Kirjoittaja Aihe: Kysymys liikkeiden suorittamisesta  (Luettu 29752 kertaa)

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #25 : 07 Tammikuu, 2011, 15:01:15 »
Aivan oikein, minulla on 50% servoliikettä (täydet liikeradat puolittajan takana). Näin kopterin alkuperäiset "riitävät" liikeradat on käytössä.
Exposta en tykkää leijunnasta, koska siitä syntyy lisää löysää tunnottomuutta. Täysillä liikeradoilla expoa on jo reilusti (norm. lentotila) St 1 ja St 2 lentotilat on jo normaalit taivasajosetupit. Servovälitysten muuttaminen tekisi kopterista pelkän leijutusvälineen, mutta kokemusta ja uskallsuta pitää kerätä muussakin kuin leijuntakuvioissa.


Tässä sulla on ongelma. Ymmärrän, että haluat että kone on tunnokas leijunnassa, mutta kun homman nimi on vähän eri... Ero on siinä, että kone voi tuntua hyvältä ja tunnokkaalta, mutta silloin lento näyttää pahalta. Se näyttää pahalta, koska joka ikinen tikun heilautus näkyy kaikille. Tätä ei haluta todellakaan. Tavoite on, että kopteri näyttää "olevan pöydällä", eli ei heilu tai pompi. Siihen ainut keino on, että laitat pienet liikeradat ja isot expot. Itse ajelen n. 40% liikkeillä ja n.60% expoilla leijunnassa, ja ainakin Suomessa muuan EM-hopeamitalisti käyttää samankaltaisia liikkeitä. Näyttää hyvältä, voi tuntua pahalta :)


Stabbaripainoa en arvannut laittaa tarpeeksi, sillä alkuperäinen on vain 11g ja nyt 19g.
Tein jo muotin alkuperäisestä muovilavasta ja valan uuden hopeasta (ominaispaino 10.3). Kunhan saan valettua, niin näen paljonko painoa kertyi (toivottavasti ainakin 30g ?).


Suosittelen uusien stabilointilapojen ostamista. Hintaa ehkä 30-50e, jos hiilikuituisiin päädyt. Muoviset saa halvemmalla. Jos sulla on koneessa 4mm stabilointitanko, helpoin ratkaisu on tilata Sabesta Hirobon muoviset stabilontilavat. Näissä on tarpeeksi pinta-alaa sekä oikeanlainen profiili sekä muutettava paino. Voit aloittaa pelkällä lyijypainolla, tällöin about 30g.

Oleellinen osa on myös kunnolliset päälavat. Ne saattaa maksaa jonkun verran mutta sitä ei kannata pelätä, parantaa lento-ominaisuuksia niin paljon. Yksi jees lapa olis Rotortech 615 (H266101), ainakin jenkeissä toimivaksi todettu...


Edit, metalliset lavat ovat F3C Sporting Codessa kielletty.
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2011, 15:02:59 kirjoittanut Juho »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #26 : 07 Tammikuu, 2011, 16:02:07 »
Moro,

Pitää vähän vastailla tähän leijuntasetuppi asiaan ja muihinkin juttuihin.

Lähtökohta on se, että kaikki samat expo ja puolitusasetukset joilla esimerkiksi maajoukkue suunilleen lentelee ei taatusti ole aina suoraan siirrettävissä muille. Meillä maajoukkueessa on kaikilla hyvin samankaltaisesti reagoivat kopterit vaikka niissä eroja on koskien joitain sääolosuhteita jne.

