Kirjoittaja Aihe: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot  (Luettu 53303 kertaa)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #100 : 01 Syyskuu, 2009, 22:53:19 »
Tilasin sen äsken.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #101 : 01 Syyskuu, 2009, 23:00:50 »
Sama täällä :) - Eagle Tree myy sellasta promisewarea, että varmaan ens vuonna on myynnissä niiden omat kaapelit, joten ei muuta kun juotos hommiin. Tossa on kuitenkin aika pieni homma tehdä tollaset liittimet mitä ohjeessa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #102 : 06 Syyskuu, 2009, 22:19:43 »
Viimeisellä akulla leijutin kopteria auton takana ja päästin sen melko alas. Ehkä kolmeen metriin. Yht'äkkiä moottori sammui ja kopteri alkoi tippua kohti peltoa; lähettimen signaali oli joutunut liikaa konepellin & auton varjoon ja vastari meni fail safe -tilaan. Noh, juuri ennen tannerta signaali palasi ja kopteri pelastui kuin ihmeen kaupalla. Seuraavalla kerralla ei siis bunkeroiduta metallilevyn taakse lentämään... ;)
Kävin tänään taas kokeilemassa lennätystä, nykyään käytössä on 7" pikkunäyttö kiinnitettynä ohjaimeen. Huomattavasti helpompi lentää, kuin auton konepellillä olevaa läppäriä seuraamalla! Noh, joka tapauksessa, kohtasin taas tuon edellä kuvaamani blackoutin kesken lennon. Olin palaamassa aika kaukaa vedetyltä kierrokselta takaisin päin ja lentelin hitaasti eteenpäin (kylki kohti itseäni) noin sadan metrin päässä, kun yht'äkkiä moottori pysähtyi. Korkeutta oli varmaankin max. parikymmentä metriä, mutta onneksi tehot palasivat ennen maakosketusta. Kopteri oli niin kaukana ettei sitä silmin pystynyt ohjaamaan, onneksi seivaus onnistui videolta. Tällä kertaa lensin auton vierestä, eli mikään radiovarjo ei ilmeisestikään voinut tulla kyseeseen. Harmi kun en tullut loganneeksi kaasukanavaa, siitä olisi nähnyt hienosti oliko kyseessä ESCin lämpökatkaisu vai vastarin brown out. Pitänee viritellä Y-johto kaasukanavaan vastaisuuden varalle.



Lisäsin kopteriin joka tapauksessa erillisen BECin ja siirsin vastarin paljon parempaan paikkaan eli ESCin vierestä kopterin perään. Pöydällä joskus aikaisemmin testaillessa ESC oli ollut lämmin ihan vain servojen liikuttelusta, joten ehkä erillinen BEC voi auttaa johonkin jonkin verran. Lennon jälkeen ESCin pinta tosin on vain aavistuksen lämpöinen.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #103 : 07 Syyskuu, 2009, 21:29:28 »
Lisäsin kopteriin joka tapauksessa erillisen BECin ja siirsin vastarin paljon parempaan paikkaan eli ESCin vierestä kopterin perään. Pöydällä joskus aikaisemmin testaillessa ESC oli ollut lämmin ihan vain servojen liikuttelusta, joten ehkä erillinen BEC voi auttaa johonkin jonkin verran. Lennon jälkeen ESCin pinta tosin on vain aavistuksen lämpöinen.
Ja taas mentiin, korjauksista huolimatta. En ehtinyt värkkäämään kaasukanavaan y-johtoa joten se jäi taas loggaamatta... Mutta joka tapauksessa täysin samanlainen tilanne kävi taas, kaikki kontrolli katosi ja kohti maata tultiin. Kopteri oli suoraan takanani, noin 100 metrin päässä. Ei suurempia esteitä signaalitiellä. Tällä kertaa signaali tuntui katkeavan useampaan otteeseen, mutta ainakin moottorin vetämässä virrassa näkyy vain yksi katkos. Kopteri alko tippumaan ja kallistumaan, jolloin heitin tikkua hitaasti kohti toista laitaa. Kun vehkeeseen sitten palasi elo, veti se yht'äkkiä lähes kyljelleen sinne korjaukseni suuntaan ja meni taas hetkeksi mykäksi. Kontrolli palasi ehkä noin 5 metrin korkeudessa ja sain kuin sainkin laitteen nuppi kohti taivasta ja kierrokset kaakkoon. Todella lähellä oli taas. Harmi kun en voi videoida näitä vetoja vielä... :)



