Kirjoittaja Aihe: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen  (Luettu 3839 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« : 08 Toukokuu, 2009, 10:15:47 »
Hep! Hommasin RevMaxin 700:seen Alignin govin aloitettua temppuilemaan. Tarkoitus olisi hieman leikkiä tuon kanssa käyttäen sitä limitterinä käyrien kanssa. Toinen vaihtoehtohan on tunkea käyrä flat 100% ja antaa RevMaxin toimia govina eli rajoittaa koko ajan. Käyriä käyttäen joutuu tietty alkaa hiomaan esim. cyclic to throttle miksauksia ja kokonaisuutena kierrokset pitäisi saada pysymään kohtuu hyvin halutuissa.

En oikein itse vielä ymmärrä miksi, mutta kone tuntuu käyrillä ajaessa vastaavan paremmin kaasuun esimerkiksi nopeissa nousuissa ja pitch pumppaamisessa. Luulisi ettei govin viive kaasun käytössä ole kovin suuri ja vieläpä se moottorin vasteen nopeus kaasuunkin täytyy ottaa yhtälössä huomioon. Toinen mahdollisuus tässä govi vastaan käyrä on myös, että koko ero on psykosomaattista.

Noh, asiaan, käyttääkö jengi loggeria polttiksissa tarkkailemaan roottorin kierroksia? Sehän piirtäisi nätin käppyrän, josta voisi tihrustella miten hyvin ne kierrokset pysyy. Yksi hyvä vaihtoehto on, että kaveri seuraisi Skytachilla koko lennon ja siinä näkisi reaaliajassa missä tilanteissa ja tempuissa kierrokset laskee. Loggerilla voisi lentää jonkun "ohjelman" käyttäen idle1:llä käyriä ja limitteriä ja idle2:lla flat 100% + limitteri. Käyriä vertaamalla näkisi sitten miten hyvin eri tavat ne kierrokset pitää.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #1 : 08 Toukokuu, 2009, 11:10:20 »
Moido,

En tiedä ajaako kukaan F3C tyylistä lentoa kisoissa limitterillä. Ne voi olla hieman kinkkisiä saada toimimaan koska ne toimii aina vähän myöhässä. Toki niissä pystyy gainia ilmeisesti kaikissa säätämään jne. Mutta ei ne silti ole mikään oikotie onneen. Ainoa järkevä kohde limitterille mielestäni olisi varmistaa, ettei kierrokset nouse kohtuuttomasti tilanteissa joissa roottorin kuorma pienenee kuten pystykäännösten pystyosuuksissa jne. Mutta tuolloin kierrosten nousu johtuu tavallisesti huonosti säädetystä moottorista / kaasukäyrästä. Sähkömoottoreilla governorit toimii mainiosti, mutta polttiksilla tilanne on vaikeampi koska kaasuviivettä on enemmän ja vääntöä taas vähemmän kuin sähkiksillä.

Noita governoreja ja limitterejä kun käyttää, niin seos säädöt on oltava kunnossa. Ajatellaan vaikka laihalle säädettyä moottoria. Vaikka kaasua pudottaa, niin moottorista ei kierrokset putoa yhtä nopeasti. Kaasukäyrällä ajettaessa sen huomaa hyvin ja kierrokset laskee hieman perässä halutuksi. Limitteri tuossa tilanteessa pudottaa kaasua ja kun kierrokset ei laske, pudottaa se  kaasua vielä lisää, pahimmillaan hetkellisesti jopa tyhjäkäyntialueelle. Tällöin moottori putoaa pois vääntöalueeltaan ja sieltä kierrosten kerääminen voi kestää hetken jolloin taas ollaan myöhässä. Asiaa pahentaisi vielä jos tyhjäkäyntialue olisi hieman rikkaalla jolloin kaasun nopea avaaminen governorin johdosta ei nosta kierroksia niin nopeasti kuin pitäisi. jne... Eli kaasu on koko ajan epäsynkassa kierrosten kanssa ja kierrokset vaeltaa pahasti jne. Vaikka seokset olisivatkin kohdallaan, niin ei se governori välttämättä pysty pitämään kierroksia niin hyvin kuin haluaisi. Ne voi olla joskus hieman kinkkisiä säätää toimimaan hyvin.

