Kirjoittaja Aihe: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.  (Luettu 13556 kertaa)

Angelique

  • Vieras
Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« : 30 Kesäkuu, 2009, 22:17:50 »
Tervehdys kaikille Klikkaa silmää

Pitkään suunnittelin tätä rc kopteri harrastuksen aloittamista ja
tuossa kesän kynnyksellä sitten ostin messuilta Lama 3 sen.

Alla muutama kysymys em. kopterista.

Varmaankin käyttäjässä vika kun en saa tuota kopukkaa
leijumaan oikeen mitenkään. Täältä lueskelin, että oikein trimmattuna laman
pitäisi leijua hetki, niin ettei sauvoihin pitäisi hetkeen tarvita kajota. Piteleekö paikkansa ja jos, niin mitäköhän mun pits tehdä ( säätää ) Kopteri lähtee vaihteleviin suuntiin ja joka kerta kun nostan sen ylös, niin suunta on eri, eli mitä mahd. teen väärin?

Simua kokeilin myös asentaa vistaan, niin en ainakaan minä saanut sitä wörkkimään... xp ssä parempi.


Kaiken maailman alku infot ja -vinkit tulis nyt todella tarpeeseen, sillä oon aika pihalla ton kanssa.

T. Poke

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #1 : 01 Heinäkuu, 2009, 00:15:04 »
Ei ne koskaan ihan paikallaan pysy, akun varaus vaikuttaa todella paljon noihin kulkemisiin.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Mie

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #2 : 01 Heinäkuu, 2009, 00:55:41 »
Oma kokemukseni ja simukokemukseni sanovat, että se kone EI TODELLAKAAN pysy paikallaan. Sitäpaitsi - olisihan se silloin liian helppoa.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #3 : 01 Heinäkuu, 2009, 16:50:00 »
Riippuu koneesta, mutta kyllä ainakin tuplaroottorinen Apache leijuu vakaasti monta sekuntia ennen kuin lähtee hitaasti kampeamaan.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #4 : 01 Heinäkuu, 2009, 17:34:50 »
Ovatko lavat tasapainossa ja kulkevatko suorassa? Onko lavat yhtä kireällä?

Ps. Ohjaamallahan se kopukka pidetään ilmassa.  ;D
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

ile1977

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #5 : 01 Heinäkuu, 2009, 17:59:23 »
Jotain haastetta pitää olla, siksi se kopteri tahtoo lähteä omille teilleen. Riippuu simulaattorista ja asetuksista, siellä kopteri varmaan pysyy paikallaan. Nosta vaan kopteri ilmaan ja harjoittele, varmaan kaikilla mennyt jossain vaiheessa jotain hajalle...:)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #6 : 01 Heinäkuu, 2009, 18:03:55 »
Tossa on ainoa oikea halpis kone jolla tekee jo jotain näin se vaan on. http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39014&grpid=5007

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #7 : 01 Heinäkuu, 2009, 18:07:08 »
Ege kyllä jotkut noista tuplaroottorisistakin pelaa mukavasti ja maksaa kolme kertaa vähemmän.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #8 : 01 Heinäkuu, 2009, 18:10:42 »
Ege kyllä jotkut noista tuplaroottorisistakin pelaa mukavasti ja maksaa kolme kertaa vähemmän.


-op-
No joo kuhan saa ne jotenkin säädettyä Oulaisissa kokeilin jotain lamaa siellä mökissä ja se toimi jotenkin mut sitte joku ajo sen sinne kattohirteen. Mutta kannattaako sitä aikaa pistää noitten kanssa tappelemiseen kun toimiviakin on.

