Kirjoittaja Aihe: Protos: Ilkeä isäpuoli  (Luettu 49849 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #75 : 09 Kesäkuu, 2009, 23:36:05 »
Päivitin nuo Dataloggerin käppyrät sellaisiin versioihin joissa mukana myös amppeerit.

Aika jännä katsoa muuten tuon ensimmäisen käppyrän lämpötilalukemia - asensin anturin siten että se lepää kiinni moottori kiinnityslevyssä - hyvin huomaa että lämpö nousee kun kopteri on ollut maassa, tai sitten kestää vain hetken ennenkuin lämpö ehtii anturille asti, toisaalta se moottorin kiinnityslevy on alumiinia ja lepää suoraan moottorissa kiinni, joten luulisi sen aika nopeasti seuraavan lämmöissä.

Vielä voisi hommata yhden anturin ja laittaa se kiinni nopariin, ja sitten vielä yksi akkuun, no luulen että alkaa elektroniikan määrä riittämään jo tässä Protoksessa :)

tässä vielä kerran tuo ekan akun päivitetty, niin ei tarvitse edelliseltä sivulta metsästää sitä ;)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #76 : 09 Kesäkuu, 2009, 23:45:43 »
Jotain perin kummallista oli tapahtunut sitten eilisen. Käydessäni GyroBotin asetuksia kotona läpi, merkatakseni ne tuonne GyroBot asetus topikkiin, huomasin seuraavaa:
Lavat eivät olleet lähelläkään nollakulmia tikun keskiasennossa, ja lähempi tarkastelu osoitti että Swash - Lavanpitimet linkkien pituudet olivat mitä sattuu, toinen oli 36mm ja toinen 41mm ja varmasti olin ne laittanut kunnolla ja yhtä pitkiksi??? En tajua miten ne ovat voineet liikkua, selittäisi toisen akullisen perin kummallisen käyttäytymisen eilen, tuskin niitä tontutkaan on yön aikana käyneet ruuvaamassa. En vain kykene tajuamaan miten se on voinut tapahtua, jos ja kun kerran linkit ovat olleet eilen ja tänään kokoajan kiinni, niin eihän niiden pitäisi voida liikkua, taidan liimata toisen pään kiinni ja kun olen tarkistanut lapauran niin sitten ehkä pikku tippa pikaliimaa vielä toiseenkin...Jos ne pääsivät liikkumaan ilmassa itsekseen, niin kuin on täytynyt tapahtua, niin oli aikamoisen katastrofin ainekset ilmassa, olisi meinaan tullut aikamoisen "Titanicmainen" loppu tuolle ensilennolle jos olisivat irronneet ilmassa.

PS. Ah tätä ihanuutta, vaimo lähti "pikkujouluihin" ja ihmetteli kun hymyssä suin toivotin hyvää iltaa, kerrankin saa koko illan aikaa tuunata ;) Nyt Trexin kopan madaamisen kimppuun

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #77 : 10 Kesäkuu, 2009, 00:39:19 »
Pikkaisen mallailin lisää tuota Trexin koppaa ja hieman sitä pitää leikata että sen saa istumaan nätisti.

Samalla kun tuossa kävin Protoksen sähköjä läpi niin tarkistin myös nuo JAZZIn asetukset ja muutin softstartin 12 sekuntiin sekä laitoin cutoff jännitteeksi 2,5V per kenno, kovinhan se on alhainen, mutta tuo on ilmeisesti rasituksessa jolloin jännitteet tippuvat muutenkin.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #78 : 11 Kesäkuu, 2009, 02:05:18 »
Tänään tuli postissa keltaiset päivitysosat ja muutamia varaosia, ehdin tosin vasta asentamaan ne illalla kun olin jo ollut lennättämässä (leijuttamassa).