Esimerkiksi se Egen viime kesänä käyttämä setuppi jossa radion puolittajat ja expot oli suunilleen matkittu meiltä mutta stabilointilavat painoivat 1,5 tonnia. Siinä oltiin sitten sellaisen yhdistelmän kimpussa, että jos kopteria ohjasi, niin sai ensi viikolla tulla katsomaan onko kopteri liikahtanut johonkin suuntaan vai pitääkö ohjata lisää. Tässä tulee sitten se vaikeus. Miten aloittelija joka ei ole kilpaillut tai ei tiedä millaisilla säädöillä olisi hyvä lentää tiettyä asiaa. Enkä nyt tarkoita yksinomaan sitä mitä radioon on syötetty vaikka expon arvoiksi. Mikäli nupin ohjaus tulee esimerkiksi myöhässä tai jotenkin terävästi, niin ollaan pahoissa ongelmissa joissa radioilla on vaikea korjata tilannetta. Kuvitellaan tilanne jossa leijutetaan paikoillaan tai tehdään piruettia paikoillaan, tuulenpuuska osuu kopteriin. Mitä me halutaan, me halutaan korjausohjaus joka korjaa / pysäyttää tuulenpuuskan häiriän heti. Jos ohjaus tulee vähän kumilanlamaisesti, niin se ei tule heti ja sitten kun se tulee, niin korjaus onkin jo liian suuri. Tätä on hyvin vaikea hallita enää radiolla vaan kyse on kopterin nupin säädöistä.

Toisaalta taas nuppi joka ohjaa hyvin agressivisesti, eli pienikin ohjaus saa kopterin heti liikkeelle on aika ikävä leijunnassa. Tällöin expon lisääminen vaan tosiaan tekee kopterista tunnottomamman ja ohjaus tulee vähän yllättäen ja silti suurempana kuin toivottiin tms.

Kopteri pitää saada istumaan vakaasti ja leijunnassa. Samalla sen pitää olla herkkä ohjaukseen ja sen pitää vastata ohjaukseen hyvin. Tämmöinen tilanne kun saavutetaan, voidaan käyttää huoletta aika isoa expoa ja puolittajia koska kopteri on vakaa mutta reagoi ohjaukseen silti kun sitä ohjataan.

Vähintään yhtä tärkeä asia josta ei kuitenkaan täällä kovin usein kirjoiteta on kopterin korkeusvakaus. Jotkut jotka ei kilpaile ja ovat kokeilleet vaikka minun kopteria voivat pelästyä koska vaikka pitchi tikkua liikuttelee leijunnassa, niin voi tuntua ettei mitään tapahdu. Syy tähän on se, että kopteria pitää pystyä leijuttaamaan siten, että se ei muuttaisi korkeuttaan lainkaan. Pitchi tikun melkein koko liikettä käytetään tuulessa siihen, että se pitäisi korkeutensa tarkasti. Mikäli korkeuden säätely olisi turhan herkkää, kopteri tekisi pientä ylös/alas liikettä paljon herkemmin ja häiritsisi muutakin ohjaustoimintaa leijunnassa. Mutta tämäkin on vain yksi näkemys muiden joukossa, osa tykkää pehmeämmistä ja osa kovemmista säädöistä. Nämä pitää tehdä enempi lennättäjän ja kopterin muiden ominaisuuksien mukaan.

Nämä kaikki asiat ovat sellaisia, että ne kehittyvät koko ajan. Olen ihan varma, että maajoukkueen kopterit ovat kaikki erilaisia lentää tänään, kuin mitä ne oli vaikkapa kaksi vuotta sitten. Kaikkein tärkein asia tässä kehityksessä on se, että se ei onnistu yksin. Ei millään, se vaatii ympärilleen porukan jolla on sama päämäärä ja silti kesekinäistä kilpailua.

Noihin expoihin sun muihin vaikuttaa sitten myös muuten paljon servojen ominaisuudet tarkkuus ja pitokyky sun muut ominaisuudet. On aivan selvää, että servo joka pystyy ohjaamaan todella tarkasti ja pehmeästi pieniä liikkeitä on sellainen jolla voidaan käyttää suurempia expoja kuin servo joka vaikkapa merkittävästi nopeampi mutta tarkkuudeltaan ja pitokyvyltää heikompi. Koska tällöin expo tekee juuri se, että vaikka radio ohjaisi servoa vähän, ei kopterissa servo todellisuudessa vielä ohjaa, sitten kun servo alkaa ohjaamaan tulee sitä ohjausta kerralla ja nopeammin ulos mitä alunperin lennättäjä oli toivonut.

