Kirjoittaja Aihe: Isompi sähkökopteri  (Luettu 8534 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Isompi sähkökopteri
« : 13 Kesäkuu, 2009, 21:46:48 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=5168.0

Tunturin 600E lähti tänään taivaalle. Oli ensimmäinen kerta kun lensin yli 500 kokluokan kopteria.
Roottorin massassa ja koko kopterin inertiassa oli jotain siksi puhuttelevaa että täytyy aloittaa oman ison sähkiksen ostaminen.

Suunnitelmana on ostaa pala kerrallaan ettei mene törkesti rahaa heti, ikään kuin hivuttamalla ja salaa you know :)

Vastaava kuin Vispilän rakentama 700E on yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta mitä muita .90 kokoluokan projekteja löytyy valmiista osista? Pidän enemmän lentämisestä kuin dremelöinnistä joten mahdollisimman valmis iso sähkisprojekti on haussa.

Onko FAI jengi sähköistänyt hiroboja? Onko 10s vai 12s Se Ainoa Oikea?

Kaikki vinkit vastaanotetaan. Tajusin, että laitan näemmä joka tapauksessa kolminumeroisen euromäärän kuussa radio-ohjattaviin niin voisin jättä styroksilentokoneet autot ja pikkukopterit väliin ja edetä kohti Suurta Kopteria pala palalta.

Voisi olla enemmän sport-tyyppinen kuin räikeä 3D kopteri, mutta tehoa ei ole toisaalta  koskaan ollut liikaa.
Mistä aloittaa, mitä kohti edetä?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #1 : 13 Kesäkuu, 2009, 22:21:41 »
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2009, 22:25:28 kirjoittanut Ege »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #2 : 13 Kesäkuu, 2009, 22:35:59 »
Haribo sähköllä... Kyllähän se vaan on komee näky. Normi Evoon sähkökonversio: http://www.hirobo-online.de/elektro-conversion-kits/freya-evo-e-conversion/umbausatz-eagle-freya-op1-op2-ohne-motorregler.html ja siihen moottoriksi Scorpion 4035-560, 11 tai 10 pinioni, 95t pääratas(vakio), Castle 110HV Phoenix ja 10s 6000mah akku. Siinä ainakin on tehoa, ja kiekat pysyy 2000 paikkeilla... Lentoaika yli 10min josta puolet leijuntaa n1500rpm ja puolet taivaalla 1800-1900rpm. Ja potkua ainakin on vaikka muille jakaa. Tällästä setuppia mulle on tulossa, mutta Eagleen siis, moottori on jo hankittu. Toinen järkihintainen laadukas moottori olis X-Era, säädin on sitten aikalailla halvimmasta päästä kunnollisista... 12s setupilla sitten riittää castle 80 tai kontronik 80.

Kannattaa aloittaa sarjasta ja rakennella se huolella ja laittaa mekaanisesti kuntoon ja ohjelmoida muutenkin huolella, sitten vasta laittelemaan moottoria ym paikalleen. Näin mulla suunnitelma ainakin, vasta talven aikana tulisi kaikki vermeet olemaan kisakuosissa. Kummiskin laturihommakin on aika tosi kova satsaus ja sun muut agrekaatit että pystyy kunnolla harjoittelemaan.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #3 : 13 Kesäkuu, 2009, 22:52:10 »

Vastaava kuin Vispilän rakentama 700E on yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta mitä muita .90 kokoluokan projekteja löytyy valmiista osista? Pidän enemmän lentämisestä kuin dremelöinnistä joten mahdollisimman valmis iso sähkisprojekti on haussa.

Jos kiinnostaa kopteri jota ei tartte hankkimisen jälkeen pimpata niin kato Henseleitin uusin Rigid - en löytänyt Henseleitin omilta sivuilta kuin speksit saksaksi, mutta runryderissä on monta threadiä jo aiheesta: http://www.runryder.com/helicopter/f139p1/
ja se Henseleitin sivu http://www.henseleit-helicopters.de/index2.html  ja heti alussa on linkki fotos, zippiin jossa kuvia.

Näemmä Jan on alkanut laittamaan hiilen ja metallin lisäksi muoviakin koptereihin. Kokemusta on Henseleit NT:stä, on siisti vehje ja rakentamisessa osat sopivat prikulleen paikoilleen.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #4 : 14 Kesäkuu, 2009, 10:29:45 »
Kiitoksia vinkeistä!

