Kirjoittaja Aihe: Kopterin tasapainottaminen  (Luettu 20291 kertaa)

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #25 : 08 Tammikuu, 2010, 23:39:29 »
muutama päivä piti kelata juttuja,,ja timon viimesin kommentti sattui silmään ja särähti
korville sen verran, että vedän takaisin kaverini neuvon korjatakseni muutamia
epäkohtia ettei totuutta vääristeltäisi.

kaikkia mestareita et näytä tuntevan,,ja vielä vähemmän miten he ajattelevat
oikean setupin teon etenevän puhumattakaan orkkis aiheesta.
joten ole hyvä, äläkä puhu asioista kaikkien nimissä kun asia ei niin ole,,
ei se siitä muuksi muutu vaikka voissa paistaisit :P

mitä 80/90 luvulla kopteri kuskeja näki toimissa, ja heidän toimiaan seurasi,,
oli menestyminen heilläkin kovan työn takana.
mitään ei tullu heilläkään ilmaiseksi ja siksi ihmettelen miksi olisitte jotenkin parempia,,
korkeintaan ylimielisempiä jos ekaksi mieleen tulevan kirjoitan,,
tai että sen ajan kuskit, ohjelmat tai miten harrastajien määrä tekisi pärjäämisen vaikeammaksi,
tai että ajetaan eri ohjelmaa,,jossa tosin nykyisinkin on osin samoja liikkeitä
tai vanhojen kehitelmiä,,
kaikki liikkeet on vaikeita jos ne uusina itselle tulee.
paljon treenasivat silloinkin ja koettivat kehittää tekniikkaa eteenpäin
kaikella tavalla.
samaan liittyen kun mainitsit, ettei 90luvun kopuilla voisi pärjätä tänä päivänä,,
kysyn että miksi ei?
mitä tän päivän mekaniikoissa on erikoisen paljon parempaa kuin silloisissa?
mitään oikeasti uutta mullistavaa ei koptereissa ole sen jälkeen tullut kuin lähinnä
elektroniikka puolella tai sähköissä yleensä.
tän päivän mekaniikat mitä kuvia tarkastellut,ovat kopioita pitkälti vanhoista keksinnöistä
tavalla tai toisella,,perusideat pysyneet pitkälti samoina eroa lähinnä pikku hienouksissa,,
enimmäkseen silmäkarkkia eloksoitujen osien muodossa on tullut,,
eikä nuo "haribotkaan" mitään ihmeellisiä ole teknisesti,,vaikka niihin ostais kuin YYYBER laakereita.
tietysti ehkä oma hienoutensa hymistellä hintaa rinta pörhöllä,,kun ei muuta enää voi,,kun järki ensin yritti kieltää maksamasta,,
laatulaitteita, sitä en kiellä mutta en silti pidä niitä hintansa veroisina kun eivät teknisesti
ole mitään "yyberlaitteita" joilla vanhojen kuulentoihin käytetyn tekniikan sijasta voisi lentää marsiin saakka,,

olit huolissasi, että levitän foorumeilla esittämäni kaltaisia"vääriä" metodeja joita oikeasti joku
voisi käyttääkin,,okei,, :-\
miksikähän juuri sinun metodi on se oikea,kun niin hanakasti omani teilaat :-\
taitaa olla omantunnon kysymys lähinnä tunnustaa, et toikin voisi olla oikeassa,,
mutta kun en ole FAI KUSKI,,ja "amatöörit" voi mitään tietää,,
käy samantein sitten julistamassa "harhaopiksi" GY401(käytännön toimenpiteet) ,,mitä siitä kirjoittelin neuvoja,,
varmaan keksit jotain "nasevaa smaltalkkia julkisesti"  sinnekin,, ::)
noin fiksu kaveri voisi tajuta,(mutta kirjoitusten perusteella epäilen) että samaan lopputulokseen voi päästä monta tietä,
kyse on vain siitä mikä itselle parhaiten sopii ja parhaaksi näkee.?

lopuksi ihan tiedoksi kaikille FAI/ amatööri kuskeille,,jutut joita olen kirjoitellut,,olen aina niitä kokeillut ja testannut ensin itse ja todennut toimivan käytännössä,,
ennen kuin täällä niistä mitään kenellekään neuvonut, ja sillä varmistanut että ne asiat toimivat kuten
olen kertonut  ettei tulisi neuvoneeksi ketään väärin.

