Kirjoittaja Aihe: Moottorin kanava väärin, kopteri otti täydet kierrokset eikä kaasua saanut pois.  (Luettu 3718 kertaa)

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Hei

Tuli hankittua uusi lähetin Eskyn vakion tilalle ja tällä viikolla olen sitä kerennyt tutkimaan. Eilen oli kone jo muuten säädöissä mutta kaasuun ei ragoinut. Aikani ihmettelin ja lopuksi iskin kaasun turhautuessani täysille. Sitten ESC piippasikin tutun oloisesti ja kerkesin ajatella kaasun laskua. Moottori kuitenkin otti täydet kierrokset ja koska peräservo ei ollut edes kiinni alkoi kone pyörimään vimmatusti. Onneksi ei ollut päälavat kiinni, olisi tullut rikottua toista sääntöä joka minulle asetettiin kopterin hankinnan yhteydessä. (1=kopteri ei saa osua kanssa-asujaan, 2=kopteri ei saa osua olohuoneen sisustuslamppuun). Lisäksi olisi itsekkin voinut saada osumaa.

Kopteri kuitenkin pyöri lattialla, perälavat silppusivat lähettimen laatikon kahta styroksipuoliskoa ja styroksimurska lenteli ympäriinsä. Homma ratkesi sillä että perälapojen kiinintys putkeen petti ja hihna löystyi sen verran että kone lakkasi pyörimästä. Sitten sai vedettyä akunkin irti. Akkukin oli tosi heikosti kiinni mutta kyllä se kiinnitys silti kesti tuon pyörimisen.

Toistin saman homman niin että moottori ei ottanut kiinni päärattaaseen.. seuraavaksi vaihdoin lähettimestä kaasun kanavan reverseksi ja homma alkoi toimia normaalisti.

Miksi ihmeessä tuo toimi niin että kaasun nostaminen ei aiheuttanut reaktiota ennen kuin ihan lopussa ja sen jälkeen kaasun laskeminen ei enää pelastanut tilanentta vaan jäi täysi kaasu päälle.

Jatkossa osaan ottaa tuonkin sitten huomioon ja olla muutenkin varovaisemppi "toimimattoman" moottorin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 18 Kesäkuu, 2009, 08:41:23 kirjoittanut Halfelf »

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Johtui siitä, että nopari toimii niin, että se kytkee moottoriin virrat vasta kun kaasu on käytetty nollaan.
Joten kun kaasu olikin päinvastoin, kun kaasu on ylläällä, escin mielestä se on allaalla ja siksi kuului tuo piippaus...
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Humm.. eli virhe tosiaan oli siinä että laitoin kaasun "nollille" vetämällä kaasuvivun alas. Käytännössä iskin sen siis tappiin tolla tempulla ja olisin saanut koneen rauhottumaan nostamalla vain kaasun ylös. Niinpä tietysti, ei siinä hädässä tullut mieleen, eikä nyt jälkeen päinkään. Eniten tuossa hämäsi se että kaasu alhaalla ei tapahtunut mitään = oletin että se on nolla asento ja siksi sen kaasunkin sinne alas vedin kun ESC piippasi.

Mutta se ei siis reagoinut täysikaasuun aluksi ollenkaan koska pitää turvallisuuden vuoksi käydä aluksi nollakaasulla. Itse sitten luulin täysikaasua nollakaasuksi.. välillä sitä tuntee itsensä tyhmäksi ja toisinaan todella tyhmäksi. Eiköhän tämä tästä, kiitoksia! :)


Girk

  • Vieras
joskus kannattaa lukea ohjeet  ;D

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Useimmiten ei ohjeissa sanota, että millä lähettimellä pitää missäkin koneessa milläkin noparilla reverse nappula olla.
Se pitää vaan ottaa moottori irti, ja tsekata.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Hyvä ettei käynyt pahasti, onneksi ei ollut isompi sähkökone. 600:nen olisi tehnyt pahaa jälkeä sisustuslampulle ::) ;).

AINA koneen ekoilla käyttökerroilla, ja säätimen/moottorin/radion vaihdon yhteydessä joko pinjoni irti, tai moottori kiinni pukkiin sen verran kauas pääakselista että pinjoni ei osu päärattaaseen!!

Moottorin johtojen irrottaminen ehkäisee myös onnettomuuksia, mutta on hyvä testailla kaasun toimivuus idlessä ja holdissa ennen ensilentoa.

-op-

« Viimeksi muokattu: 16 Kesäkuu, 2009, 14:33:32 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
600:nen olisi tehnyt pahaa jälkeä sisustuslampulle ::) ;).

Sohvakin voisi näyttää hieman erilaiselta.  :)  Onneksi näistä kumminkin opitaan. Kerran, kun on nähnyt, että joku silppuaa sormet vaikka lennokin potkuriin, niin ei sitä ihan lähivuosina tule itse kokeiltua.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3219 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2008, 20:54:23
kirjoittanut MJPilot
14 Vastauksia
6913 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2012, 18:48:22
kirjoittanut Dirtdigger
11 Vastauksia
5465 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2014, 11:59:00
kirjoittanut Petsku
21 Vastauksia
9289 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 23:19:32
kirjoittanut madog2mad
74 Vastauksia
68991 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2016, 16:46:16
kirjoittanut SiB77