Todella vakuuttava peli tuo Henseleitin Rigid, mutta sehän taitaa tarvita gyron kolmelle akselille? Eli ei onnistune poppiksen lento tuolla.

Tällä hetkellä vaaka on vahvasti tuohon Freyaan päin kallellaan, joten jos jollain on hylsy myytävänä niin kannattaa ottaa yhteyttä. OSsit,YSsit ja muut öljyiset osat saa tarjoaja pitää :)

Onko vielä muita varteenotettavia vaihtoehtoja maailmalla? Jokin eksoottisempi kuin Hirobo ihan vähän kiinnostaisi. Toisaalta Hiroboon saapi sitten osia hienosti turuust, ja kyllähän noissa ominaisuudet taitaa riittää pitkälle.

Osteleekos ihmiset noita 10s/12s akkuja valmiina vai onko käytäntö lentää kahdella 5s/6s akulla?

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #5 : 14 Kesäkuu, 2009, 14:02:50 »
Soittele sinne Ylöjärven vahinko pajaan, josko heillä olis vielä se yksi Hirobo Evo jäljellä hintaan 250Eur:)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #6 : 14 Kesäkuu, 2009, 14:51:23 »
Itse sähkö Eagle kevään lennättäneenä voin sanoa että toimii hyvin. Juhon setupiin verrattuna eroa lähinnä säätimen ja pinjonin sekä päärattaan suhteen. Kontronikin isoa säädintä on nyt tarkoitus alkaa käyttää. Saksan maalta löytyy muovi freyaan valmis kitti sähkökonversioon jos ei itse ole kiinnostunut sitä tekemään. Akkuina on käytetty 10S 6000mAh paketteja jotka on tehty kahdesta 5S paketista. Sillä se Juhon mainitsema lentoaika noin 10min.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #7 : 15 Kesäkuu, 2009, 12:32:13 »
Lainaus
Soittele sinne Ylöjärven vahinko pajaan, josko heillä olis vielä se yksi Hirobo Evo jäljellä hintaan 250Eur:)

Soitin, eipä ole enää :'(

Jäljellä kuulemma pari muuttolaatikollista varaosia, ei lähtenyt penkomaan, mutta tuskin kukaan Evoa erehtyy luulemaan varaosaksi.

Pohdintaa:

Olen nyt katsellyt myös vähän Alignin 700E projektia sillä silmällä ja tuntuu saavan kaupallisia konversiokittejä reilulla parilla sadalla. 700N:stä jää noissa konversiokiteissä aika läjät osia yli joten jos niitä saa myytyä niin konversio parhaimmillaan maksaa itsensä. Ei tosin näytä olevan tuo 700N mikään hurjan suosittu joten voipi jäädä osat kouraan.

Mitäköhän jään kaipaamaan Alignin 700 sarjaisella verrattuna Hiroboon. Yleislaatua varmastikin, mutta noin lentomielessä? Nupin säätömahdollisuuksia, muuta mitä?


Akkupuolella tapahtuu nopeaa hintojen putoamista, laskeskelin vähän mitä maksaisi lähteä turnigy/zippy systeemillä liikkeelle
Vaihtoehdot:
10S  Turnigy 5000mAh 5S 25C Lipo Pack 69.71 $ / 1.4 $/€ *2 kpl = 99.59€
12S  Turnigy 5000mAh 6S 25C Lipo Pack 84.99 $ / 1.4 $/€ *2 kpl = 121.40€

Plus kuljetus ja mahdolliset verot Karhulle.

2C latausvirrat on valmistajan mukaan OK, joten pääsisi iCharger 1010B+ vihdoin antamaan kaikkensa.

12S voisi olla "riskittömämpi" vaihtoehto kun pärjäisi sitten vähemmällä virralla. Jos turnigy lupaa 5000mAh*25C=125A jatkuvaa, niin jää varmuusväliä vielä mukavasti tarvittaviin virtoihin. Sitten pitäisi tosin hommata lisää latureita kun 10S on nykylaturin maksimi.

6S akuille toisaalta keksii paremmin myös muuta käyttöä jos tulee .50/600E kopteri vielä jostain haalattua. 5000mAh 5S akku ei yksinään oikein istu kopteriprojekteihin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #8 : 15 Kesäkuu, 2009, 13:05:30 »
Trex 700E:hen saa konversiosarjan 50€:lla Trex Storesta, ei tartte mitään uusia runkoja ostella. Rexä lentää todella hyvin, tosin jos f3C:tä alat lentämään niin onhan ne Hirobot sillä alalla suositumpia ja parempia.

