Kirjoittaja Aihe: Honey Bee FP RTF vakioakkun lataus vakiolaturilla  (Luettu 4327 kertaa)

hbfp

  • Vieras
Honey Bee FP RTF vakioakkun lataus vakiolaturilla
« : 17 Toukokuu, 2009, 12:08:33 »
Morjens,

Wikin mukaan ja laskemallakin latausaika on noin 2 tuntia 15 minuuttia. Ja tuossa reilussa kahdessa tunnissa akku alkaa myös lämpenemään.

Ohjekirjassa kun on eri-akkujen tietoja, niin en ole varma onko mulla väärä mielikuva vai olenko ymmärtänyt jotain väärin.

Eli ohjeessa sanotaan että laturi purkaa akun ja lataa sen sitten (?). Nyt herääkin kysymys, voiko akkua ladata esim niin että on lentänyt vähän aikaa, tuonut kopterin sisään. Sitten kun haluaisi lentää taas voi varaustila akussa olla esim 75%. Niin purkaako se akun tuosta huolimatta ensin? Vai lataako tuosta vaan täyteen? Luonnollisesti lyhennän latausaikaa jos jatkaa, mutta jos purkaa ensin niin sitten latausaika voi olla todella pitkä.

 - Kiitos

Joo, täysin nyyppä olen tässä kopteri asiassa. Mutta akkuja on sentään tullut monenlaisissa laitteissa kytettyä onneksi.

Terkut,
HBFP

-- Jatkoa --

Lämpenemisestä päätelle ei pura akkuja vaan jatkaa latausta. Eiköhän tuo ole selvä, kommentteja otetaan kuitenkin vastaan.

 - Kiitos
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2009, 14:11:10 kirjoittanut hbfp »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakku lataus vakiolaturilla
« Vastaus #1 : 17 Toukokuu, 2009, 12:41:18 »
siis tasauksessa laturi purkaa tiettyjä kennoja joiden jännite nousee muita korkeammaksi. Lataa ja taas purkaa kennoja joiden jännite on suurempi että kaikki on samassa arvossa. Eli laturi ei pura koko akkua  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

hbfp

  • Vieras
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakku lataus vakiolaturilla
« Vastaus #2 : 17 Toukokuu, 2009, 12:53:12 »
siis tasauksessa laturi purkaa tiettyjä kennoja joiden jännite nousee muita korkeammaksi. Lataa ja taas purkaa kennoja joiden jännite on suurempi että kaikki on samassa arvossa. Eli laturi ei pura koko akkua  :)

Miten ihmeessä se tekee tuon? Yleisesti tuohon akun tasaukseen tarvittaisiin laturi, joka lataisi jokaista kennoa erikseen. Joka tiettävästi olisikin aina suotavaa kun ladataan "akustoa", eli akkua joka muodostuu useista kennoista kuten tämä kopterin akku.

Toinen tapa saavuttaa tuo tilanne, on ladata todella pitkään ja hartaasti pienellä virralla. Tai sitten yrittää purkaa kennot aivan täysin ja ladata se uudelleen. Tässäkin on riskinä se, että ne akut joissa on vielä virtaa rikkovat tuon tyhjän akun vääntämällä sen napaisuuden vääräksi. Tätä kävi ainakin NiCd akuilla ihan jatkuvasti, kun ne ikääntyi. Tilanteensai korjattua purkamalla akuston ja tyhjentämällä ja lataamalla kennot yksitellen.

Valitettavasti uudet elektroniset laturit jopa estävät näiden kahden vaihtoehdon käyttämistä. Koska purkua ei tapahdu, ja ylilatausta ei sallita. Siksi moderinin laturin pitäisikin aivan ehdottomasti olla kennokohtainen laturi.