ja timo,,
kaikella kunnioituksella,,
parempi kun et puutu F3A trimmipuoleen,,josta lyhyen kirjoittamasi perusteella tiedät v,,,,,, vähemmän
kuin minä kopuista,, ;)
painopisteellä niissä ei voi vaikuttaa kuin oikeastaan siihen että kulkeeko se suoraa linjaa
kylkilennossa,,jota yleensä pidetty tärkeimpänä haettuna ominaisuutena,,
siivenkohtauskulmia taas ei muutella painopiste syistä missään tapauksessa,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #26 : 09 Tammikuu, 2010, 00:04:21 »
Ennekuin jatkatte enempää tuota härkätaistelua niin lopettakaa  ;D
Selvittäkää yksityisviesteillä tai ihan livenä että kumpi sen vehkeen säätää paremmin ja kertokaa sitten täällä... ettei mene ihan julkiseksi vi****luksi  :)
Tehkää vaiheittaiset säätöohjeet niin päätetään yhdessä kummalla on parempi vai onko samanlaiset  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #27 : 09 Tammikuu, 2010, 00:09:33 »
Kopperi tule kisoihin olisi oikeesti kiva nähdä toi sun kone kisoissa kun nää toisten SM kisa koneet lentää niin hyvin ni olis oikeesti kiva nähdä jotain uutta. Siis jos harrastat F3C muuten uskon sitä mitä olen nähnyt ja tunnen F3A pilottejakin ja arvostan suuresti nyt vaan on eri laji kyseessä.

Kaverin neuvvon? Eli kirjoitteletko kaverin puolesta?
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2010, 00:14:31 kirjoittanut Ege »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #28 : 09 Tammikuu, 2010, 00:16:06 »
Jos tää olis Pasila, niin nyt kuulus huutaa että "LÄÄKKEET"
Täällä keskustellaan ja kysytään ihan asiallisesti.

Olisi oikeesti kiva tietää kuka on saanut kopterin toimimaan eri tavalla, mitä pahaa siinä on? muut ajaa SWM ja minä mekaanisella miksauksella edelleen enkä aio vaihtaa. Ja uusin Eagle 3 on VPUS eli mekaanisella miksauksella mutta siinä on otettu jokin virhe huomioon.

Okei nyt ymmärsin loppu...

« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2010, 00:23:09 kirjoittanut Ege »

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #29 : 09 Tammikuu, 2010, 00:37:49 »
Hehe, mä vaan halusin tietää, mihin se painopiste pistäis laittaa, kun on eka vispilä tekeillä.. Ei sitten selvinny sekään  ;D

Nooh, koitetaan nyt sitä pääroottorin akselilla.

JCA

  • Vieras
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #30 : 09 Tammikuu, 2010, 00:39:19 »

Varovasti kuiskailen täältä sivusta, kokeile säädellä niin että se olisi siinä pääakselilla. Ei voi ainakaan ihan pieleen mennä, kerta minunkin trex lensi ihan komiasti :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #31 : 09 Tammikuu, 2010, 00:49:54 »
kaikkia mestareita et näytä tuntevan,,ja vielä vähemmän miten he ajattelevat
oikean setupin teon etenevän puhumattakaan orkkis aiheesta.
joten ole hyvä, äläkä puhu asioista kaikkien nimissä kun asia ei niin ole,,

Juuri näin, siksi puhuin heidän nimissään joiden tiedän olevan kanssani samaa mieltä. Tähän porukkaan kuitenkin kuuluu useampi eri suomenmestari reilun 10 vuoden ajalta.

Lainaus
mitä 80/90 luvulla kopteri kuskeja näki toimissa, ja heidän toimiaan seurasi,,
oli menestyminen heilläkin kovan työn takana.
mitään ei tullu heilläkään ilmaiseksi ja siksi ihmettelen miksi olisitte jotenkin parempia,,

Niin, siis tuon ajan kopterikuskit teki sitä pioneerityötä meidän nykyisten eteen. Silloin ei ollut internettiä käytössä tiedon metsästykseen jne. Laji oli nuori joten ylipäätään harrastuksen aloittaminen oli paljon vaikeampaa kuin nykyään on. Tuolloin 80 luvulla mm. Horace Hagen joka on edelleen maailmalla se herra helikopteri, tuli pariin kertaan opettamaan paikallisille harrastajille kopterijuttuja. Kaikki tämä on todella arvokasta työtä joka näkyy edelleen.

Lainaus
samaan liittyen kun mainitsit, ettei 90luvun kopuilla voisi pärjätä tänä päivänä,,
kysyn että miksi ei?
mitä tän päivän mekaniikoissa on erikoisen paljon parempaa kuin silloisissa?
mitään oikeasti uutta mullistavaa ei koptereissa ole sen jälkeen tullut kuin lähinnä
elektroniikka puolella tai sähköissä yleensä. tän päivän mekaniikat mitä kuvia tarkastellut,ovat kopioita pitkälti vanhoista keksinnöistä tavalla tai toisella,,perusideat pysyneet pitkälti samoina eroa lähinnä pikku hienouksissa,,
enimmäkseen silmäkarkkia eloksoitujen osien muodossa on tullut,,

Niin sen jälkeen kun muuttuvalapakulmaiset kopterit tulivat bell hiller mixerillä, niin perustekniikka on pysynyt aivan samana. Kyse on enempikin siitä, että tuolloin kehitetty tekniikka on hienosäätynyt vuosin saatossa yksityiskohdiltaan paremmin tomivaksi. E-sarjan mersujakin on tehty reilu 10 vuotta ja perustekniikka on pitkälti samaa. Silti nykyiset ovat ominaisuuksiltaan parempia kuin nuo reilut 10 vuotta vanhat mallit.