Kaikkein tärkein apu aloitettaessa on muiden kilpailijoiden antama tuki. He meinaan huomaavat melko helposti jos säädöissä on tai kopterissa on jotain sellaista joka todella vaikeuttaa hommaa ja heillä saattaa olla usein ratkaisuja näihin ongelmiin.

En muista sanoiko Jussi silloin SM-kisoissa lennettyään viimeisen lentonsa mun kopterilla, mutta joku kuitenkin on todennut siitä, että se melkein lentää sen ohjelman itsestään. Jussi tais ainakin kirota sitä, että meni korjaamaan vaakakierteissä liikettä kuten teki omallaan, vaikka kaikki taisimme sanoa ennen lentoa, että älä korjaa ennakkoon mitään, lennä vaan, niin se kone tekee sen mitä pitää. Tuossa hyvin kulminoituu se ero miten sen kopterin saa toimimaan kun on porukkaa ympärillä jonka kanssa kehittyy näkemys siitä miten laitteiden pitää toimia ja porukkaa joiden tuella siitä sellaisen saa. Siksi kaikkein parasta on päästä muiden mukana kentälle jaa saada ne vinkit siellä kentällä koska on paljon kokemusta ja tietoa jota ei voi täällä foorumilla jakaa koska se tulee vain kokemuksena. Ei maailman parhaat F1-kuskitkaan pysty sohvalta sanomaan mikä on pielessä jossain autossa jollei he itse pääse sitä ajamaan jo kokeilemaan.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #27 : 07 Tammikuu, 2011, 23:36:11 »
Moro,

Pitää vähän vastailla tähän leijuntasetuppi asiaan ja muihinkin juttuihin.

Kaikkein tärkein apu aloitettaessa on muiden kilpailijoiden antama tuki. He meinaan huomaavat melko helposti jos säädöissä on tai kopterissa on jotain sellaista joka todella vaikeuttaa hommaa ja heillä saattaa olla usein ratkaisuja näihin ongelmiin.

En muista sanoiko Jussi silloin SM-kisoissa lennettyään viimeisen lentonsa mun kopterilla, mutta joku kuitenkin on todennut siitä, että se melkein lentää sen ohjelman itsestään. Jussi tais ainakin kirota sitä, että meni korjaamaan vaakakierteissä liikettä kuten teki omallaan, vaikka kaikki taisimme sanoa ennen lentoa, että älä korjaa ennakkoon mitään, lennä vaan, niin se kone tekee sen mitä pitää. Tuossa hyvin kulminoituu se ero miten sen kopterin saa toimimaan kun on porukkaa ympärillä jonka kanssa kehittyy näkemys siitä miten laitteiden pitää toimia ja porukkaa joiden tuella siitä sellaisen saa. Siksi kaikkein parasta on päästä muiden mukana kentälle jaa saada ne vinkit siellä kentällä koska on paljon kokemusta ja tietoa jota ei voi täällä foorumilla jakaa koska se tulee vain kokemuksena. Ei maailman parhaat F1-kuskitkaan pysty sohvalta sanomaan mikä on pielessä jossain autossa jollei he itse pääse sitä ajamaan jo kokeilemaan.

--
Timo

Lämmin kiitos valaisevasta selvityksestäsi!

Tiedän omasta kokemuksesta mistä tuossa kirjoitat. Minulla on ihan samoja trimmauskokemuksia F2B-stunteista, joiden parissa olen puuhannut vuosikymmeniä. Vuosien saatossa kehityin stuntin trimmaamisessa sille tasolle, että trimmaamani "itsestään lentävät" stuntit on menestyneet tosi hyvin myös muiden kuskien käsissä.

