Lisää Kehno tollasia vinkkejä vaan jos tulee mieleen, helpompi rakentaa ja sössii vähemmän kun joku muistuttelee asioista.
Tuota vielä pohdin että Competition vai sitten se Competition XE missä olis kardaani ja mitähän muita "herkkuja" siinä oli. Jos mulla ei olis noita kahta paria kalliita päälapoja niin harkitsisin kans ysikymppistä ja sinne se YS 120
Voipi myös olla että tilailis alkuunsa Competition combon fastilta missä on sähköt valmiina. OS 50 kone mulla on tallessa niin sais sillä jo lentokuntoon sen. Sitte ensi kesään mennessä päivittelis sinne sen FBL nupin ja V-Barin ja jotain hätäsempää konetta, on se sitten rossi, ossi tai yssi.
Nooh, vähän suunnitteilla vielä. Koitettiin mua käännyttää tohon TT:n Titan X50:n. Ei vaan jotenkaan innostu siitä.
Heh, itse mietin kans tuota 90:stä YS120:llä, mut enhän mä vielä ole edes ton 50:n kanssa missään rajoilla, joten mennään nyt sillä jonkin aikaa.
Älä nyt noihin TT:n laitteisiin käänny, elukoita on niin vähän, että niillä erottuu ja hyvinhän toi toimiikin.
XE:ssä lie herkkuja on just
- kardaani
- metallinen perä
- Maalattu (toi punamusta, mikä mullon käsittääkseni) ja maalaamaton canopy (nää tuli mulla ihan perussetissä)
- alu ja cf boomit
- valmiiksi nätit perälavat
- metallinen vaakafininkiinnike (mullon muovinen, mutta musta se on paree ton hiilariboomin kanssa. Ei niin helposti ehkä kiristä boomia rikki...)
- söpöt kevyemmät hiilari paddlet
- lisävahvikkeet motin alle ja eteen (jotkut on rumissa autorotaatioissa saanu freimit rikki ilman näitä. elyq:n foorumilla oli juttua)
- boomin tuille levikkeet, jotta saa kiinni helposti runkoon landareitten sijaan
Noi kolme viimestä on jonkun kybän, mutta rassaa unohtaa laittaa samaan tilaukseen ja laitella jälkikäteen kiinni).
Käytännössä siis samat paddlet ja perälavat ko mulla rumien ja painavien mustien sijaan.
Siinä manuaalissa tosiaan näppärästi heti ekoilla aukeamilla näytetään että kasaa freimi laittamalla kaikki (maston laakeripukit, startin laakeripukit jne) kunnolla lukitteella kiinni ja ehkä noin viiden aukeaman päästä huomaat että starttia ei kukaan kasaa kiinni jos noi startin laakeripukit on jo freimissä. Tympäsee purkaa ne pukit sieltä irti, kun lukitteet on jo kovettunu. Lisäksi startin laakeripukkien kiinnitysreiät on sellaset joissa on säätövaraa, ni laittasin ehkä noi lukitteella kiinni vasta, kun mottikin on kiinni ja säätelisin sillai et startti ottaa kiinni nätisti. Eli kannattaa startti ja kytkinkello paketti kasata heti alkuun ja tunkea freimien väliin odottamaan mottia. Ongelmaksi vielä muodostuu kaksi nupin servojen telinettä jotka asettuu siten ettet noita alempia(?) startin laakeripukkeja pääse helposti kirimään jos servotelineet on paikallaan (eli älä laita noihinkaan lukitetta heti) =) Nimimerkillä prkle!.
Joo ja sit mitään peruslaakerirasvaa ei kannata laittaa ainakaan kytkimen yksisuuntalaakeriin, autorotaatiolaakerissa toimi ihan jees. Ei pitänyt yhtään tollai vaan putsasin viinalla laakerin. Kuivanakaan ei pitänyt yhtään. Vasta kun tuikkasin jotain juoksevaa synteettistä öljyä tonne laakeriin, rupes se pitään ku tauti.
Muutenhan ton kasaaminen oli ihan mukavaa ja kivaa, mut manuskan etukäteen ihmettelyä ajatuksella ei voi korostaa liikaa =)
Kopan kumiläpivientien laittaminen oli ihan saatan*sta, kun reiät oli niin pienet. Mulla meni joku puolituntia noiden kanssa kiroillessa.
Muuta nyt ei tu mieleen ihan heti. Mukavan suoraan ja nätisti se lentää ja sillai muutenkin aika kiva vehjes, kun on kasassa.
Edit: niin ja jos haluat eteen gyron, ni sille kannattaa ostaa se oma teline. Mulla on takana ja toimii ihan kivasti, joillakin on kuulema ollut ongelmia tärinän kanssa siel takana, mut edessä kaikki on ollut ihanaa (Helifreakiltä melkein suora lainaus varmaankin).