Lainaus
eikä nuo "haribotkaan" mitään ihmeellisiä ole teknisesti,,vaikka niihin ostais kuin YYYBER laakereita.

Olet tässä aivan oikeassa. Hirobon kopterit ei ole lainkaan sen merkillisempi kuin vaikkapa JR:n kopterit. Tästä ei ole varmaan kiisteltykään. Syy siihen miksi Suomen maajoukkue Hirobon koptereilla tällä hetkellä kaikki lennämme ei yksinään johdu merkin teknisistä eroista muihin. Siihen vaikuttaa moni muukin syy, kuten tuen saaminen arvokisoissa sekä se, että miksi vaihtaa toimivaa merkkiä. Muitakin syitä on mutta tämäkin jo menee liiaksi off-topiciksi.

Lainaus
olit huolissasi, että levitän foorumeilla esittämäni kaltaisia"vääriä" metodeja joita oikeasti joku
voisi käyttääkin,,okei,, :-\
miksikähän juuri sinun metodi on se oikea,kun niin hanakasti omani teilaat :-\
taitaa olla omantunnon kysymys lähinnä tunnustaa, et toikin voisi olla oikeassa,,
mutta kun en ole FAI KUSKI,,ja "amatöörit" voi mitään tietää,,
käy samantein sitten julistamassa "harhaopiksi" GY401(käytännön toimenpiteet) ,,mitä siitä kirjoittelin neuvoja,,
varmaan keksit jotain "nasevaa smaltalkkia julkisesti"  sinnekin,, ::)

Tuo setuppi asia on vähän samanlainen juttu kuin ne mersut. 10-vuotta sitten sen ajan E-sarjalainen oli tarjoavinaan sen hetken "parasta", no parempaa mitä nissanit. Ajan saatossa siellä mersullakin on insinöörit oppineet lisää ja polttoaineet on ehkä hieman muuttuneet kuten lainsäädäntö päästöistä ja renkaat jne... Autotkin ovat muuttuneet vaikkei perustekniikaltaan, niin hieman hienosäädöiltään. Kun palataan 10 vuotta taaksepäin oli kopterikilpailuissa leijunnan merkitys paljon suurempi kuin nykyään. Silloin kopteria säädettiin paljon enemmän leijutukseen sopivaksi vaikka taivaslento-ominaisuuksien kustannuksella. Kaikkihan tiedämme, että kopteri leijuu hieman oikealla kyljellään, tällöin kymmenen vuotta sitten osa meistä trimmasi kopterin leijumaan kallistuslevyn linkeistä. Eli servot keskitettyinä ja kallistuslevylle tulevia linkkejä säädettiin siten, että kopteri leijui paikoillaan. Tämän ideana oli periaatteessa se, että kallistuslevy liikkui vasemalle hieman enempi kuin oikealle, oli se kopteri jo valmiiksi hieman oikealle kallistunut. Varsin hyvin tuollaisellakin menetelmällä silloin lennettiin, enkä voi sitä tuomita, se sopi sen ajan henkeen. Nykyään kun ohjelmissa lennetään enempi selällään myös, niin kallistuslevyn ohjauksesta on haluttu lineaarinen oikein päin ja selkälennossakin. Monia muitakin pieniä säätöihin liittyviä asioita on tullut joista on aikaa myöten luovuttu sen johdosta, että on keksitty parempi tapa ratkaista asioita. Usein näillä säätötoimenpiteillä on varjopuolensa kuten, tuossa trimmaamisessa kallistuslevyn asentoa linkeillä säätämällä. Mikäli löytyy tapa jolla päästään yhtä hyvään lopputulokseen ja päästään samalla jostain ei toivotusta ominaisuudesta eroon, aletaan sitä uutta menetelmää käyttämään. Näin ollen en siis julista ohjeitani oikeiksi, vaan parhaiksi mitä maajoukkueella on tällä hetkellä tiedossa ja käytössään, ne on kuitenkin porukalla mietitty, kokemustakin ja asioiden testailua löytyy porukastamme sen verran myös, että ihan laihoin perustein emme ala ohjeitamme jakamaan.

Jätetään se gyro sikseen koska minulla ei sellaista ole koskaan ollut ja en sen sielun elämästä kauheasti muuta tiedä, että osalla porukasta se on toiminut ja osalla ei.

Lainaus
noin fiksu kaveri voisi tajuta,(mutta kirjoitusten perusteella epäilen) että samaan lopputulokseen voi päästä monta tietä,
kyse on vain siitä mikä itselle parhaiten sopii ja parhaaksi näkee.?

