Kirjoittaja Aihe: Tarvitaanko häiriönpoistoa 2,4 GHz laitteilla?  (Luettu 9981 kertaa)

Poissa Niemma-2

• Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Nieminen , Pälkäne
Vs: Tarvitaanko häiriönpoistoa 2,4 GHz laitteilla?
« Vastaus #1 : 21 Toukokuu, 2009, 04:19:55 »
Mun yks kaveri laittaa Ferriitin säätimen johtoon ja ite kyl suosii, ostin siltä yhden 120A pylonissa olleen säätimen niin siinä oli semmoinen kiinni kans.
En sit tiedä sit että käytetäänkö sitä enemmän tuossa 35 taajuudessa vai laittako moni sen vaan ns varuksi/huvinpäin.
Eihän siitä mitään pahaa ole vaikka oliskin.
« Viimeksi muokattu: 21 Toukokuu, 2009, 04:23:14 kirjoittanut Niemma-2 »
JR X388s + Spektrum
HK-450

Savun hälvennettyä tarkistetaan kytkennät.
--- Teen edullisesti tarroja ja tulosteita..ym ---

Poissa Emtec

• Pro torppari
« Vastaus #3 : 21 Toukokuu, 2009, 11:05:38 »
Jos meinaa kameran laittaa kyytiin niin mikään häiriönpoisto ei ole turha.
Itsellä ei ole ferriittejä eikä häiriöitä,ei ole ollut ja ei varmaan tule olemaankaan.
Ainoa häiriö minkä olen huomannut on omassa päässä :P
Siihen ei saa apuja mistään vaikka sähköisiä impulsseja ovatkin.
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

mrsaila

• Vieras
« Vastaus #4 : 23 Toukokuu, 2009, 09:15:29 »
Kannattaa laittaa, ei vara venettä kaada.

Voi auttaa ratkaisevastikin jos on muuta 'radiohäiriötä' samalla taajuudella (2.4GHz) ilmassa (WLAN, Mikroaaltouuni, Bluetooth, PMR-radiopuhelin jne). Vastarin pitää olla ns. herkkä, että se voisi vastaanottaa todella heikkoa signaalia. Tällöin ulkoiset häiriötekijät saattavat vaikuttaa lopputulokseen.
Heikolla signaalilla myöskin DX7-AR7000 välinen yhteys saattaa häiriintyä! Kyllä. Kokeilin itse irroittamalla (lue: unohdin kiinnittää) DX7:n antennijohdon ja kopteriin tuli häiriöitä kun radio oli jonkin matkan päässä siitä. Tämä näkyi servojen holtittomana liikkeenä, kuten vanhoina 35Mhz aikoina?!  :o. Ainakin lähettyvillä oli PMR-radiopuhelin ja WLAN liikennettä. Antennin takaisin kytkentä normalisoi tilanteen, enkä ole vastaavaa ilmiötä sen koommin tavannut. Täytyy sanoa että yllätyin itsekin koska aikaisemmin luotin DSM2 teknologiaan 100%:sti.

Saa olla vapaasti eri mieltäkin!

Poissa Yrttikari

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #5 : 23 Toukokuu, 2009, 09:57:17 »
 Hei !

Senverran tuon mielipidettäni minäkin hommeliin että kyllä ferriittejä kannattaa käyttää, mutta nuo PMR-laitteet tuskin aiheuttavat tuonne 2,4 GHz alueelle paljoakaan haittaa koska toimivat "vain" 146 MHz taajuusalueella.  Sen sijaan siellä on kyllä kaikkea muuta kivaa sekalaista liikennettä.

Ohessa linkki Ficoran sivuille ja sieltä kannattaa katsoa taajuusjakotaulukko joka kertoo aika paljon.  Löytyy graafisessa muodossa ja monikymmensivuisena listana.

http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/radiotaajuudet.html

Poissa Jyri

• Seniori torppari
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
« Vastaus #6 : 23 Toukokuu, 2009, 11:14:54 »
Ihan hyviä kommentteja, mutta minä ymmärsin että Noparin aihettama häiriö on sen taajuista ettei siitä ole 2,4GHz laitteilla haittaa ja tästä syystä tuo ferriitti olisi ollut turha 2,4GHz laitteiden kanssa, osaako joku vahvistaa / kumota tuota?

