Kirjoittaja Aihe: Max lentoaika  (Luettu 11647 kertaa)

Juice

  • Vieras
Max lentoaika
« : 29 Huhtikuu, 2009, 22:29:13 »
Löysin netistä tuommoisen laskimen http://www.bphobbies.com/view.asp?id=A0320048&Nav=7 Aloin miettimään sitten tuota virrankulutusta...

esim:430X 3550KV brushless motor
●Input voltage: DC7.4~14.8v
●Max continuous current: 28A
●Max output power:300W(prox.)
●KV value:3550KV

Ajattelin, että leijuttelussa moottori ottaa tehoja ehkä 60 % tuosta maksimista.

eli 60% 28A:sta 28x0,6= 16,8A

sitten tuohon taulukkoon syöttelin esim:2200mAh lipo ja virrankulutus 16800mA ja prosentteja 80% ja tulokseksi sain 6 min. 29 s lentoaikaa. Menikö oikein?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #1 : 29 Huhtikuu, 2009, 22:51:22 »
No kyyyyl se jotain tota luokkaa on. Joku adh3d-pilotti saa akun kuivaksi kolmessa minuutissa. Sammy taas ajelee, mitä, yli 7 minuuttia reilusti?
Nada

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #2 : 29 Huhtikuu, 2009, 23:04:54 »
Mulla on Trex 600E muutama 6S 6000mAh Polyquest. Niillä ennätys landarit irti maasta on reilu 17min. Silloin lennätykseni oli tosi rauhallista. Nykyään vastaava akku kestää 8-9min.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #3 : 30 Huhtikuu, 2009, 07:02:32 »
Oma 450 tuolla 430x mopolla, 11mins menee viel turvallisesti.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #4 : 30 Huhtikuu, 2009, 07:17:43 »
Jo on pojilla kovat ajat, nupissa 1500rpm? ;)

Kyllä se tosiaan riippuu niin monesta asiasta että ei sitä varmaan millään laskurilla absoluuttisesti saa laskettua.

Silti vieläkin kuulee joskus, että joku ei aja sähköllä koska polttiksella ajaa kauemmin. Joopa joo, Freyalla 11 minuuttia/tankki joten ei siinä nyt hirveää eroa ole.
Nada

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #5 : 30 Huhtikuu, 2009, 09:17:32 »
Ja jotkut ajaa sähköllä kauemmin akullisella kuin toiset polttiksen tankillisella  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #6 : 30 Huhtikuu, 2009, 09:33:24 »
Joo ja kohta tulee Mikaelni elvistelemään sen 40 minuutin lentoajoilla ;D. Ollaan kentällä totuttu et se lento kestää 5-10 minuuttia ja vuoro vaihtuu... hyvä ois tommosella bensakopulla laittaa vielä ylikokonen tankki raahustaa siihen ajolinjalle ja päästellä tunnin ;).

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #7 : 30 Huhtikuu, 2009, 09:37:56 »
No kyyyyl se jotain tota luokkaa on. Joku adh3d-pilotti saa akun kuivaksi kolmessa minuutissa. Sammy taas ajelee, mitä, yli 7 minuuttia reilusti?
Mulla piippaa timeri 11min päästä ja 2250 Rhino kaipaa elvytystä sellasen 1720 mahhia.
Ennen nupin uudelleen väkerrystä meni 11minuutissa ainoastaan 1550mahhia.

Ja pikkulinnut on kertoneet postin kuljettaneen 3,5L jerrykanisterin sekä interoitavan genun Rymättylään :o
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Juice

  • Vieras
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #8 : 05 Toukokuu, 2009, 16:44:53 »
Eli pitäisköhän tuohon akkuun vain laittaa jännitemittari kiinni ja sitten siitä katsella tuota lennätysaikaa ? Jostain luin, että jääkaapissa akku pitää parhaiten latauksensa, pitääkö paikkansa?