En tiedä olitko säätökurssillamme, siellä painotimme, että erilaisia säätöjä löytyy koptereihin niin paljon kun on harrastajia ja koptereita. Johonkin skaala kopteriin sopii ihan eri säädöt kuin 3D-kopteriin tai F3C-kopteriin. Jokaisella meillä on vielä erilainen tapa lentää jne. joten sekin tekee jo eroja säätöihin. Yleisohjeemme on ollut, että painopiste pääakselin kohdalla on se oikea paikka, tai hieman sen etupuolella. Jos se on hieman etupuolella, niin varsinkin aloittelijoille joita on opastettu aloittamaan leijunta perä itseä kohti ja nokka tuuleen, on kopterin käytös hieman helpompaa. Tämä on vanha ohje jolla on edelleen turvallista aloittaa. Kokemuksemme mukaan siitä saatu etu on nykyisin merkityksetön. kopteri leijuu parhaiten kun painopiste on suoraan pääakselin alla. Jos se ei pysy paikoillaan tällöin, niin liukumisen on pakko aiheutua roottorista. Painopistehän pitäisi sen paikoillaan mutta roottori haluaa lähtä viemään kopteria johonkin suuntaan. Miksi asiaa ei voisi korjata sieltä missä ongelma on, eli roottorin trimmistä vaan muuttamalla painopistettä? Voitteko sen mestarisi kanssa selittää tämän meille, että miksi painopisteen siirto on paras tapa korjata roottorin aiheuttama virheellinen ohjausvoima. Voidaan sitten yhdessä pohtia onko siinä tosiaan jotain järkeä, jos vaikka oivaltaisimme jotain mitä emme ole tulleet pohtineeksi.

Lainaus
lopuksi ihan tiedoksi kaikille FAI/ amatööri kuskeille,,jutut joita olen kirjoitellut,,olen aina niitä kokeillut ja testannut ensin itse ja todennut toimivan käytännössä,,
ennen kuin täällä niistä mitään kenellekään neuvonut, ja sillä varmistanut että ne asiat toimivat kuten
olen kertonut  ettei tulisi neuvoneeksi ketään väärin.

Aivan, näin mekin olemme tehneet. Vuosia sitten neuvomme tosiaan poikkesivat hieman nykyisistä. Olemme aina antaneet muille jakoon viimeisimman tietotaitomme. Tietotaitomme on jatkuvasti lisääntynyt ja sen vuoksi neuvommekin on hieman muuttuneet. Usein myös olemme käyneet läpi vaihtoehtoisia tapoja säätää kopteria ja olemme kertoneet niiden huonoista sekä hyvistä puolista ja olemme harrastajien itsensä antaneet päättä mitä asian kanssa tekevät. Esimerkiksi F3C lennossa idle-up lapakulmakäyrä vaakakierteille. Olemme kertoneet, että idle-up 1:stä loivemmalla käyrällä kierteiden ajaminen on hivemen helpompaa koska se poistaa yliohjaamisen vaaraa. Toisaalta erilainen lapakulmakäyrä vaikeuttaa kierteiden ajamista idle-up 1 käyrällä, joten toisaalta on hyvä, että ne olisivan ainakin lähellä toisiaan. Kukin saa sitten itse päättää millä ajaa ja mitä tekee.

Lainaus
kaikella kunnioituksella,,
parempi kun et puutu F3A trimmipuoleen,,josta lyhyen kirjoittamasi perusteella tiedät v,,,,,, vähemmän
kuin minä kopuista,, ;)
painopisteellä niissä ei voi vaikuttaa kuin oikeastaan siihen että kulkeeko se suoraa linjaa
kylkilennossa,,jota yleensä pidetty tärkeimpänä haettuna ominaisuutena,,
siivenkohtauskulmia taas ei muutella painopiste syistä missään tapauksessa,,

Niin, en tiedä siitä muuta kuin mitä F3A teamin trimmausohjeissa, siis täällä on kerrottu http://www.f3a.fi/f3a/trimmaus/painopiste/

Siellä mm. mainitaan, että painopiste vaikuttaa ohjaintehoihin, lennokin lentoon suoraan lentoon 45-asteen selkälennossa, syöksykierreominaisuuksi in ja ties mihin muuhunkin kuin pelkkään kylkilento-ominaisuuteen. Tuolla myös kerrotaan miten siiven asetuskulman ja painopisteen trimmaamisen jälkeen voidaan säätää korkeusvakainten linja. Eli voidaan lukea, että kohtauskulma ja painopiste ovat yhteydessä toisiinsa jonkin verran. En siis tietääkseni puhunut tässäkään asiassa mitään höttöä.

Mikäli tätä keskustelua kannattaa jatkaa, niin odotan yleisen itkemisen sijaan nyt perusteita siihen, miksi roottorin aiheuttamaa virheellistä ohjausvoimaa pitäisi säätää painopisteellä joka on suoraan pääakselin kohdalla.

PS. En oikeastikaan tiedä F3A-lennokin trimmaamisesta paljoa ja sen mitä tiedän on ihan oikeastaan tuolta trimmausohjeista luettua juttua.