Tämä siis yleistiedon osalta akuista. Eikä tämän pitäisi mitenkään poiketa siitä. Toisaalta, tässähän ei näytä olevan mitään delta-cut-offia, eli virtaa voi tunkea niin paljon kun haluaa. Mutta lämpeneminen ja ylilataus tietysti vahingoittaa kennoja (noin suurella virralla).
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2009, 14:12:27 kirjoittanut hbfp »

Poissa ArSKa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakku lataus vakiolaturilla
« Vastaus #3 : 17 Toukokuu, 2009, 13:05:34 »
Akun lämpenemisestä päätellen käytössä on NiMH-akku ja tyhmä seinälaturi/muuntaja.
Toi muuntaja ei tod. ala purkaan akkua.


hbfp

  • Vieras
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakku lataus vakiolaturilla
« Vastaus #4 : 17 Toukokuu, 2009, 14:10:29 »
Akun lämpenemisestä päätellen käytössä on NiMH-akku ja tyhmä seinälaturi/muuntaja.
Toi muuntaja ei tod. ala purkaan akkua.

Jes, aivan samaan johtopäätökseen tulin. Eli latauksessa on noudatettava huolellisuutta ja käytettävä esim. keittiöajastinta.

Pitää katsoa mikä on sopiva latausaika sen jälkeen kun noi on lennetty "tyhjäksi". Niin tietää sitten jatkossa sen sopivan lataussyklin. Maksimi latausaika kuulemma täysin tyhjälle akulle on noin 2 tuntia 15 minuuttia.

Ostin tuossa justiin lähettimeen fiksun pikalaturin ja 8 akkua lidilstä 20 egellä, ei paha hinta kokonaissetille.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2009, 14:26:46 kirjoittanut hbfp »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakkun lataus vakiolaturilla
« Vastaus #5 : 17 Toukokuu, 2009, 15:37:42 »
Puhutaanko tässä siis jostain nicd akuista?
Itselläni ainakin oli sellainen käsitys tuosta lipolaturista että se lataa koko akkua ja purkaa tiettyjä kennoja tasausliittimestä, ei se niistä ainakaan kovin suurela virralla ladata voi koska johtimet ovat niin ohueet, purkaa voi pienellä virralla.. itsellänikin nicd akut lämpenee, lipot ei kyllä nimeksikään.. ehkä ihan vähän latauksen lopussa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

hbfp

  • Vieras
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakkun lataus vakiolaturilla
« Vastaus #6 : 17 Toukokuu, 2009, 16:58:23 »
Puhutaanko tässä siis jostain nicd akuista?

Ei NiMH:it nuo ovat. NiCD akkujen myynti tullaan käsittääkseni kieltämään ihan justiinsa.

Lainaus
Itselläni ainakin oli sellainen käsitys tuosta lipolaturista että se lataa koko akkua ja purkaa tiettyjä kennoja tasausliittimestä, ei se niistä ainakaan kovin suurela virralla ladata voi koska johtimet ovat niin ohueet, purkaa voi pienellä virralla.. itsellänikin nicd akut lämpenee, lipot ei kyllä nimeksikään.. ehkä ihan vähän latauksen lopussa.

Joo, lipoja ei ole minulla missään muualla kuin ns. integroiduissa laitteissa, joten niiden latauksesta ei ole mitään käytännönkokemusta irtoakkuina. Käsittäkseni myös lipoissa on kehittyneempi latauselektroniikka, etteivät ylilataa ilmeisen räjähdysvaaran vuoksi. Vaikka pitäshän kennojen silti  osata päästää paineet hallitusti.

Pitääkin tutustua tuohon tasausliitin asiaan, en ole siitä koskaan kuullutkaan. Aina sanotaan että lipoilla ei ole tuota ongelmaa että kennot joutuvat eri varaustasoihin, mutta ilmeisesti sitten on kuitenkin kun sitä varten on on olemassa tasausproseduuri. Mielenkiintoista.

Monesti myös tuota kennojen eri varaustasoissa olemista kutsutaan täysin virheelisesti muisti-ilmiöksi, jota se ei ole. Muisti-ilmiö vaatii useita satoja latauksia ja purkuja NiCD akuilal samaan varaustasoon. Jolloin se aiheuttaa kemiallisia muutoksia NiCD akuissa. Uskon että useimmilla käyttäjillä ei ole ainakaan kotikäytössä tuollaista ongelmaa. Ongelma ilmenee lähinnä satelliiteissa joissa pimeällä puolella maata puretaan ja aurinkoisella puolella ladataan. Aina suurin piirtein samanmittaisissa jaksoissa useita satoja kertoja.