Poissa Yrttikari

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #7 : 23 Toukokuu, 2009, 14:35:45 »

Ferriitti on asiallinen lähinnä noparilla siinä johdossa joka menee/tulee vastarille.  Koska kaikki sähkömagneettiset kentät voivat tuossa purkissa aiheuttaa kivoja ylläreitä ja yleensä vastareilla on tuo maadoitus yhteinen kaikille kanaville jota kautta häiriö voi levitä.

Ferriittirengas tuossa nimenomaisessa piuhassa "sitoo" tuon mahdollisen häiriökentän (magneettisuuden) mahdollisimman pieneksi "imemällä" sen itseensä.  (Tämä ei ole aivan oikeaoppinen selitys, mutta en parempaakaan nyt ehtinyt kehitellä).

Ihannehan olisi ns. Faradayn häkki vastarin ym. herkkien laitteiden ympärillä ja sen ulkopuolella olisi vain antenni varustettuna sopivilla suodinpiireillä jotka rajoittavat kaikki muut kaistat pois.

Poissa Jyri

• Seniori torppari
« Vastaus #8 : 23 Toukokuu, 2009, 17:01:08 »
Lyhyesti sanottuna, kannattaa antaa sen ferriittirenkaan paikallaan, vaikka olisi 2,4GHz laitteet. Eiköhän tämä lien aika selvä, vaikkakin hieman oli vielä "mutua" ilmassa ;)

hbfp

• Vieras
« Vastaus #9 : 25 Toukokuu, 2009, 20:45:35 »
PMR-laitteet tuskin aiheuttavat tuonne 2,4 GHz alueelle paljoakaan haittaa koska toimivat "vain" 146 MHz taajuusalueella. 

Näppihäiriö? 146 MHz on väärin, PMR:t on 446 MHz alueella.

Poissa Yrttikari

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #10 : 26 Toukokuu, 2009, 01:21:27 »
Vastausta hbfp:lle

No tietysti tuli hieman näppihäiriötäkin koska nuo pienet käsikapulat (PMR-radiot toimivat tuolla 446 MHz) tosin itse ajattelin enemmän noita telemetria ja datasiirtolaitteita jotka ovat myös PMR-laitteita ja käyttävät tuota 146 - 149, 160 - 162 MHz aluetta sekä hieman isompia jopa 25 W:n tehoja.  (Puhelinlinkit kun ovat miltei naapurissa).

hbfp

• Vieras
« Vastaus #11 : 26 Toukokuu, 2009, 05:48:01 »
No tietysti tuli hieman näppihäiriötäkin koska nuo pienet käsikapulat (PMR-radiot toimivat tuolla 446 MHz) tosin itse ajattelin enemmän noita telemetria ja datasiirtolaitteita jotka ovat myös PMR-laitteita ja käyttävät tuota 146 - 149, 160 - 162 MHz aluetta sekä hieman isompia jopa 25 W:n tehoja.  (Puhelinlinkit kun ovat miltei naapurissa).

Ei tullut edes nuo harvinaisemmat laitteet mieleen. Tuskin pitäs häiritä muita laitteita noiden. Ellei sitten ole ihan vieressä ja vastaanotin mene totaalisesti tukkoon. Joka tietysti on mahdollista.

Em. laitteet on kuitenkin todella radikaalisti harvinaisempia kuin yleisemmät radiolaitteet. Tietysti jos sattuu mm. radioamatöörileirillä lentelemään, niin voihan siitä tulla ongelmaa.

Jos ongelmia hakee, niin onhan niihin törmätty. Esim. saaristossa tutkat aiheuttaa joskus kivoja toistufia efektejä. Hallinta katoaa säännöllisesti, mutta onneksi vain lyhyeksi aikaa.
« Viimeksi muokattu: 26 Toukokuu, 2009, 06:03:23 kirjoittanut hbfp »

Poissa Korppi

• Seniori torppari
  • 47
« Vastaus #12 : 16 Tammikuu, 2015, 15:11:44 »
No, mikä on mielipide tänä päivänä?

Aloin siistimään 600E pro:n johtoja ja jäi vaivaamaan, että voisiko CC Pro becin piuhoista ottaa ferriitin pois, vai onko se siinä tarpeen vuoksi?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #13 : 16 Tammikuu, 2015, 17:00:34 »
tää on nyt vaan oma mielipide ja jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä mutta mä oon aina rapsinu ne kaikesta pois alusta asti. ei oo sen puolesta ollu ropleemaa.

melkein kaikkien noparien ohjeethan ne suosittaa jättämään paikallensa.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

• Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
« Vastaus #14 : 16 Tammikuu, 2015, 17:25:02 »
Mää taas oon aina laittanu jos ei o ollu valmiina. Ei vara venettä kaada ja sitä rataa.