Poissa another_finn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #9 : 01 Heinäkuu, 2009, 20:19:04 »
Oikein säädetyn Lamanhan voi jättää itsekseen leijumaan, ja vähän huonommassakin hapessa ne yleensä tekevät vain hidasta spiraalia reilun metrin alueella... Toki kattohirret ja muut kiinteät rakenteet tuppaavat vähän vaikuttamaan lento-ominaisuuksiin  :D

Kiskaisepa Angelique se Lama ihan reilusti hartioiden tasalle ja katso vieläkö vaeltaa. Matkan varrella joudut varmaan korjaamaan vähän lentosuuntaa, mutta kyllä se melko varmasti rauhoittuu kun pääsee irti maavaikutuksesta ja roottoreihin alkaa tulla vähemmän pyörteistä ilmaa. Muutaman sentin korkeudella vaeltavat isommatkin kopterit, etenkin jos lähistöllä on huonekaluja tai muita esteitä joista roottorin ilmavirta kiertää takaisin.

Jos se lähtee korkeammalla kampeamaan aina johonkin tiettyyn suuntaan, sen saa korjattua servojen linkkien pituutta säätämällä. Jos kopteri jää tekemään tuota spiraaliliikettä, katso että lapaura on kunnossa - kun katsot ylempää roottoria suoraan sivulta, pitäisi näkyä vain yksi lapa. Jos lavat kulkevat eri tasossa, sen voi säätää kuntoon yläroottorista flybariin menevällä linkillä. Myös kaikki tärinät aiheuttavat levotonta lentoa, mutta niiden korjaaminen tarkoittaa usein akselien ja flybarin vaihtoa suorempiiin. Perää katsomalla näkee helposti jos kopteri kärsii tärinöistä - kun pyrstöpuomin kärki ei enää näy terävänä, on kopterilla mekaaninen ongelma joka vaatii huomiota ennen kuin lento rauhoittuu.

Kopukkakuski

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #10 : 03 Heinäkuu, 2009, 03:26:10 »
Pari viikkoa DAUPHINin omistaneena voi suositella kopteria (http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=0/870).
Siis aivan uskomattoman vakaa kopteri ja ainakin mulla toimi suoraan paketista hyvin.
Päivitin sisemmän akselin pitempään ja uudet lavat koska alkuperäiset ei kuulema kestä ulkoilmaa! ???
Perä pysyy hyvin paikollaan ja varaosat halpoja..tilasin varalle uudet moottorit ja 4-paria lapoja 15 €uroon!!

En ole kerennyt lentää kun muutaman akullisen, mutta jo nyt osaan lentää ympyrää ym muutaman metrin korkeudessa. Eilen illalla saunakaljojen avustuksella ja vaimon yllyttämänä tempaisin kopterin varmaan noin 100m. :o Sain sen ehjänä sieltä alaskin vaikka löin välillä kaasunkin nollille, noin 20 metriä vapaata pudotusta ja sitten uudelleen kaasua.  :o 8) ::)

Omistan myös HBK3  kopterin mitä en ole osannut ennen lentää..mutta kokeilin huvikseen päivällä sitä hieman rohkeemmalla otteella ja sain senkin lentämään ainakin pari minuuttia yhteen menoon :o :o. Perä pysyi siinäkin paikallaan kuin naulattuna mutta ohjauksen herkkyys tekee siitä vaikeemman. Kuukausi sitten olin varma että HBK3 ei lennä ikinä, tänään tilanne oli aivan toinen..lentää vielä joskus hyvinkin. 8)

HBK3:ssa yritin ainakin viikon ajan saada säädettyä lapoja kulkemaan samalla tasalla --l-- tuloksetta, hommasin lopulta lapakulma mittarin ja säädin tämän palstan ohjeiden mukaan lapakulmat. Tuli kerralla kohilleen ja alle 5 minuutissa. 8) 8)
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2009, 03:31:22 kirjoittanut Kopukkakuski »

Angelique

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #11 : 31 Heinäkuu, 2009, 19:39:53 »
Kiitoksia kaikille oikein hurjasti kun jaxoitte vastailla kysymyksiini.
Opettelin tuota perus säätämistä ja rupeaa näköjään pikkuhiljaa ymmärtämään tuota
kopterin mekaniikkaa. Hobbylinnasta neuvottiin säätämään Gyroa niin loppuu tuo oikealle pyöriminen,
ja näin sain kopukasta lähes vakaan. Nyt sillä pysyy jo aikas hyvästi ilmassa.

