten sattuu, eikä peräkään pidä kunnolla, mutta Heureka se lentää sittenkin  ;D
Kopteri pitää saada lentämään hyvin. Nyt kun "lentämään" osa on toteutettu, on jäljellä enää se "hyvin" ;D Onnea ja menestystä, siitä se kone pikkuhiljaa säätyy...
-flybarless, sedative stabilized head-

Juice

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #22 : 29 Huhtikuu, 2009, 20:43:06 »
Kopukka on nyt kohtuullisissa säädöissä. Tänään kävin taas lennättämässä puuskaisessa tuulessa. Tuulenpuuskasta johtuen kävi jo 5m korkeudella ja yllättäen sain sen ehjänä alas  ;D Kiitoksia neuvoista ja hauskaa vappua  ;D

Poissa Niemma-2

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Nieminen , Pälkäne
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #23 : 08 Kesäkuu, 2009, 17:08:42 »
Olisko jotain kikkaa säätää alustavasti perälapojen kulma ilman mittaria?
Kaveri puhu että kun lavat kääntää eteenpäpin niin oliko niiden kärkien väli vai pitikö se lapa joka on ulospäin kääntyneenä pitä osottaa vertikaalista evää johonkin kohtaa tai sen joku mitta peräputkesta?
JR X388s + Spektrum
HK-450

  Savun hälvennettyä tarkistetaan kytkennät.
--- Teen edullisesti tarroja ja tulosteita..ym ---

tuupola

  • Vieras
Vs: T-rex 450 se, säätöä
« Vastaus #24 : 08 Kesäkuu, 2009, 17:43:02 »
Itse säädin perälavat leijuttamalla rate modessa. Kun perä pysyy paikallaan on kulma oikea. Ennen ekaa leijutusta silmämääräisesti noin 5 astetta kulmia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
5104 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2010, 17:59:09
kirjoittanut B12
22 Vastauksia
9155 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2013, 00:18:50
kirjoittanut varis
11 Vastauksia
6235 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2014, 19:10:33
kirjoittanut eetuppi
0 Vastauksia
2664 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2014, 13:50:40
kirjoittanut rotomoto
14 Vastauksia
6247 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Toukokuu, 2014, 13:06:03
kirjoittanut ryder