Kirjoittaja Aihe: Pinionin vaihto  (Luettu 4381 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Pinionin vaihto
« : 08 Lokakuu, 2007, 08:31:31 »
"Pienen" crashin jälkeen menee suurin osa kopterista uusiksi. Samalla tuli mieleen, että jos päivittäisi tuon moottorin pinioinin hieman isompaan. Lievästä kierrosten puutteestä on kopu kärsinyt (perä pitää hyvin vain kun säätää lapakulmakäyrät "pienelle"). Nyt paikallaan on 9 hampainen ja ajattelin vaihtaa tilalle 10 hampaisen pinionin. Kysymys kuuluu; miten tuon vanhan pinionin ottaisi turvallisesti irti tuosta akselilta. Jos vain pinionista vetää, niin moottorin laakeroinnit yms. kärsivät varmasti. Pitäisi samalla painaa akselin päästä, ettei se tule mukana. Mutta millähän tuollaisen 2,3mm akselin päästä painaisi koko pinionin ulosvedon ajan? Toisekseen voisi kuvitella akselin hieman muokkautuneen tuossa, joten jääkö uusi pinioni sitten löysälle? Millainen lukite olisi hyvää pinionin ja akselin väliin?

Kertokaas, että miten homma hoidetaan oikeaoppisesti.

Motti on harjaton "ulkopyörijä" 2,3mm akselilla.

Laitanpa nämä muutkin speksit, vaikka eivät sinällään vaikuta pinionin vaihtoon.
motti: 3100kv
nykyinen pinioni: 9T
pääratas: 140T

nykyinen välityssuhde on siis 15,55:1 ja muutoksen jälkeen se on 14:1 (moottorin kierrosta:nupin kierrosta). Jos laskee 11,1voltin perusteella, niin nykyisella setupilla nuppi pyörii max 2205 kierrosta ja uudella max 2457 kiekkaa.
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu, 2007, 08:39:34 kirjoittanut Samppa »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Pinionin vaihto
« Vastaus #1 : 08 Lokakuu, 2007, 08:45:33 »
Eikö siinä ole mitään lukkoruuvia?

Jos ei, niin pistä pinjonista kiinni ruuvipenkkiin ja naputtele varovasti 2mm tuurnalla akseli irti siitä. Pinjonin lämmitys varmaankin auttaisi myös asiaa...

Sitten lienee toinen juttu on että onko moottorissa tarpeeksi momenttia isommalle pinjonille. Eli jaksaako ottaa niitä kierroksia kuormitettuna...
En tiedä, että onko tuo edes mikään ongelma?????????????????

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Pinionin vaihto
« Vastaus #2 : 08 Lokakuu, 2007, 09:04:18 »
Ei ole lukkoruuvia. Tuo pinionin kiinnitys ruuvipenkkiin onkin hyvä ja simppeli keino. Pitää vain kiinnittää ihan ruuvipenkin alareunaan, ettei ota mottiin kiinni. Ja pitää löytää jostain myös 2mm tuurna (kaippa niitä on).

Uskoisin moottorin momentin riittävän mainiosti yhden hampaan isommalle pinionille. Lueskelin joitain aikoja sitten ulkomaiselta palstalta (kun taistelin perän pito-ongelmien kanssa), että 10 hampainen olisikin parempi vaihtoehto tälle kokoonpanolle.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Pinionin vaihto
« Vastaus #3 : 15 Helmikuu, 2008, 14:51:58 »
Kysynpä täällä kun pinionin vaihtoa koskee, vaan vähän eri merkityksessä. Ajan rexää 4s lipoilla, Kontronik 40 säädin on kiinni ja mottina tuo vanha Neu 1107, ajattelin koettaa jotain toista pinionia kun nykyinen setuppi ei tunnu optimaaliselta säätimen toiminnan kannalta. Tällä hetkellä on 11T kiinni, pitäskö mennä suurempaan vai pienempään? tuntuu että setupista ei löydy tarpeeksi vääntöä esim. nopean pitch liikkeen korjaamiseen. Pitää varmaan myös alkaa pelaamaan lapakulmien kanssa ja vaikka koettaa lisätä niitä. Kaiken muun pitäisi olla nyt kunnossa ja en jaksa uskoa etteikö moottorissa olisi tarpeeksi tehoa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

korpse

  • Vieras
Vs: Pinionin vaihto
« Vastaus #4 : 15 Helmikuu, 2008, 22:33:04 »
paitsi että neu on 2.3mm akselilla? oma ainakin on....ja siihen löytyy alle 11T pinioneita mielinmäärin.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Pinionin vaihto
« Vastaus #5 : 15 Helmikuu, 2008, 23:03:40 »
10T taitaa olla pienin, mitä saa 3,17mm akselille. Ikaruksella on tuollanen pinioni, joka käy T-Rexiinkin. Saa mm. E-Heli-Shopista.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Pinionin vaihto
« Vastaus #6 : 16 Helmikuu, 2008, 16:28:48 »
paitsi että neu on 2.3mm akselilla? oma ainakin on....ja siihen löytyy alle 11T pinioneita mielinmäärin.

Paitsi mun neu on 3,17mm akselilla. Alunperin on 2.3 mutta kun katkesi niin vaihdettiin paksumpaan. 10T vois olla kokeilemisen arvoinen, mutta liekko niitä saa mistään?

EDit.

Aijaa, että E-heli-shopista


-op-
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2008, 16:31:35 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10290 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2009, 18:28:09
kirjoittanut Jyri
24 Vastauksia
12046 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2010, 16:55:02
kirjoittanut tuupola
2 Vastauksia
13875 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Kesäkuu, 2011, 14:06:05
kirjoittanut Heechee
12 Vastauksia
15112 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2011, 12:19:33
kirjoittanut villehoo
2 Vastauksia
18988 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 09:47:55
kirjoittanut JokiKarhu