Mistä johtuu ilmiö että hetken lenneltyäni lähes jokasuuntaan, kopteri alkaa tehdä spiraalia joka suurenee koko ajan.
Samalla kopteri tulee koko ajan alemmas, kunnes spiraali on niin suuri että kone tulee tonttiin ja aika pahan näköisestikin.
Onko tämä niin sanottua sakkaamista vai jotn muuta?

Toinen kysymykseni olisi koneen eteen taakse liikuttaminen. Aluksi kun sain koneen ilmaan, toimi tämä liike suht hyvin.
Nyt ei enää juuri mitn vaikutusta tällä liikeellä. Servot toimivat normaalisti. Servon linkin pidentäminen ei auttanut.
Mitäs seuraavaksi...?

Mitenkäs näillä LiPo akuilla tuo talvella lentäminen? Onnistuuko? Toimiiko pakkasessa ja jos, niin onko jotn pakkasrajaa?

Ja viimeiseksi... Jos kopteri alkaa pätkimään (ilmeisesti radiohäiriö) niin onko vika silloin gyron päässä vai pitäisikö antennin johdon olla pidemmällä vai onko radio jotenkin huono. Mulla nyt antenni kieritetty perän ympärille eikä se mene yhtään vapaana...
( tämä siksi että se muuten sotkeutuu helpohkosti roottoreihin ja senhän tietää kuinka sitten käypi )    ;) ;) :)

T. Poke

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #12 : 31 Heinäkuu, 2009, 21:01:59 »
Onko linkki servokäden viimeisessä reijässä? jollei ole kokeile laittaa.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #13 : 01 Elokuu, 2009, 10:49:40 »
Mitenkäs näillä LiPo akuilla tuo talvella lentäminen? Onnistuuko? Toimiiko pakkasessa ja jos, niin onko jotn pakkasrajaa?

LiPo ei anna sähköä 0-asteisena tai kylmempänä, joten pidät vain huolen että akku ei jäähdy niin kylmäksi. Ympärille voi askarrella jonkin eristepussukan vaikka retkipatjasta tms. ja pitää akun taskussa viimeiseen asti ja laittaa koneeseen vasta juuri ennen lentoa. Moottorin ottama virta pitää sen sitten lennossa lämpimänä, tosin pienillä virroilla saattaa tosiaan tarvita sen eristepussin...

Ja viimeiseksi... Jos kopteri alkaa pätkimään (ilmeisesti radiohäiriö) niin onko vika silloin gyron päässä vai pitäisikö antennin johdon olla pidemmällä vai onko radio jotenkin huono. Mulla nyt antenni kieritetty perän ympärille eikä se mene yhtään vapaana...
( tämä siksi että se muuten sotkeutuu helpohkosti roottoreihin ja senhän tietää kuinka sitten käypi )    ;) ;) :)
Antenni kierrettynä perän ympäri ei ole mikään paras ratkaisu... Jos haluat hifistellä niin laita koneeseen antenniputket molemmin puolin laskutelinettä, ja vedät antennin toista putkea pitkin taakse, sieltä perän alta toiseen putkeen ja sitä pitkin eteen, ja jätät jonkin verran roikkumaan. Virallisen antenniputken puutteessa käy mehupillikin....
-flybarless, sedative stabilized head-