Pakko kuitenkin muistuttaa, että nyt mennään niin korkealla ja kovaa, että tämän tasoista pohdiskelua ei kannata käydä Popular luokan parissa. Siihen on vielä valovuosi matkaa nykyisyydestä  ;D

Olen tässä ihan noviisin (vasta alkajan paikalla), eikä siihen ei kulu vielä pitkään aikaan muut kun valmiiden konstruktioiden oikeanlainen käyttö. Mielelään oikean tyyppisen kopterin valinnasta sen saamiseen poppikseen soveltuvaksi.
Hirobon XDS on mainittu, mutta olen vuosien saatossa "nuuskannut" niin paljon nitroa, että vain valmis sähkökonstruktio tulee kysymykseen. En halua enään kyynelehtiä nitrokopterin tähden, eikä vaativat sähköistysmodifikaatiot ei ole järkeviä harrastuksen tässä vaiheessa (helposti turhia sakkolenkkejä).

Kyllä niitä yhteisiä tapaamisia järjestyy kesän mittaan, mutta siihen on vielä puoli vuotta liikaa aikaa tälläiselle takametsien miehelle, joka lennättää pääasiassa yksin. Etäneuvot ja keskustelu on oikeasti tärkeää näin aloittelijan näkökulmasta katsottuna.
Olenkin kiitollinen jo nyt esille tulleista neuvoista ja ohjeista. Monta HYVÄ tosiasiaa on tullut esiin ja jää nähtäväksi mihin näissä kopukkapuuhissa vuosien mittaan päästään  ::)

Ystävällisesti kiittäen
juhani
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2011, 00:24:07 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #28 : 08 Tammikuu, 2011, 00:16:29 »

Suosittelen uusien stabilointilapojen ostamista. Hintaa ehkä 30-50e, jos hiilikuituisiin päädyt. Muoviset saa halvemmalla. Jos sulla on koneessa 4mm stabilointitanko, helpoin ratkaisu on tilata Sabesta Hirobon muoviset stabilontilavat. Näissä on tarpeeksi pinta-alaa sekä oikeanlainen profiili sekä muutettava paino. Voit aloittaa pelkällä lyijypainolla, tällöin about 30g.

Oleellinen osa on myös kunnolliset päälavat. Ne saattaa maksaa jonkun verran mutta sitä ei kannata pelätä, parantaa lento-ominaisuuksia niin paljon. Yksi jees lapa olis Rotortech 615 (H266101), ainakin jenkeissä toimivaksi todettu...

Edit, metalliset lavat ovat F3C Sporting Codessa kielletty.

Kiitos huomautuksesta. Mutta sehän hoituu laminoimalla hiilikuitusukka "metallipainon" päälle :)
Ei vainen, tilaan mieluummin tuon ehdottamaasi valmiin Hirobon ratkaisun ja tutustun siihen!

Vinkistä kiittäen
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #29 : 08 Tammikuu, 2011, 00:35:56 »
Timo toiset stabbareista on myyty meni tohon Jussin Nova Guatroon toiset vois jollekkin kuvauskopterin omistavalle myydä.

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #30 : 09 Tammikuu, 2011, 23:27:00 »
Aika kylmä tosiasia, että T-Rex 600 ESP (3D) sähkökopterilleni ei ole tarjolla painavampia pladeja (3mm akselille), eikä kaupias noteeraa kun en tiedä tuotenumeroita. Storen padllen painot vain 17g. Lapojen painokaan juuri ylitä 130 grammaa. Tail Finejäkään ei ole saatavissa. Kovasti on hankalaa vakaan setupin löytäminen.

Ilmeisesti oikea lähtökohta on F3C eikä 3D kopteri, ilmeisesti Hirobo olisi ollut ainoa oikea vastaus eikä "rexstandardi". Mutta - mutta, sitä on nielty synteettistä oljyä ja nuuskattu nitroa jo liiaksi asti. Näyttää ihan umpikujalta, tai uusilta valinnoilta... ???

