Mullahan on tuo Jyrin mainitsema JR9303 ja se on kyllä tosi hyvä lähetin. En niinkään ajattele tuota softan ominaisuuksien kannalta (jotka mielestäni jossain määrin vielä puutteelliset esim. swash mixin osalta ja käyrien osalta), vaan lähetin on erittäin tukeva, tikut liikkuvat tasaisesti ja tuntuma on hyvä. Lisäksi mulla on jo käytössä lähettimestä 8 kanavaa (jonka olis kait jotenki kikkailemalla saanu myös 7 kanavaisella käytettyä). 9303:n govi toiminto esimerkiksi on tosi kätevästi toteutettu ja lentomoodeja saa tarvittaessa 5 (norm, idle1,2,3,4). Kuitenkin, kun kone on säädetty (niin hyvin kun voi ja mekaanisessakin on varmasti parantamista radion ohjelmallisista puutteista välittämättä), niin sillä lennetään ja siinä onkin sitten vastassa ne lähettimen mekaaniset ominaisuudet. Kuinka hyvin se istuu käteen, tuntuuko laite tukevalta, onko ote itselle sopiva ja katkaisijat oikein sijoiteltu, miltä tikut tuntuu ja saako niiden jäykkyyden helposti haluamakseen, säilyykö tikkujen jäykkyys jne? Näissä ominaisuuksissa
mielestäni JR9303 on eri vehje kuin DX7 tai vaikkapa Futten 10C (jossa softan puolella on selkeästi enemmän ominaisuuksia).
Minulle ainakin jatkuvassa käytössä (enhän mä tietty osaa lentääkään) se isompi näyttö jne jää toisarvoiseksi. Kentällä vaihdan modelia sieltä system valikosta
ja siinä se. Silti jään kaipaamaan näytön taustavaloa, koska se auttaisi tietyissä valaistusolosuhteissa huomattavasti. Edelleen olen sitä mieltä, että on todella hassua säästää niitä helposti toteutettavia ja halpoja softaominaisuuksia vain johonkin käsittämättömän hintaisiin vimputtimiin. Kyllä joku valmistaja tämänkin kuplan jossain vaiheessa puhkaisee ja sitten muiden on pakko seurata perässä...
Tuli muuten ohimennen mieleen, kun puhutaan näistä radioiden vasteajoista... mitä monimutkaisempi softa siellä taustalla pyörii eli mitä enemmän se joutuu ottamaan huomioon softalla säädettyjä miksauksia, trimmejä, swashin hiomiseen käytettyjä ominaisuuksia jne jne sitä enemmän prosessointia tarvitaan ennenkuin signaali voidaan lähettimestä ulos pukata. En muista oliko siinä kerran täälläkin pyörineessä vasteaika taulukossa esim. Futten 14MZ:aa, mutta kiinnostaisi tietää miten se sijoittuu tuossa vertailussa. Tietysti prosessointia saadaan aina parannettua lisäämällä laskentatehoa, joka taas kuluttaa enemmän virtaa...