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #14 : 23 Syyskuu, 2009, 16:23:21 »
Joskus sain kokeneelta harrastajalta isompaa kopteria varten vinkkejä alkuharjoitteluun.
Erittäin hyvä vinkki on sitoa laskutelineeseen jotakin kevyttä ripaa siten, että laskutelineen koko vähintään kolminkertaistuu.
Itsekin tässä vasta harjoittelen Lama V3 kanssa, ja kun muistin tuon vinkin laskutelineestä, niin sen jälkeen en ole enää kaatanut kopteria. Äsken tosin osuin CD-telineeseen ja yksi lapa meni rikki  ::)

Maaefekti on kamala. Kun uskaltaa tosiaan nousta vähän korkeammalle, niin tuntuu että kopteri on välillä jopa jollakinlailla hallinnassa :)
Minun Lamani muuten toimii erittäin hyvin siinä suhteessa, että se ei pyöri yhtään.

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #15 : 01 Lokakuu, 2009, 17:36:11 »
Olen saanut kopterin mielestäni aika hyvin säätöihin, mutta onko se ainoastaan ohjaajan käsissä, että liian suuret korjaukset johonkin suuntaan  heitoissa aihteuttavat sellaisen korkkiruuvimaisen heiluri-ilmiön, että yläroottori tavallaan pysyy paikallaan ja kopteri alapuolella heiluu pyöreää rinkiä?

Asiaa varmaan auttaisi jos akseleita lyhentäisi. kahden roottorin väliltä, mutta se ei ole mahdollista, koska jo vakionakin kahden kerroksen siivet voivat osua toisiinsa.
Onko tämä tuplaroottorikopterin ominaisuus?
Voiko ohjaimia tehdä jotenkin epäherkemmäksi?

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #16 : 01 Lokakuu, 2009, 17:55:24 »
Vastaankin itselleni, kun avasin lähettimen. Vipujen jousikuormaa voi sisältäkäsin säätää ruuvilla. Laitoin sen maksimiin, mutta ei se vieläkään ole työn raskaan raatajalle riittävä :)
Voisi joskus koittaa vaihtaa nuo jouset. jos sensijaan laittaa kontrollivipuja akselia lähempiin reikiin, niin ajaisi myös samaa asiaa, mutta toisaalta rajoittaa liikeratoja.

EDIT: ja äsken huomasin, että ohjaimen vipuvarsiakin saa säädettyä pitemmäksi, joka pienentää herkkyyttä. Ne voi lukita paikalleen kuusiokoloruuvilla joka on sauvan keskellä.

On se vaan "hyvä", kun ohjekirjat ovat nykyään aivan surkeita ja pintapuolisia.
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2009, 17:59:53 kirjoittanut Bylsimys »

Nostromo

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #17 : 20 Syyskuu, 2012, 10:58:39 »
Tervehdys kaikille propellipäille!

Lainataanpas tätä varsin sopivan kuuloista otsikkoa. Olisi tuolla ollut muitakin ehdokkaita, mutta mallikohtainen tuntui sopivimmalta.
Hieman kaivattaisiin vertaistukea ja rohkaisua, että pääsisi edes alkua pidemmälle.

Hankin joskus vuosi sitten Jamara Speedy mikrokopterin. Lentely sillä sujui sisätiloissa ihan kivasti, mutta jonkun aikaa seistyään loppui kai akusta puhti. Sanon kai, koska hankin hiljattain uuden akunkin, mutta jostain kumman syystä lentoaika silläkin jäi parhaillaankin alle minuutin?! Toki olen lukenut valmistan ohjeet lipo-akkujen latauksesta ja säilytyksestä ja niiden mukaan toiminut.
Koska nälkä kasvaa syödessä, päätin hankkia uuden kopterin ja luontevalta tuntui ottaa askel ylöspäin.
Tutustuttuani valikoimaan, kohteeksi päätyi kolmos Lama. Vaikuttaa vakaalta, saa jos jonkilaista vara- ja viritysosaa sekä näyttääkin oikealta. No oikeaan verrattuna tuplalavat ja stabi, mutta tiesin haukkaavani liian ison palan, jos nämä jäisivät pois.