Kolmas kysymys onkin, että mitä jos käy niin, että se limitteri hajoaa kesken lennon ja radiossa on suora kaasukäyrä? Voi sitä moottori parkaa, jos vielä meinaa kilpaa ajaa, niin sitä kierrosta ei tarvi sitten menestyksellisesti ajaa enää loppuun. Suosittelen siis aina toimivaa kaasukäyrää radioon vaikka käytössä olisikin limitteri. Ennemmin tekee kaasukäyrän sellaiseksi, että se antaa koko ajan vähän enempi kierroksia kuin limitterin kanssa halutaan. Joten se limitteri on aktiivisena koko ajan jos haluaa mutta mikäli se limitteri hajoaa niin se ei ole ihan, niin pelottava juttu sitten taivaalla kun se kaasukäyrä toimii.

Ideasi siitä, että loggerilla seuraisi miten hyvin eri tavat pitää kierrokset liikkeissä on ihan mielenkiintoinen ja olisi kiva sitä joskus kokeillakin. Mutta pelkään pahoin, ettei tulos ole niin merkittävä että sillä olisi vaikutusta lentosuoritukseen jos kopteri toimii jo muuten hyvin.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #2 : 08 Toukokuu, 2009, 11:19:45 »
Tähän liittyen vielä: voiko RevMaxin sensorin ketjuttaa Y-kaapelilla E-loggerille? Toisella Y-kaapelilla voisi ilmeisesti myös laittaa E-loggerin kyttäämään kaasuservon liikkeitä?  

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #3 : 08 Toukokuu, 2009, 12:15:50 »
Kolmas kysymys onkin, että mitä jos käy niin, että se limitteri hajoaa kesken lennon ja radiossa on suora kaasukäyrä? Voi sitä moottori parkaa, jos vielä meinaa kilpaa ajaa, niin sitä kierrosta ei tarvi sitten menestyksellisesti ajaa enää loppuun.
Tätä voisi ajatella niin, että jos jostain syystä paras tulos tulisi tuolla 100% + jatkuva limitterin rajoittaminen, niin se olisi siinä idle2:ssa (tai 3,4) ja taivaslentokäyrä + limitteri idle1:ssä. Limitterin tippuessa menosta voisi pistää idle1:sen silmään ja jatkaa menoa siinä olevan käyrän mukaan. Pellon laidassa taas riittäisi, että normimodessa on käyrä ja limitteri pois päältä.

Lainaus
Ideasi siitä, että loggerilla seuraisi miten hyvin eri tavat pitää kierrokset liikkeissä on ihan mielenkiintoinen ja olisi kiva sitä joskus kokeillakin. Mutta pelkään pahoin, ettei tulos ole niin merkittävä että sillä olisi vaikutusta lentosuoritukseen jos kopteri toimii jo muuten hyvin.
Mielenkiinnosta minäkin tätä mietin, koska mun lentelyllä on ihan sama heijaako kierrokset vai ei ;).

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #4 : 08 Toukokuu, 2009, 13:26:02 »
Mulla on kanssa RevMax käytössä kahdessa eri kopterissa. Kokeilin säätää liioitellun kaasukäyrän ja sitten Flat 100% kaasukäyrän. Yllätyksekseni huomasin että Flat 100% käyrällä kierrokset ovat korkeammat kuin liioitellulla. Miksi ???? Ohjekirja suositteli liioiteltua käyrää, mutta yksinkertaisuuden vuoksi ajan 100% käyrällä. Sky Tachilla tsekattu kierrokset. Myös Alan Szabo käytti Flat 100%:sta  ;). Normi modessa on sitten normi käyrä, joten anturin/mokkulan rikkoutuessa voi heittää normimodelle (kisa ei tietenkään tässä tilanteessa jatkuisi kovin hyvin).

Modelavionicsin mukaan RevMaxin kanssa ei tarvitse käyttää über nopeaa servoa, vaan normi riittää. Johtuukohan tämä mokkulan reagoinnin hitaudesta (Timon mainitsema lagaus) vai siitä että nopea kaasuservo on overkill, sillä motti ei huomaa avautuuko kaasu 0,07s vai 0,12s. Rev Maxissa ei voi säätää Gainia.