Ehkä se kopukan "hakkaaminen ja ryskytys" ei olekkaan niin huono juttu, koska kaikki nykysuuntauksen sähkökopterit tähtää nimen omaan liikeherkkyyteen, eli 3D kieputteluun!
Olen siis vain asennevammainen lennokkimiehen "sulavan ajon" arvostuksineni  ;D  Pitää vaan käyttää näitä siihen mihin ne on suunniteltu, eikä yrittää sitä mihin ne ei ole tarkoitettu  :-\  "Poppis" tuntui vaan kivalle aloittelijan haasteelle "välipalana"...

Antaa siis kaikkien kukkien kukkia...  ;D

« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2011, 08:45:14 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #31 : 10 Tammikuu, 2011, 08:14:58 »
Hirobon SDX:ssä taitaa olla 3mm stabbaritanko, katselepa Saben sivuilta sen koneen stabbarit. Ostat ne ja pidät painot niissä, pitäisi olla hyvä.

Mutta eipä SDX sähkökonversio maksa paljoa... kannattaa sekin katsoa.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #32 : 10 Tammikuu, 2011, 08:31:33 »
Lainaus
Hirobon SDX:ssä taitaa olla 3mm stabbaritanko
3mm on, mittasin juuri.
Rohkenenko ehdottaa vaihtoa? Minulla on sähkökonvertoitu SDX ja sinulla 600 reksi. Runkojen/lapojen osalta menee puolestani päittäin, sähköjä tarttee kattoa vähän tapauskohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2011, 08:33:52 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #33 : 10 Tammikuu, 2011, 08:57:44 »
Huomenta,

Täällä on myös juttua siitä miten trex 600:sta muokataan F3C:n toimivampi versio. Niin hieman tarvitaan Lontoon kielen lukemistaitoa, mutta minäkin selvisin tuosta, ei siis mikään paha nakki.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=162967

ja täällä on oikein kuvien kanssa juttua

http://www.rcprecisionheli.com/index.php/site/article/Converting_a_T-rex_600_to_Achieve_Better_ContestFAI_Flying_Characteristics/

Sitten joku vähän isompi vaakaevä siihen, niin saa taivaslennon vakaammaksi. Mutta popularissa sen merkitys ei ole läheskään niin suuri kuin eurosportissa ja F3C luokissa.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #34 : 10 Tammikuu, 2011, 21:41:45 »
Lainaus
Hirobon SDX:ssä taitaa olla 3mm stabbaritanko
3mm on, mittasin juuri.
Rohkenenko ehdottaa vaihtoa? Minulla on sähkökonvertoitu SDX ja sinulla 600 reksi. Runkojen/lapojen osalta menee puolestani päittäin, sähköjä tarttee kattoa vähän tapauskohtaisesti.
Ihan kiva tarjous, mutta kalustoni perustuu "rex-standardiin" ja alkaa pikkuhiljaa tulla tutuksi.
450-kokoiset on jo kivoja pyöritellä. HK-600 on lähinnä kokeiluversio tuon uudenkarhean Rex 600 ESP "turvana". Ei siis kannata ihan heti hypätä tuntemattomaan, siitä syntyy vaan herkästi harmittavia "sakkolenkkejä".

Ei anneta näiden kalustokysymysten tulla aloittelijan kynnyskysymyksiksi, sillä "kaikki mikä lentää, täytyy olla oikein"  ;D

Koska parin vuoteen ei ole enään kirjattu poppiksessa kilpailutuloksia, niin luulen että poppis ohjelma sopii paremmin koaksaalikoptereille, kuin nykyaikaisille 3D koptereille. Suosittelen miniversiona hallitapahtmien ohjelmaan  ::)
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2011, 08:49:49 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4827 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2008, 19:10:37
kirjoittanut juza
0 Vastauksia
4360 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2008, 17:54:25
kirjoittanut Vispilä
1 Vastauksia
2214 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2010, 14:34:40
kirjoittanut Miika
18 Vastauksia
13457 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2010, 14:39:47
kirjoittanut mrsaila
9 Vastauksia
4168 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2011, 13:56:27
kirjoittanut WSTR