Omasta laturista ei nää paljonko virtaa menny
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2009, 16:51:03 kirjoittanut Juice »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #9 : 05 Toukokuu, 2009, 18:15:36 »
Tuota lipo + jääkaappi yhdistelmää en oikein jaksa uskoa. Mahtaako tuolla olla merkitystä lentokertojen välillä säilyttää jääkaapissa... ehkä varastoinnissa, tai sitten ei? :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #10 : 05 Toukokuu, 2009, 18:26:39 »
Peiaatteessa jääkaappi saattaa vaikuttaa positiivisesti. Jos nyt yksinkertaistetusi ajatellaan, niin akussahan tapahtuu kemiallinen reaktio, ja samalla vapautuu sähköä. Vaikka akkua ei käytetä, niin kemiallinen reaktion tapahtuu aina hitaasti mutta varmasti. Joten lämpötilan laskeminen hidastaa reaktiota, ja näin akussa on lataus pidempään. Nyt kun ei muita asioita oteta huomioon, niin tulos on siis että kyllä se auttaa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #11 : 05 Toukokuu, 2009, 18:39:32 »
Totta, jotkut luulee että esimerkiksi paristo tyhjenee kylmässä joka on väärä oletus, kylmä vain hidastaa pariston virranluovutuskykyä.
Omalla rekkulalla (450) en kyllä koskaan ole lentänyt kuin ajastimella 7min. Ehkä sitten pitenee kun investoin laturin jolla näkee mitä akkuun menee sisään ja pääsen tarkemmin tutkimaan lentoaikoja ja virrankulutuksia  :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #12 : 05 Toukokuu, 2009, 21:44:33 »
Tuskin tuolla varaukseen on suurta vaikutusta jos lataat akun ja pidät sen yön yli jääkaapissa kuin että olisi huoneen lämmössä, jos siis lennät seuraavana päivänä. Varastoinnissa asia erikseen jos lojuu jossain kuukausia.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #13 : 06 Toukokuu, 2009, 15:49:59 »
Siis ei tietenkään oo merkitystä, pidätkö sen akun pöydällä vai jääkaapissa yön yli. Se vaikuttaa ainoastaan ''pidemmmässä'' säilytyksessä (väh. 1kk).
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Juice

  • Vieras
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #14 : 08 Toukokuu, 2009, 11:50:41 »
Tuntuuhan tuo omituiselta, kun on tottunut, että esim: veneen akkuja ei suositella varastoitavaksi talvea ulkona, mutta siinä on varmaan sitten tuo jäätymisvaara uhkana, jos lataus on heikko. Noin niinkuin fysiikan kannalta pohdittuna atomien liike hidastuu kylmetessä ja tietyssä rajassa aine muuttuu suprajohtavaksi, mutta kemialliset reaktiot taas hidastuvat hmmm... meneepä vaikeaksi  ::)

Olisko noissa joku optimilämpötila tuon purkautumisen suhteen, joka olis ilmeisesti tuo jääkaappilämpötila.
Että sitä kylmemmässä tai kuumemmassa purkautuminen nopeutuu...

Muoks: Tuossa taulukossa ovat säilyttäneet 0 asteessa vuoden ja 94% vielä jäljellä http://www.batteryuniversity.com/partone-19.htm
« Viimeksi muokattu: 08 Toukokuu, 2009, 12:21:51 kirjoittanut Juice »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #15 : 08 Toukokuu, 2009, 23:55:17 »
Siis ei tietenkään oo merkitystä, pidätkö sen akun pöydällä vai jääkaapissa yön yli. Se vaikuttaa ainoastaan ''pidemmmässä'' säilytyksessä (väh. 1kk).
Siis mistä akusta on kyse? voin todellakin sanoa kokemuksella että kopterin akku ei toimi yhtä hyvin kylmällä, kattokaa hyvät ihmiset sen akun varaustila ennen lennätystä, jos ette tiedä montako keikkaa yhdellä latauksella ajaa. -20 asteen pakkasessa ajanu polttiskopteria, lähettimen akku myös tyhjenee yllättävän nopeesti. Talvi lennätys tarkempaa ku kesän, koska tätä nettiä saattaa lukea joku aloittelija  jos kopterin / lähettimen akku kyykkää ni kopteri tulee turhaan torpattua.
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2009, 00:12:53 kirjoittanut Ege »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #16 : 09 Toukokuu, 2009, 14:23:11 »
Siksi tätä ihmettelenkin, säilytyksen ymmärrän että voi pitää varausta paremmin kylmässä pitkän ajan mutta muutamaa päivää varten tuskin kannattaa rueta niitä jääkaappiin laittamaan. Totta myös että kylmällä vastarinakku tyhjenee nopeasti, sähköllä ei niin suurta vaikutusta jos ottaa akut taskusta kun ne lämpenevät lennossa.