12s setuppi on hyvä vaihtehto, virrat pienenee ja lentoaika kasvaa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #9 : 17 Kesäkuu, 2009, 01:25:44 »
Ajatus lentää kuin perhonen, en osaa lopullisesti päättää minkä kopterin kimppuun kävisin.
Mitkä on oleellisimmat erot seuraavien haribojen välillä

SST-Eagle Freya Evolution 80-90
SST-Eagle Freya OP 70-90
SST-EAGLE3 SWM AOCC

Eagle3 on reilusti yli kolme kertaa kalliimpi kuin tuo perus Freya Evo. Kuis ny nii?

(Saben sivut ei noita paketteja liiemmin auki pura niin en osaa päätellä itse)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #10 : 17 Kesäkuu, 2009, 08:44:35 »
Egen kommentti oli mun Freyasta Evosta se, että ei mitään metalli nuppia pilaamaan hyvää tuntumaa leijunnassa.
Metallinuppi väljistyykin kuulemma nopeasti?

Eagle 3 AOCC on täys hiilari himmeli kaikilla Hirobo blingeillä:) siks tuo 2199Eur hinta. suomessa tais ollakkin jo 2 vai 3 kisakäytössä.

Keke sulle riittäs tuo Eagle Evo ihan hyvin ja skuista saat sähkö konversion 200Eur ja sähköillä (konversio, moottori, nopari) 799Eur aika kallis.

http://model.hirobo.co.jp sivulta löytyy osalistoja ja tässä on yksi Eagle 3 AOCC sivut 53-54 


ja google haku http://www.google.com/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=QHo&q=site%3Amodel.hirobo.co.jp+AOCC+pdf&btnG=Hae&lr=

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #11 : 17 Kesäkuu, 2009, 13:11:16 »
Egen kommentti oli mun Freyasta Evosta se, että ei mitään metalli nuppia pilaamaan hyvää tuntumaa leijunnassa.
Metallinuppi väljistyykin kuulemma nopeasti?

Eagle 3 AOCC on täys hiilari himmeli kaikilla Hirobo blingeillä:) siks tuo 2199Eur hinta. suomessa tais ollakkin jo 2 vai 3 kisakäytössä.

Keke sulle riittäs tuo Eagle Evo ihan hyvin ja skuista saat sähkö konversion 200Eur ja sähköillä (konversio, moottori, nopari) 799Eur aika kallis.

http://model.hirobo.co.jp sivulta löytyy osalistoja ja tässä on yksi Eagle 3 AOCC sivut 53-54 


ja google haku http://www.google.com/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=QHo&q=site%3Amodel.hirobo.co.jp+AOCC+pdf&btnG=Hae&lr=

-Samppa

Freyasta... Täysin toimiva perus setti, laatu ihan jees, vaikka onkin huonontunut vanhemmista kiteistä, rungossa pieniä valujälkiä mitä ei vanhemmissa ole. Tämä johtuu varmaan kovasta hintakilpailusta ja muutenkin huonosta taloustilanteesta maailmalla. Mutta silti laatu on parempaa kuin vaikka esim Alignilla(sori  :))  Evon muovinupista ei mulla kokemusta ole. Jenkeissä F3C tyypit kirjoittelee että on hyvä nuppi, mutta kovemmassa kelissä tulee sitten ne 'ongelmat'. Mutta siis ähän asiaan vaikuttaa kovin paljon myös lavat. Metallisen vastaavan nupin kanssa samat ongelmat. Eli kovassa tuulessa alhaalla tahtoo olla pitchin hallitsemisen kanssa ongelmaa, ainakin mulla. Mutta näitä juttuja ei ihan heti huomaa... Se metallinuppi väljistyy, kun spindle pyörii hubin sisällä ja kumpikin kuluu, mutta tämäkin vaatii paljon ajoa, siihenkin on sitten omat ratkaisut. Muut paikat sitten kun kasaa klapittomiksi ja huoltaa riittävästi niin ei mihinkään tule väljää.

