Kirjoittaja Aihe: Walkera 4#3b:n tuunausta?  (Luettu 6333 kertaa)

newbie78

  • Vieras
Walkera 4#3b:n tuunausta?
« : 01 Kesäkuu, 2009, 15:33:58 »
Onko kenelläkään kokemusta Walkera 4#3b:n tuunauksesta noilla MIO:n päivitysosilla?

http://www.micro-flight.com/Walkera%204-3.htm

Kiinnostaisi esim. tuo MIA Flybar Stability Tuning Kit Preset Deluxe. Mutta onkohan noista mitään hyötyä? Vinkkejä, jos haluaa entistä stabiilimpia lentoja?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #1 : 01 Kesäkuu, 2009, 16:22:53 »
Onko kenelläkään kokemusta Walkera 4#3b:n tuunauksesta noilla MIO:n päivitysosilla?

http://www.micro-flight.com/Walkera%204-3.htm

Kiinnostaisi esim. tuo MIA Flybar Stability Tuning Kit Preset Deluxe. Mutta onkohan noista mitään hyötyä? Vinkkejä, jos haluaa entistä stabiilimpia lentoja?

Flybarin lisäpainot tekevät ohjauksesta hitaampaa.

- Liimatippa swasplaten pallon ja pääakselin väliin on hyvä modaus. Sen avulla voi kätevästi poistaa välykset swashplaten ja linkkitankojen väliltä. Halpa ja helppo irroittaa tarvittaessa.
- 4#3Q:n lavat
- 4G3:n varaanotin RX2605A (vaatii toisen lähettimen, ei toimi 4#3B:n lähettimen kanssa)

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu, 2009, 14:27:27 »
4#3q:n lavat? Katsoin, että 4#3b:n pääroottorin halkaisija olisi 202 mm ja 4#3q:n 204 mm. Onko lavoissa oikeasti suuri ero lentämisen suhteen?


Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #3 : 24 Heinäkuu, 2009, 12:23:56 »
Olen myös kokeillut noita q:n lapoja. Pituus ei ole ainoa ero noiden lapojen välillä. Kyllä lento on hiukan erilaista, vakaampaa vaikka ero ei ihan mahdottoman suuri taida ollakaan. Itsellä on pientä häikkää muutenkin ollut välillä kopussa, että ihan tarkkaa analyysiä en ole tehnyt, perämoottori taitaa olla kohta vaihtokunnossa..

Enivei, noilla q:n lavoilla lentelin kyllä ihan tyytyväisenä ja nyt hiljattain laitoin alkuperäiset lavat takaisin mielenkiinnosta eroa kohtaan. Hieman se tuntuu nyt kiikkerämmältä. Koittamisen arvoista. Tilaa vaikka jonkun muun tilauksen ohessa, eivät nuo paljoa maksa.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #4 : 19 Elokuu, 2009, 15:22:04 »
Olen myös kokeillut noita q:n lapoja. Pituus ei ole ainoa ero noiden lapojen välillä. Kyllä lento on hiukan erilaista, vakaampaa vaikka ero ei ihan mahdottoman suuri taida ollakaan. Itsellä on pientä häikkää muutenkin ollut välillä kopussa, että ihan tarkkaa analyysiä en ole tehnyt, perämoottori taitaa olla kohta vaihtokunnossa..

Enivei, noilla q:n lavoilla lentelin kyllä ihan tyytyväisenä ja nyt hiljattain laitoin alkuperäiset lavat takaisin mielenkiinnosta eroa kohtaan. Hieman se tuntuu nyt kiikkerämmältä. Koittamisen arvoista. Tilaa vaikka jonkun muun tilauksen ohessa, eivät nuo paljoa maksa.

Ok, täytyy tilata. Nuo eivät tosiaan maksa mitään... En ole saanut vielä yksiäkään lapoja tämän vekottimen kanssa rikki, vaikka torppailtu on. :)

En tiedä, onko vastaanotin saanut jossain hieman siipeensä, sillä jokaisella kerralla kopteri ei "käynnisty" eli vastaanotin ja mankka eivät saa yhteyttä, vaikka kuinka kauan odottaa. Virrat pois mankasta ja kopusta...tätä peliä sitten hetken aikaa, niin on se aina jossain vaiheessa sitten taas toiminut.

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #5 : 26 Tammikuu, 2010, 18:49:45 »
Voiko tuon 4#3b:n muuttaa harjattomaks uusimalla pelkän moottorin ja lisäämällä noparin siihen. Vai tarviiko uusia muutakin?
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #6 : 26 Tammikuu, 2010, 22:02:19 »
Voiko tuon 4#3b:n muuttaa harjattomaks uusimalla pelkän moottorin ja lisäämällä noparin siihen. Vai tarviiko uusia muutakin?
Riippuu vastaanottimesta.

