Moikka,
Ei se Klotzin öljy mitään surkeaa ole, savuttaa melkoisesti ja haisee tiskiaineelle, mutta tuossa 20% Optimixissä on sitä öljyä vaan 18% käsittääkseni ja se on vähän. Itsekin aikoinani Klotzin öljyllä ajaneena totesin, että YS:n moottori toimi parhaiten kun sitä öljyä oli 22% tai vaikkapa enemmän. Jos sitä laittoi enempi, niin kopteria ei enää erottanut savun keskeltä. 18% moottori piti ikävän metallista ja kilkattavaa ääntä jne.
Sitten pari perusasiaa polttoaineen ja moottorin välisestä elämästä. Otetaan esimerkkiin 90:nen kopteri. Sen leijuntakierrokset ovat 1500 - 1700 rpm ja idleup:lla käytetään 1800 - 1900 rpm tavallisesti. Harvapa meistä vaihtaa välityksiä kopteriin polttoaineen vaihdo yhteydessä, joten kierrokset säädetään polttoaineesta riippumatta samoiksi. Eli moottori pyörii joka polttoaineella yhtä lujaa. Kuvitellaan, että ajetaan polttoaineella jossa ei ole nitroa, silloin ei siis mene lisähapetinta moottoriin. Tällöin neulat pitää säätää aika kiinni jotta kone ei käy rikkaalla. Tällöin polttoainekulutus on pientä, tankillisella voi ajaa useita minuutteja pidempään kuin 30% nitrofuililla. Kun nitroa lisätään, polttoaineen mukana menee happea nitron muodossa moottoriin, tällöin neuloja pitää avata jotta palava ainetta eli metanolia saadaa enemmän suhteessa hapen määrään moottorissa. Tästä johtuen polttoainetta kuluu enemmän mutta tehoa saadaan samalla paljon enemmän myös.
Mutta miten on öljyn laita? Freya Evon tankin koko taisi olla 660ml. Moottori kiertää lennon aikana 16 000 rpm polttoaineesta riippumatta. Jos käytetään 30% polttoainetta virtaa koko tankillinen YS:tä läpi noin 9 minuutissa, toki lentotavasta riippuen jne. Jos ajetaan nitrottomalla polttoaineella lentää freya mahdollisesti jopa 15 minuuttia yhtä suurella tankilla moottorin kierrosten ollessa samat. Huomatkaa, että mikäli polttoaineissa on koko ajan öljyä 20%, niin 30% nitrofuililla menee öljyä moottoriin minuutissa paljon enemmän rikkaamman seoksen takia kuin nitrottomalla polttoaineella jota ajetaan neulat lähes kiinni. Eihän se nitron määrä vaikuta siihen miten paljon se moottori kaipaa voitelua. Tämän mukaan öljyn määrää pitäisi lisätä koko ajan kun nitron määrää pudotetaan jotta voitelu toimisi kunnolla. Toki lisä nitro tuo lisää ehkä kierroksia joka aiheuttaa sen, että kone tarvitsee voitelua ehkä hieman enempi, mutta se ei ole niin merkittävää. Noissa hyvissä 30% polttoaineissa taitaa olla öljyä 20 - 22%, joten jos nitron määrää pudottaa niin öljyn määrää pitäisi ennemmin lisätä tai pitää edes saman, eikä missään tapauksessa pudottaa.
Valitettavasti polttoaineessa se öljyn hinta taitaa olla suurin polttoaineessa. Siksi pienikin öljypitoisuuden laskeminen alentaa heti polttoaineen hintaa, samalla se valitettavasti laskee polttoaineen laatua merkittävästi.
--
Timo