Kiitos, HJK, mainioista ohjeista ja mielipiteistä. Kokeilin edellisten puheenvuorojen jälkeen akun eteenpäinsiirtoa ja parannus oli huomattava. Jatkopalaa tosiaan tarvitaan, osa tasapainoituksesta on harjoitusjalaksen varassa. Hitaasti tämän taidon kehittämisessä on edettävä, se on käynyt selväksi. Tämä on vaikeampaa kuin osasin tietämättömänä kuvitella. Itse en kokemuksellani laitteita arvoste, en ole vielä uskaltautunut edes maaefektin yläpuolelle. Mutta toivossa eletään...
Terve
Vaikka olen vuosikymmenet kisaillut lennokkian FAI-luokissa, niin arkana aloittelijana tässä opettelen ihan uusia asioita
Kopterit on siitä kehittäviä, että pitää ainakin nöyränä
Anna itsellesi aikaa oppia ja varaa etenkin simulaattoriaikaa! - silkkaa säästöä kukkarolle. Ei todellakaan kannata hosua vaan odottaa niitä hyviä hetkiä, jossa muut asiat ei häiritse. Olen taapertanut kopterin kanssa tämän kevään ja perusasiat alkaa hahmottumaan (into kasvaa ja usko omiin mahdollisuuksiin).
Ensimmäisen kaadon mielipaha on haihtunt uusien kaatojen koulutuksessa ja lopulta varaosakulutus vähentynyt tuntuvasti
Pikkuhiljaa uskallan kokeilla oikeasti sitä mikä simulaattorilla sujuu jo helposti, mutta yllättävän suuri kynnys toteutukseen oikeissa olosuhteissa. Se kuitenkin lohdutukseksi, että simulaattorilla hankitut refleksit toimii hätätilanteessa yllättävän hyvin (vaikka ei aluksi uskoisi).
Nokan itseen päin kääntö oli ensimmäinen kynnys, toinen oli taivasajo jne... mutta sieltä ne taidot pikkuhiljaa löytyy, kunhan ei ryntää uusiin kokemuksiin äkkinäisesti, vaan sen mukaan miten hyvältä tuntuu. Yhtään kertaa et leijuttele "turhaan" se kaikki luo pohjaa ja tuntumaa kopterin käyttäytyiseen, eli uusiin kokemuksiin.
Olen selvinnyt 5m/s tuulessa (poukoilusta), mutta uusiin asioihin kannataa totisesti odottaa tyyntä keliä! Aika pian ei 2-3m/s tuulet enään haittaa ja lennätystilaisuuksia tulee sen myötä enemmän.
Yhteen kannatta kiinnittää huomiota, sillä nupin pitäää olla oikeasti herkkä!
Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.
Tämä kesä menee minulla vielä taatusti pikkuisten Belttien parissa, vaikka isompaakin on jo hyllyssä odottamassa
Nämä "parjatut halpiskopterit" on ylittäneet kaikki odotukseni! - ja niillä on jo vankka asema RC-laivueessani