Henttaalla oli mitä mainioin sää ja muutaman vajaan akun ehdin puhumiselta ja spekuloinnilta leijuttelemaan, muutamia juttuja tuli tosin esiin:
  • Välillä virtoja kytkettäessä ei tullut vietoja kopteriin ja kerran tai kaksi sain virrat pois liikuttamalla Deansia, epäilys kontakti ongelmasta ja vaikuttaa olevan ainostaan Dataloggeriin kykettäessä, ei kun kytkee akun suoraan nopariin, täytyy tutkia lisää, ei kauhean kivaa  jos tuo sattuu ilmassa
  • Perä muljahti alta kun hieman antoi kaasua, päätin lisätä oletus tailin arvoja GyroBorista (Tail P 300->350, Tail I 300->350), jonka jälkeen kenties hieman vägäystä tms. perässsä, en ehtinyt tutkimaan tuotakaan, josko huomenna (tänään) Röylässä saisi säädettyä lisää
  • Ekan akullisen loppuvaiheessa vaikutti ihan kuin noparissa olisi tullut cutoff päälle, mutta logissa jännitteet olivat alhaisimmillaankin yli 20V ja cutoff on tällä hetkellä 2,5V/kenno. olisiko ollut lämpökatkaisu, saattaa tuo 60% kaasu käydä +20 ulkoilmassa umpinaisen kopan sisällä liialliseksi jopa Kontronikille. Tarkistin login, kyllä siellä selkeästi jokin laski kierroksia tuossa lopussa. En sitten hoksannut katsoa Jazzin LEDiä, josko se vilkkui kolmen sarjoissa.
  • Olin sitten ottanut nuo edelliset logit väärällä "gear ratiolla", nousivat hieman nuo kiekat eli vaikuttaa että 60% olisi n. 2300-2400 ja 70 % olisi +2500

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #79 : 12 Kesäkuu, 2009, 01:42:22 »
Sitten olikin DHLn vuoro yllättää ja toimittaa Kora päivää aikaisemmin kuin lupasivatkaan (webissä seuranta ei näyttänyt muuta kuin lähtöpäivän joten soitin sinne tänään ja kysyin, ilmoittivat että toimitus on huomenna klo 11-16).

Moottori vaikuttaa erittäin pieneltä ja kevyeltä, sitä se itse asiassa onkin, juomattavan paljon n.30g ja silmämääräisesti n. 1cm lyhyempi. Ihmetyttää oikein miten ovat saaneet pakattua noin pieneen sellaisen määrän ominaisuuksia, eritoten verrattuna muihin vastaaviin moottoreihin. Muiden kokemusten mukaan tuon pitäisi tarjota hieman enemmän vääntöä hieman pienemmällä tehonkulutuksella, toki kv on hieman alahaisempi 790kv vs. 820kv, voisi selittää tuo tehonkulutuksen ja ulosantotehon ero pinemmällä lämmöntuotolla, toki siinä on fiksummin suunniteltu moottorin yläosa. Vaikka moottorin kiinnittää suoraan moottoripukkiin, jää siinä silti avoimet ilmakanavat, toisin kuin esim MSHn omassa moottorissa tai muissa harjattomissa mitä olen nähnyt.

Pitänee huomenna asentaa tuo kiinni ja katsoa mitä eLoggeri kertoo sitten siitä...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #80 : 13 Kesäkuu, 2009, 00:12:18 »
Otin sitten tuon Trexin Canopyn työn alle:
Dremelöin sitä hiemna sopivammaksi Protosiin, maskasin Bilteman "ralliraita" teipillä, toimii muuten hyvin kun tekee muodot suunnilleen ja käyttää lämpöpuhallinta, niin saa kaaretkin tiiviisti asettumaan kopan pintaan. Erinäisiä kerroksia maalia ja lakkaa, huomenna lienee lentokunnossa. Laitan tuohon ihan tuhdit läpivientikumit, eipähän pitäisi rispaantua ihan heti.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #81 : 13 Kesäkuu, 2009, 01:12:10 »
Sain sitten purettua tämän päivän datat loggerista, ohessa ekan akullisen käyrät.
Mielenkiintoisia huomioita:
  • Moottorin lämmöt kävivät jo aika korkealla, 78 astetta, odotan mielenkiinnolla että saan Koran asennettua ja katsottua miten käy lämmöille
  • Nupin kierrokset pysyivät hyvin tasaisina, 450 luokan vehkeillä ja Scorpionin noparilla ei onnistunut koskaan noin hyvin.
  • Aika mukavasti tuntuu tulevan lentoaikaa, 7min 2400mAh eli vasta n. 75% kapasiteetista, vaikka nupissa +2800 kiekkaa