Olen olettanut että puhutaan lipoista.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #17 : 09 Toukokuu, 2009, 14:41:36 »
Siis nyt taas vähä selvennystä:
Ensinnäkin, laita se akku vain pidempään säilytykseen jääkaappiin (eli toistona taas se 1kk), kahden päivän takia älä laita jääkaappiin. Huom. Lämmitä se akku ekaks, ennen kun lennätät! Ei kai kukaan vie jääkaappia kentälle, pistä kopteria sinne ja heti ilmaan, niin että akku on mahdollisimman kylmä? En nyt tuota pahalla sanonut, mutta taas suosittelen maalaisjärkeä (vai oisko pitänyt aiemmin selventää se akun lämmittäminen?).
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2009, 18:33:01 kirjoittanut sgtpepper »
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #18 : 09 Toukokuu, 2009, 14:46:10 »
Ai, kyllä mä oon aina raahannu jääkaapin kentälle...
No joo ohan toi ihan päivänselvää että akun pitää olla lämmin.  ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #19 : 09 Toukokuu, 2009, 15:17:30 »
Siis nyt taas vähä selvennystä:
Ensinnäkin, laita se akku vain pidempään säilytykseen jääkaappiin (eli toistona taas se 1kk), kahden päivän takia älä laita jääkaappiin. Huom. Lämmitä se akku ekaks, ennen kun lennätät! Ei kai kukaan vie jääkaappia kentälle, pistä kopteria sinne ja heti ilmaan, niin että akku on mahdollisimman kylmä? En nyt tuota pahalla sanonut, mutta taas suosittelen maalaisjärkeä (vai oisko pitänyt aiemmin selventää se akun lämmittäminen?).

Jos tämä oli minulle tarkoitettu niin nyt on ymmärretty jotain väärin, tällä kannalla olen itsekkin kokoajan ollut.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #20 : 09 Toukokuu, 2009, 18:39:51 »
Ei ollut sulle 1m4s0_ , jokainen ite päätelköön. En edelleenkään tarkoita em. mitään pahaa. Vai tarvitaanko vielä lisää selostusta?: Joo se akun jännite laskee kun alennat lämpötilaa, sitten kun nostat lämpötilaa niin se jännite taas nousee. Eivätkö kemiallisen reaktion ja jännitteen suhteet taas vahvista toisiaan (molemmat olen nyt selittänyt, eli itse tukevat toisiaan).

Periaatteessa tätä voisi kuvannoida seuraavasti: 20 asteen lämpötilassa akun jännite on 12v, ja jääkaapissa 9v ja virta vaikka 2Ah (vai putoaako jännite vieläkin enemmän?).
Lämpimänä ollessaan akun teho 1c on 24w, ja jääkaapissa 18w. Leikitään, että viikossa akusta lähtee kymmenesosa kapasiteetista, joka on huoneenlämmössä 200mA, ja jääkaapissa 180mA. Sitten kun taas lämmität akun, on siinä peräti 20mAh enemmän virtaa!!!  :) :D Jos siis akun jännite laskee vaan noin vähän, ja kyllähän viikossa lähtee enemmän kapasiteetista.
Tässä kohtaa vielä muistutan: Teoreettisesti ja yksinkertaistetusti sen tulis toimia näin, vaan nykyinen akkuteknologia (li-po) on niin edistyksellistä, että voi olla, että ei enää pädekään fysiikan peruslakien mukaan vaan mukaan astuu lisää asioita.
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2009, 20:17:31 kirjoittanut sgtpepper »
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #21 : 09 Toukokuu, 2009, 19:30:35 »
Tuosta ei kyllä erkkikää tajunnut taas yhtikäs mittää? :o

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #22 : 09 Toukokuu, 2009, 20:18:30 »
Ei ollut sulle 1m4s0_ , jokainen ite päätelköön. En edelleenkään tarkoita em. mitään pahaa. Vai tarvitaanko vielä lisää selostusta?: Joo se akun jännite laskee kun alennat lämpötilaa, sitten kun nostat lämpötilaa niin se jännite taas nousee. Eivätkö kemiallisen reaktion ja jännitteen suhteet taas vahvista toisiaan (molemmat olen nyt selittänyt, eli itse tukevat toisiaan).

