Jos tarkoitan travelad valikkoa niin mulla on ele ja aile 60%. Mut jotenkin sen lisääminen ei tuntunut toimivan. Tarvii testailla sitä vielä. Expot on 0%. Servojen liikeradat on säädetty gyrosta meekaanisten rajoitteiden puitteissa maximiin. Jotenkin tuntu että kun kallistin eteenpäin kopteria ja sitten korjasin takas päin että eka ei tapahdu mitään ja sitten tapahtuu yht äkkiä. Nyt luin ohjeista että aina kun travelia muuttaa pitää calibroida gyro. Sitä en tehnyt. Tiedä sitten miten vaikuttaa.
Epäilisin vieläkin liian pieniä liikeratoja jos nuppi tuntuu liian hitaalta ilman minkäänlaista expoa. Tämä menee varmaan joidenkin mielestä makuasioiden puolelle, mutta useimmat FBL-kopteristit käyttävät expoa, koska muussa tapauksessa FBL-nuppi on liian äärevä tikun keskialueella. Syynä siihen on linkkien geometria. Monesti FBL-nupissa servon varsi on lyhyempi kuin lapanpitimen varsi, mikä johtaa siihen, että ohjauskomennot eivätole lineaarisia, vaan ne ovat tikun keskialueella jyrkempiä kuin ääripäissä (aiheesta lisää tämän linkin sivulla 3, figure 2:
). Eli jos ohjaus tuntuu ilman expoa hitaalta niin ekaksi kannattaa tarkastaa minkälaiset cyclic-kulmat nupissa on kun käännät tikun ääriasentoon. Minulla on omissa koptereissani 35% expot ja nupissa isot cyclic-kulmat. Isojen kulmien vuoksi ohjaus on nopea, mutta ilman expoa koptereitani olisi vaikea pitää paikallaan. Protokseen laiton alkuun Gyrobotin ohjekirjassa neuvotut liikeradat mutta ohjauksesta tuli niin hidas ja letku, että kopteria oli suorastaan vaikea pitää ilmassa. Tällä hetkellä liikeradat on suosituksiin nähden liki tuplat ja tuntuma on juuri sopiva. Kokeile siis lisätä nuppiin kulmia ja tasaa ohjauksen keskialuetta expolla maun mukaan.
Gyrobot 700:n ja 900:n valikot eivät varmaan vastaa täysin toisiaan, mutta kannattaa ensimmäisenä tarkistaa servojen ja swashin liikeradat Gyrobotista. Liikeradat kannattaa säätää niin, että Gyrobot antaa servoille ulos mekaniikan sallimat maksimikulmat. Sen jälkeen voit säätää sopivat liikeradat helposti lähettimen ATV tai travel adj. valikosta aina tarpeen mukaan.
Jos "swashplate Base" valikosta löytyy "swashplate limit", kannattaa siihen laittaa niin suuri arvo kuin mahdollista. Minulla se on molemmissa koptereissa maksimiarvossa (1000, jos muistan oikein). Samoin "PItch max " ja "Pitch Min". Anna mahdollisimman suuret arvot niillekin (tietysti niin, ettei mikään bindaa).
Sen jälkeen säätät cyclicin nopeuden lähettimen ATV tai Travel adjustment-valikoista. Mitä suurempi arvo, sitä nopeammaksi ohjaus muuttuu.
EDIT: Oliko sinulla jompikumpi beginner mode päällä? Silloinhan Gyrobot 900 ilmeisesti rauhoittelee ohjauskäskyjä jotenkin?