Eagle3 on sitten ihan oma konstruktionsa, vaikka näyttää samalta ulkoapäin... Ja nämä erilaiset Hirobot kaikki sekoitetaan yleensä tosi helposti. Vähän selvennän: Normi Freya Evo, muovirunko ja nuppi(FFZ-III), mekaaninen miksaus. Freya Evo OP, muovirunko mutta metallinuppi(SSZ-III, vastaa FFZ-III) ja jotain pientä muuta, mekaaninen miksaus. Sitten on Freya Evo OP II, jossa muovirunko mutta Turbulencen nuppi(SSZ-IV), 120 asteen SWM eli CCPM ja jotain pientä muuta. Tämä on siis 3D kone periaatteessa, mulla ykköskoneena kun nuppia hieman modattu. Sitten on Freya Evo F3C special, uuten sama kuin normi Evo mutta SSZ-V nuppi.
 Sitten Eaglet. Eagle3sissa nupin servot rinnakkain ylärunkolevyjen etuosassa, siinä se yksinketaisuudessaan.  On ollut ennen Eagle ja Eagle2 ja Eagle3 mekaanisella miksauksella. E3 oli silloin kone jolla voitettiin Japanissa MM kisat. Siinä erikoisuutena miksaus, joka korjaa itse virheen, jonka tekee liikuttaussaan swashia. Aika vaikee selittää. No, sitten tuli Eagle3 SWM, jossa 135 asteen SWM(CCPM), eli swashin pallojen etäisyys pääakselista sama kaikilla kolmella. Eli ei tee läheskään niin paljon virhettä kuin 120asteen CCPM. Näissä koneissa nupit oli stabbari lapakehän yläpuolella, eli vähän niinkuin Rapukassa. Kaikki metallisia, SSR-IV, -V, -VI, ja VII viimeisimmässä Eagle3 SWM koneessa. Nyt uusi AOCC malli on kone jolla voitettiin AOCC-kisa japanin suunnalla, tässä mallissa taas uusi nuppi, SSZ-V, joka on 3D-nupin(SSZ-IV) kanssa ihan saman näköinen, mutta vaan pidemmillä lavanpitimillä.
 Sitten on vielä Freya EXät. Ne on mimensä mukaan ihan kuin Freyat, mutta hiilikuiturungolla ja kaikilla blingeillä. Uusin on EXIII, jossa nuppina SSR-VIII


Näitä ei heti sisäistä, mutta jossain vaiheessa menee jakeluun. Eli toivottavsti ei tulisi niin paljon sekaannuksia enää :) Vielä linkki:
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #12 : 17 Kesäkuu, 2009, 14:28:29 »
Moikka,

Noista Hirobon koptereista muutama sana. Hirobon muovinupit ilman mitään lisäpalikoita ovat loistavia. Suomessa on yhden käden sormin laskettavissa ne kaverit jotka todella huomaavat niissä eroja normilennossa. Edellytyksenä on, että nupit rakennetaan hyvin, eli laakerit lukitaan ja roottorin hubiin jne. jottei ne pääse väljistymään niin nopeasti. Todetaan nyt esimerkiksi se, että Ari on voittanut Grensecupin menneinä vuosina ihan vakio muovifreyalla ja muovinupilla jos oikein muistan. Eli hyvästä laitteesta on kysymys.

Alumiini nupit väljistyvät ihan siinä missä muovisetkin. Oleellista on taas se, että laakerit lukitaan holkkeihin ja ruuveihin jolloin nupin osat ei väljisty niin paljoa, enempi tällöin väljistyy laakerit sekä linkkien kuulat ja linkkien päät. Samat osat väljistyy muovinupeissa kuin alumiininupeissakin.

Sitten niistä rungoista. Hiilikuiturungon kanssa on helpompi toteuttaa sähkökopteri koska siinä voidaan laakeripukkeja moottorin osalta liikutella. Tällöin rattaiden hammasvälykset jne. on helpompi saada kohdilleen, varsinkin jos muuttaa välityksiä oletusvälityksistä. Toisaalta hiilikuiturungon kasaaminen suoraan on niin Veemäistä hommaa että muovirungon kanssa on toisaalta paljon helpompi elää. Joka kerta kun hiilikuiturungon torpaa tai tuo normaalia kovemman laskun, niin se hiilikuiturunko voi olla jo solmussa. Kolikolla on siis aina kaksi puolta. tarkempi laakerien asettelu, kevyempi ja ehkä jäykempi runko, mutta suurempi todennäköisyys saada se kieroon jne.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #13 : 17 Kesäkuu, 2009, 22:37:43 »
Kiitoksia infosta!