Alku vain ei ole tosiaan helppoa. Varmaa tuo jo ketjussa mainittu maaefekti häiritsee, kun ei tohdi vetäistä ylös. Se kun tuntuu lähtevän saman tien lapasesta ja tuntuu, että täytyy pistää aborttia saman tien, jotta ei heti ensimmäisenä päivänä olisi kopteri pirstaleina.
Varmaan tuo hima on hieman väärä paikka Laamalla harjoitella, tuntuu seinät olevan tosi lähellä, mitä ilmiötä ei mikrokopterin kanssa ollut.
Pisin "lentoaika" noin 3 sekuntia  :-[

Tuohon lapasesta lähtöön vaikuttaa se, että myönnän olevani ihan pihalla ohjauksesta. Se mitä Speedyllä tein ei toimikaan tässä.
Aiemmin sain pelkällä vasemmalla sen ylös ja leijuntaan, mutta tässä vasen kallistaa heti jonkaan kumpaan suuntaan?!
Päätin seuraavaksi säästellä kopteria ja tein sen mitä pitäisikin eli kaivoin paketista simun. Ihan hirveästi ei tuntunut apua irtoavan, ensin sama juttu. Ainoa mitä sain simussakin, on kaadettua kopterin paikoillaan. Jotain mättää ja pahan kerran. Sitten huomasin, että vasen tikku pitää olla keskiasennossa ja vasemmalle se lisää kaasua ja oikealle laskee. Ylös alas taas kallista kopteria oikealle ja vasemmalle. Ei osu mun logiikkaan, mutta ehkä se kuuluu olla näin? Pakko kysyä tähän väliin, että kumpi Mode näissä on vakiona? Sillä kun simulla sain edes muutaman kymmenen sekunnin haparoivan lennon aikaiseksi, niin pikakoe oikealla tuntui olevan ihan yhtä hakusessa kuin aiemminkin. Ei ollenkaan sama ohjauslogiikka kuin simussa. Vasen ohjainsauva tuntuu lisäävän kaasua ylös-alas akselilla.  Toki ohjaimen dippejä on muuteltu, ohjeen mukaisesti. Oikeassa dipit ylös-ylös-alas-alas ja simussa ylös-alas-ylös-alas.

Toki perusasiat pitää saada kuntoon, mutta jos mennään hieman asioissa edelle, niin by the way. Jos hankin nuo paremmat lavat, niin on suositeltu myös pidempää pääakselia. Niitä näyttää olevan 8 ja 12mm pidempiä, kumpi olisi parempi? Alumiininen swashplate tuli hankittua jo kopterin mukana, mutta sitä en ole vielä vaihtanut.

Tälläisiä ajatuksia alkuunsa. Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.

Terv,

Nostromo



Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #18 : 20 Syyskuu, 2012, 16:55:34 »
Tunnostaa olevan simussa kanava-asetukset pielessä. Jospa siellä simun asetuksissa on kanava-asetukset ja reverset säädettävissä, niin säädä ne niin että voit lentää samoilla dippikytkimien asennoilla sekä kopteria että simulaattoria.

Säädä lähettimen trimmit niin että kopteri vaeltaa mahdollisimman vähän minnekään suuntaan kun se on noussut hieman lattiasta ylöspäin. Lattian lähellä ei kannata yrittää trimmata, samoin seinät vetävät puoleensa ilmavirrasta johtuen. Kokonaan se ei koaksiaalikopterikaan pysy välttämättä paikallaan, vaikka paljon paremmin kuin normikopteri. Pientä mikroliikettä joutuu tekemään tikuilla koko ajan jotta kopteri pysyy aisoissa. Siihen tottuu kyllä. Kovaa treeniä vaan.

Mode 2:

Vasen tikku ylös-alas suunta on kaasu ja kopteri ylös/alas suunta
Vasen tikku sivusuunta on kopan kääntely, eli tikku vasemmalle koppa kääntyy paikallaan vasemmalle päin (eli perä luisuu oikelle).