Onko kenelläkään ajatusta siitä, mistä tuollainen voisi johtua? Tein radiolle (DX7 + AR6200) taas range checkin ja signaali vaimeni vasta 30 askeleen päässä - aivan kuten manuaalissa kerrotaan olevan normaalia. Ennen seuraavaa lentoa pitää kyllä se y-johto viritellä tuohon, että näkee onko se radio vai ESC joka siellä pimenee. Täysi kontrollin menettäminen tosin kertoo radion burnoutista. Voisin pistää varoiksi AR7000:n tilaukseen.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #104 : 08 Syyskuu, 2009, 11:55:44 »
Ohimennen vilaistuna vähän samanlaisia murheita kuin mulla oli rekun kanssa aikanaan. Käyrät näyttää samanlaisilta.
Jatkoa vielä murheissiin tässä ketjussa.
Itsellä nuo virrattomat hetket tosin kesti pidempään (muistaakseni 5-7 sek).

Kyseistä oma-aloitteista sammumista ei ole tapahtunut enää tuon maadoituksen jälkeen, mutta lisäksi vaihtui vastari 6200'sta 7000'een sekä sateliitin sijainti.
Sateliitin sijoitin kopterin kylkeen päärattaan etupuolelle ja päävastari sijaitsee ihan kopterin takana antennit ulos sojoittaen. Näillä sijoitteluilla sain range checkissä melkein saman tuloksen joka suuntaan, kun aikaisemmin oli huomattavia eroja.

Silikonispray pumpulipuikolla hihnalle ja päärattaaille pyyhkäistynä poisti huomattavasti tuota sähköisyyttä.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #105 : 08 Syyskuu, 2009, 13:31:43 »
Ohimennen vilaistuna vähän samanlaisia murheita kuin mulla oli rekun kanssa aikanaan. Käyrät näyttää samanlaisilta.
Jatkoa vielä murheissiin tässä ketjussa.
Itsellä nuo virrattomat hetket tosin kesti pidempään (muistaakseni 5-7 sek).

Kyseistä oma-aloitteista sammumista ei ole tapahtunut enää tuon maadoituksen jälkeen, mutta lisäksi vaihtui vastari 6200'sta 7000'een sekä sateliitin sijainti.
Mulla potilas on täysin alumiininen CopterX. Käytännössä siis perä on jo maadoitettu runkoon ja runko moottoripukkiin - alumiinia kun kaikki ovat. Piti oikein mittarilla testata ja kyllä, sähkö kulkee puomin päästä pukille ongelmitta. Voisin koittaa lykätä vastariin konkan ja ehkä vaihtaa siihen AR7000:seen myös.

Sateliitin sijoitin kopterin kylkeen päärattaan etupuolelle ja päävastari sijaitsee ihan kopterin takana antennit ulos sojoittaen. Näillä sijoitteluilla sain range checkissä melkein saman tuloksen joka suuntaan, kun aikaisemmin oli huomattavia eroja.
Minun satelliitti oli kopterin kyljessä, rungon takaosassa. Päävastari oli puolestaan nokassa ESCin vieressä siten, että toinen antennikaapeli törrötti noparin konkkia vasten... :) Nyt satelliitti on kiinni peräservossa, päävastari on rungon takaosassa antennit vasemmalle ja oikealle. Ja ongelmia on siis ilmennyt kummallakin asennuksella yhtäläisesti. Myöskään erillinen BEC ei vaikuttanut millään lailla.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #106 : 10 Syyskuu, 2009, 13:40:14 »
Vastari vaihtui AR7000:n ja mukaan tuli myös EagleTreen GPS-mokkula. Ainakin nyt neljä akullista päästiin ilman moottorin sammumista, mutta eihän se vielä ongelman poistumista varmista. Jatketaan harjoittelua. Ostin myös videosplitterin, jotta voin nauhoitella lentoja samalla kun katselen kuvaa itse 7" näytöltä. Etsin "1 in - 2 out" mallia, mutta halvimmalla lähtikin "1 in - 8 out"... :D Nyt on sitten videolähtöjä vaikka koko suvulle! Pitää muistaa ottaa se seuraavalla kerralla ihan mukaan asti kentälle, viimeksi käydessä muistin kaiken läppäristä lähtien, mutta splitteri jäi kotiin.