Periaatteessa tätä voisi kuvannoida seuraavasti: 20 asteen lämpötilassa akun jännite on 12v, ja jääkaapissa 9v ja virta vaikka 2Ah (vai putoaako jännite vieläkin enemmän?).
Lämpimänä ollessaan akun teho 1c on 24Ah, ja jääkaapissa 18Ah. Leikitään, että viikossa akusta lähtee kymmenesosa kapasiteetista, joka on huoneenlämmössä 200mA, ja jääkaapissa 180mA. Sitten kun taas lämmität akun, on siinä peräti 20mAh enemmän virtaa!!!  :) :D Jos siis akun jännite laskee vaan noin vähän, ja kyllähän viikossa lähtee enemmän kapasiteetista.
Tässä kohtaa vielä muistutan: Teoreettisesti ja yksinkertaistetusti sen tulis toimia näin, vaan nykyinen akkutekngologia (li-po) on niin edistyksellistä, että voi olla, että ei enää pädekään fysiikan peruslakien mukaan vaan mukaan astuu lisää asioita.
Hiukan menee nyt käsitteet sekaisin: virran (I) yksikkö on Ampeeri (A), tehon (P) yksikkö watti (W). Varaustaso ei sinänsä muutu lämpötilan funktiona, mutta virranantokykyyn se vaikuttaa ja tämä on eri akkutyypeille hyvinkin erilainen esim. lyijyakut toimivat aika hyvin kylmässä mutta kyllä kylmyys niihinkin vaikuttaa. Samoin itsepurkautuminen riippuu lämpötilasta mutta mitään yksinkertaisia sääntöjä en tunne, tiedä sitten kuinka paljon näitä on tutkittukaan. Pelkkä akkutyyppi ei edes kerro koko totuutta itsepurkautumisesta esim. parin viime vuoden aikana on tullut markkinoille uudentyyppisiä NiMH-kennoja (mm. Sanyo Eneloop) joiden itsepurkautuminen on olematonta aiempiin NiMH-akkuihin verrattuna, ne myydään jopa valmiiksi ladattuina ja ovat käyttökelpoisia suoraan paketista.

Akun lepojännite ei välttämättä seuraa kapasiteettia ja esim. LiFe-akuilla suurella virralla purettaessa akun napajännite jopa kasvaa purettaessa, epäilen tosin että se johtuisi nosevasta lämpötilasta.

Sinänsä mielenkiintoinen aihe joka kyllä tässä säikeessä on OT.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #23 : 09 Toukokuu, 2009, 20:22:04 »
Joo oli tullu vahingossa ne yksiköt, mä korjasin ne jo ennen kun lähetit viestis. Jonkun pitäis käytännössä kokeilla. Minä tein tuon selostuksen niin ''alkeellisella fysiikalla'', siis en ottanut huomioon mitään muuta kun lämpötilan. Eli oikeestaan siinä voi tapahtua mitä vaan.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Juice

  • Vieras
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #24 : 12 Toukokuu, 2009, 17:55:13 »
Mielenkiintoistahan tuo akun sielunelämä, mutta summa summarum. 11 min siis voi tuolla akulla ja moottorilla aloittelija leijutella, paitsi ensimmäiset pari kertaa vissiin puolet tuosta ? ::)

Ai niin sitten on viellä harjoitusjalakset joiden paino ja ilmanvastus pitää huomioida, niin ja korkeus merenpinnasta esim: kuolleen meren rannalla ja sitten jos kaivais vaikka Mont Blanc vuoren huipulla T-Rexin repusta, sitten ilmanpaine, auringonpilkut, nostovirtaukset yms.  ;D

eli siis mulla on 1kpl 1800mah akku ja 1kpl 2200mah akku olisko ne mututuntumalla lentoajat sitten vaikkapa 7minuuttia ja 10minuuttia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3530 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2010, 08:37:37
kirjoittanut seppomikael
15 Vastauksia
5852 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2010, 21:36:45
kirjoittanut Mikka
9 Vastauksia
6307 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2011, 23:12:19
kirjoittanut Sammy
0 Vastauksia
2664 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2014, 13:50:40
kirjoittanut rotomoto
36 Vastauksia
13051 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2014, 12:05:49
kirjoittanut ovt