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #15 : 16 Tammikuu, 2015, 17:30:39 »
mun perustelu on se että sellanen suhteessa painava mölli voi aiheuttaa johdon katkeamisen ku se renkutuksessa heiluu. pitäis saada ite rengas johonki kiinni esim nipparilla joka harvemmin siististi onnistuu. ei silti kyllähän noi ohjeet sanoo että anna olla ni onhan ne niin suunniteltu. esim kosmik on sen verta iso murikka että miksei se voi olla siellä sisällä piilossa :D
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2015, 17:32:19 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)

Poissa TeroS

• Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
« Vastaus #16 : 16 Tammikuu, 2015, 18:04:12 »
totto höräjät, komeesti menis moneenki vehkeeseen sisälle. Ja joo, siitä ferriitistähä noi pitäis kiinnittää,

Poissa Matti Häkkinen

• Seniori torppari
« Vastaus #17 : 16 Tammikuu, 2015, 18:07:44 »
Mulla on ferriitti niissä nopareissa missä se on vakiona ja muissa ei. En oo kiinnittänyt eikä oo johtojakkaan katkeillut.
Eii oo ollu häiriöitä.
Mutta kuka tietää milloin tulee.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa petrim

• Pro torppari
« Vastaus #18 : 16 Tammikuu, 2015, 19:30:44 »
Oon törmänny muutamiin videoihin netissä missä ovat testanneet esimerkiksi videolinkin kaapeleiden suojaamista, GPS kaapeleiden suojaamista jne. ja on itseasiassa huonontanut signaalia, eli ei kannata ihan joka paikkaan niitä tunkea. Jossain nazan GPS kaapelissa tiputti suoraan lähes kaikki satelliitit pois. Jos lisäilee niin kannataa varmistaa ettei mene huonompaan suuntaan.

Mulla on 600:ssa rekkulassa peräservon piuhoissa/gyron virtapiuhoissa, muutoin en kyllä käytä.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #19 : 16 Tammikuu, 2015, 19:40:49 »
niin siis se ferrittihän suodattaa korkeita taajuuksia pois kun esim becin hakkuri sellasia tarjoilee. ei sitä sellasiin saa laittaa missä menee korkeita taajuuksia :D

« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2015, 19:43:29 kirjoittanut Tohtori R »

Poissa samiwhat

• TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
« Vastaus #20 : 16 Tammikuu, 2015, 19:46:47 »
Mä olen ottanut pois/missään ei ole ferrittejä ja toistaiseksi ei ole ollut ongelmia.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Korppi

• Seniori torppari
  • 47
« Vastaus #21 : 16 Tammikuu, 2015, 19:49:58 »
Hmmm....mulla on tuossa kyllä kondensaattorikin vastarin portissa kiinni, eikö sekin suodata korkeita?
Taidan laittaa ferriittikokoelmalaatikk oon tuonkin renkulan.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa ija

• Pro torppari
  • RC Jets Finland,OIK
« Vastaus #22 : 16 Tammikuu, 2015, 20:11:26 »
Hmmm....mulla on tuossa kyllä kondensaattorikin vastarin portissa kiinni, eikö sekin suodata korkeita?
Taidan laittaa ferriittikokoelmalaatikk oon tuonkin renkulan.

Se konkka tasoittaa käyttöjännitettä siellä. Ei varsinaisesti suodata yhtään mitään. Jos sulla on virransyötön johdot ok yms, niin ne konkat on kyllä suht turhia kokatapauksessa.

Ilkka

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #23 : 16 Tammikuu, 2015, 20:47:04 »
Se konkka tasoittaa käyttöjännitettä siellä. Ei varsinaisesti suodata yhtään mitään. Jos sulla on virransyötön johdot ok yms, niin ne konkat on kyllä suht turhia kokatapauksessa.

Ilkka
nyt kyllä rönsyilee mutta menkööt. Näillä janttereilla on konkat siellä becin toision puolella. Mä oon ite aina laittanu sellaset becit ettei tartte virittää.

Poissa TeroS

• Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
« Vastaus #24 : 17 Tammikuu, 2015, 11:51:05 »
Kyykkää se kosmikinki "markkinoiden paras nopari-bec" tylysti ilman toisio-konkkaa.

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
100 Vastauksia
72022 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2014, 14:33:04
kirjoittanut oskuk