Tervehdys kaikille propellipäille!
Lainataanpas tätä varsin sopivan kuuloista otsikkoa. Olisi tuolla ollut muitakin ehdokkaita, mutta mallikohtainen tuntui sopivimmalta.
Hieman kaivattaisiin vertaistukea ja rohkaisua, että pääsisi edes alkua pidemmälle.
Hankin joskus vuosi sitten Jamara Speedy mikrokopterin. Lentely sillä sujui sisätiloissa ihan kivasti, mutta jonkun aikaa seistyään loppui kai akusta puhti. Sanon kai, koska hankin hiljattain uuden akunkin, mutta jostain kumman syystä lentoaika silläkin jäi parhaillaankin alle minuutin?! Toki olen lukenut valmistan ohjeet lipo-akkujen latauksesta ja säilytyksestä ja niiden mukaan toiminut.
Koska nälkä kasvaa syödessä, päätin hankkia uuden kopterin ja luontevalta tuntui ottaa askel ylöspäin.
Tutustuttuani valikoimaan, kohteeksi päätyi kolmos Lama. Vaikuttaa vakaalta, saa jos jonkilaista vara- ja viritysosaa sekä näyttääkin oikealta. No oikeaan verrattuna tuplalavat ja stabi, mutta tiesin haukkaavani liian ison palan, jos nämä jäisivät pois.
Alku vain ei ole tosiaan helppoa. Varmaa tuo jo ketjussa mainittu maaefekti häiritsee, kun ei tohdi vetäistä ylös. Se kun tuntuu lähtevän saman tien lapasesta ja tuntuu, että täytyy pistää aborttia saman tien, jotta ei heti ensimmäisenä päivänä olisi kopteri pirstaleina.
Varmaan tuo hima on hieman väärä paikka Laamalla harjoitella, tuntuu seinät olevan tosi lähellä, mitä ilmiötä ei mikrokopterin kanssa ollut.
Pisin "lentoaika" noin 3 sekuntia
Tuohon lapasesta lähtöön vaikuttaa se, että myönnän olevani ihan pihalla ohjauksesta. Se mitä Speedyllä tein ei toimikaan tässä.
Aiemmin sain pelkällä vasemmalla sen ylös ja leijuntaan, mutta tässä vasen kallistaa heti jonkaan kumpaan suuntaan?!
Päätin seuraavaksi säästellä kopteria ja tein sen mitä pitäisikin eli kaivoin paketista simun. Ihan hirveästi ei tuntunut apua irtoavan, ensin sama juttu. Ainoa mitä sain simussakin, on kaadettua kopterin paikoillaan. Jotain mättää ja pahan kerran. Sitten huomasin, että vasen tikku pitää olla keskiasennossa ja vasemmalle se lisää kaasua ja oikealle laskee. Ylös alas taas kallista kopteria oikealle ja vasemmalle. Ei osu mun logiikkaan, mutta ehkä se kuuluu olla näin? Pakko kysyä tähän väliin, että kumpi Mode näissä on vakiona? Sillä kun simulla sain edes muutaman kymmenen sekunnin haparoivan lennon aikaiseksi, niin pikakoe oikealla tuntui olevan ihan yhtä hakusessa kuin aiemminkin. Ei ollenkaan sama ohjauslogiikka kuin simussa. Vasen ohjainsauva tuntuu lisäävän kaasua ylös-alas akselilla. Toki ohjaimen dippejä on muuteltu, ohjeen mukaisesti. Oikeassa dipit ylös-ylös-alas-alas ja simussa ylös-alas-ylös-alas.
Toki perusasiat pitää saada kuntoon, mutta jos mennään hieman asioissa edelle, niin by the way. Jos hankin nuo paremmat lavat, niin on suositeltu myös pidempää pääakselia. Niitä näyttää olevan 8 ja 12mm pidempiä, kumpi olisi parempi? Alumiininen swashplate tuli hankittua jo kopterin mukana, mutta sitä en ole vielä vaihtanut.
Tälläisiä ajatuksia alkuunsa. Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.
Terv,
Nostromo