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #82 : 13 Kesäkuu, 2009, 20:18:57 »
Hah sain kuin sainkin tuon kopan valmiiksi tänään, aika hauskasti muuttaa tuon Protoksen olemusta, toiset tykkää toiset ei, mutta nyt menee akku nätisti alle eikä kiristä mistään.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #83 : 13 Kesäkuu, 2009, 21:09:33 »
Lainaus
aika hauskasti muuttaa tuon Protoksen olemusta, toiset tykkää toiset ei
Vähän kuin olisi key account managerilla liian iso pikkutakki päällä :)
Kunhan lentää hienosti.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #84 : 13 Kesäkuu, 2009, 22:01:00 »
Tällä hetkellä kopterin lentopaino on 1740g jossa siis mukana tuo eLogger ja sen näyttö, tulee vielä tippumaaan n. 30g kunhan saan Koran asennettua, ja jos ottaa loggerinkin pois niin sitten jäädään n. 1690g

Tuolle Trex kopalle tuli sitten painoa n. 68g

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #85 : 13 Kesäkuu, 2009, 22:13:52 »
Hieno maalaus  8)  ja varmasti näkyy.


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #87 : 15 Kesäkuu, 2009, 02:10:25 »
Aika mukavasti tuo Protos menee tuonne Trex500sen laukkuun ja tilaa jää yllin kyllin muille romppeille.

Päätin sittenkin asentaa tuon Koran jo nyt vaikka kaikki asetukset eivät vielä ole kohdallaan, sillä huomasin että jo perän asetuksiin GyroBotissa vaikuttavat monet tekijät, kuten esim. kierrokset joilla lennetään ja näin ollen totesin että on parempi jos nyt on jo se moottori kiinni jolla on tarkoitus sitten jatkossa lentää.

Melkoinen kokoero noilla moottoreilla (Kora on n. 3mm halkaisijaltaan suurempi mutta melkein 10mm lyhyempi), tuntuu uskomattomalta että tuo Kora on samantehoinen ja käy kylmenpänä, pitää katsoa käppyröitä jahka saan tuon asennettua...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #88 : 15 Kesäkuu, 2009, 10:38:03 »
Alkoi tuo Bantamin hyytyminen/lataamisen hitaus harmittamaan, sillä silloin kun täällä olisi lentokelejä ei huvittaisi vain odottaa laturin jäähtymistä/akkujen latautumista, niinpä hiirikäsi napsahti kun Hobbycityyn oli tullut Turnigyn akkuja ja samalla tuli sitten parannettua tuota latauskapasiteettia ;)

Your order details are:
4x #T2650.6S.30/9268 Turnigy 2650mAh 6S 30C Lipo Pack
2x #iCharger106B/6792 iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger


Saas nähdä kuin pian ehtivät tänne...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #89 : 15 Kesäkuu, 2009, 16:21:40 »
Hieno tuo sun Protos. Ei pitäisi jäädä ominaisuuksiltaan pieneksi ihan heti  :).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #90 : 15 Kesäkuu, 2009, 17:02:45 »
Hieno tuo sun Protos. Ei pitäisi jäädä ominaisuuksiltaan pieneksi ihan heti  :).


-op-

Jep overkilliähän tuo minun taitoihin on, mutta ajattelin että tuolla sitä sitten passa harjoitella, ei ainakaan voi sitten panna kaluston piikkiin ;)
Oikeasti hain kyllä tuolla (eritoten FBL) lentämisen helppoutta, kuvittelisin että monet asiat ovat helpompia jos ei kopukka kampea niin kauheasti vaan menee vaan sinne minne ohjaa ja tuon saavuttaminen ei sitten tuon FBL systemmin kanssa pitäisi vaatia pahemmin miksauksia...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #91 : 15 Kesäkuu, 2009, 19:53:39 »
Koran akseli on lyhennettu ja lovettu ja moottori asennettu paikalleen, oli hieman jumppaamista kun halusin nuo kaapelit rungon sisälle ja Korassa on nuo johdot jäykkiä, ei mitään taipuisaa silikonitavaraa ja Nopari oli jo paikallaan enkä jaksanut irrottaa ESCin vastarille menevää johtoa.

Jos sää suosii niin Röylässä pääsisi huomenna testaamaan...

