Kirjoittaja Aihe: Hirobon originelli motti ja navat??  (Luettu 4768 kertaa)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Hirobon originelli motti ja navat??
« : 09 Kesäkuu, 2009, 12:27:23 »
Moro,

Kukas tietää kuinka moninapainen tuo Leptonin orggis moottori on? Tarvis "number of Poles" tiedot eloggerin kierroslukuanturin asetuksiin. Äkkiseltään en pongannu netistä, enkä manuaaleista.

Juu: kokeilemalla saatu arvaus on että siinä on ehkä 14 kpl noita mutta kun ei ole nyt käsillä optista kierroslukumittaria niin ei pysty varmistamaan onko täysin oikein. Enkä ehtinyt testata kauaa, kun tuli ajettua se perä edellä tonttiin ja nyt odotellaan osia. No tulihan se pakollinen tonttaus (edellisestä olikin 3 vuotta), kun yksi kallistuksen servoista päätti hajota, kun heitin idlen päälle ja meinasin kokeilla kovempia kiekkoja. Ei ehtiny kissaa sanoa ku oli jo tontissa.

Jäi loggerin testaus vaiheeseen: olin vissiin väännelly jotenkin swashiä ja onnistunut murtamaan yhden metallisen servorattaan (FPS3150). prkele :(

- Ilkka
« Viimeksi muokattu: 09 Kesäkuu, 2009, 12:29:59 kirjoittanut ija »

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Hirobon originelli motti ja navat??
« Vastaus #1 : 09 Kesäkuu, 2009, 14:03:52 »
Näkeekö mistään reiästä moottorin sisään? Nythän sulla on hyvä hetki ottaa moottori irti ja laskea magneettien lukumäärä, kun kopterikaan ei ole lentokunnossa :). Tuliko paljon vaurioita?

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Hirobon originelli motti ja navat??
« Vastaus #2 : 09 Kesäkuu, 2009, 14:38:50 »
Näkeekö mistään reiästä moottorin sisään? Nythän sulla on hyvä hetki ottaa moottori irti ja laskea magneettien lukumäärä, kun kopterikaan ei ole lentokunnossa :). Tuliko paljon vaurioita?

Vähän laiskotti ja ajattelin ensin kysyä... Ei sinne oikein kunnolla näe muistaakseni. Pitää katsella.

Peräputki, perätuet, perälavat, perän akseli & "spindle", verticaali stabbari, stabbari rupelilla, spindle, lavat, pitch armit taipu ja niiden linkit katos ku pieru saharaan, pari linkkipallon ruuvia taipui. Ja siitä todennäköisimmästä syyllisestä eli servosta isoimmasta ja kestävimmästä metallirattaasta oli yksi hammas irti, pkle  :-[  Ottaen huomioon, että impactihetkellä nupissa oli 2500RPM ja alla lyhyt nurtsi oli vauriot sangen pieniä vaikka olikin kyllä pahin torppi meikäläiselle about 4 vuoteen (edellinen paha oli kun gyron sensorin maajohto murtui juuresta ja ajoin piruetilla ojan pohjalle suurehkolla etenemisvauhdilla). yoke ja muut olennaiset nupin osat sekä runko vaikuttais silmämääräisesti ehjiltä mutta sen näkee vasta koelennolla että menikö esim yoke vähän kieroksi.

- Ilkka

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
HOX! Varokaa Leptonin katkaisinviritystä!
« Vastaus #3 : 22 Kesäkuu, 2009, 22:12:29 »
Sainpa sitten Leptonin takaisin elävien kirjoihin ja olipas tooooooodella lähellä pikainen uusinta ja täystorppi. Kauheella tuurilla ei tullu vahinkoja. Hirobon alkuperäisessä Leptoniin tarkoitetussa säätimessä on "virtakytkin" BEC:iä varten. Ko katkaisin on laadultaan säälittävänoloinen viritys ja siihen juotetut piuhat on piilotettu kutistesukan sisään. Katsoin jo alunperin kopperoa rakentaessani, että katkaisijasta pitää hankkiutua eroon. No jätin sen kuitenkin tilapäisratkaisuksi. No kaikkihan tietävät, että tilapäisviritys jää pysyväisluonteiseksi. Kytkimen johdon juotos oli joko murtunut torpissa tai väsynyt omia aikojaan. Leijunnassa hävisi sitten vastarilta virrat ja jotenkin munkilla laskeentui nurtsille ilman vahinkoja!

Se katkaisin on ihan pommi: jäykästi juotetut johdot ja niissä raskas kutistesukka päällä - tavallaan kutistesukka hidastaa juotoksen murtumista mutta sitten kun se murtuu, ei ongelmaa näe. Olin tukenut sen nipparilla mutta silti se oli murtunut. Sitä katkaisinta ei tarvi normaalissa käytössä yhtään mihinkään, joten alkuasetusten teon jälkeen suosittelen kaikille lämpimästi katkaisimen dumppaamista ja piuhojen liittämistä pysyväisluonteisesti yhteen, ettei ole tätä yhtä turhaa hajoavaa osaa siellä!

- Ilkka

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hirobon originelli motti ja navat??
« Vastaus #4 : 23 Kesäkuu, 2009, 16:26:33 »
Jännää että sinne yleensäkkään laitetaan kytkin, ei mitään hyötyä. Paljon parempi on oppia alusta asti että akku aina irti kun lopettaa lennätyksen.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Hirobon originelli motti ja navat??
« Vastaus #5 : 23 Kesäkuu, 2009, 17:05:51 »
Jännää että sinne yleensäkkään laitetaan kytkin, ei mitään hyötyä. Paljon parempi on oppia alusta asti että akku aina irti kun lopettaa lennätyksen.
-op-

jep, noin mäkin tuhosin ekan akun kun otin virrat pois katkaisijasta ja unohdin piuhat kiinni.

Pitääkin kurkkia tuo katkaisija, jospa vaikka olisi ollut itselläkin torpin syy siellä...ja heittää samalla mäkeen moinen.

Taidan kuitenkin polttaa fuilit pois ensin, ei mulla oo enää varastossa kuin kolmisensataa litraa...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4403 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2008, 19:15:31
kirjoittanut Vispilä
12 Vastauksia
4012 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2010, 17:06:39
kirjoittanut Ege
5 Vastauksia
3623 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2011, 23:05:12
kirjoittanut Ege
5 Vastauksia
4860 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 00:52:11
kirjoittanut villehoo
Hirobon 6mm perä akseli

Aloittaja Einari Lindberg Hirobo Sähkö

0 Vastauksia
2135 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2013, 22:07:35
kirjoittanut Einari Lindberg