Hyviä pointteja Timo tuosta moottorin säätämisestä ja Govin/limitterin käytöstä! Jos masu saat loggerilla tehtyä jotain testausta olisi mielenkiintoista nähdä jotain eroja tuon flat vs. liioiteltu käyrän välillä.

-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #5 : 08 Toukokuu, 2009, 13:52:02 »
Mulla on kanssa RevMax käytössä kahdessa eri kopterissa. Kokeilin säätää liioitellun kaasukäyrän ja sitten Flat 100% kaasukäyrän. Yllätyksekseni huomasin että Flat 100% käyrällä kierrokset ovat korkeammat kuin liioitellulla. Miksi ????
Aika erikoista... luulisi tosiaan, että asetetut maksimikierrokset on maksimikierrokset huolimatta siitä mikä kaasukäyrän arvo on. Jos esim. 0-kulmilla olisi käytössä 60% ja 80%, joista molemmat on yli määrätyn kierrosluvun, niin tuloksena pitäisi olla silti samat kiekat nupissa. Lainatakseni Pasilaa: "Jännä". Voisiko tällä olla jotain tekemistä sen kanssa, että RevMaxin on jostain syystä vaikeampi hallita kierroksia, jos ne ylittävät vaaditun määrän suurella marginaalilla...?

Lainaus
Ohjekirja suositteli liioiteltua käyrää, mutta yksinkertaisuuden vuoksi ajan 100% käyrällä. Sky Tachilla tsekattu kierrokset. Myös Alan Szabo käytti Flat 100%:sta  ;).
Uuuuu... nyt sen täytyy olla hyvä ;).

Lainaus
Modelavionicsin mukaan RevMaxin kanssa ei tarvitse käyttää über nopeaa servoa, vaan normi riittää. Johtuukohan tämä mokkulan reagoinnin hitaudesta (Timon mainitsema lagaus) vai siitä että nopea kaasuservo on overkill, sillä motti ei huomaa avautuuko kaasu 0,07s vai 0,12s.
Tästähän taisi olla jossain ketjussa juttuakin ja samaan suuntaan oli ilmeisesti Curtisin tekniset ihmiset sanoneet servoista. Mutta koska mulla 9254 on kaasulla, niin en minä sitä poiskaan ota... kyllähän ne kierrokset alkaa sitten nousemaan sen 0,05s nopeammin :).

Lainaus
Hyviä pointteja Timo tuosta moottorin säätämisestä ja Govin/limitterin käytöstä! Jos masu saat loggerilla tehtyä jotain testausta olisi mielenkiintoista nähdä jotain eroja tuon flat vs. liioiteltu käyrän välillä.
Noiden Timon pointtien mukana oikeastaan vaan kasvoi mielenkiinto tuon loggaamiseen, koska siinä näkisi myös kaasuservon liikkeet eli kuinka paljon se vispaa sitä kaasua verrattuna käyriin. Mulla ei vielä ole loggeria, joten pitänee pistä tilaukseen ;).

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #6 : 08 Toukokuu, 2009, 15:13:06 »
Moikka,

Joo 100% flat käyrä varmastikin toimii 3D lennossa koska se on tyylillisesti sellaista että moottorista pitää tulla hönkyä koko ajan aika reippaasti varsinkin kun peräsin on jatkuvasti laidassa kuten Szabolla taitaa usein olla ;) F3C tyylisessä lennossa taas arvelen ettei se toimisi niin hyvin, mutta siis arveluni se vain on, olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla jos joku testaa sitä.

PS. Saatoin ensimmäisessa vastauksessani antaa harhaan johtavan käsitykset governorien käytöstä. Kyllä F3C lennossa saatetaan käyttää governoria just sen takia jos pystyosuuksissa on vaikea saada kierroksia pidettyä kurissa mutta ei kuitenkaan haluta laskea kaasukäyrää keskeltä liian alas. Governorilla voi myös vähän oikaisat jollei jaksa tehdä cyclic -> thortle mixauksia. Mutta ihan tyylikkäästi ne menee ilman governoriakin.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #7 : 08 Toukokuu, 2009, 17:33:38 »
Tähän liittyen vielä: voiko RevMaxin sensorin ketjuttaa Y-kaapelilla E-loggerille? Toisella Y-kaapelilla voisi ilmeisesti myös laittaa E-loggerin kyttäämään kaasuservon liikkeitä?  