Asiasta toiseen, minulla on hieman ristiriitaiset fiilikset yhdistelmästä Eagle Tree & lentokorkeuden loggaus. Ostin taannoin erillisen lentokorkeusanturin, jonka kanssa minulla oli todella hämäriä ongelmia alusta alkaen. Nyt sain käsiini tuon GPS-lisäkkeen, eikä senkään näyttämä lentokorkeus pidä oikein kutiaan. Toki GPS:n ilmoittama korkeustieto on täällä pohjolassa (ehkä muuallakin?) jo lähtökohtaisestikin vain "sillä hehtaarilla", mutta ei tuo siltikään vakuuta. Maassa nököttäessä korkeus vaeltaa pääsääntöisesti -20m ja 20m välillä, lentäessä sama homma jatkuu. Käytännössä korkeustieto voi näyttää sinnikkäästi vaikkapa 30 metriä, vaikka kopterilla lentelee todella ylös ja taas takaisin maan tuntumaan. Kerran GPS ilmeisesti otti alkufiksin 1600 metrin korkeuteen, koska koko lennon ajan lentokorkeus pyöri noin -1600 metrin ympäristössä. Olen siis valinnut "aloita korkeus nollasta"-option EagleTreen softasta, joka valitsee nollatasoksi lähtökorkeuden.

Satelliitteja näyttäisi olevan jatkuvasti näköpiirissä 8-10, joten siitä ei voi tarkkuuden kanssa olla kiinni. Nopeus ja etäisyystieto sentään pelasivat mukavasti.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #107 : 10 Syyskuu, 2009, 15:38:47 »
En ole millään GPS laitteella saanut  korkeus tietoa pelaamaan. Se erillinen barometrinen V3 korkeusanturi pelaa loistavasti ainakin mulla.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #108 : 10 Syyskuu, 2009, 20:01:41 »
En ole millään GPS laitteella saanut  korkeus tietoa pelaamaan. Se erillinen barometrinen V3 korkeusanturi pelaa loistavasti ainakin mulla.
Okei, pitää melkein koittaa sitten saada tuo Altimeter v3 HobbyCityyn vaihtoon. EagleTreeltä tuli kaksi viikkoa sitten yksi ainut maili ongelmaan liittyen ("Mitä softaversioita käytät?"), sen jälkeen ei ole tullut mitään muuta kuin autoreplyjä. Olen lähettänyt heille ainakin viisi mailia.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #109 : 11 Syyskuu, 2009, 23:40:13 »
Tänään oli vähän musta päivä.

1. yritys: Ajo pellon nurkkaan, kopteri ilmaan. Kierrokset pomppivat tuttuu tyyliin, alan kyllästymään Scorpparin nopariin toden teolla. Kaarros hieman kauemmas ja vaihto FPV-lentoon. 50m päähän päästyäni kuva katkeaa. Hetken panikointia, sitten parin virhekorjauksen kautta kopteri haltuun ja lähemmäs. Maassa paljastuu puolen tunnin debuggauksella, että yksi kameralta tulevista johdoista on poikki ja katkoo kuvaa tiettyyn asentoon joutuessaan. Eipä muuta kuin kotiin korjaamaan.

2. yritys: Taas ajo pellon laitaan, tuuli onkin yltynyt mittarin mukaan 9 m/s puuskiin. Yksi akullinen kevyttä pörräystä ihan lähimaastossa, jostain syystä videolinkin antenni haluaa yhä vain pyöriä melkein vaakatasoon, eikä pysy sojottamassa kohti maata. Pitää keksiä jokin ratkaisu, jolla sen pitää aloillaan. Akun lopulla ihmettelen taas perän outoa ja vaeltavaa käytöstä. Toinen akullinen alkaa maassa pirueteilla, jotka eivät ota oietakseen. Lähempi tarkastelu paljastaa toisen peräservon alumiinisen kiinnikkeen katkenneen ja toisen löystyneen niin, että servo pääsee vaeltamaan pitkin puomia. Äkkiä kamat kasaan ja kumit soikeana Sabeen. 450 T-Rexiin sopivia peräservon kiinnikkeitä ei löydy, ostan myyjän rohkaisemana MiniTitanin vastaavat tarkoituksena muokata 14 millin kiinnikkeet sopiviksi 12 millin puomille. Kotona selviää, ettei muokkaus ole kovinkaan helppo, jos ei halua riskeerata turhaan osien kestävyyttä. Onneksi laatikon perukoilta löytyy yksinäinen kiinnike, jolla servo saadaan taas naulittua paikoilleen.