En sitten tässä säikeessä enää tule vastaamaan muihin kuin painopisteisiin liittyvään keskusteluun.

--
Timo
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2010, 00:52:31 kirjoittanut Timo »
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #32 : 21 Tammikuu, 2010, 16:51:33 »
hyvä juttu ;D
alkuperäinen aihe,,se painopiste.

sekoittelet asioita sekaisin,,
Faita aikanaan ajanut kaverini, pyysi puolestaansa kysyä,,
jos et painopistettä säädä kohdalleen,,vaan säätelet vain stabbareita,
niin kumpaan stabbariin ajattelit painoa laittaa jos kopu on esmes,,
nokkapainoinen?

se siitä,,mutta löysin laajemmalti kopun F3C trimmausta käsittelevän jutun,
jossa eka kertaa selkokielellä ilman turhia höpinöitä kerrotaan aika paljon asiaa
kopterin trimmauksesta,,ja jopa sillä painopisteellä on aika tärkeä osa siinä.
käykää lukemassa?
jutun on kirjoittanut Simon Lockington niminen kaveri.
linkki alla,,

http://www.littlerotors.com/articles/headsetup-180204/index.aspx
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #33 : 21 Tammikuu, 2010, 16:55:41 »
hyvä juttu ;D
alkuperäinen aihe,,se painopiste.

sekoittelet asioita sekaisin,,
Faita aikanaan ajanut kaverini, pyysi puolestaansa kysyä,,
jos et painopistettä säädä kohdalleen,,vaan säätelet vain stabbareita,
niin kumpaan stabbariin ajattelit painoa laittaa jos kopu on esmes,,
nokkapainoinen?

se siitä,,mutta löysin laajemmalti kopun F3C trimmausta käsittelevän jutun,
jossa eka kertaa selkokielellä ilman turhia höpinöitä kerrotaan aika paljon asiaa
kopterin trimmauksesta,,ja jopa sillä painopisteellä on aika tärkeä osa siinä.
käykää lukemassa?
jutun on kirjoittanut Simon Lockington niminen kaveri.
linkki alla,,

http://www.littlerotors.com/articles/headsetup-180204/index.aspx
Kerro nyt kuka se sun kaveri on ja miksei se itte kysele sustakaan ei paljon tietoja heru, ni voi jäädä jutut omaan arvoonsa.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #34 : 21 Tammikuu, 2010, 17:29:54 »
hyvä juttu ;D
alkuperäinen aihe,,se painopiste.

sekoittelet asioita sekaisin,,

En sekoita. Lukemalla ne mun aiemmat jutut, niin tulee ihan selkeästi ilmi mielipiteeni painopisteestä joka tulee olla siis suoraan pääaskelin kohdalla. Olen myös kertonut tässä säikeessä, että jos painopistettä muuttaa pääakselin etupuolelle tai takapuolelle, niin miten se vaikuttaa kopterin lento-ominaisuuksiin.

Lainaus
Faita aikanaan ajanut kaverini, pyysi puolestaansa kysyä,,
jos et painopistettä säädä kohdalleen,,vaan säätelet vain stabbareita,
niin kumpaan stabbariin ajattelit painoa laittaa jos kopu on esmes,,
nokkapainoinen?

Stabiloinnoilla ei korjata painopistettä, vaan sillä korjataan roottorin epätoivottuja ohjausominaisuuksia, kuten pyrkimystä lähteä tuulta kohti tai tuulen mukana. Tässä vaiheessa oletetaan, että painopiste on kohdallaan, eli pääakselin kohdalla. Muistelen, että täällä ohjeistettiin ettei trimmejä saisi käyttää nupin trimmaamiseen, vaan painopistettä siirrettäisiin tarvittaessa jopa pois pääakselin kohdalta pois joka on minusta aivan väärä tapa trimmata kopteri. Enkä vieläkään tiedä mitään hyvää syytä sille, miksi painopiste pitäisi siirtää pääakselin kohdalta pois ja välttää trimmien käyttämistä.

Jottei kukaan aloittelija vahingossakaan käsitä, että kopteria voisi trimmata laittamalla stabbareihin erilaiset painot. Niin stabilointilapojen pitää aina painaa tismalleen yhtä paljon. Pienikin epätasapaino stabilointitangossa aiheuttaa hurjaa ravistusta sekä mahdollisesti kopterin hajoamisen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #35 : 21 Tammikuu, 2010, 22:12:55 »
kaveri tarkotti ton stabbari paino jutun vitsiksi,,jota ei näemmä
tajua,, :P

anyway,,lukekaa se se linkin juttu,,niin ei tarvi kenenkään
hämmentää tuon enempiä eikä kenenkään keksiä huonoja vitsejä.
siitä selviää jopa se,ettei mahdollisesti pielessä olevaa painopistettä korjata
stabilointia painottelemalla.
miten voi olla noin vaikea myöntää että voitte olla tekin joskus väärässä?
meneekö kasvot/kunnia tai maine muussa tapauksessa??