Oikea tikku on kallistuksen ohjaus, eli tikku vasemmalle koppa kallistuu vasemmalle, tikku ylös koppa kallistuu eteenpäin, jne.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Nostromo

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #19 : 21 Syyskuu, 2012, 18:34:44 »
Jep jep.
Tässä hieman updatea ja viihdykettä perjantai-iltaa by ilmasotakoulun apuluokka:

Simu tuntuu tällä hetkellä ykkösvaihtoehdolta. Tai niin no, ainoalta vaihtoehdolta...
Päätin sitten tarttua kopteri sarvista ja ottaa hieman etäisyyttä seiniin eli menin ulos.
Ensimmäinen "lento" kesti noin 3 sekuntia ja tuloksena 2 haljennutta lapaa. Koska yllättävää kyllä, ei pelkät halkeamat tuntuneet kevyellä kaasulla aiheuttavan tärinöitä tms., nostin rohkeasti uudelleen ilmaan. Tila loppui ulkonakin saman tien, kun puu lähestyi vauhdilla ja vetäsin paniikkijarrut. Tämän 5 sekunnin pyrähdyksen tulos oli sitten katkennut pyrstöpuomi. Et ihan hyvinhän se meni.

Lennonjohto asetti siis kaluston pakolliseen lentokieltoon, ainakin korvaavien osien saapumisen ajaksi.
Tulossa on Xtremen lavat ja saman pajan joustavampi pyrstöpuomi.
Luonnollisesti käytän luppoajan simultaation puolella, mutta osia odotellessa otan mielelläni edelleen vinkkejä, ihan kaiken (kopteriin liittyvän, ettei mene off-topicciin)) suhteen. Osien saavuttua voisin harkita siirtää seuraavat lentotunnit vaikka tuonne Talosaarentien kentälle, jos ei ole liian märkä tai kylmä. Kenttä on ilmeisesti vapaassa käytössä?

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #20 : 21 Syyskuu, 2012, 19:25:39 »
Saatat löytää osia tuohon kopteriisi vaikka huomenna launataina noutamalla Hobby Peoplesta espoosta:
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=lama

Jos tuolta löytyy päivitys osaa , niin saatat jopa saada viikonloppuna kopterin pois lennonjohdon lentokiellosta ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Nostromo

  • Vieras
Vs: Lama v3 Aloittelijan ongelmia... Hjelppivä.
« Vastaus #21 : 26 Syyskuu, 2012, 21:43:11 »
Osia ilmaantui postilaatikkoon ilahduttavan nopeasti.
Nyt on kiinni Xtremen lavat ja tuo joustavampi pyrstö. Lisäksi, kun nyt purkamaan aloitettiin, niin samalla vaihdoin metallisen pääakselin ja swashplaten. Näistä pari kysymystä, purkaminen kun on helpompaa kuin kasaaminen.  :o
Pääakselin runkoputkessa on tuo alempien lapojen kiinnityshässäkkä 018 - inner shaft B, kuuluiko se asemoida pystysuunnassa siten, että toinen ylemmistä ruuveista osuu putkessa olevaan koloon? Toinen ihmetyksen aihe oli se , että alkuperäisen pääakselin huipulla oleva stabitanko oli mielestäni aika herkästi kiikkuva muovihahlossaan, mutta nyt aika jäykkä tässä alumiiniversiossa. Pitäisiköhän tuota herkistää jotenkin?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
6136 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 15:26:55
kirjoittanut Duster
17 Vastauksia
9372 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2009, 10:35:42
kirjoittanut ChiKung
18 Vastauksia
8392 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2009, 08:09:16
kirjoittanut seppomikael
45 Vastauksia
26890 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2009, 18:58:25
kirjoittanut z0tis
7 Vastauksia
2913 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Tammikuu, 2011, 19:31:33
kirjoittanut Eetu73