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #92 : 15 Kesäkuu, 2009, 19:58:06 »
Nyt huomasin, eikai sulla oo ino-labit nupissa? :o
Ne joiden nopeus on 0.07sec?
Ei ainakaan nopeus heti lopu...
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #93 : 15 Kesäkuu, 2009, 20:16:01 »
On INOlabit, mutta ei noi oo ne gyroservot vaan:
[HG-D251MG]
  • Power : 4.8V ~ 6.0V
  • Speed : 0.15s/60°, 0.12s/60°
  • Torque :4.8V--Dynamic torque: 4.8kg.cm, 6.0V--Dynamic torque: 5.6kg.cm
  • Size : 30.0X13.0X33.30
  • Weight : 24.40g

Perässä on sitten se nopea:
[HG-D261HB]
  • Power : 4.8V ~ 6.0V
  • Speed : 0.07s/60°, 0.06s/60°
  • Torque : 4.8V--Dynamic torque: 2.4kg.cm, 6.0V--Dynamic torque: 3.6kg.cm
  • Size : 30.0X13.0X33.30
  • Weight : 20.65g

Täytyy vissiin laittaa joku kunnon ohjelmoitava BEC että saa 6V ja oikeat nopeudet irti, nyt vaan rupesin miettimään että koska maailmalla ajetaan Futaba S9257 nupissa, niin miksi ei noita INOlabin 261siäkin voisi käyttää nupissa, olisi vauhtia 6 Voltilla, pitäisiköhän harkita :)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #94 : 15 Kesäkuu, 2009, 21:01:30 »
Olisihan tämä pitänyt arvata, että kumpaan suuntaan moottori pyörii, väärään tietysti, nyt pitää purkaa taas aikalailla, kun ne johdot on niin jäykät ettei taida onnistua ilman, pitää kuitenkin yrittää.

VINKKI: Jos laitat JAZZ KORA yhdistelmän Protokseen, niin kytke yhdet piuhat saman värisiin ja kahdet ristiin!

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #95 : 15 Kesäkuu, 2009, 21:46:04 »
Olisihan tämä pitänyt arvata, että kumpaan suuntaan moottori pyörii, väärään tietysti, nyt pitää purkaa taas aikalailla, kun ne johdot on niin jäykät ettei taida onnistua ilman, pitää kuitenkin yrittää.

VINKKI: Jos laitat JAZZ KORA yhdistelmän Protokseen, niin kytke yhdet piuhat saman värisiin ja kahdet ristiin!

Eikös sen suunnan olisi voinut myös vaihtaa escistä  :o
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #96 : 15 Kesäkuu, 2009, 22:09:02 »
Lainaus
Eikös sen suunnan olisi voinut myös vaihtaa escistä

Olis voinut, motor reverse on mode 7 Jazzissa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #97 : 15 Kesäkuu, 2009, 22:10:21 »
K I I T O S !
Kyllähän sen tosiaan voi, ei käynyt mielessä että sen voisi ohjelmoida kun kerran sitä ei voi tehdä ProgCardilla, mutta sen voikin tosiaan tehdä "tikku"ohjelmoinnilla, kiitos vielä kerran.

Ihan loppuun asti ei tuo Kontronik Jazzikaan ole mietitty, en edelleenkään ymmärrä/hyväksy oikein tuota tikkuohjelmointia, miksei kaikkea voi tehdä tuolla kortilla??

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #98 : 16 Kesäkuu, 2009, 19:06:25 »
Nyt V!"¤""AA Isosti, eka akullinen Röylässä meni hyvin toinen akku kiinni, unohdin irrottaa lavat lapapidikkeestä, pieni nytkähdys ja savua noparista, sen jälkeen ei mitään...voiko ESCi palaa siihen että moottori ei pääse pyörimään, siis kaasu oli nollassa mutta nopari/moottori yritti vain päästää merkkiäänen ja savua...nyt ei pysty kirjoittamaan enempää.
Palaan asiaan kun V!"¤"¤S helpottaa, jos helpottaa!!!!

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Protos: Ilkeä isäpuoli
« Vastaus #99 : 16 Kesäkuu, 2009, 19:29:35 »
Sulla on kyllä huono tuuri noiden Kontronikkien kanssa...

Osta vaikka joku Scorpion, niin ei mee kaikki lomarahat nopareihin.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
MSH Protos

Aloittaja JiriK « 1 2 ... 15 16 » MSH Protos

381 Vastauksia
187108 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2016, 08:20:05
kirjoittanut TimoK
7 Vastauksia
4647 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 15:20:11
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2179 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 08:39:30
kirjoittanut SJo1
90 Vastauksia
54344 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Tammikuu, 2013, 17:40:50
kirjoittanut pilot4fn
protos 500

Aloittaja jupe MyFleet

2 Vastauksia
2490 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2009, 11:59:39
kirjoittanut sgtpepper