tehän "kuulemma"tunnette kaikki ex- mestarit joten pitäshän teidän sitten
tietää?? 
jos timo on p-pohjanmaalta kotoisin niin siinä tapauksessa ehkä tunnettekin
mahdollisesti,,
muussa tapauksessa ette.
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #36 : 21 Tammikuu, 2010, 22:47:00 »
kaveri tarkotti ton stabbari paino jutun vitsiksi,,jota ei näemmä
tajua,, :P

Niin, se jos ei vastaa provosoivasti tuon kaltaisiin heittoihin ei mitenkään osoita sitä, miten asian ymmärtää. Se miten joku aloittelija saattaa vitsin ottaakin todesta huoletti enemmän. Suomessa ei onneksi kenenkään maajoukkukaverin tarvitse todistella kenellekään enää mitään.

Lainaus
anyway,,lukekaa se se linkin juttu,,niin ei tarvi kenenkään
hämmentää tuon enempiä eikä kenenkään keksiä huonoja vitsejä.

Internettiinhän kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa kuten tälläkin foorumilla on nähty. Joten kyllä noissakin tietty kritiikki on aina kohdallaa.

Lainaus
siitä selviää jopa se,ettei mahdollisesti pielessä olevaa painopistettä korjata
stabilointia painottelemalla.

En tajua miten keskustelu on mennyt siihen, että stabiloinnilla korjattaisiin painopistettä. Juttu alkoi sillä kun sanoit kehoiti olla käyttämättä trimmejä kopterin leijunnan säätämiseen. Sen sijaan kehoitit, että kopteri trimmattaisiin leijumaan paikoillaan painopistettä säätämällä. Siihen totesin, että trimmillä korjataan nupin aiheuttamaa virheellistä toimintaa johon painopisteen muuttaminen on väärä tapa vaikuttaa koska nupin toiminta muuttuu lapojen ja kierrosluvun mukaan. Kerroin myös, että takapainoinen kopteri ei ole hyvä ratkaisu kuten tuolta linkittämästäsi osoitteestakin käy ilmi. Totesin myös, että joissain tapauksissa hieman nokka painoinen kopteri on helpompi lentää varsinkin eteen päin ja tuulta kohti. Mutta muut ominaisuudet sitten heikkeneekin kuten piruetin lentäminen, takaperin lento jne...

Lainaus
miten voi olla noin vaikea myöntää että voitte olla tekin joskus väärässä?

Missä asiassa olen nyt ollut väärässä? Oletko edelleen sen mestarisi kanssa sitä mieltä, että jos painopiste on pääakselin kohdalla ja kopteri lähtee kallistumaan eteen päin, niin teet kopterista takapainoisen joka kompensoi kopterin pyrkimystä lähteä eteen päin? Näin heikennät kopterin melkein kaikkia lento-ominaisuuksia sen sijaan, että trimmillä korjaisit kopterin pysymään mahdollisimman hyvin paikoillaan ja vaikka stabilointia muuttamalla hakisit tuulivasteen hyväksi tai kokeilisit eri lapoja?

Lainaus
meneekö kasvot/kunnia tai maine muussa tapauksessa??

tehän "kuulemma"tunnette kaikki ex- mestarit joten pitäshän teidän sitten
tietää?? 
jos timo on p-pohjanmaalta kotoisin niin siinä tapauksessa ehkä tunnettekin
mahdollisesti,, muussa tapauksessa ette.

Mikäli saavuttaa itselleen paikan suomen F3C-maajoukkueeseen useana vuotena, niin en koe että mikään nettikeskustelu tuntemattomien ihmisten kanssa voi mitenkään viedä kunniaani tai rumentaa kasvojani.

En asu pohjanmaalla, Lahden-seudulla etelä-suomessa asustelen. Suomessa kuitenkin F3C-porukka tuntee toisensa asuinpaikasta riippuen, ainakin mikäli tällä vuosituhannella on mukana lajissa ollut. Joten jos kyseinen mestarisi on joku jonka vain paikalliset tuntevat, herättää se väkisinkin kyseenalaisen leiman asian ylle.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #37 : 22 Tammikuu, 2010, 16:26:28 »
lue Timo HUOLELLISESTI kaikki alusta asti,,?
itse otit stabbarit alun pitäen tapetille, kun oli kova hätä tyrmätä
tapani säätää painopiste "harhaopiksi".
tosin artikkelin luettuani totesin,ettei oma tapani ihan huono olekaan.