Tässähän se vastaus: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-polymer#Prolonging_life_in_multiple_cells_through_cell_balancing

Eli valheita noi että LiPo akkuja ei koske tuo kennojenvaraustason eritasoisuus ajanmyötä. Eihän se koske NiMH akkujakaan tai NiCD:tä, niin kauan kun kennot ladataan yksitellen eikä sarjassa. Koska esim Braunin sähköhammasharja lataa sarjassa, niin nyt on juuri tuo ikävä tilanne että kolmesta kennosta yksi kuukahtaa paljon aikaisemmin. Eikä latauselektroniikka anna pakkoladata sitä väkisin täyteen samaan tasoon muiden kanssa. Mutta tämähän on täysin normaalia, valitettavasti. Pitänee vain koittaa ladata mahdollisimman usein, jos pikkuhiljaaa muiden kennojen ylilataus johtaisi tuon yhden kennon toipumiseen.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2009, 18:36:09 kirjoittanut hbfp »

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakkun lataus vakiolaturilla
« Vastaus #7 : 02 Kesäkuu, 2009, 14:54:17 »
Olen purkanut yleensä akut tyhjäksi tehovastuksen tai lampun kautta ennen latausta, mutta kuinka tyhjä on tyhjä? Saako jännitteen laskea lähelle nollaa vai pitäisikö akkuun jättää pieni jännite em. napaisuusongelman vuoksi?

Tuohon honey been akkuun olen käyttänyt ihan 15 ohmin 11 W tehovastusta sen jälkeen kun kopteri ei nouse enää maasta. Tämän jälkeen tuo laskennallinen latausaika kellokytkimellä 2h 15min tuntuisi olevan passeli.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

hbfp

  • Vieras
Vs: Honey Bee FP RTF vakioakkun lataus vakiolaturilla
« Vastaus #8 : 08 Heinäkuu, 2009, 17:41:06 »
Olen purkanut yleensä akut tyhjäksi tehovastuksen tai lampun kautta ennen latausta, mutta kuinka tyhjä on tyhjä? Saako jännitteen laskea lähelle nollaa vai pitäisikö akkuun jättää pieni jännite em. napaisuusongelman vuoksi?

Mulla oli braunin oral-b hammasharjan kanssa selvä kennojen epätasapaino. Ongelma olikin just siinä, että olin aina käyttänyt akun miltei tyhjäksi ja ladannut sen täyteen ja lopettanut lataamisen. Juuri tuolla tavalla oikein kerjää ongelmia. Pitäisi purkaa ihan tyhjäksi ja sen jälkeen ladata täyteen, sekä jatkaa ylläpitolatausta.

Sain monta vuotta käytössä olleen akun täysin uudenveroiseksi purkamalla kaikki kennot ja sen jälkeen lataamalla reilun viikon ajan joskin niin pienellä virralla ettei kennot edes kuumentuneet. Eli tyhjennys ja täyttö varmanpäälle. Tämä tietysti piti tehdä muulla laturilla, kun tuo laitteen oma hölmö ohjauselektroniikka estää lataamisen kun akku on täynnä. Ja juuri siksi kaikki kennot eivät koskaan täyttyneetkään täysin, vaan tilanne huononi jatkuvasti.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
10585 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2008, 23:29:47
kirjoittanut seppomikael
17 Vastauksia
7418 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2008, 22:11:23
kirjoittanut Halfelf
7 Vastauksia
9187 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2008, 21:28:36
kirjoittanut seppinen
27 Vastauksia
9311 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2010, 21:37:19
kirjoittanut Eetu73
7 Vastauksia
4539 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Maaliskuu, 2009, 21:12:39
kirjoittanut 0lli