3. yritys: Ajo pellolle, alkaa jo kyllästyttää reissaaminen edestakaisin. Yksi akullinen testailua, kaikki ok. Akun lopulla olen huomaavinani kuvassa pientä pehmeyttä, mutta pistän sen pimenevän illan piikkiin (kamerani kuva menee puuroksi pimeässä). Toinen akku kopteriin ja pehmeys pistää yhä silmään. Koitan säätää objektiivia, mutta se ei kierry pitimessä. Lukitusruuvin avaamiseen tarvittava pieni talttapää-meisseli on tietysti kotona. Noh, ilmaan siitä huolimatta. 10 sekunnin lennon jälkeen kopteri on noin 30 metrin päässä ja kuva alkaa yht'äkkiä sumenemaan nopeasti. Tajuan hieman liian myöhään objektiivin lähteneen kiertymään auki/irti. Saan kopterin hallintaan suoralla ohjauksella parin koukkauksen kautta ja tuon sen nopeasti peltotien päälle, koska aavistan objektiivin tipahtavan hetkenä minä hyvänsä kyydistä. Olen sekunnin liian hidas ja obiska tippuu peltotien vierustan puolimetriseen heinikkoon. Puoli tuntia etsintää pimenevässä illassa tuottaa odotetun lopputuloksen: palaan kotiin ilman objektiivia.

Nyt ollaankin sitten viikko tai pari FPV-lentämättä, kun odottelen uutta 2.8mm objektiivia. Ruuvasin kokeeksi paikalleen 160 asteen obiskan, mutta sillä en taida uskaltaa edes koittaa lentää. Kuvakulma on niin laaja, että kuvien nurkkiin piirtyy mustat reunukset, ja kopterin jalakset näkyvät lähes ensimmäiseen tukeen asti kuvassa (vaikka kamera on kiinnitetty sen etummaisen tuen keskelle).

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #110 : 12 Syyskuu, 2009, 19:44:40 »
Nyt on sitten ensimmäinen torppikin koettu FPV-CopterX:llä. :) Lensin tänään viisi akkua ilman ongelmia (joskin tuolla 160 asteen objektiivilla lentämisestä on luonnollisuus kaukana...) ja siitten kuudennella rysähti. Tein ensin korkeusennätykseni (GPS:n mukaan 100-120 metriä), sitten peräkasetti petti. Alumiini väsyi poikki täsmälleen samasta paikasta, josta kaikki kolme edellistäkin CopterX:n peräkasettia ovat katkenneet. Olisi pitänyt olla viisaampi ja jättää tuo viritys asentamatta. Laatikossa on SoniX:n laatuperä, mutta ajattelin asentaa sen "vasta sitten kun tuo sininen hajoaa". Edelliset kasetit ovat menneet rikki maassa, joten vahingoilta on vältytty - tähän asti.

Kopterista kuului napsahdus ja kumma rutina, sitten perä lähti alta. Veikkasin koneen tippuessa pyörien katkennutta hihnaa tai pettänyttä tail drive pulleytä, mutta maassa selvisi että sekä ne että yksisuuntaislaakeri ovat kaikki ehjiä. Lopulta laaskin 1+1 ja äkkäsin, että peräkasetti on tosiaan katkennut/irronnut ilmassa. Ensiimmäinen kerta kun onnistun saamaan boom striken takalavoilla! :D

Kolmen minuutin kohdalla käydään korkealla, 4:20 napsahtaa perä poikki. Äänet näyttävät olevan loppupätkästä pari sekuntia perässä, ei oikein riitä tämän läppärin teho tallentamiseen. Ennan torppia video nykikin pahasti hetken. Ja EasyCAP näyttää jättävän videosta kaistaleen oikeasta laidasta sekä ylhäältä pois, oikea landari näykyy todellisuudessa yhtä paljon kuin vasenkin.


Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #111 : 13 Syyskuu, 2009, 05:08:26 »
Töttöröö fanfaarien saattelema se on tänään (eilen) sitten tehty: virallinen kopterilennon suomenennätys syysleirillä 572m korkeutta - myöhemmin aiheesta videota todisteena :)

Haluan kiittää kaikkia tukijoukkoja ja erityisesti FPV tiimikaveriani Juzaa sekä tietenkin vanhempiani, joita ilman en olisi ikinä tätä tehnyt :P

Harmittaa vain kun tavoite 1000m jäi melkoisen kauas. Jostain kumman syystä kopteri ei vain enää noussut kun toiseen suuntaan kenttää lentäessä ja  käännöksessä huonoon tuuleen se tuli jyrkästi 50 metriä alaspäin. Voi olla, että failsafe iski päälle käännöksessä (tästä varmuus kun kytken tiedon OSD: hen huomenna).

Toinen skenaario huonoon tulokseen on, että korkealla suuntavaisto katoaa ja kopteria tulee lennettyä liikaa eteenpäin eikä ylös kun horisontin tuntu katoaa. Tähän saan vahvistuksen kun saan laitettua keinohorisontti anturin kiinni ja kalibroitua.