Kyllä voi ainakin Eagletreen kanssa (jos ei ollut sama kuin e-loggeri), minulla on rapukassa Revmaxi ja Eagletree kiinni yhtä aikaa ja hyvin toimii. Joku napaisuus-juttu siinä muistaakseni oli kun sitä testailin, jompaan kumpaan piti pistää karvat ristiin, mutta huomannet sen itsekin jos ei joku toimi.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #8 : 09 Toukokuu, 2009, 12:46:26 »
Tähän liittyen vielä: voiko RevMaxin sensorin ketjuttaa Y-kaapelilla E-loggerille? Toisella Y-kaapelilla voisi ilmeisesti myös laittaa E-loggerin kyttäämään kaasuservon liikkeitä?  
Kyllä voi ainakin Eagletreen kanssa (jos ei ollut sama kuin e-loggeri), minulla on rapukassa Revmaxi ja Eagletree kiinni yhtä aikaa ja hyvin toimii. Joku napaisuus-juttu siinä muistaakseni oli kun sitä testailin, jompaan kumpaan piti pistää karvat ristiin, mutta huomannet sen itsekin jos ei joku toimi.
Eagletreetä tuossa lähinnä tosiaan ajattelin, kun en oikein edes tiedä onko niitä muita :). Sä kun olet tommosen virittäny, niin millaista dataa sait sieltä pihalle? Teitkö tuon juuri tässä samassa tarkoituksessa kuin minäkin ajattelin vai oliko jotain muuta mielessä?

Eilen kävin ekan kerran RevMaxin kanssa kentällä ja huomasin tosiaan tuon saman kuin Maikko eli 100% flatillä kierroksia tulee enemmän. Laitoin toiseen idleen samoilla AUX kanavan prosenteilla liioitellun käyrän 100%-75%-100% ja kierrokset pysyi kyllä kiitettävän hyvin kohdallaan nousuissa ja sitten laskuissa 0-kulmilla. 100% flat kuulostikin selvästi hieman kovemmilta kierroksilta (kaveri ei päässy Skytachin kanssa mukaan, pitää sillä leikkiä ensi kerralla) ja se tuntui pitävän kierrokset erittäin hyvin. Flippaillessa meinasi vähän puutua, mutta taitaa olla pilotin näpeissä vika ja ehkä cyclic liikkeitäkin pykälän liikaa. kone on todella ärhäkkä, jopa siinä määrin, että hankaloittaa taivaslentoa. Pitänee rajata vähän liikkeitä pois.

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Loggerin käyttäminen polttiksessa käyrien hiomiseen
« Vastaus #9 : 09 Toukokuu, 2009, 19:37:46 »
Taisin tehdä koko homman ihan vain sen takia kun se tuli mieleen, vermeet sattui olemaan ja tuntui kivalta hommalta :P

Tuommoista dataa sieltä tuli, en tosin ole kuin neljä lentoa käyttänyt koko loggeria kyydissä. Pitääpä tässä ottaa projektiksi uudelleen ja mittailla käyriä sekä revmaxin kanssa että ilman. Mulla on joka tilassa periaatteessa samat käyrät kuin ennenkin. Servona kaasulla Futaba S3001, eli ihan perusservo, joka itse asiassa toiminut paremmin kuin aikaisempi JR DS8041 digiservo (joka kylläkin sanoin sopimuksen irti muutenkin).

Ylimmät kierrokset idle2:lla, sitten tuo keskikohta (jota siis lähes koko lennon jälkipuoli on) idle1 ja alussa ja lopussa näkyvät 1700 kiekan pienet tasanteet normimodessa jolloin revmaxi ei ole päällä.
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2009, 19:39:41 kirjoittanut illi »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4639 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2008, 11:47:05
kirjoittanut sgtpepper
0 Vastauksia
1825 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2008, 01:59:15
kirjoittanut Jyri
4 Vastauksia
2446 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Joulukuu, 2009, 09:06:46
kirjoittanut Miika
4 Vastauksia
3551 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2010, 17:31:41
kirjoittanut htwt