Lockingtonin artikkelissa painopistettä pidetään varsin tärkeänä asiana,
eikä se välttämättä asetu "just"pääakselille.
ja uskoakseni kyseinen Lockington on kirjoituksiensa perusteella
varsin pätevä ja hiukan varttuneempi/kokenut harrastaja,,
ja jolla on laajempaa kokemusskaalaa eri merkeistä,JR/Hirobo/X-Cell,,ym,,
joten en menisi hirveästi kyseenalaistamaan noita asioita.
ei ainakaan täältä foorumilta löydy likimainkaan yhtä asiantuntevaa
setuppi asiaa suomalaisten "FAI pilottien"kirjoittamana,, ???
kaikella kunnioituksella,,muttei te NIIN isoja "guruja"ole etteikö
sitä lakkia voisi vielä kädessä pitää ???

mitä kaveriini tulee,,henkilökohtaisesti minulla ei ole tarvetta
alkaa hänestä teille mitään todisteleen, eikä hänellä ole
suuremmin mielenkiintoa lähteä mukaan tähän turhan päiväiseen
"jaappasuun" henkilöiden kanssa,,joilla ego kirjoittaa suurempia shekkejä,,
mitä ruumis pystyy lunastamaan ja jotka jostain syystä kuvittelevat kaiken
tietävänsä,,
jokainen voi kuitenkin hoitaa hommat tavallaan ja vetää omat johtopäätöksensä,,
Lockingtonin artikkeli kaverini ohella todisti myös sen, ettei ettei suinkaan tapanne
tehdä ole juuri se "absoluuttisesti"oikea.

JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #38 : 22 Tammikuu, 2010, 16:35:48 »
Morjes

Nytkun olen lukenut tätä aihetta ihan tarpeeks rupee oikein ihmetyttään mitense kone oikein säädetään, onkohan minun kone säädetty väärin kun laitoin swashin suoraan, linkit oikeanmittaiseksi ja nuppi niinkuin pitää, ja painopiste pääakselin tienoille ja mitä kone tekee se kerpele pysyy paikoillaan pitääköhänsen lähtee vaeltaan johonkin päin kun oikein säädetty vai mitä saa....
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #39 : 22 Tammikuu, 2010, 16:43:19 »
Jyväskylä  ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #40 : 22 Tammikuu, 2010, 16:49:15 »
Ei elämä tätä hommaa... Timosta olen aina saanut niin pätevän kuvan, mutta kopperista nyt on sellainen kuva että on seurattu vierestä kaverin kopteri säätöpuuhia ja nyt huudellaan näkemän perusteella ja kaverin puheista(kaveri sitä, kaveri tätä) sekä netistä luettuja juttuja. Ei pahalla mutta tämä homma nyt on mennyt niin reisille että kaikki on ihan sekaisin.  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #41 : 22 Tammikuu, 2010, 16:51:40 »
THE END ;D ;D ;D
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #42 : 22 Tammikuu, 2010, 16:52:00 »
Ei elämä tätä hommaa... Timosta olen aina saanut niin pätevän kuvan, mutta kopperista nyt on sellainen kuva että on seurattu vierestä kaverin kopteri säätöpuuhia ja nyt huudellaan näkemän perusteella ja kaverin puheista(kaveri sitä, kaveri tätä) sekä netistä luettuja juttuja. Ei pahalla mutta tämä homma nyt on mennyt niin reisille että kaikki on ihan sekaisin.  ;D
Just näin jos kaveri ei edes omalla nimellä kirjota ni parempi sivuuttaa noi jutut ja uskoa noita jotka jo maajoukkueessa ovat.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #43 : 22 Tammikuu, 2010, 17:05:22 »
lue Timo HUOLELLISESTI kaikki alusta asti,,?
itse otit stabbarit alun pitäen tapetille, kun oli kova hätä tyrmätä
tapani säätää painopiste "harhaopiksi".

Juu, siellä tosiaan totean, että roottori aiheuttaa kaikenlaista omaa kivaa lentoon joka aiheuttaa taipumusta liikuttaa kopteria. Kerroin esimerkin omaisesti, että esimerkiksi tuuli aiheuttaa stabiloinnin kautta liiallista korjausta tai liian vähäistä korjausta tuulen vaikutusta vastaan. Tästä syystä esimerkiksi kopteri ei välttämättä leiju paikoillaan. Myös nupissa voi olla pieniä geometria virheitä ohjauksen kautta joka aiheuttaa liikettä vaikka olisi tyyntä ja painopiste suoraan pääakselin alla. Tällöin painopisteen siirtäminen ei ole minun mielestäni oikea tapa korjata asia. Mikäli virhe johtuu esimerkiksi ohjauksen geometria virheestä, niin trimmit on suurimmalle osalle harrastajista paljon turvallisempi tapa säätää kopteria kun alkaa kikkailemaan painopistettä siirtämällä pois pääakselin kohdalta. Jos haluat näin tehdä, niin se tietenkin sallittua mutta minusta sitä ei pitäisi muille suositella ensisijaisena tapana säätää leijuntaa.

Lainaus
Lockingtonin artikkelissa painopistettä pidetään varsin tärkeänä asiana,
eikä se välttämättä asetu "just"pääakselille.

Paino piste on kaiken a ja o siinä mielessä, että kopteria on mahdoton saada toimimaan hyvin jos se painopiste on väärä. Väärä se on silloin jos sitä muutetaan korjaamaan asioita jotka kuuluisi korjata muilla keinoin. Enkä näe mitään syytä miksei kaikki harrastajat täällä voisi pitäytyä pitämään se painopiste pääakselin kohdalla, koska tällöin kopterin muut säädöt on helpompaa tehdä.

