Hämeenkyrön korpikenttä... paarmoja ja kaikkea.
Kaks kappaletta vastariakkuja ja lähetin täyteen ladattuna ensimmäinen tankillinen vähän moottorin hienosäätöjä ja taivaalla korkeella ja kovaa! Tavotteena oli ajaa 5 litraa fuilia koneen läpi, ja alku tuntui lupaavalta...
No toinen tankki täyteen ja vastariakkua vaihtaen, nyt alignin rekulaattori sano että 3 vihreetä täplää... sit taivaalle. Perä teki pari yllättävää nykäsyä ja otin koneen nokkani eteen perä itseenpäin ja kuuntelin kuuluisiko jotain ylimääräistä. Ei kuulu...
No koetan kääntää perää vasemmalle ja lähteä takaisin taivaalle niin mikään ei reagoi mihinkään, idle päällä... kopteri kallistuu hentoisesti, kovin hyvin säädössään, koitan throttle holdia pistää päälle... ei auta... mikään ei tee mitään...
Täysin avuttomana ja lamaantuneena katson kun ritari laskeutuu maatakohti ja lavat hakkaavat itsensä säpäleiksi kuumaa asfalttia vasten... lopulta kuuluu päärattaan jumittumisääniä ja rattaan palaset koristavat ilmatilaa kopterin ympärillä.
Pelottaa... Täys tankki fuilia ja kaasu täysin auki... no onneksi tulppa paloi ja moottori sammui, ellei se leikannut kiinni...
Melko pienet vahingot loppuviimein. Kabiini jäi ehjäksi. Näyttäisi että pari linkkiä otti itseensä ja pääratas + päälavat. Tietenkin lepatusakseli ja pääakseli.
Tutkijalautakunta pystyi paikallistamaan vian samantie... Ketään sormella osottamatta... "joku" joka on juottanut alignin reguun deans T liittimen oli jättänyt kylmäjuotoksen miinus johtoon joka oli lähtenyt irti ajon aikana...
Tutkijalautakunta teki uuden tarkistuksen samalla kun moottori irroitettiin, ja kävi ilmi että se ei ole kylmäjuotos, vaan johto oli mennyt poikki juotoksen juuresta. Juottajalle täysi synninpäästö ja kaikki syyttösormet minua kohti. Tuo olisi pitänyt havaita akkua vaihtaessa 2min aikasemmin.
Puolustuksekseni voin sanoa että ostin käytettynä ja valmiina. Mutta kaikki liitokset niin ruuvit ja linkit kuin juotokset PITÄISI käydä läpi ja korjata jos puutteita ilmenee (omasta mielestä).
Vahinko ettei ole lapoja ja muita varaosia täällä maalla. Eikä niitä enää kerkiä saamaankaan. No... ehkä sen govinkin voi asentaa nyt huoltaessa.
Saldo:
- Lepatusakseli
- Pääakseli
- Stabbarin muovinen keskiosa (seesawwiko tämä olisi)
- Pääratas
- Rotor "yoke" se sellanen T-kappale, nupin päässä minkä läpi toi lepatusakseli menee
- Lavat
- YS mosasta laakerit