Eagle3 on tosiaan vähän liikaa tähän kohtaan, ehkä vuoden 2010 kopteriksi jos into säilyy yhtä kovana ja kyvyt kasvaa.

Jostain syystä vierastan mekaanista miksausta, varmaan aivan täysin turhaan mutta vierastan kuitenkin.
Omin silminkin näen potentiaaliset ongelmat 120 asteen CCPM  nupissa kun heiluttelee keppejä servojen nopeuden rajoilla ja käyttämästäni radiosta (fut10C) ei löydy tietääkseni "miksauksia"  tämän vaivan poistoon, mutta lennossa en ole vielä huomannut mitään joten 120 astetta kelpuutetaan nuppiin toistaiseksi.

Jäljelle jää siis 700E ja Evo OP II.

Evo OP kakkosen kustannus karkaa pikkuisen käsistä tähän lamavuoteen. Reksin saan sähkövalmiina naapurin reksikaupasta 649€ ennen tinkaamista. Käteen jää alignin govi tankki ja letkuja jotka lahjoitan pikkurahasta eteenpäin.
Sähköthän onneksi sopii hyvin pitkälti monenlaiseen tämän kokoluokan kopteriin ja muodostavat leijonanosan kustannuksista, joten  jos tulen katumapäälle niin laitetaan reksi myyntiin käsirahaksi hiroboon.

Tästä sujuvasti sähköasiaan. Mottoreita en ole vielä ehtinyt tutkia, nopariksi jotain HV versioita ehkä CC:ltä tai kontronikiltä, YGEn tarjonta pitää vielä katsoa ajatuksella läpi.
Mutta gyro...  Voisin heittää protokseen 401:n (ylimääräinen pöydällä) ja kierrättää Spartani 760:n 700E:hen.
Näkeekö joku jotain ongelmaa Spartanin ja tämän kokoluokan kopterin yhdistelmässä.
Paljon on juttua siitä, kuinka joku tietty gyro sopii johonkin tiettyyn kokoluokkaan, mutta koskaan en ole ihan ymmärtänyt miksi kopterin koko vaikuttaisi gyron valintaan. Gyro mittaa yhden akselin ympäri tapahtuvaa pyörimisnopeutta ja vihjaisee servolle mitä pitäisi tehdä. Gyrossa ei siis mielestäni ole "voimaa" tai muuta kokoriipuvaista, se on vain anturi ja tietokone hyvin spesifiseen hommaan. Eli jos gyro on hyvä, pitäisi sen olla hyvä ihan missä tahansa kopterissa. Näin siis mielestäni, jotain tiedonjyvää minulta varmaan puuttuu. Haluaako joku valaista?

(vähän tällainen keken kyselytuntitopic tuli mutta tulkoon)





 


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #14 : 17 Kesäkuu, 2009, 23:27:40 »
Spartanin ja 90 koneen yhdistelmässä ei ole mitään vikaa, koko systeemi on bls251 peräservolla varustettuna perfecto.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Isompi sähkökopteri
« Vastaus #15 : 29 Kesäkuu, 2009, 10:35:11 »
Pähkäily on päättynyt.

Isompi Sähkökopteri kekelle -hankkeen voittajaksi selviytyi musta hevonen RJX-Hobbyn:n X50-2009 varustettuna ysikymppisen isoveljensä nupilla ja TT perällä.
Ennakkosuosikkina kisaan lähti 700E ja Freya EVO OP mutta viimeisellä kierroksella Saksalainen meni outousfaktorilla turpakarvan mittaiseen johtoon Japanilaisesta  ja Taiwanilainen ennakkosuosikki otti laukan.

X50:n on aika muunneltava vaihtoehto; jos 90 alkaa "pelottaa" niin voin melko järkevillä kustannuksilla pakittaa kopterin 50:ksi

Kiitokset avusta.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4853 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 11:14:10
kirjoittanut sgtpepper
42 Vastauksia
28331 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Helmikuu, 2009, 22:34:13
kirjoittanut JariN
1 Vastauksia
2571 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2010, 12:20:07
kirjoittanut JCA
Isompi kopteri vakaampi?

Aloittaja Jussi Savolainen Teoria

19 Vastauksia
12827 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Heinäkuu, 2010, 20:52:44
kirjoittanut Ege
8 Vastauksia
5490 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2013, 11:44:53
kirjoittanut savis