Ainakaan vanhemmat harjalliselle moottorille suunnitellut vastaanottimet (RX2406A) eivät anna ulos nopeudensäätimen ymmärtämää signaalia. Ne tarvitsevat nopparin ja vastarin väliin signaalimuuntimen. Harjattomaan kopteriin tarkoitettu vastaanotin (RX2406B) toimii nopeudensäätimen kanssa ilman signaalimuunnosta. Monet vanhemman vastaanottimen omistajat ovat tehneet muutoksen AeoRC Brushless Conversion + ADH50 brushless motor - combolla. Sellaisen saa Chinese jadesta hintaan 39,95 USD. Siinä on signaalinmuunnin sekä nopeudensäädin samalla piirilevyllä ja kaikissa johdoissa Walkeraan sopivat liittimet valmiiksi asennettuina . Moottoriin sopii harjallisen moottorin muovipinjoni ja muistaakseni myös harjallisen moottorin asennusruuvit. http://www.chinesejade.com/walkera43UpGrade.htm

ADH50 on hyvä moottori. Se on kevyempi ja tehokkaampi kuin Walkeran oma harjaton.
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2010, 22:09:28 kirjoittanut Picofly »

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #7 : 27 Tammikuu, 2010, 12:17:43 »
Auts. Saa nähdä sit saanko sitä toimimaan kun sain kopteriini paketin jossa on pelkät harjaton moottori ja nopari. Voiko sellasta signaalimuunninta saada erikseen vai onko hommattava vielä lisäks uus vastari? :-/
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #8 : 27 Tammikuu, 2010, 13:10:15 »
Auts. Saa nähdä sit saanko sitä toimimaan kun sain kopteriini paketin jossa on pelkät harjaton moottori ja nopari. Voiko sellasta signaalimuunninta saada erikseen vai onko hommattava vielä lisäks uus vastari? :-/

Signaalimuuntimen saa hankittua myös erikseen, mutta se maksaa helposti saman verran kuin AEO:n noppari/signaalimuunnin ja harjaton moottori yhteensä. Lisäksi saat tehdä jonkin verran juotostöitä - ei siis kovin järkevä vaihtoehto. Erillinen muunnin löytyy hakusanalla "TheSteve Converter":

http://www.wowhobbies.com/thesteveblsinglechannelconverter.aspx

makopa

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #9 : 12 Helmikuu, 2010, 21:24:05 »
mites ton kopukan sais jollain tavalla vakaaksi tuntuu aika herkästi sykyilevän sinne tänne  ???

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4#3b:n tuunausta?
« Vastaus #10 : 12 Helmikuu, 2010, 22:34:58 »
mites ton kopukan sais jollain tavalla vakaaksi tuntuu aika herkästi sykyilevän sinne tänne  ???
Njoo, kyllähän se alkuun saattaa tuntua vähän levottomalle. Täällä on ainakin nykyään tosi rauhallinen. Sillä perusohjaimella se on aika herkillä, mutta servojen liikerataa saa hillittyä vastaanottimesta. Ja lennossa tuntuu heti, jos on jossain torppauksessa tullut jotain pientä mekaanista ongelmaa. Itse olen ainakin huomannut, että joitain käsittämättömältä tuntuvia ongelmia saa ratkottua, kunhan tarkistaa vastarin (jossa siis gyro on) kiinnityksen ja vaimennuksen.

Mutta suurin helpotus kesyttämiseen on paremman vastaanottimen vaihto ja tietokoneohjatun lähettimen käyttö. Mulla on 4g3:n vastaanotin ja walkeran 8-kanavainen radio. Tuolla yhdistelmällä saa helposti ohjelmoitua hyvin toimivaksi liikealueita rajoittamalla ja expoja käyttämällä. Ja kaasukäyrän ohjelmointimahdollisuus on ihan ehdoton, niin saa korkeuden säätelyn helpommaksi.

Kannattaa tarkistaa myös stabilointilapojen kulma, että se on molemmissa 0°. Vähän saattaa rauhoittaa, jos laittaa niihin muutaman asteen positiivista kulmaa. Noi kulmat muuttuu aika pienestäkin osumasta.

Hyvin säädettynä tuo on todella mainio peli lennellä ja käyttäytyy melkein kuin isommatkin kopterit - niin kuin kiinteälapainen vaan voi. :)

Tietysti sitä pystyy hyvin lennättämään ihan perusversionakin, mutta voi vaatia vähän harjaantumista. Muista pieniä ohjausliikkeitä.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
13057 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2008, 13:28:25
kirjoittanut jarpiili
2 Vastauksia
3963 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2007, 16:47:37
kirjoittanut ropellihattu
6 Vastauksia
5235 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2007, 18:27:54
kirjoittanut MJPilot
2 Vastauksia
3007 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2009, 08:09:37
kirjoittanut 0lli
4 Vastauksia
3726 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Maaliskuu, 2010, 10:31:48
kirjoittanut vee73