Lainaus
ja uskoakseni kyseinen Lockington on kirjoituksiensa perusteella
varsin pätevä ja hiukan varttuneempi/kokenut harrastaja,,

Herra Lockington on harrastanut lajia prikulleen yhtä monta vuotta kuin minä. Iältään Simon on saman ikäinen minun kanssani. Kansainvälistä kilpailukokemusta Simonilla on tietääkseni vähemmän kuin minulla. Zamoran MM-kisoissa mies ei sijoittunut kovin korkealle. Hänet voitti mm. Alexis Kestas jonka voitin itse 06 EM-kisoissa. Joten siltä pohjalta jos haluaa jossitella olen parempi lentäjäkin. Mutta kisat on eri vuosina erilaisia jne... joten turha jossitella. Valitettavasti 05 espanjan kisojen ajan rakensin omakotitaloa joten kisat jäi minulta väliin tuolloin. Vesku kuitenkin pieksi miehen siellä kisoissa vaikka Vesku lähti kisoihin about nolla treenillä ja joku kisakierros sillä taisi mennä hajonneen autorotaatiolaakerin vuoksi reisille jne...

Lainaus
ja jolla on laajempaa kokemusskaalaa eri merkeistä,JR/Hirobo/X-Cell,,ym,,
joten en menisi hirveästi kyseenalaistamaan noita asioita.

Olisi hyvin kiinnostavaa kuulla mihin perustat väitteesi, että Simonilla olisi suurempi kokemusskaala koska et tunnu tuntevan minua millään lailla kun arvauksesi Simonin ja minun ikäerosta sekä harrastusmäärästä meni noin pahasti pieleen.

Lainaus
kaikella kunnioituksella,,muttei te NIIN isoja "guruja"ole etteikö
sitä lakkia voisi vielä kädessä pitää ???

Ei me olla, ja olemme joskus olleetkin väärässä ja tunnustaneet sen. Olemme myös lakkikourassa tilanteissa jossa se on aiheellista. Mutta tilanteessa jossa joku tulee esittämään näkemyksiään faktoina jotka loppupelissä todistetaan valehteluksi muille. En koe mitään syytä ottaa pipoa pois päästä.

Lainaus
mitä kaveriini tulee,,henkilökohtaisesti minulla ei ole tarvetta
alkaa hänestä teille mitään todisteleen,

Niin, se juuri antaa sinusta sellaisen kuva, että sua alkoi vaan ottamaan päähän kun sun idea tyrmättiin täällä ja nyt sitä pahaa mieltä pitää täällä purkaa.

Ensin kaverisi oli kolmin kertainen SM-voittaja F3C:ssä. Sitten selviää, että hänet tuntee vain jos asuu pohjanmaalla. Kyllä jokainen meistä maajoukkueessa tuntee tyypit jotka sijoittuu edes kerran vaikka neljän sakkiin SM-kisoissa ja vaikka asuisi sodankylässä asti. Nyt kun et voi oikein enää häneen vedota, loysit Simonin artikkelin ja väitit hänen olevan varttuneempi ja kokeneempi lajissa mitä minä. Joka sekin oli ihan bull shittiä. Tältä pohjalta sitten vielä menet epäilemään kokemusskaalaani ilman että sinulla olisi mitään käsitystä kokemuksestani. Niin ihan oikeasti, kuka voi tämmöisten asiavirheiden jälkeen ottaa vakavasti tota sun kiukuttelua. Tämä on osalle täällä olevista hyvinkin viihteellistä luettavaa ja sen vuoksi nautin hieman jopa sisällön tuottamisesta tänne, typeräähän se on, mutta mikäs hullun saisi lopettamaan... ;)

Uskoakseni painopiste asia on tullut kuitenkin jo selväksi ja keskustelu on ollut jo pidempään meidän kahden nahistelua joka varmaan alkaa rasittaa jo muita foorumilaisia. Joten säikeen voisi lukita kun ei tästä ilman järkevämpien ihmisten toimia tule loppua.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #44 : 22 Tammikuu, 2010, 18:52:53 »
Aamen!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin tasapainottaminen
« Vastaus #45 : 22 Tammikuu, 2010, 19:13:48 »
Noniin, laitetaas säie lukkoon... Ihan hyvä väittelyhän tästä saatiin vaikka ensimmäisen sivun perusteella kaikki ovat samaa mieltä siitä  että painopistettä ei korjata trimmillä eikä trimmiä painopisteellä... :P
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
7459 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2008, 12:14:21
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
2154 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Syyskuu, 2010, 11:12:05
kirjoittanut Timo
9 Vastauksia
6896 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX
5 Vastauksia
5602 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2018, 08:21:29
kirjoittanut tontsa
3 Vastauksia
1210 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2023, 12:47:26
kirjoittanut warmercleric