Kaikesta huolimatta pahimman pettymyksen laannuttua olen aika tyytyväinen kuiten kohtuulliseen tulokseen ja kun saan vain ohjauksen pelaamaan korkeammalle niin kyllä se tonni sieltä tulee (toivottavasti ei alas :) ). Kuvan kanssa ei vielä mitään ongelmia. Harmi vain, että näin ylös ei monessa paikassa voi lentää häiritsemättä muuta ilmailuliikennettä, joten tämä 1000 tulee rikkoa jossain lentokentällä, jossa se on 'turvallista'. Eipä sitä tiedä vaikka tänään onnistuisi leirin vikana päivänä :)
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2009, 05:14:55 kirjoittanut kamakaze »

Kaapo

  • Vieras
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #112 : 13 Syyskuu, 2009, 06:50:53 »
Tästä ei voi kuin onnitella ;D

Muutamilla lennoilla olen ollut mukana ja jännitystä tuo homma kyllä tuo niin antennin kääntäjälle kuin pilotille.. Loistavaa että kalusto pysyi ehjänä. ;)


seppinen

  • Vieras
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #113 : 14 Syyskuu, 2009, 10:12:01 »
No, ei tuo oma kalusto niin ehjänä pysynyt. Saldona leiriltä oli kolme lentoa ja kaksi torppia. Kopterissa oli ilmeisesti vikana joko nopari tai sitten gyro tai molemmat, mutta kerran kopteri päätti toimia miten halusi 100 metrin korkeudessa ja 200 metrin päässä. Ei reagoinnut enään kaasutikkuun ja perä lähti pyörimään. Onneksi löytyi GPS koordinaateilla ja trackerillä. Ja toisen kerran kopterin perä yhtäkkiä pyörähti juuri ennen laskua. Lisäksi kopteri teki saman tempun kerran leijuttelussa. Onnettomuuslautakunnan tutkinnan jälkeen vaihtoon menee sekä nopari että gyro. Ainakin nopari on ollut kovilla kun painoa on enemmän kuin normaalissa mini titanissa ja nopeutta jatkuvasti kohtuullisesti. Pitänee laittaa joku 75A nopari tuon 40A sijaan. Laitan videoita noista kahdesta jälkimmäisestä lennosta tänne myöhemmin. Tuossa jälkimmäisessä videossa näkyy kuinka perä yhtäkkiä vaan lähtee.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Omakohtaiset FPV lento kokemukset ja videot
« Vastaus #114 : 03 Lokakuu, 2009, 09:43:31 »
Viime viikonloppuna tuli tehtyä ensimmäinen laskeutuminen kuvan perusteella. Olin päättänyt, että kun saan keinohorisontin niin rupean laskeutumaan kuvan perustella, mutta kun keinohorisontti ei toimi jostain syystä luotettavasti, niin laskeuduin sitten ilman mitään apuja :)

Kaverin mukaan laskeutuminen oli hieno ja tasainen - kehui, että harmittaa kun ei osaa itse laskeutua niin tasaisesti edes normaalisti (tässä varmaan mukana vähän kannustusta) :D

No varmaan se oli ihan ok laskeutuminen, joten uskallan koittaa jatkossakin aakeilla alueilla. Rakun kentällä tuli lennettyä ja esim röylän kapealla tiellä varmasti jatkossakin jätän tekemättä laskeutumiset kuvan kanssa.

Hyvä tapa tuntui olevan korkeuden laskeminen noin 2 metriin ja siitä sitten pistää holdin päälle (tämä siis isommilla 50 kokoluokan kopuilla) - tästä tulee aika nätti laskeutuminen kun pistää negatiivisia about 3-5 astetta (kuten autorotaatiossa) ja sitten ihan viimemetreillä kun maa näkyy jo läheltä nostaa positiivisia kulmia noin 7 asteeseen. Huomenna olis tarkoitus jatkaa laskeutumisharjoituksia, mutta tässä vinkkejä muillekin jotka haluavat harjoitella :)
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2009, 07:57:36 kirjoittanut kamakaze »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
6268 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2009, 12:26:46
kirjoittanut znake
5 Vastauksia
4056 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2010, 16:18:50
kirjoittanut zxiicci
150 Vastauksia
91500 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Elokuu, 2012, 12:47:22
kirjoittanut speed
22 Vastauksia
18417 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2015, 11:26:52
kirjoittanut elvis
1 Vastauksia
9004 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2015, 20:02:03
kirjoittanut Koippa